تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

اکتشاف ناوگان جنگى ایران باستان در آب‏هاى یونان‏

باستان‏شناسان، پروژه اکتشافى‏شان را براى یافتن بقایاى یک ناوگان دریایى ایران باستان، که در طوفان شدیدى در سال 492 پیش از میلاد مسیح در حوالى یونان به کوه برخورد کرده و غرق شده، آغاز کرده‏اند.
این گروه در جریان جستجوى خود، از این ناوگان جنگى که توسط داریوش، پادشاه ایران در دوره هخامنشى براى کشورگشایى به یونان اعزام شده بود، دو کلاهخود و یک سرنیزه از جنس برنز در قعر آب‏هاى شمال شرقى یونان، پیدا کرده‏اند.
این سرنیزه را یک هشت‏پا همراه خود به لانه‏اش برده بود. کلاهخودها نیز توسط ماهیگیران از آب بیرون کشیده شده است.
با غرق شدن آن کشتى، 20 هزار نفر از نیروهاى داریوش جان خود را از دست داده‏اند. این اتفاق در حالى رخ داده که ایران به فتح سرزمین یونان و افزودن آن به امپراتورى ایران باستان، بسیار امیدوار بوده است.

زنان ورزشکار باردار کمتر دچار کمردرد مى‏شوند

بر اساس تحقیقات محققان کشورمان، کمردرد دوران باردارى که گریبانگیر 90 درصد از زنان باردار مى‏شود، در زنان ورزشکار بسیار کمتر است.
این پژوهش با اشاره به اینکه بیشتر زنان در جامعه ما فاقد فعالیت‏هاى ورزشى مرتب هستند و این مشکل در دوران باردارى به دلیل فرهنگ زندگى خاص دوچندان مى‏شود، نشان داده است سطح فعالیت مادران در دوران باردارى به شدت کاهش مى‏یابد و در نتیجه کمردردها بیشتر مى‏شود.
ورزش، فواید بسیارى در دوران باردارى دارد و موجب حفظ و بهبود آلودگى جسمانى زنان باردار مى‏شود. همچنین ورزش به علت افزایش جریان فشار خون در بدن، مانع بروز عواملى مانند ورم قوزک پا و واریس وریدى در زنان باردار مى‏شود.

یک زن ایرانى پماد گیاهى ضد سوختگى ساخت‏

یک زن در روستاى «قلعه نوخرقان» شاهرود، نوعى پماد طبیعى ضد سوختگى ساخته که قادر است هر نوع سوختگى و زخمى را در مدت کوتاهى التیام بخشیده و درمان کند.
«زهرا وحدتى» 68 سال سن دارد و این پماد را از درآمیختن 24 گیاه مختلف شامل 10 گونه از طبیعت شاهرود و 14 گونه از مناطق خراسان و اصفهان فراهم کرده است.
این مرهم که از طرف مردم به «مرهم معجزه» معروف شده، قادر است اثرات سوختگى، زخم، بریدگى، دمل و محل سزارین را به نحوى درمان کند که پوست به حالت طبیعى در آمده و گوشت اضافى هم نیاورد.
این زن که مدعى است تا به حال افزون بر 5 هزار بیمار را درمان کرده، مدت زمان درمان با این مرهم را بسته به وضعیت جسمانى بیماران بین 10 تا 20 روز عنوان کرد و گفت هر چه بیمار جوان‏تر باشد تأثیر دارو بهتر و بیشتر است.
این پیرزن اهل «قلعه‏نو خرقان» که روستایش در 40 کیلومترى شمال شاهرود است حاضر نشده امتیاز دارویش را در ازاى پرداخت 50 میلیون تومان به یک شرکت داروسازى در تهران بفروشد. وى گفت قصد دارد فرمول این پماد را براى فرزندانش باقى بگذارد.
این پماد در آزمایشگاه بیمارستان «قائم» مشهد آزمایش شده و عدم وجود هر گونه مواد شیمیایى و آلودگى میکروبى در آن تأیید شده است. با این وجود یکى از مسئولان دانشکده علوم پزشکى شاهرود گفت تأیید این دارو توسط یک آزمایشگاه و بیمارستان، ملاک عمل نیست و وزارت بهداشت باید آن را تأیید کند.

هر دقیقه 3 زن آلوده به ایدز مى‏شوند

طبق برآورد سازمان جهانى بهداشت نیمى از افراد بزرگسال آلوده به ایدز را، زنان تشکیل مى‏دهند و در سراسر جهان در هر 20 ثانیه یک زن به ویروس ایدز آلوده مى‏شود.
بر اساس اعلام اداره ایدز وزارت بهداشت، ده سال قبل، زنان در حاشیه اپیدمى ایدز قرار داشتند اما حالا در مرکز این ماجرا قرار دارند.
عامل اصلى انتقال HIVبه زنان، ارتباط جنسى چندگانه است. ایدز اساساً با رابطه جنسى ارتباط دارد و مثل سایر بیمارى‏هاى مقاربتى مى‏تواند از طریق خون یا فرآورده‏هاى خونى و یا از مادر آلوده به جنین یا نوزاد منتقل شود.
تحقیقات نشان مى‏دهد انتقال ایدز از مرد به زن، 8 برابر بیشتر از انتقال این ویروس از زن به مرد است.

سرخجه براى زنان باردار خطرآفرین است‏

ابتلا به بیمارى سرخجه براى زنان باردار که در کودکى به سرخجه مبتلا نشده باشند خطرناک است و باعث ناهنجارى در زنان یا مرگ جنین آنان مى‏شود.
سرخجه بیمارى ویروسى است که موجب تورم غده‏هاى لنفاوى پشت گردن، درد مفصل، تب یک روزه و دانه‏هاى پوستى در صورت و گردن مى‏شود و تا سه روز ادامه دارد. این بیمارى در زنان باردار موجب ایجاد کرى، ناراحتى قلبى، آب مروارید، فلج مغز و اختلالات خونى در نوزادان مى‏شود.
در سال جارى کلیه کودکان در سن 15 ماهگى یک نوبت واکسن سرخک، سرخجه و اوریون و قبل از ورود به مدرسه، واکسن مجدد سرخک و سرخجه را دریافت مى‏کنند.
البته افرادى که دچار انواع سرطان‏ها، تالاسمى ماژور، ایدز، انواع پیوندها، بیمارى‏هاى شدید ویروسى هستند و یا زنان باردار و مشکوک به حاملگى نباید این واکسن را دریافت کنند.

مصرف کلسیم‏ خطر ایجاد سنگ کلیه را کاهش مى‏دهد

بر اساس یافته‏هاى جدید، مصرف غذاهاى سرشار از کلسیم باعث کاهش خطر بروز سنگ کلیه مى‏شود.
بر خلاف باور عمومى مبنى بر اینکه مصرف غذاهاى کلسیم‏دار خطر تولید سنگ کلیه را در بر دارد، مصرف این ماده معدنى در واقع خطر بروز سنگ کلیه را کاهش مى‏دهد.
بررسى اطلاعات به دست آمده از زنانى که مورد آزمایش مصرف کلسیم و سنگ کلیه قرار گرفته بودند، نشان داد زنانى که بیشترین میزان از غذاهاى کلسیم‏دار مثل شیر، ماست و پنیر را مصرف کرده‏اند، 27 درصد کمتر از افراد دیگر دچار سنگ کلیه شده‏اند.
در عوض، مصرف شکر، خطر بروز سنگ کلیه را در زنان بیش از 30 درصد افزایش مى‏دهد.
لازم به ذکر است سنگ کلیه در اثر مواد موجود در ادرار تشکیل مى‏شود و رایج‏ترین نوع سنگ کلیه از جنس «اکسالیت کلسیم» است که در ادرار وجود دارد.

رابطه مصرف شکر در مادران و بروز نقص در جنین‏

به گفته محققان، زنانى که به مقدار زیاد از مواد غذایى شیرین و نشاسته‏اى مصرف مى‏کنند، بیش از سایر مادران، صاحب نوزادانى با نقص نخاعى یا مغزى مى‏شوند.
به گفته محققان رابطه بین غذاهاى خیلى شیرین و پرنشاسته با نقص دستگاه عصبى نوزادان بیشتر در زنانى که داراى اضافه وزن شدید هستند، دیده شده است.
تحقیقات نشان داده است که درصد بروز نقص کانال اعصاب در جنین زنانى که مبتلا به دیابت هستند بیشتر است و این مسئله نشان‏دهنده نقش احتمالى میزان قند خون مادر در بروز این نقص است.

ویتامین دى و کاهش ابتلا به ام‏اس‏

تحقیقات جدید نشان داده است مصرف قرص ویتامین دى، خطر ابتلا به بیمارى ام‏اس (multiple sclerosis) را در زنان، به میزان 40 درصد مى‏کاهد.
محققان معتقدند مصرف غذاى سرشار از ویتامین دى به تنهایى نمى‏تواند خطر ابتلا به ام‏اس را کاهش دهد و باید قرص ویتامین دى نیز مصرف شود.
ساکنان مناطق دور از خط استوا که آفتاب کمترى دریافت مى‏کنند، دچار کمبود ویتامین دى هستند، چون ماده شیمیایى که در بدن تولید ویتامین دى مى‏کند کمتر در بدن آنها ترشح مى‏شود.
بر اساس مطالعه دانشمندان، علایم ام‏اس با افت میزان ویتامین دى در بدن تشدید و با افزایش آن، علایم بیمارى کمتر مى‏شود.
این بیمارى، اعصاب مرکزى بدن چون مغز و نخاع را ملتهب مى‏کند. ام‏اس در زنان و سفیدپوستان دو برابر مردان و رنگین‏پوستان مشاهده مى‏شود.
افراد مبتلا به ام‏اس، اگر زیر نور خورشید و در معرض مستقیم ویتامین دى، قرار بگیرند کمتر دچار سرطان پوست مى‏شوند و علایم بیمارى در آنها خفیف مى‏گردد.

درمان سکته قلبى با اشعه لیزر

پژوهشگران با لیزر و باز کردن رگ‏هاى بسته، توانستند سکته قلبى را درمان و یا از بروز آن پیشگیرى کنند.
محققان با پرتوافکنى لیزر از گرفتگى یا باریک شدن رگ‏هاى خون جلوگیرى کردند. در این روش، اشعه لیزر معمولى را به نوک یک لوله باریک وصل کردند تا عمل پرتوافکنى در داخل رگ انجام شود. در این عمل در داخل رگ به مدت یک هزارم ثانیه، حباب بخار به وجود مى‏آید؛ پژواک ناشى از شکستن این حباب، گرفتگى یا باریک شدن رگ را درمان و از عود آن جلوگیرى مى‏کند.
در روش‏هاى عمومى براى باز کردن رگ‏ها از بالون یا سیم‏هاى فلزى استفاده مى‏شود، اما تا 30 درصد احتمال گرفتگى یا باریک شدن دوباره رگ وجود دارد.

پیشگیرى از حمله قلبى با مصرف آب‏هاى معدنى‏

دانشمندان دریافته‏اند نوشیدن آب‏هاى معدنى از بروز بیمارى قلبى پیشگیرى مى‏کند.
پژوهشگران با بررسى بر روى چندین هزار مرد که دچار حمله قلبى شده بودند دریافتند به ازاى هر واحد افزایش سختى آب، خطر حمله مجدد قلبى یک درصد کاهش مى‏یابد.
هر نوع آبى که حاوى مقادیر قابل ملاحظه‏اى مواد معدنى نامحلول باشد آب سخت نامیده مى‏شود.
نتایج مطالعه جدید نشان مى‏دهد میزان بروز سکته قلبى در مناطقى که آب آنجا سخت‏تر است، بسیار کمتر است. با این حال این تأثیر در مقایسه با عوامل شناخته شده‏اى مثل رژیم غذایى نامناسب، کم‏تحرکى، استعمال دخانیات و مصرف الکل ناچیز است.

علت بى‏اختیارى ادرار

اگر چه بى‏اختیارى ادرار، یکى از مشکلات کودکان و بعضى از سالمندان است، اما افرادى در سنین دیگر هم ممکن است دچار این مشکل شوند.
این بى‏اختیارى که در کودکان به صورت شب‏ادرارى، در زنان به دلیل قرار گرفتن در معرض ترس شدید و در مردان مسن به دلیل عوارض سالمندى اتفاق مى‏افتد، به دلایلى قابل تشدید است.
بر اساس یک تحقیق، مصرف موادى مثل آنتى‏هیستامین‏ها، الکل و قهوه به مقدار زیاد، استعمال دخانیات و بیمارى سرماخوردگى تشدید مى‏شود و بهترین راه مقابله با آن، اجتناب از هر چیزى است که کنترل ماهیچه‏ها یا اعصاب صدمه‏دیده مثانه را تحریک کند.
همچنین ممکن است بى‏اختیارى ادرارى ناشى از عللى همچون سرفه، عطسه، خنده شدید، ورزش‏هاى سنگین و سایر امورى باشد که به افزایش موقت فشار شکمى منجر مى‏شود و آن فشار به مثانه منتقل مى‏گردد.

علایم حمله قلبى‏

خستگى و بى‏خوابى غیر عادى ممکن است عامل مهمى در زمینه حمله قلبى زنان باشد.
پژوهشگران با تحقیق بر روى چندین زن 29 تا 27 ساله‏اى که به دلیل حمله قلبى بسترى شده‏اند، دریافتند که تقریباً تمام آنها، یک ماه پیش از آنکه دچار حمله شوند، در معرض بى‏خوابى و خستگى زیاد بوده‏اند.
به گفته پژوهشگران، اگر چه درد در قفسه سینه از علایم حملات قلبى است، اما 43 درصد زنان مورد تحقیق گفته‏اند که هرگز در ناحیه قفسه سینه‏شان احساس درد و ناراحتى نکرده‏اند.

نوشابه باعث چاقى کودکان مى‏شود

مصرف نوشابه‏هاى گازدار به علت داشتن کالرى زیاد موجب چاق شدن کودکان مى‏شود.
محققان دریافتند افزایش وزن کودکانى که روزانه بیش از 350 سى‏سى نوشابه گازدار مصرف مى‏کنند در مقایسه با افزایش وزن کودکانى که روزانه کمتر از 180 سى‏سى از این نوشابه مى‏نوشند بسیار بیشتر است. به گفته محققان، کودکان زمانى که به نوشابه دسترسى داشته باشند، نوشابه را به شیر ترجیح مى‏دهند و میزان فسفر، منیزیم، کلسیم، پروتئین و ویتامین دریافتى آنها نیز با افزایش مصرف نوشابه‏ها کاهش پیدا مى‏کند.

ارتباط مصرف سیگار و سرطان سینه ثابت شد

دانشمندان یک بار دیگر با انجام مطالعاتى گسترده نشان دادند که سیگار براى زنان یک خطر جدى است و ابتلا به سرطان سینه را در آنان افزایش مى‏دهد.
نتایج نشان داده است زنانى که قبل از 20 سالگى و یا حداقل پنج سال قبل از اولین باردارى، سیگار کشیدن را آغاز کرده‏اند، بیش از سایر افراد در معرض خطر سرطان قرار دارند.
شیردادن به نوزاد تا حدى از ابتلا به سرطان سینه مى‏کاهد ولى استنشاق دود سیگار تأثیرى عکس بر این مسئله دارد.
مواد سمى موجود در دود تنباکو در بافت‏هاى چربى سینه ذخیره مى‏شود. لذا محققان پس از این، در فهرست بیمارى قلبى و سرطان سینه ناشى از مصرف سیگار، سرطان سینه را هم افزوده‏اند.

دو برابر شدن خطر ابتلا به سرطان‏ با مصرف غذاهاى پرنمک‏

محققان دریافتند رژیم غذایى پرنمک، خطر ابتلا به سرطان معده را دو برابر مى‏کند. تحقیقى که روى چندین هزار مرد و زن ژاپنى انجام شده، نشان مى‏دهد که افرادى که غذاهاى پرنمک مصرف مى‏کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان معده، یعنى چهارمین سرطان شایع در دنیا، قرار دارند.
این تحقیق همچنین بر هشدارهاى مکرر محققان در خصوص خطر ابتلا به بیمارى‏هاى قلبى و سکته ناشى از مصرف زیاد نمک تأکید مى‏کند.
رژیم‏هاى غذایى پرنمک به بروز «گاستریت»، که زمینه‏ساز بروز سرطان معده است، منجر مى‏شود.

مصرف دارچین براى بیماران دیابتى مفید است‏

تازه‏ترین تحقیقات نشان مى‏دهد مبتلایان به دیابت مى‏توانند با افزودن اندکى دارچین به رژیم غذایى به حفظ سلامت خود کمک کنند.
افزودن مقدار کمى دارچین به قهوه صبحانه، آب پرتقال یا غلات مفید است. با جوشاندن آب با یک تکه دارچین به راحتى مى‏توان چاى دارچین تهیه کرد. دارچین، حاوى برخى موادى است که مصرف زیاد آن مى‏تواند سمى باشد بنابراین در مصرف این ماده غذایى باید دقت کرد.
دارچین حاوى ترکیباتى است که بازدهى انسولین را افزایش مى‏دهد و توانایى هورمون انسولین در انتقال در گلوکز به سلول‏ها را بهبود مى‏بخشد.
دارچین تقریباً هیچ کالرى ندارد، به همین خاطر دیابتى‏ها بدون خطر چاق شدن مى‏توانند طعمى به غذاى خود ببخشند. هر گرم دارچین کمتر از 3 کالرى دارد که بسیار اندک است. تحقیقات نشان داده است که دارچین ظاهراً به سلول‏هاى چربى در تشخیص و واکنش به انسولین کمک مى‏کند و سوخت و ساز گلوکز را حدود 20 برابر مى‏کند.

صبحانه از سرماخوردگى پیشگیرى مى‏کند

نتایج یک پژوهش نشان داد داشتن روحیه قوى و خوردن صبحانه به طور مرتب و روزانه به پیشگیرى از سرماخوردگى و آنفلوآنزا کمک مى‏کند. تحقیقات نشان مى‏دهد صبحانه، مهم‏ترین وعده غذایى است و باید آن را تقویت کرد. صبحانه مغذى انرژى مورد نیاز افراد را در سراسر روز تأمین مى‏کند و مصرف پروتئین موجود در تخم مرغ، پنیر و ماست براى ساخت پادزیست‏ها در سبد صبحانه ضرورى است. پادزیست‏ها، سلول‏هاى دستگاه ایمنى هستند که با عفونت مى‏جنگند.

اسهال، رشد ذهنى را به تأخیر مى‏اندازد

پژوهشگران دریافته‏اند که ابتلاى مکرر به اسهال در دوران کودکى، عملکرد ذهن را در دوران بعدى به میزان زیاد کاهش مى‏دهد.
ابتلاى مکرر به اسهال، بر رشد و سلامت جسمانى تأثیر مى‏گذارد. بدن کودک زمانى که به اسهال مبتلا مى‏شود مواد مغذى اصلى براى رشد مغز را جذب نمى‏کند. کودکان معمولاً به چندین نوع بیمارى اسهال که باعث سوء تغذیه و کم شدن آب بدن مى‏شود دچار مى‏شوند.
بیمارى‏هاى اسهالى در کودکى مى‏تواند بیش از 10 درصد از بهره‏ورى اقتصادى فرد در بزرگسالى بکاهد.

تخریب حافظه بلندمدت‏ با مصرف قرص‏هاى شادى‏آور

تحقیقات جدید نشان مى‏دهد استفاده از قرص اُکستازى یا روان‏گردان، خطر از بین رفتن حافظه بلندمدت را، در انسان افزایش مى‏دهد.
در این تحقیقات مشخص شده استعمال حشیش نیز احتمال تخریب حافظه به ویژه حافظه کوتاه‏مدت را تا دو برابر افزایش مى‏دهد.
محققان در این مطالعه نشان دادند افرادى که به طور مداوم از قرص‏هاى اُکستازى استفاده مى‏کنند به میزان 23 درصد بیش از دیگران در زمینه به یاد آوردن مسائل دچار مشکل مى‏شوند.

ارّابه 2500 ساله کشف شد

یک ارّابه 2500 ساله متعلق به عصر آهن توسط مهندسانى که در غرب بریتانیا سرگرم کار روى یک بزرگراه بودند، کشف شد.
در محل کشف این ارابه، بقایاى مردى حدوداً 40 ساله و استخوان‏هاى 250 گاو نیز پیدا شده است. به همین دلیل تصور مى‏شود که این نقطه قبلاً مقبره بوده و گاوها بخشى از مراسم تدفین بوده‏اند.
پیش از این نیز 19 ارابه در نزدیکى سواحل شرقى بریتانیا کشف شده است؛ اما با این اکتشاف باستان‏شناسان دانش خود را در مورد قبایلى که 2500 سال قبل در شمال انگلستان زندگى مى‏کردند، تقویت خواهند کرد.

اوریگامى، کاربرد تازه‏اى یافت‏

اوریگامى یا هنر ساختن اجسام سه‏بعدى با تا کردن کاغذ، به طراحان در طراحى تلسکوپ‏ها و خودروها کمک مى‏کند.
با استناد به اوریگامى محاسباتى مى‏توان هم شیوه‏هاى بهترى براى ساختن اشیا کشف کرد و هم پیش‏بینى کرد این اشیا چگونه به فشارهاى معین، عکس‏العمل نشان مى‏دهند.
به طور مثال، دانشمندان براى فرستادن یک تلسکوپ بزرگ به داخل شاتل فضایى مشکل داشتند، لذا تلسکوپ را به نحوى که جاى کمترى اشغال کند، تا کردند و به فضا فرستادند. سپس در فضا که دیگر محدودیتى براى جا نداشتند، تلسکوپ تاشده را باز کرده و به اندازه واقعى درآوردند.
نزم‏افزار «تریمیکر»، سنگ‏بناى اوریگامى محاسباتى است و اصول بنیادى تا کردن اشیا را معین مى‏کند.
همچنین دانشمندان ژاپنى در طراحى بدنه‏هاى خودروهاى خود از اوریگامى محاسباتى استفاده مى‏کنند تا اتاقک ماشین در جریان تصادف آسیب کمترى ببیند و به طور پیش‏بینى‏شده له شود.
هر چند هنر اوریگامى، در اصل، طراحى کاملاً آزادانه، انتزاعى و اما واقع‏گرایانه کاغذ مچاله‏شده‏اى براى خلق یک اثر هنرى است. اما از طریق ارقام و فنون مهندسى مى‏توان به رایانه‏ها آموخت که روش بهترى براى تاشدن اشیا ارائه دهند.

دستگاه رؤیاپردازى اختراع شد

یک شرکت ژاپنى با اختراع دستگاه «کارگاه رؤیا» مدعى شده است که مى‏تواند رؤیا بسازد.
این دستگاه با استفاده از صداى ضبط شده، نور، موسیقى و بو، به فرد کمک مى‏کند در خواب، رؤیاى خود را هدایت کند. براى آفرینش رؤیا فرد باید ابتدا به عکسى از موضوع دلخواه خود نگاه کند و بعد داستانى مرتبط با آن را در دستگاه ضبط کند.
این دستگاه به بازار ارائه شده است، با این وجود مدیران این شرکت هنوز سرگرم آزمایش آن بر روى کارمندان شرکت خودشان هستند.

پیش‏بینى وقوع زلزله از چند ماه قبل‏

زلزله‏شناسان و متخصصان ژئوفیزیک آمریکا اعلام کردند مى‏توانند وقوع زلزله را از چند ماه قبل پیش‏بینى کنند.
به گفته این دانشمندان، کشف آنان حاصل 20 سال کار مشترک پژوهشگران روسى، آمریکایى، ژاپنى، کانادایى و اروپاى غربى است.
این پژوهشگران تاکنون چند زلزله را از 9 تا 18 ماه پیش از وقوع آن پیش‏بینى کرده‏اند. این روش پیش‏بینى بر اساس بررسى زلزله‏هاى خفیفى است که همه‏روزه روى مى‏دهد.

یک پرتقال در روز از بروز برخى سرطان‏ها پیشگیرى مى‏کند

تحقیقات نشان مى‏دهد مصرف یک پرتقال در روز از بروز برخى سرطان‏ها پیشگیرى مى‏کند.
مصرف مرکبات مى‏تواند خطر ابتلا به سرطان دهان، حنجره و معده را تا 50 درصد کاهش دهد. مصرف یک وعده مرکبات در روز علاوه بر میزان توصیه شده مصرف 5 نوبت میوه و سبزیجات در روز، مى‏تواند خطر ابتلا به سکته را تا 19 درصد کاهش دهد.
مرکبات با داشتن خواص آنتى‏اکسیدان و تقویت‏کننده دستگاه ایمنى، از رشد تومور جلوگیرى کرده و با عادى کردن وضعیت سلول‏هاى سرطانى از بدن محافظت مى‏کنند.
پرتقال داراى بالاترین میزان آنتى‏اکسیدان در بین تمامى میوه‏هاست. با برخوردار بودن از 170 ماده شیمیایى گیاهى مختلف از جمله پیش از 60 فلاونوئید، داراى خواص ضد التهابى، ضد تومور و جلوگیرى از تشکیل لخته است.

خواب، حافظه را قوى مى‏کند

تحقیقات دانشمندان نشان مى‏دهد که «خواب»، مهم‏ترین مرحله ضبط چندمرحله‏اى اطلاعات توسط مغز است.
تحقیقى که انجام شده است ثابت مى‏کند که بهترین کار بعد از یک مطالعه سخت و فشرده یا هر کار فکرى دیگر براى ضبط یک سرى از اطلاعات، رفتن به رختخواب و یک خواب مناسب است. این خواب در واقع مهم‏ترین مرحله فرآیند به‏خاطرسپارى است.
نتایج تحقیقات نشان مى‏دهد که به‏خاطرسپارى و یادگیرى، یک فرآیند ناگهانى نیست و نیاز به گذراندن مراحل مختلفى دارد و یک خواب عمیق، کمک زیادى به تقویت آن و ثبت طولانى‏مدت مى‏کند. به این دلایل دانشمندان توصیه مى‏کنند که براى یادگیرى و تقویت حافظه، فقط تا اوایل شب مطالعه کنید و پس از آن به راحتى به رختخواب بروید، زیرا بیدار ماندن در شب نه تنها کمکى به یادگیرى نمى‏کند، بلکه سبب کاهش توانِ به‏خاطرسپارى مغز نیز مى‏شود و حافظه را ضعیف مى‏کند.

ستاره‏اى چهل میلیون بار تابناک‏تر از خورشید

در دورترین نقطه کهکشان راه شیرى ستاره‏اى وجود دارد که 40 میلیون بار درخشان‏تر از خورشید و 150 بار سنگین‏تر از آن است.
این ستاره عظیم که «ال‏بى‏وى 20 - 1806» نام گرفته است، عمر بسیار کوتاهى معادل دو میلیون سال خواهد داشت. از آنجایى که جِرم این ستاره زیاد است، لذا سوخت اتمى آن نیز بیشتر است و زودتر مى‏سوزد. با این وجود در مقابل ستاره‏اى معمولى مثل خورشید که پنج میلیارد سال عمر کرده و مى‏تواند تا ده میلیارد سال دیگر به حیات خود ادامه دهد، عمر این ستاره کوتاه است.
پیش از کشف این ستاره، «ستاره تپانچه‏اى»، درخشان‏ترین ستاره راه شیرى قلمداد مى‏شد. این ستاره فقط به میزان پنج تا شش میلیون بار درخشان‏تر از خورشید بود که قابل مقایسه با درخشش ستاره جدید نیست.
اخترشناسان از سال 1990 از وجود این ستاره نورانى مطلع هستند و معتقدند براى تعیین فاصله این ستاره و اینکه آیا واقعاً بزرگ‏ترین ستاره راه شیرى است، مطالعات بیشترى انجام دهند.