پژواک نامه هاى خوانندگان


 

پژواک‏

مدت یک سال است که ماهنامه پیام زن را مطالعه مى‏کنم. علاقه‏مند به نوشتن متن‏هاى ادبى مى‏باشم. با توجه به اینکه شما در قسمت هنر و ادب راهنماى نویسندگان و شاعران جوان هستید، من هم مشتاق شدم که مطالبم را براى شما بنویسم تا از این طریق نقاط قوت و ضعف خود را بیابم. یکى از متن‏هاى ادبى خود را براى شما ارسال کرده‏ام تا قدرت نویسندگى خود را بدانم.

زهرا سیانى - شهریار

دوست عزیز، پیوستن شما را به جمع دوستداران پیام زن، خوشامد مى‏گوییم. اگر دقت کرده باشید در بخش هنر و ادب، تنها اشعار و داستان‏هاى ارسالى بررسى مى‏شود و از آنجایى که اثر شما قطعه ادبى است، بهتر است در همین بخش یادآور شویم که کمابیش استعداد نویسندگى در شما دیده مى‏شود. البته پیداست براى پیشرفت بیشتر خود هنوز تلاشى نکرده‏اید، هر چند لازم است به طور کامل با دستور زبان فارسى و آرایه‏هاى ادبى چون: استعاره، تشبیه، توصیف، تمثیل، سجع، بلاغ، قرینه، علاقه، کنایه و ... آشنا باشید تا بتوانید از جملات و تعابیر زیباترى استفاده کنید.
خواندن شعر نو و کلاسیک نیز به شما کمک خواهد کرد تا با تخیل، وزن و آهنگ در زبان و بیان نثر ادبى آشنا شوید.
منتظر آثار بهتر شما هستیم.

تازه‏ترین اثر خود را که «بررسى مشکلات آموزشى، شغلى و رفاهى دانشجویان» است برایتان ارسال کرده و چشم‏انتظار پاسخ شما عزیزان هستم. سعى کرده‏ام تمام چالش‏هاى دانشجویى را متذکر شوم. امید مى‏رود مورد استفاده شما دوستان قرار بگیرد.
ابوالفضل صمدى‏رضایى - مشهد
برادر محترم، با تشکر از زحماتى که براى تهیه این مقاله متحمل شده‏اید، باید گفت متأسفانه این اثر شما مثل دیگر مقالاتى که تا به حال برایمان ارسال کرده‏اید، به دلیل پرداخت ناکافى و گنجاندن اطلاعات فشرده بسیار در متن قابل استفاده نیست. سعى کنید پس از این بیشتر با سبک و سیاق نگارش یک مقاله ایده‏آل آشنا شوید.
موفق باشید.

خواهر گرامى «زهرا پیراسته» از قم، یک شعر و سه قطعه ادبى از شما به دست‏مان رسید. شعرتان به بخش شعر ارجاع شد. اما متأسفانه قطعات شما مناسب چاپ در بخش «نجواى نیاز» نیست چرا که بیشتر به درد و دل‏هاى خصوصى و احساسات راوى از زندگى پیرامونش مى‏پردازد و آن طور که لازم است نثر شاعرانه و ادیبانه نیست.
با آرزوى موفقیت براى شما منتظر دیگر آثارتان هستیم.

من به موسیقى بى‏نهایت علاقه دارم و جایى هم که زندگى مى‏کنم کلاس موسیقى ندارد؛ لطفاً بگویید که من چه کنم. در ضمن یک سنتور هم دارم که بى‏استفاده مانده است. خوشحال مى‏شوم اگر در مجله‏تان جایى براى آموزش موسیقى بگذارید.
زهره کرمى - خمین‏
دوست عزیز، نه تنها براى ما امکان آموزش موسیقى در مجله وجود ندارد، بلکه موسیقى، هنرى نیست که بتوان از راه دور و به صورت مکاتبه‏اى آن را آموزش داد. خودتان باید بدانید که صدا و تغییر ریتم و گام، در موسیقى بسیار مهم است و اصلاً امکان آموزش آن به صورتى که شما خواسته‏اید، امکان ندارد. مگر اینکه شما بخواهید اطلاعات تئورى خود را در مورد موسیقى بالا ببرید که در این صورت مى‏توانید به کتاب‏هاى مربوطه، مراجعه کنید.
موفق باشید.

خواهر محترم «معصومه موسیوند» از قم، بارى دیگر چون گذشته اقدام به ارسال خبر و مطالبى مربوط به بخش «تازه‏هاى پژوهش» کرده‏اید. قبلاً هم یادآور شده بودیم که دیگر موضوعاتى از این دست برایمان ارسال نکنید، چرا که مطالب شما خبر نیستند و قسمتى از اطلاعات عمومى در مورد خوراکى‏ها، بیمارى‏ها و غیره مى‏باشند. حتى برخى از کارهایتان به صورت سؤال و جواب است که نمى‏توان براى آن هیچ قالب نگارشى پیدا کرد.
با تشکر از زحمات شما؛ امیدواریم پس از این فقط به تألیف و نوشتن مطالبى از سوى خودتان بسنده کنید.
موفقیت همواره با شما باد.