سبزى هاى نوبرانه


 

سبزى‏هاى نوبرانه‏

مهندس مجتبى شریعت‏پناهى‏

شما هم مى‏توانید در داخل ساختمان سبزى‏هاى نوبرانه تولید کنید. روى تاقچه، پاسیو، راهرو، سکوى آشپزخانه و هر جا که نور کافى داشته باشد. سبزى‏ها براى رشد خود به نور زیاد و دمایى معادل ده تا شانزده درجه سانتى‏گراد احتیاج دارند. چنین گرمایى را بدون هیچ دردسرى در داخل ساختمان مى‏توانیم فراهم کنیم.
سبزى‏هایى که در داخل خانه تولید مى‏شود سالم، بدون سموم شیمیایى و کاملاً بهداشتى هستند.

ظروف مناسب‏

ظروفى با ابعاد محلى که در اختیار دارید تهیه کنید. این ظروف باید منافذى براى خروج آب‏هاى اضافه داشته باشند. حتى از گلدان‏هاى معمولى هم مى‏توانیم استفاده کنیم. در زیر هر گلدان زیرگلدانى قرار دهید. اگر جعبه‏هایى که تهیه کرده‏اید بدون منفذ هستند تا یک سوم از ارتفاع ظرف را به قلوه‏سنگ و خرده ذغال اختصاص بدهید تا خاک حالت باتلاقى پیدا نکند. خرده ذغال از آلودگى خاک جلوگیرى نموده و آب را تصفیه مى‏کند.

انتخاب نوع سبزى‏

با توجه به مصرف و علاقه خانواده هر نوع سبزى را مى‏توانید انتخاب کنید. تربچه، جعفرى، پیازچه، کاهو، ریحان، نعناع، اسفناج، ترخون و تره‏تیزک، سبزى‏هایى هستند که راحت سبز مى‏شوند.

خاک‏

یک سوم خاک باغچه، یک سوم خاکبرگ و یک سوم شن یا ماسه را خوب مخلوط کنید.

ضدعفونى خاک‏

به منظور جلوگیرى از آلودگى خاک و پیشگیرى از ابتلاى سبزى‏ها به بیمارى‏هاى قارچى بهتر است قبل از استفاده، خاک را ضدعفونى کنید.
ضدعفونى خاک با استفاده از حرارت، بخار آب، آبِ در حال جوش و مواد شیمیایى انجام مى‏شود که ساده‏ترین آنها ضدعفونى به وسیله آبِ جوش یا حرارت است.

حرارت‏

خاک را در ظرف نسوز ریخته و براى مدت ده دقیقه در فر بگذارید. مدت حرارت‏دادن نباید خیلى طولانى شود زیرا حرارت بیش از اندازه موجب آزاد شدن مواد سمى مى‏گردد.

آب‏جوش‏

خاک را در سطل ریخته آبِ در حال جوش را اضافه کنید، خوب به هم بزنید و آب را خالى کنید. این عمل باید حداقل سه بار تکرار شود.
به طور کلى قبل از شروع کار بهتر است همه وسایلى که با آن کار مى‏کنیم مانند گلدان، جعبه‏ها، ظروف، بیلچه دستى و چاقو را با آب‏جوش یا حرارت ضدعفونى کنیم.

تهیه بذر

بذر را از محل مطمئن و فقط به مقدار مورد نیاز تهیه کنید. دقت کنید تا بذر، سالم و عارى از بیمارى بوده و براى مدت زیاد در انبار نمانده باشد. (بذرهاى کهنه سبز نمى‏شوند)

آماده کردن بذر

قبل از کاشت، بذرها را براى مدت چند ساعت در آب خیس کنید تا براى جوانه زدن آمادگى کافى را به دست آورند.

کاشت بذر

بذرها را در سطح خاک بریزید و روى آنها را با قشرِ نازکى از خاک نرم یا کمپوست بپوشانید. بلافاصله بعد از کاشت، آب را به نرمى روى خاک بپاشید.

مراقبت‏هاى لازم‏

تا زمان سبز شدن بذرها خاک را مرطوب نگه دارید. هر قدر که سبزى‏ها رشد مى‏کنند فاصله بین دو آبیارى را بیشتر کنید. تُنُکِ سبزى‏ها و حذف علف‏هاى هرز موضوع مهمى است که باید به آن توجه شود.

مبارزه با آفات‏

براى مبارزه با آفات در داخل ساختمان هرگز از مواد شیمیایى استفاده نکنید.
سبزى‏هاى آفت‏زده را از گلدان خارج کنید.

بیمارى‏ها

سبزى‏هاى شما ممکن است به بیمارى‏هاى خاصى مبتلا شوند. عامل اصلى این بیمارى‏ها عبارتند از:
1- نور کم؛
2- آبیارى بیش از حد؛
3- رطوبت زیاد خاک؛
4- تغذیه نامناسب.

در صورت بروز بیمارى‏هاى قارچى خاک را خشک نگه داشته و از اسپرى نمودن آب روى برگ‏ها خوددارى کنید. کمبودهاى غذایى را با استفاده از کودهاى ریزمغذّى (مخلوطى از عناصر کم‏مصرف مانند آهن، روى، منگنز و ...) جبران نمایید.

چند نکته مهم در مورد نگهدارى و برداشت‏
1- سبزى‏هاى غده‏اى مانند تربچه اگر با یکدیگر فاصله نداشته باشند غده نمى‏بندند.
2- در مورد ریحان و نعناع فقط سرشاخه‏هایشان را بچینید تا شاخه‏هاى جانبى بهتر رشد کنند.
3- ریحان، نعناع و ترخون به وسیله قلمه ساقه ازدیاد مى‏یابند. بنابراین ساقه‏هاى اضافه این سبزى‏ها را دوباره به خاک بنشانید تا گلدان‏تان سرسبزتر شود.