پزشک شما

نویسنده


 

پزشک شما

دکتر حسین برهانى‏

این شماره:
خواهر مینا.س - تربت حیدریه‏
خانم فاطمه.س - نظرآباد
برادر ر.س - تبریز
خواهر زهرا.ا - تربت حیدریه‏
خواهر مینا.م - تربت حیدریه‏

خانم مینا.س - تربت حیدریه‏

دخترى 17 ساله‏ام. تاکنون هیچ موى سفیدى در سرم نداشتم ولى متوجه شدم یکى از موهاى سرم سفید شده است. آیا سفیدى مو، جنبه ارثى دارد و آیا ارتباطى با استرس و ناراحتى دارد؟ در ضمن، روى گونه‏هاى صورتم لکه‏هایى پدید آمده که در فصل تابستان بیشتر دیده مى‏شود؛ چه پیشنهادى براى از بین رفتن این لکه‏ها دارید؟
دلیل کمردرد یا دل‏درد در دوران قاعدگى چیست؟
آیا استفاده مدام از کرم‏هاى مرطوب‏کننده مى‏تواند در چروک زودرس چهره دخیل باشد؟
آیا براى تقویت مژه و ابرو استفاده از آبلیمو یا روغن بادام تلخ و حتى روغن مار مؤثر است؟
براى لک‏مک صورت چه پمادى مؤثر است؟

دلیل شوره سر چیست؟

خواهر گرامى!
در مورد وجود یک تار موى سفید، واقعاً جاى نگرانى نیست. البته سفید شدن زودرس موها مى‏تواند جنبه ارثى داشته باشد و ژن خاصى مسئول آن است. اما ریزش مو علل مختلفى دارد که مهم‏ترین علت باز هم جنبه ارثى و فامیلى است ولى ممکن است ناشى از کاهش ویتامین‏ها بخصوص ویتامین‏هاى گروه B باشد. کم‏خونى نیز مى‏تواند منجر به ریزش مو شود. همین طور اختلال کارکرد غده تیروئید ممکن است منجر به چنین حالتى شود. مشکلات عصبى مثل استرس و اضطراب ممکن است با ریزش مو همراه شود اما چنین ریزشى به صورت سکه‏اى و گرد و مدور است و بعد از مدتى دوباره موها رشد مى‏کنند بنابراین توصیه مى‏شود با مشورت با پزشک معالج، یک آزمایش کلى خون و تست‏هاى تیروئید را انجام دهید. همچنین لکه‏هاى روى گونه مى‏تواند ناشى از حساسیت یا «اگزما» باشد که معمولاً فصلى است و کرم‏هاى نرم‏کننده و محافظ پوست در پیشگیرى مؤثرند و گاهى به میزان بسیار کم مى‏توان از پماد هیدروکورتیزون استفاده نمود. در ضمن در همه شرایط انسان مى‏تواند مطالعه و تحصیل کند شما هم ناامید نباشید و تلاش کنید.
در دوران پریود در ناحیه کمر و لگن مقدارى احتباس و احتقان خون به وجود مى‏آید و سپس دیواره رحم تحت تأثیر هورمون‏هاى جنسى تخریب و ملتهب مى‏شود و درد ناشى از این عوامل در کمر و لگن متمرکز مى‏شود که گاهى بسیار شدید است و باید از داروهاى مسکن استفاده شود. در این دوره بهتر است از خوردن مواد محرک هم خوددارى نمود. البته این یک ویژگى فردى است و بر اساس تجربه شخصى افراد ممکن است نسبت به بعضى مواد غذایى ناراحتى دوره قاعدگى تشدید شود. لکه‏هاى صورت معمولاً با پریود مرتبط نیست.
کرم‏هاى مرطوب‏کننده بستگى به پوست شما دارد. در صورتى که پوست شما حساس و خشک باشد استفاده از کرم‏هاى مرطوب‏کننده و نرم‏کننده بلامانع است ولى به طور معمول روزى یک بار کافى است. بُخُور معمولى و ماساژ دادن پوست صورت هم خوب است؛ ممکن است در کاهش چروک پوست مؤثر باشد.
از نظر علمى دلیلى وجود ندارد که آبلیمو و روغن بادام و مار مژه و ابرو را تقویت نماید ولى ممکن است ورود آبلیمو باعث تحریک و سوزش مخاط چشم شود.
پیدایش موهاى سفید به طور زودرس چنان که اشاره شد مى‏تواند ارثى باشد اما اساساً مشکل مهمى نیست. معمولاً افراد سفیدپوست نسبت به نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش حساس‏ترند و ممکن است بیشتر دچار کک‏مک شوند. توصیه مى‏شود از پمادهاى محافظ پوست در برابر نور خورشید استفاده نمایید.
در مورد سؤال آخر باید عرض کنیم که علت شوره سر، حساسیت پوست سر به آب و هوا و نوع صابون و شامپو مى‏باشد که منجر به نوعى درماتیت یا حساسیت سبورئیک مى‏شود که معمولاً با استفاده از شامپوهاى طبى نظیر «سلسون» رفع مى‏شود.
شادکام و موفق باشید.

خواهر فاطمه.س - نظرآباد

دختر سبزه‏رویى هستم و از کرم ضد آفتاب استفاده مى‏کنم و چون دور چشمم هاله‏اى کبودرنگ است، مجبورم از این کرم، زیر چشم‏هایم نیز بمالم اما بعد از چند دقیقه چشمانم سوزش پیدا مى‏کند. راهنمایى‏ام کنید از چه کرمى استفاده کنم.
پریود من منظم نیست و بعضى از ماهها 2 بار پریود مى‏شوم و مدت آن در هر بار، 4 روز است؛ علت آن چیست؟
در ماه رمضان به علت ضعیف بودن و عوامل دیگر مادرم اجازه نمى‏دهد روزه بگیرم در حالى که قدّم 62/1 و وزنم بین 54 - 52 کیلوگرم است. آیا روزه برایم ضرر دارد؟
خواهر گرامى!
ممکن است چشم شما نسبت به کرم ضد آفتاب حساسیت داشته باشد بنابراین توصیه مى‏شود از کرم‏هایى استفاده کنید که حاوى ویتامین D+A مى‏باشد. البته باید حتى‏المقدور مراقب باشید که با مخاط چشم تماس پیدا نکند.
در مورد اینکه گاهى 2 بار در ماه پریود مى‏شوید اگر تکرار شود و فاصله پریودها کم باشد لازم است بررسى‏هاى هورمونى و سونوگرافى از تخمدان‏ها انجام شود. توصیه مى‏شود با مراجعه به متخصص زنان، بررسى‏هاى دقیق‏تر صورت گیرد.
و در مورد سؤال آخر، اگر مشکل گوارشى و تشنجى ندارید و داروهاى خاصى هم مصرف نمى‏کنید، روزه گرفتن بلامانع است و بلکه از نظر بهداشت روانى مى‏تواند مفید باشد.
در پناه حق شاد و پیروز باشید.

برادر ر.س - تبریز

برادر گرامى!
در اوایل ازدواج ممکن است به دلایل مختلف از جمله اضطراب و واکنش هیجانى شدید، مرد دچار انزال زودرس شود. درمان دارویى آن بایستى با مراجعه مستقیم به متخصص اعصاب و روان صورت گیرد. البته درمان‏هاى غیر دارویى نیز وجود دارد که اگر نشانى داده باشید تکمله جواب را دریافت خواهید کرد. ضمناً لاغرى ارتباطى با این مشکل ندارد.
موفق باشید.

خواهر زهرا.ا - تربت حیدریه‏

دخترى 19 ساله‏ام. حدود 4 سال است لکه‏هاى قهوه‏اى‏رنگى روى گونه‏ها و بینى‏ام پدیدار شده و گوشه‏هاى بینى‏ام دانه‏هاى سفیدرنگ زیادى در آمده است که با مراجعه به پزشک هم درمان نشده است. آیا این لکه‏ها مى‏تواند مربوط به ازدواج باشد؟
لطفاً کمى در مورد روش پیشگیرى از حاملگى توضیح دهید.
خواهر گرامى!
مشکل شما مى‏تواند ناشى از مصرف قرص‏هاى ضد باردارى باشد. تغییرات هورمونى گاهى باعث تغییراتى در رنگ پوست بخصوص پوست صورت مى‏شود. در حاملگى نیز همین اتفاق ممکن است بیفتد.
در مورد پیشگیرى از حاملگى معمولاً مشکلى پیش نمى‏آید. ضمناً باید توجه داشته باشید که مناسب‏ترین سن حاملگى بین 22 سالگى تا 30 سالگى است که فاصله مناسبى براى فرزند است.
انزال زودرس هم مشکلى است که در بین مردان وجود دارد که در بعضى مواقع با تجویز دارو درمان مى‏شود و مشکلات همزمان و روابط زناشویى متعادل خواهد شد.
و اما دانه‏هاى ریز سفیدرنگ روى بینى و اطراف آن مى‏تواند ناشى از تجمع چربى و کلسترول باشد. غدد چربى در روى بینى فراوان است و ممکن است به این شکل بروز پیدا کند. رژیم غذایى کم‏چربى در پیشگیرى مى‏تواند کمک کند. حساسیت‏هاى غذایى نیز ممکن است تأثیر بگذارد ولى در مجموع توصیه مى‏شود که از سبزیجات و میوه‏ها بیشتر استفاده کنید. شستشو با صابون‏هاى «کراتولیتیک» نیز تا حدودى مؤثر است.
همیشه شاد باشید.

خواهر مینا.م - تربت حیدریه‏

دخترى هستم 18 ساله. ریزش موهایم بسیار زیاد است. براى رفع آن چه کنم؟
علت زرد و کدر شدن سفیدى چشم چیست؟
گاهى روى بینى‏ام دانه‏هایى به صورت چرکِ خشک‏شده پدیدار مى‏شود که به راحتى مى‏توان آن را جدا کرد. علت به وجود آمدن این دانه‏ها چیست؟
چه صابون و یا مایع ظرفشویى معرفى مى‏کنید که براى دست ضرر نداشته باشد؟
خواهر گرامى!
ریزش مو علل مختلفى دارد. اغلب جنبه فامیلى و ارثى دارد اما گاهى نیز کمبود ویتامین‏ها و کم‏خونى و یا اختلال عملکرد غده تیروئید و کمبود برخى املاح، منجر به ریزش مو مى‏شود. شامپوى طبى «سلسون» و یا «سلوکوز» مى‏تواند تا حدودى مؤثر باشد. در مورد علت زرد شدن «اسکلرا» یا ناحیه سفیدى چشم نیز علل مختلف است. گاهى هپاتیت و یا برخى مشکلات مادرزادى کبدى هم ممکن است باعث زردى ناحیه سفیدى چشم شود که عوارضى به دنبال ندارند. گاهى نیز بافت‏ها و مویرگ‏هاى زیر اسکلر ممکن است شفافیت «اسکلرا» را کم کند. به هر حال چشم عضو مهم و حساسى است و براى بررسى بیشتر لازم است به متخصص چشم مراجعه شود. در ضمن دانه‏هاى ریز خشک‏شده مى‏تواند ترشحات غدد عرق و چربى باشد. یکى از راههاى پیشگیرى، شستشو با صابون‏هاى کراتولتیک Keratolitic است. ضمناً صابون گلیسرین خارجى براى نرم کردن پوست دست و صورت بسیار مناسب است و همچنین توصیه مى‏شود موقع ظرفشویى با هر نوع مایع ظرفشویى، حتماً از دستکش‏هاى دو جداره استفاده بفرمایید.
شاد باشید و پایدار.