اخبار


 

اخبار

بیکارى زنان‏ 6 درصد بیشتر از بیکارى کل جامعه است‏

مشاور رئیس‏جمهورى با اشاره به 6/12 درصد نرخ بیکارى کل جامعه، گفت: بیکارى زنان با نرخ 5/19 درصدى، 9/6 درصد از نرخ بیکارى کل، بیشتر است.
زهرا شجاعى با اشاره به اینکه افزایش نرخ بیکارى زنان، تابعى از افزایش مشارکت آنهاست، اظهار کرد: نرخ مشارکت 1/9 درصدى زنان در سال 76 با فضاى به وجود آمده در کشور و افزایش سطح سواد این گروه، بر اساس آمار بانک جهانى در سال 81، به 8/14 درصد و تقریباً به آمارى بى‏سابقه در در تاریخ کشور رسیده است.
وى افزود: در این شرایط بالا رفتن نرخ مشارکت و در برابر آن محدودیت‏ها و امکانات ایجاد فرصت‏هاى شغلى براى زنان سبب افزایش نرخ بیکارى آنها در جامعه شده است.
خانم شجاعى گفت: با توجه به اینکه افزایش نرخ بیکارى زنان مبیّن ازدیاد جمعیت فعال جویاى کار زن در کشور است، باید در فکر پاسخگویى به این نیاز و تأمین فرصت براى اشتغال زنان بود.

تعداد زنان جوان ایران‏ به 12 میلیون نفر مى‏رسد

جمعیت زنان جوان ایران تا سال 85، بالغ بر 12 میلیون و 74 هزار و 145 نفر مى‏رسد.
این در حالى است که تعداد کل جمعیت زنان جوان در سال 76، بر اساس آمارهاى اعلام شده، حدود 8 میلیون و 928 هزار و 295 و در سال 80، 10 میلیون و 606 هزار و 964 نفر بوده است.
روند رو به رشد جمعیت زنان جوان ایران حاکى از افزایش مطالبات آنان در دسترسى به امکانات و خدمات بهداشتى، آموزشى و ارتقاى سطوح فرهنگى و اشتغال خواهد بود.

ورزش زنان در حال ترقى است‏

خانم «طاهره طاهریان» در جلسه گزارش عملکرد وضعیت زنان در سازمان تربیت بدنى گفت: قبل از پیروزى انقلاب اسلامى تنها 12 داور و 8 مربى زن در کشور وجود داشت که در 10 رشته ورزشى فعالیت مى‏کردند.
وى افزود: در حال حاضر پس از تشکیل «سازمان ورزش زنان»، 57 هزار مربى و داور زن در ایران وجود دارد که از این تعداد، 500 نفر از آنها داراى درجه بین‏المللى هستند.
این عضو شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در ادامه متذکر شد: عمده اهداف ورزش بانوان پس از انقلاب اسلامى عمومیت دادن و هماهنگى کردن ورزش و ایجاد علاقه‏مندى و نفوذ ورزش در بافت سنتى خانواده‏ها و توجه به علاقه‏مندى ویژه جوانان به ورزش قهرمانى بوده که با توجه به تلاش‏هاى صورت گرفته، نتایج شایسته‏اى به دست آمده است. اکنون زنان ورزشکار ایرانى در 13 رشته در مسابقات خارج از کشور شرکت مى‏کنند. در سال 1381، قهرمانان مسلمان ما مفتخر به دریافت 40 مدال در بازى‏هاى خارج از کشور شدند که حتى یک دهم این تعداد در قبل از انقلاب نصیب ورزشکاران کشورمان نشده بود.
خانم طاهریان افزود: در کمیته ملى المپیک ایران سه نفر از اعضاى اصلى زن هستند، این در حالى است که تعداد کل اعضاى این کمیته 11 نفر مى‏باشد که این امر حتى در کشورهایى که از نظر ورزشى پیشرفته هستند، هنوز محقق نشده است.

زنان تهرانى مورد خشونت قرار مى‏گیرند

بر اساس آخرین گزارش‏هاى سال 1381، 28 هزار زن در تهران مورد خشونت و آزار و اذیت قرار گرفتند.
دکتر «طاهره میرسارلو» گفت: استان تهران بالاترین میزان خشونت نسبت به دختران و زنان را در مقایسه با دیگر استان‏ها دارد و این امر گویاى در امان نبودن زنان در تهران است.
وى افزود: بسیارى از زنان با توجه به شرایط زندگى، بافت فرهنگى، آبروریزى، حجب و حیا و طلاق، خشونت توسط مرد را مخفى مى‏کنند. مردسالارى، در حال گذار بودن جامعه، مخالفت مردان با فعالیت زنان در محیط بیرون، وجود هنجارهاى سنتى و مالکیت مرد، از جمله عوامل خشونت در تهران است.
این کارشناس، آموزش همگانى را از راه حل‏هاى اساسى براى کاهش خشونت دانست و گفت: وقتى یاد بدهیم که مردان چگونه با مشکلات، منطقى برخورد کنند، کمتر خشونت صورت مى‏گیرد. گسترش مراکز مشاوره، مشخص بودن حقوق زن و مرد از دیگر عوامل کاهش خشونت علیه زنان است و باید کسانى که در جامعه خشونت اعمال مى‏کنند به عنوان مجرم شناخته شوند.

زنان تحصیل‏کرده‏ از زندگى خود راضى هستند

40 درصد از زنان از زندگى زناشویى خود راضى نیستند و آن را بد و بسیار وخیم توصیف مى‏کنند.
دکتر «اشرف‏السادات موسوى» اعلام کرد: یک تحقیق با هدف بررسى میزان رضایت زندگى زناشویى و عوامل تهدیدکننده ازدواج از جمله اشتغال و تحصیلات زنان متأهل با همکارى معاونت پژوهشى دانشگاه توانبخشى و علوم بهزیستى، بر روى 100 زن تحصیل‏کرده و شاغل متأهل، با کمتر از 5 سال زندگى مشترک و 100 زن دیپلمه و خانه‏دار تهرانى، صورت گرفت و نشان داد در کل، 40 درصد از زنان از زندگى خود رضایت ندارند.
این عضو هیئت علمى دانشگاه علوم بهزیستى افزود: سه چهارم شوهران زنان دیپلمه داراى تحصیلات دانشگاهى بودند. همچنین فاصله سن زنان دیپلمه و شوهران آنها بیشتر از زنان تحصیل‏کرده است که این عدم تطابق، علاوه بر تفاوت در دیدگاه زوجین در نهایت به عدم رضایت کمتر زنان دیپلمه از زندگى زناشویى ختم مى‏شود.
وى تأکید کرد زنان شاغل نسبت به زنان خانه‏دار از وضعیت زناشویى بهترى در زندگى خانوادگى برخوردار هستند و رضایت آنان از زندگى بیشتر از زنان دیپلمه است.

یک زن ایرانى‏ دکتراى تخصصى دامپزشکى گرفت‏

اولین زن ایرانى در رشته دکتراى تخصصى «بیمارى‏هاى طیور» از دانشکده دامپزشکى دانشگاه تهران فارغ‏التحصیل شد.
پایان‏نامه دکتراى «گیتا اکبرى»، شناسایى خصوصیات مولکولى ویروس‏هاى برونشیت عفونى طیور است.
دکتر اکبرى که براى پایان‏نامه‏اش طى پنج سال ویروس‏هایى از واحدهاى مرغدارى و پرورش طیور 12 استان کشور، تهیه کرده بود، توانست به تازه‏هایى در مورد ویروس دامى دست پیدا کند؛ لذا ژن‏هاى ویروس جدا شده در بانک جهانى به نام این دکتر به ثبت خواهد رسید.
قابل توجه است گیتا اکبرى پس از کسب رتبه ممتاز در دکتراى دامپزشکى، به ادامه تحصیل در این رشته ادامه داده است و نتایج پایان‏نامه دکتراى تخصصى او در کنفرانس‏ها و نشریات خارجى مطرح شده و به چاپ رسیده است.

تهران و قم بیشترین دختران فرارى را دارد

رئیس انجمن مددکارى ایران گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تهران بالاترین درصد دختران فرارى را به خود اختصاص داده که بالا بودن زمینه‏هاى انحراف در تهران، جاذبه‏هاى تفریحى و توریستى این استان، آسان بودن مهاجرت از شهرهاى همجوار، وسعت استان و وجود باندهاى متعدد براى جذب این دختران در گرایش به فرار از خانه دختران مؤثر است.
دکتر «مصطفى اقلیما» افزود: پس از تهران، شهر قم نیز از لحاظ آمار دختران فرارى در رده دوم قرار دارد و تحقیقات صورت گرفته بر روى 300 مددجوى دختر و زن مراکز بازپرورى تهران و مشهد بیانگر فراوانى 42 درصدى مددجویان ارجاع شده از استان‏هاى تهران و قم است که 20 درصد از این تعداد، بازگشت مجدد داشته و تنها 22 درصد براى اولین بار از خانه فرار کرده‏اند.
وى استان‏هاى مناطق شرقى مانند خراسان و سمنان را با 23 درصد در رده بعدى ارجاع مددجویان به مراکز بازپرورى دانست و گفت: در صورتى که تنها عامل بازگشت مجدد مددجویان مورد بررسى قرار گیرد، گویاى این مسئله خواهد بود که 56 درصد از مددجویان این استان‏ها سابقه چندین بار فرار از خانه و ارجاع مجدد به مراکز بازپرورى را دارند که جاذبه‏هاى توریستى و زیارتى مشهد، وجود حرم مقدس امام رضا(ع) براى گذراندن شب‏ها، وجود باندهاى جذب این دختران و فقر اقتصادى در این زمینه مؤثر است.
وى افزود: نواحى غربى کشور با 19 درصد، در رده بعدى فرار دختران از خانه قرار دارند. استان کرمانشاه با 5 درصد فراوانى به عنوان حادترین استان مواجه با این مسئله است که پس از آن همدان با 5/3 درصد، قزوین و خوزستان با 3 درصد، کردستان و زنجان 5/1 درصد و لرستان 1 درصد در رده‏هاى بعدى قرار دارند که وجود باندهاى مواد مخدر، قاچاق، ناامنى، مشکلات اقتصادى، تعصبات شدید خانواده، محدودیت‏هاى دختران در این مناطق، نبودن مراکزى براى پناه بردن، بالا بودن درصد معتادین و فقر اقتصادى از عوامل مهم فرار دختران از این استان‏ها است.

سهم زنان از نظام اشتغال کشور تنها 12 درصد است‏

سهم زنان از نظام اشتغال کشور تنها 12 درصد مى‏باشد و این نشانگر سهم اندک زنان از درآمد مى‏باشد.
زنان با اینکه نزدیک به نیمى از جمعیت جامعه را تشکیل مى‏دهند لیکن در بعضى از شاخص‏هاى جهانى توسعه، حضور کمرنگى دارند.
بر اساس نتایج تحقیقات خانم «خدیجه سفیرى» در شاخص‏هاى توسعه اجتماعى که شاخص سرمایه اجتماعى (حضور زنان در سازمان‏هاى داوطلبانه، حضور در شوراهاى شهر و روستا)، شاخص میزان حضور در مجامع تصمیم‏گیرى (مجلس و وزارت و مدیران عالى‏رتبه) و شاخص امنیت اجتماعى (شامل بیمه‏هاى مختلف اجتماعى) را شامل مى‏شود، نشانى از عضویت و مشارکت فعال زنان در عرصه‏هاى مختلف اجتماعى مشاهده نمى‏شود و این بدان معناست که مشارکت اجتماعى زنان نهادینه نشده و هنوز این فرهنگ براى جامعه ملموس نشده است.

400 زن تاجر در کشور فعالیت مى‏کنند

معاون فرماندار تهران گفت: تعداد زنانى که در کشور در حوزه تجارت و صادرات کالا فعالیت مى‏کنند، 400 نفر هستند که کارت بازرگانى آنها از استان تهران صادر شده است.
خانم «نژاد بهرام» افزود: در جامعه ما، با تقویت میزان توانمندى اقتصادى زنان فرصتى در اختیار آنها گذاشته مى‏شود تا همپاى مردان به فعالیت تجارى بپردازند تا بدین وسیله برخى از مشکلات زنان در زمینه اجتماعى و اقتصادى از بین برود.
وى گفت: فراهم کردن فرصت‏هاى تجارى براى فعالیت زنان، ضمن اینکه امنیت اجتماعى آنها را تأمین مى‏کند، بسیارى از مشکلات شخصیتى زنان را مانند عدم اعتماد به نفس و خودباورى در برخورد با مسائل گوناگون حل مى‏کند. در کشور ما زنان بسیارى داراى ملک و املاک هستند که بدون استفاده باقى مانده است و چنانچه فرصت بروز توانمندى اقتصادى و ارتقاى مهارت‏ها به آنان داده شود، ثروت‏ها و سرمایه‏هاى راکد در جامعه به حرکت در مى‏آیند.

آموزش راهنمایان زن براى گردشگران‏

طرح آموزش راهنمایان ایرانگردى و جهانگردى در استان تهران براى تعدادى از فارغ‏التحصیلان زن در رشته‏هاى جغرافیا، تاریخ، زبان و باستان‏شناسى برگزار شد.
رضوان نیّرى گفت: دفتر امور بانوان وزارت کشور، انجمن دوستداران جهانگردى و کمیته بانوان استان تهران، این طرح را مبتنى بر آموزش زنان برگزار خواهد کرد.
مشاور استاندار تهران افزود: این فارغ‏التحصیلان با مراجعه به دبیران کمیته‏هاى بانوان در فرماندارى‏هاى استان تهران مى‏توانند در این دوره آموزشى شرکت کنند. مدت دوره، شش ماه است و 15 نفر از علاقه‏مندان پس از طى مراحل آموزش‏هاى تخصصى به عنوان راهنمایان گروههاى گردشگرى در سطح استان تهران، انجام وظیفه خواهند کرد.
وى گفت: این طرح نمونه خوبى از همکارى بخش‏هاى غیر دولتى و دولتى است و علاوه بر ارتقاى سطح دانش عمومى و تخصصى فراگیران و توانمندسازى آنان براى شناخت صنعت جهانگردى، زمینه خودکفایى و اشتغال تخصصى فارغ‏التحصیلان را فراهم خواهد کرد. اماکن تاریخى و باستانى، اکوتوریسم و طبیعت‏گردى و جغرافیاى جهانگردى، از جمله دروس این دوره است.
رئیس کمیته زنان هرمزگان نیز گفت: با توجه به اینکه زنان جویاى شغل و دسترسى به امکانات فرهنگى هستند، به همین منظور، طرح اجراى اشتغال‏زایى زنان در صنعت توریسم، عملى شده است. زنان پس از یک دوره آموزشى کارت بین‏المللى توریسم دریافت مى‏کنند و سپس مى‏توانند اقدام به ایجاد تورهاى مسافرتى کنند و با توجه به نوع سرپرستى، این تورها از استقبال زنان و خانواده‏هاى آنها برخوردار خواهند شد.
زنان یک سوم هیئت علمى‏ دانشگاههاى پزشکى را تشکیل مى‏دهند
دکتر على‏رضا صدیقى، دبیر ستاد رفاه اعضاى هیئت علمى وزارت بهداشت، گفت: در حال حاضر حدود 10 هزار و 300 نفر به عنوان اعضاى هیئت علمى در دانشگاههاى علوم پزشکى کشور فعالیت دارند که یک سوم آنها را زنان تشکیل مى‏دهند و این رقم، قابل ملاحظه مى‏باشد.

3 میلیون جوان ایرانى جویاى کار هستند

سازمان ملى جوانان و سازمان ملل متحد با تبادل تجربیات و ظرفیت‏هاى کارشناسى و فنى در امور مرتبط با جوانان با یکدیگر همکارى مى‏کنند.
این دو سازمان در راستاى توانمندسازى جوانان از طریق برگزارى دوره‏هاى آموزشى و آشنایى جوانان با ظرفیت‏ها و اطلاعات به‏روز جهانى، تلاش مى‏کنند.
به گزارش مسئول روابط عمومى سازمان ملى جوانان در حال حاضر بیش از 98 درصد جوانان ایرانى تحصیل‏کرده هستند. 2 میلیون نفر از آنان دانشجو هستند و 6 میلیون جوان، شاغل و 3 میلیون نیز جویاى کار هستند.

وى افزود: در سال‏هاى آینده جمعیت زیر 30 سال، 70 درصد کل جمعیت کشور را تشکیل مى‏دهند و ایران به لحاظ ترکیب جوان‏جمعیتى رتبه اول دنیا را دارا خواهد شد. با عنایت به این مسئله و افزایش مهارت‏هاى فردى در جوانان ایرانى، مطالبات این نسل نیز فزونى گرفته و در حال حاضر مسئله جوانان به یک دغدغه ملى مبدل شده است.

رشد نرخ باسوادى زنان ایران‏

بر اساس آخرین آمار رسمى، نرخ باسوادى زنان ایرانى با 41/7 درصد رشد، از 24/74 درصد در سال 76، به 74/79 درصد در سال 82 رسیده است.
همچنین درصد جمعیت دانش‏آموزان کشور از 47 درصد در این مدت به 48 درصد رسیده و 2 درصد رشد داشته است.
درصد جمعیت دختران دانشجو هم از 9/31 درصد به 60/50 درصد افزایش یافته و 62/58 درصد رشد کرده است.
همچنین مراکز ثابت آموزش فنى و حرفه‏اى ویژه زنان در سال‏هاى 76 تا 82 از 35 مرکز به 166 مرکز افزایش یافته و شاهد رشد 374 درصدى بوده است.

کنفرانس بین‏المللى امام مهدى(عج) در لندن‏

مؤسسه مطالعات اسلامى لندن طى اعلامیه‏اى از کلیه علاقه‏مندان دعوت به عمل آورد که مقالات خود را جهت شرکت در «کنفرانس بین‏المللى امام مهدى(عج)، عدالت و جهانى شدن» که در تاریخ 26 سپتامبر 2004، مقارن با 5 مهرماه 1383، در مرکز اسلامى انگلستان برگزار مى‏شود، ارسال کنند.
مهلت ارسال کلیه مقالات، تا 11 خرداد 1383 و مهلت ارسال متن کامل مقالات 12 مرداد 1383 تعیین شده است.
موضوعات مقالات ارسال شده باید در ارتباط با «ایمان و دولت»، «در انتظار حضرت مهدى(عج) و جهانى شدن»، «ویژگى‏هاى یک دولت عادل»، «در انتظار امام عصر(عج)»، «جهانى شدن در اسلام، یهودیت، مسیحیت»، «لیبرال دمکرات و دولت عدالتمند»، «دیانت و دنیاگرایى در جهانى شدن»، «یک خدا، یک دولت و یک جهانى الهى»، «شرایط انسانى براى دولت جهانى الهى»، «ظهور امام مهدى(عج) نزدیک یا خیلى دور؟» باشد.

زنان بیشترین مبتلایان به ایدز هستند

کوفى عنان دبیر کل سازمان ملل متحد از افزایش مبتلایان زنان به ویروس ایدز، خبر داد.
وى گفت: در آغاز شیوع این بیمارى، بسیارى فکر مى‏کردند که ایدز عمدتاً به مردان آسیب مى‏رساند طورى که تا دهه قبل آمار زنان مبتلا کمتر از مردان بود. اما در کشورهاى آفریقایى، امروزه افزون بر نیمى از افرادى که با ویروس ایدز زندگى مى‏کنند، زنان جوان هستند.
کوفى عنان افزود: حداقل نیمى از افرادى که به تازگى به ویروس ایدز مبتلا شده‏اند اکثراً زنان و دختران زیر 24 سال هستند و اگر میزان ابتلاى این بیمارى به همین روند ادامه یابد، زنان به زودى اکثر مبتلایان به ایدز را تشکیل مى‏دهند.
دبیر کل سازمان ملل گفت: زنانى که به بیمارى ایدز مبتلا مى‏شوند کمتر مى‏توانند از نظر اقتصادى فعالیت کنند و غالباً از حق مسکن، داشتن اموال و یا ارث و حتى خدمات بهداشتى مناسب نیز محروم مى‏شوند.

مشارکت زنان اروپایى‏ در اقتصاد افزایش یافت‏

میزان مشارکت زنان در بخش‏هاى اقتصادى کشورهاى مختلف اروپایى افزایش یافته و از کمتر از 50 درصد، به 6/55 درصد رسیده است.
میزان مشارکت مردان در همان زمان تا سال 2002، 8/72 درصد بوده است و تنها 7 درصد از آنها به صورت پاره‏وقت کار مى‏کردند، در صورتى که 34 درصد زنان به صورت پاره‏وقت فعالیت مى‏کنند. 7/8 درصد از زنان و 9/6 درصد از مردان اروپایى بیکارند.
زنان در عمل، براى کارهاى یکسان با مردان 16 درصد کمتر از آنان حقوق مى‏گیرند و فقط 30 درصد از مشاغل مدیریتى در اختیار آنهاست.

حضور زنان‏ در برنامه‏هاى توسعه سازمان ملل متحد

سازمان ملل اعلام کرد اگر چه آسیا پیشرفت‏هاى چشمگیرى در زمینه پیشبرد آزادى‏هاى سیاسى دارد، اما هنوز کارهاى بسیارى از قبیل واگذارى نقش‏هاى کلیدى به زنان در دولت باقى مانده است که باید در این منطقه تحقق پذیرد.
مدیر برنامه توسعه سازمان ملل در سمینارى که شرکت‏کنندگانش نمایندگان پارلمان‏هاى آسیا بودند، بر نقش زنان در دولت با هدف پیشبرد دموکراسى، تأکید کرد.
وى گفت: کمتر از 15 درصد نمایندگان مجالس جهان را زنان تشکیل مى‏دهند که آسیا در این ارتباط رتبه‏اى متوسط دارد. مشارکت ناچیز زنان در پروسه سیاست‏گذارى، نادیده انگاشتن حق اظهار نظر نیمى از جمعیت جامعه را تداوم بخشیده است. اینکه فقط پارلمان‏هاى 11 کشور در جهان، آن هم فقط 30 درصد کرسى‏هایشان به زنان تعلق دارد، جاى تأسف بسیار دارد.

زنان در عمان دادستان شدند

از 29 دادستان انتخابى در کشور عمان، پنج زن به تازگى به عنوان دادستان مشغول به کار شدند.
در میان کشورهاى عرب حوزه خلیج فارس، عمان از جمله کشورهاى محافظه‏کار محسوب مى‏شود اما با وجود این، چندى پیش براى اولین بار یک زن در این کشور به عنوان وزیر آموزش عالى انتخاب شد. در حال حاضر هم پنج زن دادستان به کمک پلیس خواهند شتافت.
ناظران سیاسى، این رویدادها را در قالب اصلاحات در کشورهاى عربى ارزیابى مى‏کنند.

یک جایزه صلح براى هزار زن‏

یک انجمن سوئیسى خواستار اعطاى یک جایزه جهانى به نام «جایزه صلح نوبل براى هزار زن»، براى هزار زن برجسته دنیا که در راه صلح گام برمى‏دارند، شده است.
این انجمن مدعى است، حق زنان بسیار بیشتر از یازده جایزه‏اى است که تاکنون به زنان صلح‏طلب جهان اعطا شده است.
طرح اعطاى این جایزه از سوى یک زن پارلمان سوئیسى و رئیس جامعه حمایت از اقوام تحت ستم جهان در آستانه صدمین سال اعطاى جایزه صلح به یک زن، مطرح شده است.

32 درصد زنان دُبى مالکند

تصور مشارکت اندک زنان عرب در طرح‏هاى اجتماعى و به تبع آن حضور مالى اندک آنان در بازار، چندان صحیح نیست.
آمار رسمى که از سوى سازمان اراضى و املاک دبى اعلام شده، نشان مى‏دهد که 3/32 درصد از مجموع کل اراضى دبى به بانوان اماراتى تعلق دارد. یعنى 38 هزار و 875 زن اماراتى، مالک زمین هستند.
این در حالى است که در سال گذشته 12 هزار و 55 زن مالک زمین بودند و املاک آنها 4/21 درصد از کل اراضى دبى بوده است. البته فقط اندکى از این مالکان، جزو زنان جوان دبى هستند و این نشان مى‏دهد که زنان جوان بهره چندانى از ثروت این جزیره ندارند.