نویسنده

 

سرود فردا

الهه رضایى‏

فاطمه عباسى - قم‏

شعرهاى شما همانند خودتان ساده و صمیمى‏اند. جملات بدون کاربرد هیچ گونه صنعت و آرایه‏اى، مثل کلام روزمره پشت سر هم قرار گرفته‏اند. این سادگى هر چند گاهى شعر را به اوج مى‏رساند، بعضى اوقات نیز به شعر لطمه مى‏زند. شاعر نباید آنقدر ساده بسراید که مخاطب، او را انسانى ساده‏لوح و ناآگاه تصور کند. البته این بدان معنا نیست که ما از شعرهاى غامض و پیچیده استقبال مى‏کنیم، بلکه منظور ما این است که شعر باید در عین سهولت، دور از دسترس و متفاوت با کلام روزمره و وراى آن باشد. در عین حال، وزن در شعرها به خوبى رعایت شده است و از این لحاظ مى‏توان گفت دریچه‏اى روشن به آینده شعرى شما گشوده است. با امید موفقیت و بهروزى شما دوست عزیز.

گلابتون شهروز - تربت حیدریه‏

اگر دوستانى که با ما مکاتبه دارند میزان تحصیلات و سن خود را نیز مشخص مى‏کردند، نقد آثار آنان به مراتب آسان‏تر از این بود.
نمى‏دانم شعر «بهترین باوفا»، چندمین تجربه شعرى شما بوده است. اما هر چه هست نشان مى‏دهد شما توانایى سرودن دارید و مى‏توانید بهتر از این نیز بسرایید. شعرتان محتوایى تکرارى و کلیشه‏اى دارد. زبانى که براى سرودن برگزیده‏اید نیز، زبانى کهن است. در عین حال وزن خوبى به کار برده‏اید. تنها در دو قسمت از آن، وزن شکسته شده است که عبارتند از:
«میان دست گرفته و هدیه دادم» و «بساخته‏ام در این آشفته‏بازار».
به طور کلى به نظر مى‏رسد با مطالعه و تمرین مداوم بتوانیم شعرهاى بهترى از شما دریافت کنیم. شادکام باشید.

فاطمه ملاباشى - تویسرکان‏

شعر شما به عنوان خنده تصویر و در ستایش مادر است.
بیت دوم این شعر این است:
لرزه‏هایى پیکرت در هم شکست‏
پشت بامت مرغ در شیون نشست‏
این بیت ضعف تألیف دارد. چه مرغى روى پشت‏بام شیون زده است و اصلاً این مرغ چه ارتباطى با مادر شما داشته است؟
در بیت زیر نیز همین اشکال به چشم مى‏خورد:
چشم روشن‏بین مادر تابناک‏
زیر پا له کرده‏اى در گور خاک‏
به عبارت دیگر شما در القاى پیام ذهنى خود به مخاطب دچار اشکال شده‏اید. سعى کنید آنچه مى‏خواهید به مخاطبان خود بگویید به سادگى و وضوح و در عین حال با کلامى شاعرانه و نگاهى دیگرگونه بیان کنید.

حسین‏على فاتحى پیکانى - تهران‏

اشعار خوب‏تان را دریافت کردیم. شعر «گناه ما» و شعر بعد از آن با مصراع آغازینِ «گرچه نبوده طاعتم مهر تو بوده حاجتم» نسبت به سایر اشعارتان، بهتر بود. در شعرهاى دیگرتان عمده اشکال موجود، اشکال قافیه است که در اینجا به شرح آن نمى‏پردازیم. جهت اطلاع کامل از چگونگى اشکالات وارد بر اشعارتان، شما را به همین صفحه در شماره‏هاى پیشین مجله ارجاع مى‏دهیم و امیدواریم در راهى که انتخاب کرده‏اید همواره موفق باشید.

احمد باقریان - جهرم‏

از اینکه بحمدللَّه سلامتى خود را بازیافته‏اید بسیار خرسندیم. شعرهاى خوب‏تان را دریافت کردیم و از شما به خاطر ارسال آنها تشکر مى‏کنیم. مؤید باشید.

محدثه عرفانى - قم، نجمه مصدّقى - شهرستان جم‏

شما دو دوست نوجوان مجله شعرهاى زیبایى برایمان فرستاده‏اید و ما بسیار خرسندیم که با اندیشه‏هاى بِکر، و اما ساده و صمیمى شما در قالب شعرهاى زیبایتان آشنا شدیم. امیدواریم با تمرین و مطالعه مداوم در آینده‏اى نه چندان دور شاهد به بار نشستن استعدادهایتان باشیم. خانم مصدقى، از ما خواسته‏اید جواب نامه را به همراه یک شماره از مجله برایتان ارسال کنیم. مجله براى کلیه کسانى که آثارشان، چه شعر و داستان و چه مقالات و مصاحبه چاپ مى‏شود، آن شماره را ارسال مى‏کند. نیز پاسخ نامه‏هاى مشاوره و داستان را به نشانى قید شده ارسال مى‏کند ولى نامه‏هاى شعر را فقط در خود مجله مى‏آورد.

طوبى ابراهیمى - مشهد

شعرهاى شما هر چند تا حد زیادى حال و هواى غزل امروز را دارد، اما باز هم دایره واژگانى شما، دایره‏اى محدود و تا حدى قدیمى است. مثلاً کاربرد «زِ» به جاى «از» در شعر شما بسیار زیاد است. همچنین به کار بردن واژه‏هایى قدیمى و کم‏کاربرد در زمانه ما، به شعر شما لطمه مى‏زند. سعى کنید تنها از کلمات و اصطلاحاتى استفاده کنید که در روزگار ما کاربرد دارد. امیدواریم موفق باشید.

مطهره خادمى - قم‏

شعر «مسیحاى کلام»، شعر پخته و خوب است. تنها در بیت چهارم یک هجاى اضافه آمده است که وزن شما را دچار اختلال مى‏کند. به جاى واژه عشق، در این بیت اگر واژه‏اى با هجاى بلند آورده شود اشکال شما مرتفع خواهد شد.

محمدعلى جعفریان - کرج‏

قبل از هر چیز ورود شما را به جمع اهل قلمان پیام زن تبریک مى‏گوییم و امیدواریم در راه هنر و ادب، پیشرو و موفق باشید.
شعر شما زبانى کهن و محتوایى تکرارى دارد. شما با لحاظ کردن واقعه کربلا مى‏توانید از چشم‏اندازى دیگر به شرح و تصویر ماجرا بپردازید چرا که این نوع سرودن نه تنها تازه نیست بلکه در اثر تکرار فراوان تأثیر و زیبایى خود را از دست داده است. البته منظور ما این نیست که قالب شعر شما قالبى کهن است بلکه شما در همین قالب غزل نیز مى‏توانید با نگاهى دیگرگونه و نو به حادثه عاشورا آن را به زیبایى، تصویر کنید. سربلند باشید.