اخبار


 

اخبار

رئوس برنامه چهارم توسعه در امور زنان‏ تشریح شد

خانم شجاعى در نشست مدیران و کارشناسان حوزه مطبوعات، با ترسیم تصویرى از وضعیت اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى زنان کشور گفت: رشد باسوادى در بین زنان به 81 درصد رسیده است.
وى گفت: 32 میلیون نفر از جمعیت کشور را زنان تشکیل مى‏دهند. از نظر اشتغال اگر چه درصد زنان شاغل بنا بر گزارش بانک جهانى به 8/14 درصد رسیده، اما نرخ بیکارى در بین زنان کشور بسیار بالا و با 5/19 درصد نگران‏کننده است.
خانم شجاعى افزود: نرخ ازدواج به طلاق در بین زنان کشور، 7/9 است و در این میان، بخشى از زنان به دلیل نوع نگرش‏هاى فرهنگى در جامعه، امکان ازدواج پیدا نمى‏کنند.
مشاور رئیس‏جمهور در امور بانوان وضعیت موجود زنان کشور را به دلیل افزایش نرخ بیکارى، افزایش میزان تحصیلات و به دنبال آن عدم برآورده شدن مطالبات و نیز عدم گرایش به ازدواج، نگران‏کننده توصیف کرد و گفت: دولت در برنامه چهارم توسعه تلاش کرده است به لحاظ رویکرد در برنامه‏هاى جنسیتى به حل مسائل و مشکلات و نگرانى‏هاى بخش زنان اقدام کند.
خانم شجاعى گفت: دسترسى به فرصت‏هاى برابر آموزشى براى زنان در مقطع مختلف تحصیلى، گسترش مدارس شبانه‏روزى، روستا مرکز و آموزش راه دور براى دختران، برقرارى دوره‏هاى آموزش ضمن خدمت براى زنان شاغل، حذف تبعیض‏هاى اقتصادى و ایجاد فرصت‏هاى برابر اشتغال، تساوى دستمزدها بین زن و مرد و رعایت حقوق بنیادین کار، تأمین حمایت‏هاى اجتماعى از زنان شاغل و تأمین بیمه خاص براى حمایت زنان سرپرست خانوار، از جمله مهم‏ترین اجزاى برنامه چهارم توسعه در حوزه زنان است.
وى همچنین تأمین مسکن زنان سرپرست خانوار، اصلاح ساختار تربیت بدنى با تأکید بر احداث فضاهاى ورزشى ویژه زنان و دختران، اصلاح قوانین در زمینه بازدارى از خشونت علیه زنان و حمایت از تشکل‏ها و انجمن‏هاى مدنى و غیر دولتى زنان را از جمله دیگر موارد برنامه چهارم توسعه در زمینه زنان ذکر کرد.

زنان کمتر به طلاق متمایل هستند

خانم رنجبر، معاون دادگاه خانواده گفت: بیشترین متقاضیان طلاق، زوجینى هستند که بین سنین 20 تا 30 سال قرار دارند.
وى افزود: اکثر مراجعه‏کنندگان به دادگاه در ماهها و یا سال‏هاى ابتدایى شروع زندگى تصمیم به جدایى مى‏گیرند و این امر در شهر تهران بیشتر مشهود است.
معاون دادگاه خانواده گفت: اعتیاد و بیکارى همسران بیشترین عوامل مراجعه زوجین براى طلاق به دادگاه است که اکثر آنها به طلاق مى‏انجامد.
وى با اشاره به واحد صلح و سازش دادگاه خانواده گفت: این واحد سعى مى‏کند تا حد امکان صلح و سازش را بین زوجین برقرار کرده و مانعى براى جدایى آنان شود، اما اکثر مراجعه‏کنندگان راههاى صلح و سازش را در بیرون دادگاه طى کرده‏اند و دیگر تمایلى به ادامه زندگى مشترک ندارند.
خانم رنجبر گفت: در اکثر مرافعات خانوادگى، زنان به علت وابستگى به فرزندان و همسر، تمایل کمترى به طلاق دارند و در اکثر مواقع حاضرند به خاطر فرزندان‏شان بسیارى از مشکلات را بپذیرند و به زندگى خود ادامه دهند.

دکتر معصومه ابتکار: نمى‏توان چیزى را به نسل جدید تحمیل کرد

معاون رئیس‏جمهورى در دیدار با همسر رئیس‏جمهورى اتریش گفت: انتخاب، حق هر انسان است و نمى‏توان چیزى را به نسل جدید تحمیل کرد.
خانم ابتکار افزود: ارزش‏هاى اخلاقى و مذهبى، تضمینى براى حصول آزادى نسل جدید است و ما علاوه بر اجراى قوانین، باید استانداردهاى اخلاقى را نیز مراعات کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، به نگرش مثبت مردم به امر محیط زیست در سال‏هاى اخیر اشاره کرد و گفت: جامعه مدنى ما بسیار آگاه‏تر از گذشته به دنبال اصلاحات زیست‏محیطى است.
وى در این دیدار افزود: تقسیم کار بین زنان و مردان مشابه نیست اما آنان در ارزش‏هاى انسانى با هم برابرند.
همسر رئیس‏جمهورى اتریش هم انجام کارهاى مشترک زیست‏محیطى را در این دیدار یادآور شد و اظهار داشت: مسائل زیست‏محیطى تنها به یک کشور تعلق ندارد بلکه به سرنوشت بشریت ارتباط دارد.

همایش زنان و جهانى‏سازى در راه است‏

نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، با همکارى گروه مطالعات زنان و خانواده دانشگاههاى تربیت مدرس، الزهراء(س) و علامه طباطبایى(ره) و گروهى از سازمان‏هاى غیر دولتى زنان (NGO) همایش سراسرى «زنان، مسائل فرهنگى - اجتماعى و جهانى‏سازى» را در 27 و 28 اردیبهشت‏ماه برگزار مى‏کند.
این همایش با هدف دستیابى به نگرش جامع و مبتنى بر مبانى دینى و فلسفى با عنایت به جایگاه و شأن ویژه زن در جامعه اسلامى و در خانواده، و ارزیابى تأثیر حضور زن در عرصه‏هاى مختلف برگزار مى‏شود.
بررسى تطبیقى مباحث زنان در کشور، از جمله: تحلیل متد مسئله‏شناسى مباحث زنان و آسیب‏شناسى آن در کشور؛ اسلام و تفکر سیستمى در مسائل زنان؛ تحلیل اسناد بین‏المللى مسائل زنان بر اساس مبانى اسلامى؛ نقش زنان در جنبش نرم‏افزارى؛ زن و جهانى‏سازى؛ رویکرد مدرن و پست مدرن در مورد زنان؛ رویکرد سنت‏گرا، متعادل و تجددگرا در مسائل زنان؛ بررسى حقوق و مسئولیت‏هاى فردى، خانوادگى و اجتماعى زنان در اسلام - فمینیسم، از موضوعات مقالات ارسالى به این همایش مى‏باشد.
همچنین بررسى وضعیت موجود مسائل زنان در آموزش و پرورش، اقتصاد و بهداشت و همچنین نگاهى بر نقش و تأثیر رسانه‏هاى جمعى در الگوسازى براى زنان، زن در عرصه هنر و ادبیات و بررسى وضعیت رشته‏هاى مطالعات زنان و خانواده و ...، از دیگر موضوعات پیشنهادى براى ارسال مقاله مى‏باشد.
علاقه‏مندان مى‏توانند مقالات خود را در دو سطح اساتید و دانشجویان تا تاریخ دهم فروردین به نشانى دبیرخانه همایش ارسال کنند.
نشانى: تهران، میدان ولى‏عصر(عج)، انتهاى خیابانى زرتشت غربى، پلاک 94، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها. تلفن: 8955704 - 021

سن فحشا در ایران کاهش یافت‏

پروفسور محمدحسین فرجاد در همایش بررسى آسیب‏هاى اجتماعى کودکان، گفت: در هفت سال گذشته متوسط سن فحشا از 28 سال به زیر 20 سال رسیده است.
وى افزود: در حال حاضر حداقل سن فحشا به 13 سالگى رسیده است. به طور متوسط هر هفته 35 دختر از خانه مى‏گریزند. 80 درصد کودکان خیابانى معتاد هستند و 92 درصد آنها در زمینه رشد جسمى، ذهنى، عاطفى و روانى دچار مشکلات فراوانى هستند. 56 درصد آنها نیز بى‏سواد مى‏باشند.
این استاد دانشگاه و آسیب‏شناس روانى اجتماعى، با اشاره به تبعات منفى سوء استفاده جنسى از کودکان خیابانى گفت: سوء استفاده جنسى به ایجاد اختلالات شخصیتى در این کودکان منجر مى‏شود. چون کودکان خیابانى خاطرات تلخى از تجاوز همراه با ضرب و شتم در ذهن خود دارند، به همین دلیل بیشتر به خودکشى روى مى‏آورند. اکثر این کودکان در سنین نوجوانى در اوج بى‏بند و بارى‏هاى جنسى هستند، به الکل و مواد مخدر معتاد شده‏اند و یک شخصیت ضد اجتماعى دارند.
وى معتقد است واژه روسپى فقط به زن اطلاق نمى‏شود بلکه هر فردى که در زمان معینى خود را در معرض ارضاى جنسى دیگران قرار دهد و از این راه پول، هدیه یا مقامى کسب کند، روسپى است. لذا به مردان نیز مى‏توان واژه روسپى و یا مردِ خیابانى داد.

طرح بیمه طلاق بررسى مى‏شود

معاون دفتر زنان و خانواده سازمان بهزیستى کشور از ارائه طرح بیمه طلاق به هیئت دولت خبر داد.
پرویز زارعى گفت: هدف از ارائه این طرح، پوشش بیشتر تأمین اجتماعى زنان مطلّقه‏اى است که تنها زندگى مى‏کنند. آنچه کارشناسان اجتماعى را به سمت ایجاد بیمه طلاق سوق داده، ایجاد شرایط عادى زندگى براى زنان مطلّقه تا هنگامى است که تحت پوشش سازمان‏هاى حمایتى قرار نگرفته و توان پوشش افراد خانواده یا ازدواج مجدد را داشته باشند.
وى با اشاره به ضرورت حمایت چندگانه از زنان کشور اظهار کرد: بر این اساس، پیشنهاد بیمه طلاق به عنوان یکى از شروط ضمن عقد مطرح شده که بر مبناى آن هر چند ماه یک بار مبلغ معینى از سوى مردان به حساب همسران در یک شرکت بیمه‏اى واریز مى‏شود تا در آینده تأمینى براى آتیه آنها در شرایط مواجهه با مشکلات باشد.
معاون دفتر زنان و خانواده بهزیستى با اشاره به اینکه زنان سرپرست خانوار هم اکنون تنها از 8 درصد سهم اشتغال کشور برخوردارند، گفت: با توجه به اینکه 92 درصد زنان سرپرست خانوار جویاى کار و خانه‏دار هستند، تنها 17 درصد آنها مهارت فنى و حرفه‏اى داشته و 26 درصد نیز بى‏سواد هستند. بر این اساس حمایت جسمانى، مادى و شغلى از آنها براى تأمین آتیه و در صورت رویداد حادثه، ضرورى است.

آگاهى زنان رشد بیشترى یافته است‏

رئیس مرکز مشارکت زنان گفت: آگاهى سطح دانش و سواد زنان نسبت به سال‏هاى گذشته افزایش یافته است اما آگاهى‏هاى مردان و احساس تکلیف در آنها در مقایسه با زنان تغییرى نکرده و همین باعث اختلال در خانواده‏ها شده است.
خانم شجاعى با تأکید به افزایش سطح دانش و آگاهى زنان نسبت به گذشته، گفت: در حال حاضر با توجه به تحولات جامعه جایگاه و نقش زنان و نیز افزایش سطح سواد و دانش دختران و نیز آشنا شدن آنها با حقوق و تکالیف‏شان، مطالبات، انتظارات و توقعات آنها با جامعه سنتى گذشته تفاوت پیدا کرده و باید با شرایط جدید تطبیق داده شود.

تسهیلات جدید بیمه براى برخى از زنان‏

معاون حقوقى و امور مجلس سازمان تأمین اجتماعى گفت: زنان بیمه‏شدگان متوفى که مجدداً ازدواج کرده باشند، در صورت طلاق از مستمرى همسر فوت‏شده اول و در صورت فوت همسر دوم، از مستمرى همسر اول یا دوم به انتخاب خود برخوردار مى‏شوند.
در حال حاضر بر اساس بند یک ماده 81 قانون تأمین اجتماعى، عیال دائم بیمه‏شده متوفى مادامى که شوهر اختیار نکرده، مستمرى را دریافت مى‏کند، اما در صورت ازدواج مجدد، پرداخت مستمرى قطع مى‏شود.
بر اساس لایحه جدید که به تصویب مجلس شوراى اسلامى رسیده است، زنانى که همسر دوم خود را نیز از دست داده باشند، مشروط بر نداشتن شغل دائم و عدم دریافت مستمرى از سایر صندوق‏هاى بازنشستگى، از سازمان تأمین اجتماعى مستمرى دریافت مى‏کنند.
معاون حقوقى سازمان تأمین اجتماعى، اصلاحات انجام شده در ماده 81 قانون تأمین اجتماعى را در پیشگیرى از آسیب‏هاى اجتماعى مبتلا به زنان بیوه بسیار مؤثر دانست.

زنان بوسنى‏ سازمان کوثر را راه‏اندازى کردند

اعضاى سازمان غیر دولتى کوثر از بوسنى و هرزگوین، دیدارى با اعضاى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در ایران داشتند.
اهداف عمده سازمان زنان کوثر، دفاع از ارزش‏هاى اسلامى مسلمانان بوسنى و هرزگوین؛ آگاهى بخشیدن به زنان مسلمان؛ تبلیغ انقلاب اسلامى و جذب شیعیان؛ ارتباط با زنان روشنفکر مسلمان و هویت بخشیدن به آنان؛ شکل بخشیدن به فعالیت‏هاى زنان مسلمان؛ ارتباط با نسل جوان و فعالیت‏هاى فرهنگى ایدئولوژى مى‏باشد.
خانم «صدیقه آودیچ»، رئیس این سازمان است و طى چند سال فعالیت کوشیده تا سازمانش جایگاه مناسبى در بین جامعه مسلمانان بوسنى و هرزگوین پیدا کند. این سازمان با جایگزینى فرهنگ اسلامى به جاى فرهنگ غربى، تلاش مى‏کند تا هویت زن مسلمان را احیا کند.
سازمان زنان کوثر با تشکیل کلوپ‏هاى مختلف زنان، جوانان و روشنفکران علاوه بر کارهاى فرهنگى عمومى، اقدام به انجام فعالیت‏هایى چون چاپ یک مجله اجتماعى خانوادگى با نام «زهرا» زده است. در این مجله عمدتاً به مسائل اخلاقى، خانوادگى، حجاب، بهداشت، جهان اسلام و معرفى شخصیت‏هاى موفق پرداخته مى‏شود.
سازمان کوثر با تمام مشکلاتى که براى تبلیغ اسلام واقعى وجود دارد، اقدام به پخش برنامه‏هاى رادیویى در سطح پایتخت و دیگر شهرهاى این کشور به صورت یک ساعت در هفته، مى‏کند.
رئیس این سازمان گفت: از اهداف تشکیل این سازمان، فعالیت پیرامون مسائل زنان مسلمان و حجاب است و هر روز تعداد بیشترى از دختران بوسنى به جمع افراد محجبه افزوده مى‏شوند.

60 درصد دختران فرارى‏ مجبور به رابطه نامشروع مى‏شوند

نتایج یک پژوهش در ایران نشان داد حدود 18 درصد دختران فرارى در نخستین روز، و 60 درصد آنها در هفته اول فرار خود براى به دست آوردن غذا و مسکن مجبور به برقرارى ارتباط جنسى مى‏شوند.
تحقیقات مشترک استادان دانشکده‏هاى علوم اجتماعى و بهداشت، و مؤسسه تحقیقات بهداشتى دانشگاه علوم پزشکى تهران حاکى از آن است که فرار دختران جوان و نوجوان و ایجاد ارتباط جنسى در آنها، در سال‏هاى اخیر افزایش یافته است.
برقرارى ارتباط جنسى در دختران فرارى، بسیارى از دختران را که امکان برگشت به خانواده را دارند، تبدیل به فردى معتاد، روسپى و فروشنده مواد مخدر مى‏کند.

دست‏یافتن نخستین زن ایرانى‏ به مقام پروفسورى در رشته علوم پایه‏

خانم دکتر «افسانه صفوى» استاد بخش شیمى تجزیه دانشگاه شیراز، نخستین زن ایرانى است که به درجه پروفسورى در رشته علوم پایه دست یافته است.
وى تاکنون سرپرستى بیش از 50 رساله دکترا و کارشناسى ارشد را بر عهده داشته است. همچنین بیش از 140 مقاله علمى در نشریات معتبر بین‏المللى چاپ کرده که این میزان بیشترین تعداد مقالات چاپ شده علمى در بین زنان دانشمند کشورهاى جهان سوم است.
خانم صفوى، همچنین به دلیل تحقیقات وسیع در زمینه شیمى موفق به دریافت جایزه پروفسور عبدالسلام از کشور ایتالیا شده است.
این شیمیدان برجسته کشور در رشته تجزیه، در سال 1380 به عنوان استاد نمونه کشور معرفى شد.

آرزوى رانندگى زنان در عربستان‏

یک عالم برجسته در عربستان سعودى گفته است: اسلام رانندگى زنان را ممنوع نکرده است.
وى در ادامه گفته است: هیچ متن مشخصى در قرآن و سنت وجود ندارد که زنان را از رانندگى منع کند. بنابراین من ترجیح مى‏دهم که یک زن به جاى آنکه توسط راننده نامحرم از جایى به جایى دیگر برده شود، خودش رانندگى کند.
اظهارات این عالم، که «القرنى» نام دارد، باعث شده است بسیارى از زنان عربستان، به یافتن اجازه رانندگى امیدوار شوند.
همچنین در این کشور براى اولین بار یک زن گوینده محجبه در شبکه ماهواره‏اى «الاخباریه» فعالیت خود را آغاز کرد.

رواج خرید و فروش زنان در افغانستان‏

خرید و فروش زنان در برخى نقاط افغانستان همچنان رواج دارد و افکار عمومى از این موضوع به شدت نگران است.
مسئول بخش توسعه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در این باره گفت: این پدیده نابهنجار، فراتر از یک منطقه خاص است و در مناطق متعددى مشاهده مى‏شود.
وى دلایل این پدیده را ازدواج‏هاى اجبارى و فقر اقتصادى دانست.
بر اساس گزارش‏هاى منتشر شده، بیش از 30 دختر مهاجر افغانى مقیم ایران که تن به خواسته‏هاى خانواده‏هایشان در پذیرش ازدواج اجبارى نداده بودند، از خانه‏هایشان فرار کردند و دیگر حاضر به بازگشت به خانواده نیستند. همچنین 3 نفر از این دختران خودکشى کرده‏اند.

مراسم تجلیل از زنان ایثارگر در تهران برگزار شد

جشن بزرگ انقلاب و زنان ایثارگر با تجلیل و اهداى لوح یادبود به بیش از 25 نفر از زنان جانباز، آزاده و ایثارگر، در تهران برگزار شد. این مراسم که با همکارى مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهورى و وزارت دفاع برگزار شد، ضمن گرامى‏داشت یاد 6 هزار و 427 شهید زن و بیش از 5 هزار زن جانباز و ایثارگر و آزاده از زندانیان سیاسى قبل از انقلاب نیز تجلیل شد.
زهرا شجاعى مشاور رئیس‏جمهور در امور زنان که در نخستین جشن بزرگ انقلاب و زنان ایثارگر سخن مى‏گفت، اظهار داشت: معمار بزرگ انقلاب اسلامى حضرت امام خمینى(ره)، برقرارى نهضت اسلامى را مدیون مشارکت زنان مى‏دانسته و در عمل نشان دادند که مشارکت زنان را به استفاده موردى و موقتى از فکر و اندیشه و رأى آنان محدود نمى‏کند.
وى افزود: در تاریخ انقلاب ما تنها یک زن و در یک مرحله به عضویت مجلس خبرگان قانون اساى درآمد و آن هم در زمان حیات پر برکت حضرت امام(ره) بود که این امر بیانگر تفاوت بارز میان نگرش امام و نگرش‏هایى است که حضور زن را تنها در اندرونى‏ها و فقط براى ایثار و صبر مى‏خواهند.
خانم شجاعى با اشاره به توانمندى زنان ایران پس از انقلاب اسلامى گفت: نرخ باسوادى زنان اکنون به 80 درصد رسیده و 98 درصد دختران واجب‏التعلیم تحت پوشش تحصیلى قرار گرفته‏اند.