کتابخانه پیام زن


 

مرورى بر کتاب‏هاى رسیده‏
کتابخانه پیام زن‏

مریم کاویانپور

حضانت و نفقه‏

اکرم پورنگ‏نیا
ناشر: نشر مادر
نوبت چاپ: اول/ 1382
تعداد صفحه: 204 صفحه‏
قیمت: 14500 ریال‏
سرفصل‏هاى این کتاب به قرار زیر است:
تعریف حضانت‏
حضانت طفل قبل و بعد از طلاق‏
دست به دست شدن کودک چه معایبى دارد؟
نفقه طفل به عهده کیست؟
نفقه شامل چه امورى است؟
نحوه اعلام شکایت در مورد عدم پرداخت نفقه‏
مجازات کیفرى عدم پرداخت نفقه‏
نحوه ملاقات طفل‏
مواردى که زن مى‏تواند از تمکین خوددارى کند
حق زن در اختیار مسکن جداگانه‏

خانواده خوشبخت (مجموعه گفتارهاى رادیویى)

ا. کیهان‏نیا
ناشر: نشر مادر
نوبت چاپ: اول/ 1382
تعداد صفحه: 368 صفحه‏
قیمت: 19500 ریال‏
در این کتاب مى‏خوانید:
- چشم‏انتظار معجزه نباشید، خوشبختى تصادفى نیست، راه و رسم همسردارى را باید آموخت.
- تمهیداتى که سال‏هاى پرتنش اول ازدواج را به شادابى و شادکامى تبدیل مى‏کنند کدامند؟
- براى تسخیر قلب همسر خود، شما باید گام نخست را بردارید. از کجا شروع کنید بهتر است؟
- بى‏اعتنایى به همسر چه عوارضى دارد؟ چگونه زندگى خود را از یکنواختى و بى‏تفاوتى خارج سازید؟
- یک زندگى شاداب چه مشخصاتى دارد، برنامه‏ریزى و مسئولیت‏پذیرى چه نقشى در زندگى ما دارد؟
و ...

شوق مادرانه‏

سیدفضل‏اللَّه میرشفیعى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: دوم/ 1382
تعداد صفحه: 40 صفحه‏
قیمت: 2700 ریال‏
پیرزن از شوق فراوان به گریه افتاده و با چشمانى بى‏رمق به دیوار تکیه داده و چند زنِ روستایى، دورش را گرفته‏اند و آرام به صورتش آب مى‏پاشند. به او خبرى داده‏اند که همه را شگفت‏زده کرده؛ خبرى که شوق مادرانه را به تصویر کشیده است.

وکالت در حقوق تجارت و تطبیق آن با فقه‏

سعید خردمندى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/ 1382
تعداد صفحه: 320 صفحه‏
قیمت: 22000 ریال‏
مهم‏ترین عناوینى که در این کتاب مورد بحث قرار گرفته به شرح زیر است:
تبیین عناوینى چون شریعت، فقه، قانون و حقوق و بیان رابطه فقه و حقوق بخصوص فقه و حقوق تجارت؛ تعریف و ماهیت نمایندگى و قلمرو آن؛ تطبیق بارزترین و مهم‏ترین مصداق وکالت از شخص حقوقى در قانون تجارت بر رابطه بین مدیران و شرکت‏هاى تجارى مربوطه و نقد آن؛ بررسى وکالت در اسناد تجارى در دو بخش وکالت در وصول و وکالت در صدور.

نماز، زیباترین پرواز، بِشکوه‏ترین آغاز

زینب سیدمیرزایى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: دوم/ 1382
تعداد صفحه: 56 صفحه‏
قیمت: 3000 ریال‏
نماز، قلعه محکمى است که ایمان را از جورِ «غیر» محفوظ مى‏دارد و بر وجود، باران رحمت فرو مى‏فرستد.
در این کتاب سخن از نماز است؛ این برترین کرنش در برابر کامل‏ترین و بى‏نیازترین معبود.

دل‏هاى کبوترى‏

سیدسعید هاشمى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: دوم/ 1382
تعداد صفحه: 47 صفحه‏
قیمت: 2800 ریال‏
چهارده معصوم، پاک و اسوه همه بشر به ویژه شیعیانند؛ از همین‏رو باید زندگى و منش آنها را با شیوه‏ها و بیان‏هاى مختلف براى همگان مخصوصاً کودکان و نوجوانان معرفى کرد. یکى از روش‏هاى جذاب، شعر است که در این اثر در چهارده فراز با بیانى روان و نغز، سروده شده است.

ذهن، مغز و علم‏

جان، ار، سرل‏
ترجمه و تحشیه: امیردیوانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/ 1382
تعداد صفحه: 200 صفحه‏
قیمت: 13500 ریال‏
عده‏اى از فیلسوفان قرن 21 را، قرن «فلسفه ذهن» نامیده‏اند. گرچه تلاش‏هاى فیلسوفان معطوف به همان مسائلى است که از قدیم‏الایام در باب ماهیت ذهن (نفس)، رابطه آن با بدن و مسائلى از این دست مطرح بوده‏اند، اما این بار دانشمندان حوزه‏هاى مختلف از جمله عصب زیست‏شناسان، کامپیوتریست‏ها و به طور کلى دانشمندان علوم شناختى به دنبال پاسخگویى به پرسش‏هاى اساسى پیرامون ذهن‏اند.
آقاى جان سرل از فیلسوفان بزرگ زبان و ذهن معاصر در این کتاب با بررسى آرا و انظار و مدل‏هاى مختلفى که براى تبیین ذهن عرضه شده است، پرسش‏هاى مذکور را پاسخ مى‏گوید.

سیماى روزانه فرد مسلمان‏

مهراب صادق‏نیا
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/ 1382
تعداد صفحه: 160 صفحه‏
قیمت: 11500 ریال‏
ویژگى‏هاى مسلمان واقعى و ارائه تصویرى جامع از او، مشروط به شناخت آداب و اصولى است که از نظر اسلام باید در تمام فعالیت‏هاى روزانه وى جریان داشته باشد. این اثر، تلاشى است براى ارائه چهره انسان مسلمان، آن گونه که پیشوایان معصوم به تصویر کشیده‏اند.

به سوى حکومت جهانى امام مهدى(عج)

على‏اکبر حصارى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/ 1382
تعداد صفحه: 111 صفحه‏
قیمت: 8000 ریال‏
این نوشتار، بر آن است تا نخست، ابعادى از ظلم و جور آخرالزمان را، بر پایه واقعیت‏ها و آمار به تصویر کشد، آنگاه وضعیت مستضعفان عالم در شرایط نابرابر جهان امروز، چنان روشن مى‏شود که بتوان قضاوت کرد آیا به حد «اضطرار» نزدیک شده‏اند یا نه؟ سپس با نیم‏نگاهى به فرآیند سیاست‏هاى راهبردى استکبار جهانى، احتمال شکل‏گیرى حکومت جهانى را بررسى و در پایان، سرنوشت صلح و عدالت را مرور مى‏کند تا معلوم شود آیا راهى براى تحقق آن، جز به دست منجى موعود الهى، وجود دارد؟ ...

راه رستگارى (کند و کاوى در باب ایمان و اسلام)

سیدعزالدین حسینى زنجانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/ 1382
تعداد صفحه: 111 صفحه‏
قیمت: 99000 ریال‏
اسلام و ایمان، دو عنصر اساسى در پایه‏هاى شخصیت روحى و فکرى هر فرد است که رفتارهاى دیگر او را جهت مى‏دهد و مسیرش را به سوى رشد و تکامل مشخص مى‏سازد. روشن ساختن مفهوم این دو مقوله مهم و بازگفتِ مراحل، شرایط و آثار و نتایج آن، وظیفه‏اى است که این اثر در فصل‏هاى مستقل بدان مى‏پردازد.

احسن‏القصص (شرح مختصر داستان حضرت یوسف(ع))

سید هاشم رسولى محلاتى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: سوم/ 1382
تعداد صفحه: 160 صفحه‏
قیمت: 9000 ریال‏
داستان حضرت یوسف(ع)، شیرین‏ترین و جذاب‏ترین داستان قرآن است و خداوند متعال از آن با نام احسن‏القصص یاد کرده است. نویسنده در این اثر با استفاده از آیات قرآن و روایت‏هاى معتبر به دور از خیالپردازى، تحریر دیگرى از این داستان ارائه نموده است.

زن از منظر اسلام‏

فریده مصطفوى - فاطمه جعفرى ورامینى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/ 1382
تعداد صفحه: 152 صفحه‏
قیمت: 11500 ریال‏
در باره زن، دیدگاههاى متفاوتى اظهار شده است. همین دیدگاهها سبب برخوردهاى گونه‏گونى گردیده و صفحات تاریک و روشنى از کردارهاى آدمیان را رقم زده است. در این میان، فقط ادیان راستین الهى - بویژه اسلام - به احیاى حقوق زن همت گماشته‏اند. اما این حقوق کدامند و شکل عملى آنها در کدام یک از آنان به صورت اسوه و الگو در آمده است؟ اینها و موضوعات دیگر در این گستره، مباحثى است که مؤلفان این اثر در ده فصل بدان پرداخته‏اند.

چگونه باید روزه گرفت‏

عبدالرحمان انصارى - یداللَّه مقدسى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/ 1382
تعداد صفحه: 167 صفحه‏
قیمت: 9000 ریال‏
روزه از واجبات الهى و عبادت‏هاى بزرگ است که جسم انسان را به سوى سلامت و روح و روان او را در مسیر تکامل و پرهیزگارى قرار مى‏دهد.
اما این عبادت، آداب و احکامى دارد تا در پیشگاه حضرت حق، مقبول افتد و براى انسان ثمربخش باشد. لذا این اثر، احکام روزه را مطابق با فتواى 15 تن از مراجع به تفصیل، دسته‏بندى و شرح کرده است.

مهتاب شبى (داستان زندگى پر شور شمیلا)

ا. کیهان‏نیا
ناشر: نشر مادر
نوبت چاپ: اول/ 1382
تعداد صفحه: 403 صفحه‏
قیمت: 24500 ریال‏
... چنگیز آن شب از نقشه‏هایش گفت و وعده‏ها به من داد. او قصر طلایى و با شکوهى در ذهنم ساخت و مرا سوار اسب سفید خوشبختى کرد و به آن دور دورها برد ... اگر نمى‏دانید سبز شدن جوانه‏هاى عشق در قلب زنان فورى و آنى نیست وبه زمان معقول نیاز دارد، حالا لازم است بدانید ... عشق پر از دام است وقتى جلوه مى‏کند، فقط انوارش را نشان مى‏دهد و نمى‏گذارد سایه‏هایى را که این انوار مى‏سازند ببینیم!
... شهید، عشق را تجربه کرده و صادقانه آن را با شما در میان مى‏گذارد.

زنان نامى در تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامى‏

عقیقى بخشایشى‏
ناشر: نشر نوید اسلام - قم‏
نوبت چاپ: اول/ 1382
تعداد صفحه: 838 صفحه‏
قیمت: 55000
نویسنده در این کتاب جنبه‏هاى مثبت زن مسلمان را از متون تاریخ، ادب، هنر و اجتماع دینى بیرون آورده و در منظر دید مطالعه کنندگان قرار داده است تا از این راه به سعى و تلاش اسلام در راه سازندگى و نقش‏آفرینى جامعه بشرى پى برده شود و خلاء فارغ از شرح حال نویسى و تراجم و تذکره‏نگارى بانوان مسلمان را با بازگویى چهره‏هاى حقیقى، و با نشان دادن آثار ارزشمند آنان پر مى‏سازد تا عروسک‏هاى ظاهرى و بدلى را از صحنه بیرون و به جاى آن سیماى واقعى و چهره حقیقى زن را در تاریخ و فرهنگ به صورت واضح و روشن و شفاف نشان دهد و نقش مکتب اسلام را در پرورش آنان بازگو نماید. از این‏رو نخست به تبیین نیم‏رخى از فرهنگ و تمدن مى‏پردازد و سپس عوامل و زیربناهاى تمدن را بازگو و آن گاه نمودهاى عینى و خارجى آن را نشان مى‏دهد. سعى و تلاش این مجموعه آن است که در عین فشردگى و اختصار، با منابع و مآخذ معتبر سر و کار داشته باشد و مستندات لازم را ارائه دهد تا محققان و پى‏گیرى‏کنندگان آتى بتوانند حقایق و مطالب مفیدتر و سازنده‏ترى استخراج و در اختیار پویندگان وقایع عینى و تاریخى قرار دهند.
کتاب «زنان نامى»، در برگیرنده شرح حال و زندگى بیش از 1500 تن از زنان نامى در 15 محور اصلى و اساسى است که نوآورى‏هایى را نسبت به بازنگرى شرح حال و زندگینامه بانوان را در بر دارد و مى‏تواند پایه استوار نسبت به تحقیقات بعدى پژوهش‏گران نسل حاضر و آینده باشد.