یک زندگى زیبا در یک نگاه معرفى کتاب


 

معرفى کتاب
یک زندگى زیبا در یک نگاه‏

آرمان و هدف براى انسان چونان فانوس دریایى براى کِشتى است که آن را از غرق شدن مى‏رهاند و در دل شب‏هاى تاریک و توفان‏هاى مهیب به ساحل سپیده مى‏رساند.
انتخاب آرمان باعث تقویت قواى فکر و اندیشه، آینده‏نگرى و جدّیت در زندگى، دورى از تردیدهاى تلخ و ویرانگر و استفاده بجا و بهینه از لحظه‏هاى حیات و هستى مى‏شود و در یک نگاه، هر گونه هدف و آرمان، نمایانگر شخصیت انسان و آینه تمام‏نماى صفات و روحیات اوست. هدف‏هاى والا، جلوه‏هاى زیباى عظمت هر یک از ماست و امروزِ زودگذر را به فرداى پایدار و جاودان پیوند مى‏دهد.
«یک زندگى زیبا» که سرشار از آسایش و آرامش و لبریز از ارزش‏هاى راستین، روشن و روشنگر است، آثارى چنین جامع براى صاحبان خود دارد؛ «شگفتى‏هاى درون» را آشکار، «فضیلت‏هاى اخلاقى» را نمایان، «خودپذیرى»، «خودشناسى» و «خودباورى» را تجلّى مى‏دهد و چشم‏اندازى امیدبخش و نشاطآفرین بر فراز لحظه لحظه‏هاى زندگى پدید مى‏آورد.
به یقین این زندگى زیبا، آنگاه اطمینانى افزون‏تر به ارمغان مى‏آورد که از رفتار و گفتار انسان‏هایى صالح و پاک و یا معصوم - که با اراده و انتخاب خویش دل و دیده از غبار معصیت شسته‏اند و از آفتاب بینش و دانش ناب بهره برده‏اند - برداشت شده باشد.
کتاب «یک زندگى زیبا» مجموعه‏اى از بینش‏ها و روش‏هاى پاک‏بانوى آفرینش، حضرت زهرا سلام‏اللَّه علیها است که جلوه‏هاى جاودان الگودهى و الگوگیرى در آن ترسیم شده است.
«دوست‏شناسى و دشمن‏شناسى» موضوع نخست این نوشتار است که با توجه به نیاز و ضرورت فعلى جامعه و خانواده‏ها بدان پرداخته شده است. ابتدا سه کتاب معرفت در بیکران هستى مطرح شده است که یکایک انسان‏ها با مطالعه هر یک باید به کمال و تکامل دست یابند، سپس معیار دوستى‏ها و دشمنى‏ها، فلسفه محبت یا نفرت و راز این احساس عاطفى در نگاه دخت آفتاب، فاطمه زهرا(ع) تشریح شده است تا هر یک از ما با چنین شناخت دقیقى ارزش‏ها و ضد ارزش‏هاى زندگى خویش را دریابیم.
موضوع دوم این کتاب، بحث زنده و به‏روز «دعاشناسى» است که ابعاد ارتباط انسان با خدا را بیان مى‏کند. استفاده از سخنان وحیانى و آموزه‏هاى سبحانى، صفحات آغازین این بخش را زینت بخشیده و خواننده را آماده پاسخ‏یابى در باره «ارزش و اهمیت دعا در نگاه فاطمه زهرا(س)»؛ «تأثیر زمان و مکان در استجابت دعا»؛ «دعاى مستجاب و غیر مستجاب» و ... مى‏کند تا با چنین بینش و روشى، دل به استجابت و دست به دعا بردارند.
ارتباط انسان‏ها با یکدیگر با سومین موضوع روز خانواده‏ها با نام «حجاب؛ جنبه‏ها و جلوه‏ها» مطرح شده است که در سطرهاى آغاز حجاب و عفاف، مصونیت یا محدودیت و نگاه معصومان به دختران و بانوان به خوبى بیان شده است و در پى آن «ارزش‏ها و ضد ارزش‏هاى زنان از نظر سیده بانوان»، «شیوه‏هاى رفتارى و گفتارى فاطمه زهرا علیهاالسلام» و «جنبه‏ها و جلوه‏هاى حجاب» ترسیم شده است.
موضوع چهارم کتاب، گنجینه‏اى از سخنان پاک‏بانوى هستى در باره امامت، ولایت و رهبرى امیر مؤمنان على(ع) است که با نام «غدیر خم» مطرح شده است. درک رسالت و مسئولیت بسیار بزرگ حماسه غدیر از سوى آن بانو، دفاع تمام‏عیار و به دور از هر گونه تساهل و تسامح از نقش رهبرى امام(ع) در جامعه بعد از پیامبر(ص) و استمرار مبارزه با غاصبان و ظالمان همراه با رازها و فلسفه‏هاى مبارزه در این فراز به چشم مى‏خورد. پرسشى که از دیرباز براى همگان به ویژه نسل جوان و پدران و مادران صاحب‏نظر مطرح بوده، فلسفه اشک و علت تأکید بسیار بر گریه در سوگ اهل‏بیت علیهم‏السلام است که این پرسش زنده، در هر سال و چندین بار، بخصوص در ایام محرم و صفر و فاطمیه براى هر یک از ما مطرح مى‏شود.
«اشک، سپاه احساس و لشگر اندیشه»، موضوعى است که در این کتاب با ابعاد و جلوه‏هاى مختلف آن مطرح شده است و همراه با آیات قرآن، سخنان معصومان(ع) و گفتار بزرگان، دیدگاههاى ناب و قدسى دخت آفتاب، فاطمه زهرا(ع) با گستره‏اى درس‏آموز مطرح شده است.
«دنیا، دنیاخواهى و دنیاجویى» فرازى دیگر از این نوشتار است که نخست دو دیدگاه متفاوت یا متناقض معارف دینى در باره دنیا مطرح، سپس بینش صحیح آموزه‏هاى دینى ترسیم شده است و در پى آن مجموعه‏اى از گفتار گهربار زهراى اطهر(ع) در این باره ارائه شده است تا «سخاوت و ایثار» در سلسله رفتار آن بانوى بزرگ بیشتر تجلّى کند و تمامى پیروان، راه دنیاخواهى و دنیاگرایى را بیابند.
«شیعیان، شرایط، شایستگى‏ها»، دفتر معرفتى براى آشنایى هر یک از ما با ارزش‏هاى والاى شیعى و مسئولیت بسیار رهپویان معصومان علیهم‏السلام است. در این بخش از کتاب سیرى از آغاز پیدایش تشیّع تا سده‏هاى بعدى آن دوران مى‏کنیم و با ریشه‏ها و شیوه‏هاى ولایت‏محورى شیعیان در گذشته و حال آشنا مى‏شویم؛ سپس دیدگاه به نور نشسته بزرگ‏بانوى آفرینش، زهراى بتول(ع) را نسبت به شیعیان و ویژگى‏هاى والاى آنان مى‏یابیم.
«ادب فردى و آداب اجتماعى» بیانگر ارزش‏ها و لغزش‏هاى مختلف زندگى است و هر یک از ما را با زمزم محبت، ادب و ارادت نسبت به خود، اطرافیان، همسایگان و تمامى دین‏باوران آشنا مى‏سازد. از روزى سخن مى‏گوید که زهراى عزیز در محضر پدر و با همراهى شوهر نکته‏ها و گفته‏هاى والایى مطرح کرد و در سلسله سخنان آسمانى خویش براى تمامى انسان‏هاى حال و آینده به یادگار گذاشت تا شیعه‏اى علوى و شیفته‏اى فاطمى گردند.
بخش پایانى کتاب «یک زندگى زیبا»، سلسله نکات نورآفرین، پویا و پایدار به نام «ارزش‏هاى جاودان زندگى» است که در آن جلوه‏هاى پیدا و پنهان حیات، تدوین، ارزش‏هاى ماندگار، ترسیم و آرمان‏هاى الهى، تشریح شده است.
ارزش‏هاى عبادى، ارزش‏هاى اجتماعى، ارزش‏هاى اعتقادى و ارزش‏هاى اخلاقى از یک سو و جلوه‏هاى روشنى‏بخش هر یک از سوى دیگر، مجموعه‏اى ماندگار براى آشنایى با زندگى زیبا و زرّین براى خانواده‏هاست.
گفتنى است این کتاب به قلم احمد لقمانى در قطع وزیرى و با 208 صفحه توسط «انتشارات بهشت بینش» در قم ارائه شده است. علاقه‏مندان براى تهیه آن مى‏توانند با شماره تلفن 8868585 (0251) تماس بگیرند.