آینه محبت نامه هاى خانوادگى امام خمینى 33


 

آینه محبت (نامه‏هاى خانوادگى امام خمینى)(34)

بسم الله الرحمن الرحیم

به عرض عالى میرساند(1)، مرقوم مبارک مبنى بر تسلیت به اینجانب واصل و موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت حضرتعالى را از خداوند متعال خواستارم. از جناب آقاى حاج میرزا حسن (2) غالباً مستفسر(3) سلامت وجود مبارک بوده‏ام. از خداوند تعالى بهبودى کامل حضرتعالى را خواهانم. والسلام علیکم و رحمة الله

12 محرم 401
روح الله الموسوى الخمینى

پى نوشت:
* زمان 30 آبان 1350 - 12 محرم 1401، مکان: تهران - جماران. مخاطب: آیت الله میرزا ثقفى (پدر همسر امام خمینى)
1) روى پاکت نامه چنین مرقوم شده است: «خدمت حضرت آیت الله آقاى ثقفى - دامت برکاته»
2) آقاى حسن ثقفى، برادر همسر امام خمینى.
3) جویا.
[ یاد آورى و تصحیح : در شماره قبل آینه محبت، سطر سوم، جمله کامل چنین است: و از خداوند تعالى براى جنابعالى و دیگران صبر.....]
 

بسمه تعالى‏

افسوس که عمر به بطالت بگذشت‏
با بارگنه بدون طاعت بگذشت‏
فردا که به صحنه مجازات روم‏
گویند که هنگام ندامت بگذشت‏
کتاب «آداب الصلوه» را که به دختر عزیزم فاطى - که خدایش از مصلین قرار دهد - اعطا مى‏نمایم، از تاریخ اتمام آن بیش از چهل سال مى‏گذرد.(1) و قبل از آن - به چند سال - کتاب «سرالصلوه» را تمام نمودم. و از آن سال‏ها تاکنون بیش از چهل سال مى‏گذرد(2) و من نه اسرارالصلاة را دریافتم، و نه به آداب آن پرداختم، که یافتن غیر از بافتن است و ساختن بعد از پرداختن. و این کتاب‏ها حجتى است از مولا بر این عبد بى مایه. و به خداى تعالى پناه مى‏برم از آن که مشمول آیه شریفه کمر شکن لم‏تقولون ما لاتفعلون. کَبُرَ مَقتاً عند الله ان تقولوا ما لاتفعلون (3) باشم، و پناهى جز رحمت واسعه‏اش ندارم.
و تو اى دخترم! امید است که توفیق به کار بستن آداب این معراج بزرگ الهى را داشته باشى و به راهنمایى این براق الهى از بیت مظلم نفس هجرت کنى الى الله. و به خداى بزرگ پناه مى‏دهم تو را از آنکه مطالعه این اوراق بر تعلقات نفسانیه‏ات نیفزاید و تو را چون نویسنده ملعبه شیطان نکند.
دخترم! هر چند در تو به حمد الله لطافت روحى یافتم که امید آن است که هدایت الله شامل حالت شود و با عنایت او - جل و علا - از چاه عمیق طبیعت خلاص شوید و به صراط مستقیم انسانیت راه‏یابى، لکن از کید شیطان و نفس خطرناکتر از آن غافل مباش و به خداى بزرگ پناهنده شو انه رحیم بعباده.(4)
دخترم! اگر از مطالعه این اوراق خداى نخواسته نتیجه حاصل نشود مگر خودنمایى و مجلس آرایى و سر توى سرها در آوردن، بهتر است از مطالعه آن صرف نظر بلکه احتراز کنى که مبادا چون من گرفتار تاسف شوى. و اگر - ان شاء الله - خود را مهیا کنى که از مطالبى که از کتاب و سنت و اخبار اهل بیت عصمت و افادات اهل معرفت اخذ شده است به جان استفاده کنى و استعداد و لطافت قریحه‏اى را که خداوند عطا فرموده به کار اندازى، بسم الله! این گوى و این میدان.
امید است در این معراج انسانى و معجون رحمانى(5) دل از غیر خالى کنى و با آب حیات، قلب را شستشو دهى و چهار تکبیر زده، خود را از خودى برهانى تا به دوست برسى و من یخرج من بیته مهاجرا الى الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره على الله .(6)
بار الها! ما را مهاجر الى الله و رسوله قرار ده و به فنا برسان، و فاطى و احمد را توفیق خدمت عنایت کن و به سعادت برسان. و السلام.

2 صفر المظفر 1405 - 5/8/1363
روح الله الموسوى الخمینى

پى نوشت:
* زمان: 5 آبان 1363 - 2 صفر 1405، مکان: تهران - جماران، مخاطب: خانم فاطمه طباطبایى، همسر حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینى.
1) تاریخ اتمام «آداب الصلاه» 2 ربیع الثانى 1361 برابر با 30 فروردین 1321 است. آداب الصلاه: 318.
2) تاریخ اتمام «سرالصلوه» 21 ربیع الثانى 1358 برابر با 19 خرداد 1318 است. سر الصلوه: 117.
3) سوره صف، آیه 3-2: «چرا چیزى به زبان مى‏گویید که در مقام عمل خلاف آن مى‏کنید؟ خدا را سخت به غضب مى‏آورد این که سخنى بگویید و خلاف آن عمل کنید».
4) بدرستى که او (خداوند) به بندگان خود، مهربان است.
5) نماز.
6) سوره نساء. آیه 100: «و هرگاه کسى از منزلش براى هجرت به سوى خدا و رسول او بیرون آید و در سفر مرگ وى در رسد پس اجر و ثواب او بر خداست».