کتابخانه پیام زن


 

مرورى بر کتاب‏هاى رسیده‏
کتابخانه پیام زن‏

مریم کاویانپور

مبانى فلسفى عشق از منظر ابن‏سینا و ملاصدرا

محمدحسین خلیلى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم)
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 319
قیمت: 24000 ریال‏
در این کتاب مبانى فلسفى عشق را از منظر دو حکیم والامقام، بوعلى‏سینا و ملاصدرا با هم سنجیده شده است: ابن‏سینا چهره برجسته مکتب مشایى است و از تفکر برهانى و استدلال عقلانى بهره مى‏جوید که از آن به «حکمت بحثى» نیز تعبیر مى‏کنند و صدرالمتألهین بنیانگذاز «حکمت متعالیه» است که بین قرآن و برهان و عرفان هماهنگى به وجود آورده است.

پیامبر(ص) و یهود حجاز

مصطفى صادقى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 287صفحه‏
قیمت: 22000 ریال‏
یهودیان از جمله گروههایى هستند که نام‏شان در کنار مسلمانان صدر اسلام به فراوانى به چشم مى‏خورد. اینکه رفتار رسول خدا(ص) با آنان چگونه بوده و چه روابط دوستانه و خصمانه‏اى بین آنان وجود داشته است مطالب اصلى این پژوهش را تشکیل مى‏دهد. در این کتاب با استفاده از آیات قرآن و منابع تاریخى، مجموع برخوردهاى مسلمین صدر اسلام و یهودیان ساکن حجاز (مدینه و شمال آن) از چند زاویه بررسى مى‏شود: یکى روابط دوستانه و انعقاد پیمان‏ها، دوم گفتگوها و برخوردهاى غیر نظامى یهود، سوم روابط خصمانه و قهرآمیز شامل جنگ‏ها و سریه‏ها. در این نوشتار به برخى از شبهات مطرح شده در چگونگى رفتار پیامبر با یهود پاسخ داده شده است.

جاودانگى‏

رضا اکبرى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 416 صفحه‏
قیمت:33000ریال‏
پرسش از جاودانگى و وضع و حال بشر پس از مرگ، یکى از پرسش‏هاى بنیادین بشر است. انسان‏ها به ویژه فیلسوفان و الهى‏دانان بسیار کوشیده‏اند تا پاسخى قاطع، همه جانبه و مناسب براى پرسش از جاودانگى بیابند.
مؤلف این کتاب با بیانى صریح و واضح تصویر جاودانگى را از نظرگاه متفکران بزرگى چون افلاطون، ابن‏سینا، فلوطین، شیخ اشراق، ملاصدرا، هیک و پرایس طرح و بررسى مى‏کند. بیان تاریخچه مسئله، بررسى مسائل فلسفى که در فهم و تحلیل جاودانگى دخیل‏اند و طرح و نقد ادله مثبتین به شیوه‏اى مقایسه‏اى محتواى کتاب را تشکیل مى‏دهد.

گزیده عصر امام خمینى‏

میراحمدرضا حاجتى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 256 صفحه‏
قیمت: 12500 ریال‏
با پیروزى انقلاب اسلامى ایران، پیام‏هاى الهى و معنوى امام خمینى(ره) در سراسر جهان، طنین‏افکن گردید. ایشان با تأسى به آموزه‏هاى اسلام ناب محمدى بسیارى از مناسبات اجتماعى، سیاسى، اقتصادى و فرهنگى جهان معاصر را عمیقاً متحول ساخت و نظام‏هاى مادى و الحادى را به چالش کشاند و الگوى تازه‏اى به جهانیان ارائه کرد و میلیون‏ها انسان سرگشته در برهوت الحاد و بى‏دینى و گرفتار در دام جاهلیت عصر مدرن را با دعوت به ارزش‏هاى وجودى خویش و دین و معنویت رهایى بخشید و عصر جدیدى را آغاز نمود. در این کتاب به تحلیل و بررسى چیستى و چرایى و ویژگى‏هاى این عصر پرداخته است.

تاریخ انبیاء (قصص قرآن از آدم تا خاتم‏النبیین)

سیدهاشم رسولى محلاتى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: پانزدهم/1382
تعداد صفحه: 656 صفحه‏
قیمت: 48000ریال‏
زندگانى برگزیدگان حق، از تولد تا وفات، به ویژه در دوران ابلاغ رسالت، با حوادث گوناگون و شگفت‏انگیز و نیز ناملایمات فراوانى همراه بوده است، ولى سرانجام کامیاب گشتند و پیام‏هاى خداوند متعال را به مردم رساندند. مطالعه این داستان‏هاى واقعى و اعجاب‏انگیز براى هر خواننده‏اى درس‏آموز و عبرت‏انگیز است. در این کتاب، تاریخ انبیاء با استفاده از منابع معتبر و به دور از خیالپردازى و افسانه‏سازى نوشته شده است.

جوان در پرتو اهل بیت(ع)

محمدعلى خادمى کوشا
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 255 صفحه‏
قیمت: 20000 ریال‏
نوجوانى و جوانى، حساس‏ترین دوره زندگى بشر است که در آن، توان‏هاى عقلى و جسمى انسان به شکوفایى مى‏رسد، از همین‏روست که آموزه‏هاى اسلامى این دوره، بسیار بااهمیت تلقى شده است و مربیان، والدین و خود جوانان را به اهمیت این دوره، عوامل رشد، پرهیز از آفت‏ها، حقوق جوان و مسائلى از این دست، متذکر شده است. در این اثر نیز موضوعات فوق از نگرگاه اسلام طى 5 فصل بحث و بررسى شده است.

چشم‏اندازى به حکومت مهدى(عج)

نجم‏الدین طبسى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: چهارم/1382
تعداد صفحه: 224
قیمت: 12500 ریال‏
شیعه به انتظار، زنده است و انتظار فرج از برترین عبادت‏ها است. در بینش تاریخى شیعه، حتماً دنیا روى حکومت عدل امام زمان(عج) را خواهد دید و بساط ستم در نوردیده خواهد شد.
نویسنده در «چشم‏اندازى به حکومت مهدى» از موضوعى سخن گفته که در زمینه امام زمان‏شناسى کمتر بدان پرداخته شده است. وى از چگونگى قیام، نظام حکومتى و شیوه زمامدارى آن حضرت بحث کرده است.

تفسیر راهنما (ج‏19)

اکبر هاشمى رفسنجانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 751صفحه‏
قیمت: 38000 ریال‏
این کتاب که اینک جلد 19 آن در اختیار علاقه‏مندان قرار گرفته، از دستاوردهاى پژوهشى آیت‏اللَّه هاشمى رفسنجانى و گروهى از پژوهشگران مرکز فرهنگ و معارف قرآن وابسته به دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم است.
نوآورى‏هاى علمى، شیوه ارائه مفاهیم و موضوعات قرآن به همراه فهرستى جامع از تمامى آنها و اتخاذ روشى جدید در تفسیر و آموزش قرآن، این اثر را در مقایسه با دیگر تفاسیر، ممتاز ساخته است، به گونه‏اى که با انتشار نخستین جلد آن، کتاب سال شناخته شد.

گزیده سیماى فرزانگان‏

رضا مختارى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 351 صفحه‏
قیمت: 22000 ریال‏
سیماى فرزانگان متضمن راهنمایى‏ها و پندهایى است به طلاب علوم دینى، دانشجویان و دیگر دانش‏پژوهان که با استفاده از گفتار و کردار بزرگان، راه و رسم زندگى علمى، تحصیل دانش، برخورد با اجتماع، معاشرت با خویشان و دوستان، استقامت در برابر فقر و سایر ناملایمات و دهها مطلب دیگر از این قبیل را به ما مى‏آموزد.
این کتاب گزیده «سیماى فرزانگان» است براى کسانى که حوصله یا فرصت مطالعه اصل آن را ندارند. در این گزیده، مطالب مشکل و نیازمند توضیح، حذف یا روان و ساده شده است.

برترین‏هاى فرهنگ مهدویت در مطبوعات‏

تنظیم: مؤسسه فرهنگى انتظار نور
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 479 صفحه‏
قیمت: 32000 ریال‏
این کتاب در برگیرنده پیام‏هاى بزرگان و عالمان و نوشته‏هاى برتر مطبوعات است که توسط مؤسسه فرهنگى انتظار نور بازبینى شده و پس از تحقیق و پژوهش آیات و روایات و نمایه‏نگارى و پى‏نوشته‏هاى جدید، ویرایش مجدد یافته و به صورت یک مجموعه، تنظیم و تدوین یافته است.

راه یافته یا چگونه شیعه شدم‏

دکتر سیدمحمد تیجانى سماوى‏
مترجم: عباس جلالى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: پنجم/ 1382
تعداد صفحه: 264 صفحه‏
قیمت:18500 ریال‏
راه یافته، سرگذشت فکرى و عقیدتى دکتر سیدمحمد تیجانى، استاد دانشگاه تونس و دانشور جهان اسلام است که پس از سال‏ها مطالعه در باره مذاهب مختلف اسلامى و تتبع در منابع کهن و گفتگو با اندیشوران و فقیهان همه فرقه‏ها، سرانجام مذهب اهل‏بیت را برگزیده است. وى در این اثر جذاب، چگونگى راهیابى خود را به طور مبسوط و مستند شرح کرده است.

مبانى مسئولیت کیفرى در حقوق اسلام و فرانسه‏

على اشرف دلفانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/ 1382
تعداد صفحه: 240 صفحه‏
قیمت: 18500 ریال‏
پیشرفت‏هایى که علوم زیست‏شناسى، روان‏شناسى، پزشکى، جامعه‏شناسى کیفرى، آمار جنایى و سایر دانش‏هاى ذى‏ربط، نصیب جامعه بشریت نموده بر حساسیت و اهمیت مسئله افزوده و موجب گردیده که این موضوع از بوته اجمال خارج شده و ضرورتاً در رأس مهم‏ترین مباحث حقوق جزا و جرم‏شناسى قرار گیرد. در این کتاب ابتدا تئورى‏هاى مکاتب کیفرى در مغرب‏زمین در زمینه مبانى مسئولیت کیفرى نقد و بررسى شده و آنگاه بر اساس آموزه‏هاى دینى به تحلیل مبانى مسئولیت کیفرى پرداخته شده است.

مبانى حکومت اسلامى‏

حسین جوان آراسته‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: سوم/ 1382
تعداد صفحه: 336 صفحه‏
قیمت: 20000 ریال‏
پدیده انقلاب اسلامى و تأسیس جمهورى اسلامى در ایران زمینه‏ساز نظریه‏پردازى‏هاى نو در حوزه حقوق و علوم سیاسى شد و اندیشمندان از زوایاى مختلف به کاوش در باره آن پرداختند. دراین راستا تبیین بنیادها و مبانى حکومت دینى به همراه مطالعه تطبیقى نظام‏هاى سیاسى موجود در دنیا بستر مناسبى را براى درک دریافت صواب از عناصر اساسى این نظام یعنى ولایت فقیه و حاکمیت ملى، روشن شدن نقاط ضعف و قوت و کارآمدى آن و نیز رفع چالش‏ها و رفع شبهات در باره حکومت دینى فراهم مى‏سازد. به ویژه ارائه چنین تحلیلى براى دانشجویان، در قالب متنى آموزشى مى‏تواند راهگشا باشد.
«مبانى حکومت اسلامى» به عنوان متن آموزشى حکومت اسلامى از سوى کتاب سال حوزه مورد تشویق قرار گرفته است.

چگونه باید روزه گرفت‏

عبدالرحمان انصارى - یداللَّه مقدسى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/ 1382
تعداد صفحه: 167 صفحه‏
قیمت: 9000 ریال‏
روزه از واجبات الهى و عبادت‏هاى بزرگ است که جسم انسان را به سوى سلامت و روح و روان او را در مسیر تکامل و پرهیزگارى قرار مى‏دهد.
اما این عبادت، آداب و احکامى دارد تا در پیشگاه حضرت حق، مقبول افتد و براى انسان ثمربخش باشد. لذا این اثر، احکام روزه را مطابق با فتواى 15 تن از مراجع به تفصیل، دسته‏بندى و شرح کرده است.

فلسفه عرفان (تحلیلى از اصول و مبانى و مسائل عرفان)

دکتر سیدیحیى یثربى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: پنجم/ 1382
تعداد صفحه: 576 صفحه‏
قیمت: 32000 ریال‏
فلسفه عرفان، نخستین کار رسمى و مستقل در مورد «فلسفه عرفان» است و اصول و مبادى و مسائل و نظریات عارفان را بر اساس اصول و مبادى فلسفى مى‏کاود و مى‏خواهد نشان دهد تا چه اندازه تفسیرپذیر و مقبول است.
هدف نویسنده در این کتاب نه تعلیم عرفان نظرى است و نه عرفان عملى. به بیانى دیگر، نه مى‏خواهد اصول و مبانى جهان‏بینى عرفا را بیاموزاند و نه راه و رسم سیر و سلوک را، بلکه به تحلیل محتواى عرفان، به ویژه عرفان اسلامى مى‏پردازد.

مهتاب شبى (داستان زندگى پر شور شمیلا)

ا. کیهان‏نیا
ناشر: نشر مادر
نوبت چاپ: اول/ 1382
تعداد صفحه: 403 صفحه‏
قیمت: 24500 ریال‏
... چنگیز آن شب از نقشه‏هایش گفت و وعده‏ها به من داد. او قصر طلایى و با شکوهى در ذهنم ساخت و مرا سوار اسب سفید خوشبختى کرد و به آن دور دورها برد ... اگر نمى‏دانید سبز شدن جوانه‏هاى عشق در قلب زنان فورى و آنى نیست وبه زمان معقول نیاز دارد، حالا لازم است بدانید ... عشق پر از دام است وقتى جلوه مى‏کند، فقط انوارش را نشان مى‏دهد و نمى‏گذارد سایه‏هایى را که این انوار مى‏سازند ببینیم!
... شهید، عشق را تجربه کرده و صادقانه آن را با شما در میان مى‏گذارد.

زنان و حقوق برابر

نقد و بررسى کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و سند پکن‏
فریبا علاسوند
ناشر: روابط عمومى شوراى فرهنگى - اجتماعى زنان‏
نوبت چاپ: چاپ اول/ پاییز 1382
تعداد صفحه: 232 صفحه‏
قیمت: 14000 ریال‏
نویسنده در این کتاب به بررسى و ارزیابى 2 سند مهم جهانى در باب حقوق زنان پرداخته است.
در بخش نخست کتاب، توضیحاتى در مورد «فمینیسم» و رابطه آن با «کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان» ارائه شده است و به معرفى و مبانى اساسى کنوانسیون و تعارضات آن با قوانین دینى و اسلامى پرداخته شده است.
در بخش دیگرى از این کتاب که در واقع بخش اصلى کتاب است، «سند پکن» یا «کارپایه عمل» که محصول چهارمین کنفرانس جهانى زنان (در سال 1994 به عنوان اجرایى‏ترین راهکار وصول به مقاصد و اهداف کنوانسیون رفع تبعیض در اجلاس پکن به تصویب و امضاى کشورها رسید) مورد بررسى قرار گرفته است.
«سند پکن» اگر چه از نظر حقوقى داراى ضمانت اجرایى نبوده و جزء اسناد الزام‏آور محسوب نمى‏شود، ولى با توجه به ویژگى‏هاى اجرایى‏اش از اهمیت ویژه‏اى برخوردار است و در حکم تفصیل و تفسیر اجمالى کنوانسیون به حساب مى‏آید.