تازه‏هاى پژوهش‏


 

تازه‏هاى پژوهش‏

نماز خواص طبى دارد

برخى کارشناسان کشور معتقدند که نماز خواندن تنها غذاى روح انسان نیست، بلکه جسم انسان‏ها را نیز تقویت کرده و آنها را در مبارزه با مشکلات روزمره یارى مى‏دهد.
وقتى چشم‏ها در حالت نماز ثابت مى‏ماند، جریان فکر هم خودبه‏خود آرام شده و در نتیجه تمرکز فکر افزایش مى‏یابد. ثابت ماندن چشم، باعث بهبود ضعف و نواقصى مانند نزدیک‏بینى مى‏شود و به لحاظ روانى این حالت باعث افزایش مقاومت عصبى فرد شده و بى‏خوابى و افکار ناآرام را از انسان دور مى‏کند.
ایستادن در حالت نماز باعث تقویت حالت تعادلى بدن شده و قسمت مرکزى مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادى است را تقویت مى‏کند و این عمل باعث مى‏شود فرد با صرف کمترین نیرو و انرژى به انجام صحیح حرکات بعدى بپردازد.
نماز قسمت فوقانى بدن را پرورش داده و ستون مهره‏ها را تقویت کرده و آن را در حالت مستقیم نگاه مى‏دارد. تقویت احشاء و ماهیچه‏هاى شکم، حفظ سلامت دستگاه گوارش و رفع یبوست مزمن، سوء هاضمه و بى‏اشتهایى از دیگر خواص نمازخواندن و رکوع است.
رفع تنبلى کبد، طحال، لوزالمعده و کلیه‏ها، برطرف کردن دردها و ناراحتى‏هاى ناحیه شکم، ماساژ دادن دستگاههاى داخلى موجود در شکم، نگهدارى ستون فقرات و مهره‏هاى کمر در وضعیت صحیح و مطلوب و کمک به نرمى و قابلیت انعطاف کمر از دیگر خواص طبى رکوع در نماز است.
کارشناسان مى‏گویند در حالت رکوع ماهیچه‏هاى اطراف ستون مهره‏ها منبسط مى‏شود که در متعادل و آرام کردن اعصاب سمپاتیک مؤثر است. مدت زمان خواندن ذکر رکوع نیز باعث تقویت عضلات صورت و گردن، ساق پاها و ران‏ها مى‏شود که البته در سرعت بخشیدن به جریان خون در قسمت‏هاى مختلف بدن منتهى مى‏شود.
تنظیم متابولیسم بدن، فراهم نمودن زمینه از بین رفتن اکثر بیمارى‏ها از بدن، کمک به افزایش حالت استوارى و استحکام مغز و بهبود ناراحتى‏هاى تناسلى و نارسایى‏هاى تخمدان از دیگر خواص رکوع در نماز است.
سجده نیز ستون مهره‏هاى بدن را تقویت کرده و دردهاى سیاتیک را آرام مى‏کند. سجده علاوه بر از بین بردن یبوست و سوء هاضمه، پرده دیافراگم را تقویت کرده و به دفع مواد زاید بدن به دلیل فشرده شدن منطقه شکمى کمک مى‏کند.
سجده همچنین باعث افزایش جریان خون در سر شده که این امر با تغذیه بهتر بافت‏هاى پوست صورت، غدد موجود در سر و گردن، ساق پاها و ران و تغذیه این غدد، باعث حفظ شادابى، زیبایى و طراوت پوست مى‏شود.
حالت سجده به واسطه باز شدن مهره‏ها از یکدیگر، باعث کشیده شدن اعصابى که قسمت‏هاى مختلف بدن را به مغز وصل مى‏کند، شده و این اعصاب را در یک حالت تعادلى قرار مى‏دهد که این عمل براى سلامت انسان بسیار حائز اهمیت است.
سجده باعث ایجاد آسودگى و آرامش در فرد شده و عصبانیت را تسکین مى‏دهد. همچنین سجده براى زنانى که دچار اختلال یا ناهماهنگى در لگن خاصره و عادت ماهانه مى‏باشند، بسیار مفید است.
استحکام‏بخشیدن و تقویت عضلات پاها و ران‏ها، کمک به رفع نفخ معده و روده، تقویت کل دستگاه عصبى، تسریع جریان خون در لگن خاصره و نواحى داخل شکم، کاهش فشار خون در دستگاه تناسلى، بهبود فتق و بیضه در مردان، از خواص طبى نشستن بعد از سجده نماز است.
روشن است که نماز فلسفه خاص خود را دارد که «معراج» مؤمن و مایه قرب به حق است و آن را باید فقط براى خداوند تعالى خواند و نه به انگیزه فواید و آثارى از این دست ولى آگاهى از این دست نظرات علمى نیز مى‏تواند براى برخى مفید باشد.
تحمل درد بدون مصرف دارو اشتباه است‏
رئیس انجمن بررسى و مطالعه درد در ایران گفت: تحمل درد بدون مصرف دارو کار اشتباهى است و عوارضى براى شخص در پى دارد.
دکتر «محمد شریفى» در همایش سالانه انجمن درد در ایران، افزود: متأسفانه عده‏اى در جامعه تحمل و مقاومت در برابر درد و مصرف نکردن دارو را نوعى شهامت مى‏دانند. در حالى که تضعیف سیستم ایمنى جسمى و روحى انسان، طولانى شدن زمان بسترى شدن بیمار و یا التیام زخم، از جمله عوارض تحمل درد است.
وى گفت که بر خلاف نظر پزشکان و پرستاران که معتقدند درد مریض پس از عمل جراحى طبیعى است، باید بیمار بدون درد وارد اتاق عمل شود و بدون درد از اتاق عمل خارج شود. بیماران سرطانى نیز باید دردشان درمان شود و نگویند چون بیمارى سرطان غیر قابل درمان است، درد آن نیز درمان نمى‏شود.
دکتر «معصومه ثابت»، دبیر انجمن درد نیز گفت: دارو تنها براى بهبود بیمارى کافى نیست و باید در کنار دارودرمانى، کمک‏هاى روحى و روانى به بیمار داد و او را به زندگى امیدوار کرد. در صورتى که بیمار به این باور برسد که بیمارى‏اش درمان نمى‏شود، قوى‏ترین داروها هم نمى‏تواند درد وى را تسکین دهد.

زایمان بى‏درد مرگ و میر زنان باردار را کنترل مى‏کند

جمعى از کارشناسان مامایى ایران معتقدند زایمان بى‏درد از بین انواع زایمان، تنها شیوه کنترل مرگ و میر زنان باردار و نوزادان در کشور است.
این کارشناسان در همایش «مادر و نوزاد»، کاهش عفونت و خونریزى پس از زایمان و وارد نشدن فشار به جمجمه نوزاد و در نتیجه پایین نیامدن بهره هوشى نوزادان را، از دیگر مزایاى این نوع زایمان برشمردند.
با اینکه خطرات و عوارض ناشى از سزارین بسیار زیاد است، ولى متأسفانه زنان بسیارى به دلیل ناآگاهى به این روش زایمانى روى مى‏آورند. اما زنان تحصیل‏کرده کشور که با وسایل ارتباط جمعى در ارتباط هستند، زایمان بى‏درد را بر دیگر روش‏ها ترجیح مى‏دهند. خطرات این شیوه در مقایسه با سزارین بسیار کم است و هیچ گونه خطرى براى نخاع فرد ندارد. کمردرد که یکى از عارضه‏هاى حاملگى است هیچ ربطى به این شیوه زایمانى ندارد.
دبیر این همایش، هدف از برپایى این سمینار را کنترل و پیشگیرى از مرگ و میر و معلولیت مادران به علت عوارض باردارى، اجراى طرح ترویج زایمان‏هاى طبیعى و بدون درد و اجراى طرح آموزشى، پژوهشى نمونه‏بردارى نوزادان در جهت رسیدن به علت واقعى مرگ و میرها دانست.

20 میلیون نفر در کشور در معرض کمبود ید هستند

حدود 20 میلیون نفر در ایران و یک میلیارد نفر از مردم جهان در مناطق فقیر در معرض کمبود ید هستند.
یکى از روش‏هاى مطلوب تأمین ید مورد نیاز بدن، افزودن ید به نمک مصرفى روزانه است. شیوع گواتر در سنین پایین آشکار شده و در ده سالگى، در دختران بیش از پسران بروز مى‏کند.
با توجه به اینکه با اجراى برنامه مبارزه با اختلالات کمبود ید، شیوع گواتر کاهش یافته است، ولى علایم آن هنوز در جمعیت شش تا هیجده ساله دیده مى‏شود.

آب انار از ضایعات عروقى جلوگیرى مى‏کند

مصرف روزانه یک لیوان آب انار طبیعى از پیشرفت ضایعات عروقى جلوگیرى مى‏کند.
رئیس بخش فیزیولوژى دانشگاه علوم پزشکى زنجان در کنگره پیشگیرى از بیمارى‏هاى غیر واگیر گفت: بیمارى عروقى شایع‏ترین بیمارى سیستم عصبى مرکزى است که یکى از عوامل اصلى مرگ و میر در کشورهاى پیشرفته مى‏باشد. افزایش سن، فشار خون، کلسترول، مصرف دخانیات، دیابت و بیمارى قلبى عروقى از جمله عوامل در ارتباط با بیمارى عروقى مغز است.
وى خاطر نشان کرد انار مجموعه‏اى از خواص‏درمانى را داراست که به آن قابلیت بالایى در پیشگیرى از تغییرات عروقى که موجب بیمارى مى‏شود، مى‏دهد. استفاده طولانى‏مدت از انار با کاهش ضایعات عروقى همراه بوده و این میوه به عنوان جدیدترین ماده آنتى‏اکسیدان مى‏تواند در حفاظت عروقى نقش ویژه‏اى را ایفا کند. تقلیل کلسترول و ترى‏گلیسیریدها از جمله خواص‏درمانى انار است. این اثرات در کنار خاصیت آنتى‏اکسیدانى آن مى‏تواند در درازمدت سبب بهبود ضایعات عروقى شود.
استفاده از انار، آب انار و رب انار براى جلوگیرى از بیمارى‏هاى قلبى عروقى و مغزى به افراد سالمند توصیه مى‏شود.

دخترزایى در زنان لاغر بیشتر است‏

تحقیقات محققان ایتالیایى نشان داده است که میزان دخترزایى در زنان لاغر بیشتر از پسرزایى است.
احتمال دختر بودن فرزندان زنانى که قبل از حاملگى کمتر از 54 کیلوگرم وزن دارند، بیشتر است. علت این پدیده مى‏تواند این باشد که نوزادان پسر معمولاً بزرگ‏تر هستند و به دنیا آوردن آنها براى مادران کوچک‏اندام و لاغر مشکل‏تر است و به همین علت مادران لاغر داراى فرزندان دختر مى‏شوند.
در ضمن اگر آغاز زمان باردارى اواخر زمستان و اوایل بهار باشد، احتمال دختر شدن جنین بیشتر است و آغاز زمان باردارى در فصل پاییز، با افزایش احتمال پسر شدن جنین همراه است.

مبارزه با پوکى استخوان‏ باید از نوجوانى شروع شود

پژوهشگران توصیه مى‏کنند براى مبارزه با پوکى استخوان در دوران پیرى، کافى است در سنین نوجوانى روزانه چهار لیوان شیر نوشید.
مصرف روزانه 1300 گرم کلسیم در روز در دوران کودکى و نوجوانى که بدن استخوان‏سازى مى‏کند، از بروز پوکى استخوان در سالمندى پیشگیرى مى‏کند.
هر لیوان شیر حاوى 300 میلى‏گرم کلسیم است. پنیر و ماست نیز غنى از کلسیم هستند. علاوه بر مصرف کلسیم، ویتامین D و ورزش نیز باعث استخوان‏سازى مى‏شود.
حدود 90 درصد از دختران و 70 درصد از پسران، کلسیم کافى براى استحکام استخوان‏هایشان در بزرگسالى را، در کودکى مصرف نمى‏کنند.
محققان به کودکان توصیه مى‏کنند به منظور حفظ استحکام استخوان‏ها، رژیم غذایى سالم حاوى مواد کلسیم‏دار مصرف کنند و به جاى مصرف نوشابه‏هاى گازدار و نشستن جلوى تلویزیون، تحرک داشته باشند و ویتامین D مورد نیاز بدن‏شان را با فعالیت در هواى آزاد تأمین کنند.

درمان نازایى در زنان سرطانى‏

پزشکان در درمان نازایى در زنانى که قدرت بارورى خود را در اثر درمان سرطان از دست داده‏اند، شیوه جدیدى ابداع کردند.
هر سال صدها هزار زن در جهان به علت پرتودرمانى یا شیمى‏درمانى، علاوه بر سلول‏هاى سرطانى، بافت تخمدان خود را از دست مى‏دهند و دچار یائسگى زودرس مى‏شوند.
پزشکان با خارج کردن تخمدان یک زن و انجماد آن، پس از اتمام درمان این زن سرطانى، شش سال بعد، تخمدان وى را از حالت انجماد خارج کرده و به بدن زن پیوند زدند. سپس با کمک هورمون‏ها، تخمدان را وادار به تخمک‏گذارى کردند.
مرکز نابارورى و پزشکى تولیدمثلى در نیویورک اعلام کرده است زنان بیمار با این طریق مى‏توانند هم قدرت بارورى خود را حفظ کنند و هم اینکه باردارى حتى بعد از آنکه مدت طولانى تخمدان‏شان منجمد شده باشد، امکان‏پذیر گردد.

انسان مغز خود را مدیون یک ژن ناقص است‏

انسان مغز بزرگ خود را مدیون یک جهش ژنتیکى است که دو میلیون و چهارصد هزار سال قبل روى داده است.
دانشمندان مى‏گویند این تغییر در یک ژن مرتبط با عضلات آرواره که ما از آن براى جویدن و گاز زدن استفاده مى‏کنیم، رخ داده و احتمالاً نخستین تفاوت ژنتیکى در زمینه‏هاى عملى و کارکردى میان انسان و سایر پستانداران عالى است.
این تغییر ژنتیکى در دوره‏اى رخ داده است که نخستین آثار فسیلى از اجداد انسان که داراى جمجمه‏هاى مدوّر و آرواره‏هاى کوچک بودند ظاهر شد. جمجمه انسان از آن زمان تاکنون سه برابر شده و همزمان، آرواره او عقب نشسته است.
محققان آمریکایى بر این باورند که این نقص ژنتیکى با کوچک کردن آرواره باعث شده از فشار بر جمجمه کاسته و در نتیجه انبساط آن ممکن شود. با رشد جمجمه فضاى بیشترى براى رشد مغز فراهم شده است.
با توجه به اینکه پروژه رمزگشایى از ژن‏هاى شامپانزه به زودى تکمیل مى‏شود، این ژن مى‏تواند نخستین شاخص اختلافات متعدد ژنتیکى باشد که اساس انسان بودن ما بر آنها استوار است.

راهکار افزایش تقویت حافظه دانش‏آموزان‏

نتایج یک بررسى نشان داد که برنامه غذایى نان، پنیر و خرما و یک استکان چاى براى صبحانه، 21 درصد قدرت حافظه کوتاه‏مدت دانش‏آموزان را افزایش مى‏دهد.
به گفته متخصصان، آنان پس از بررسى ارتباط تغذیه و اختلال پیش‏تحرکى کودکان دریافتند که قندهاى ساده و مواد شیرین، در این اختلال مؤثرند. با توجه به الگوهاى غذایى کشور، در دخترانى که به این اختلال دچار هستند مصرف قند و شکر بالاست و در کودکانى که آلرژى‏هاى غذایى دارند، این اختلال تا دو برابر بیشتر مى‏شود.
تسکین درد با بهره‏گیرى از واقعیت مجازى‏
محققان با بهره‏گیرى از دنیاهاى خیالى که توسط واقعیت مجازى ایجاد مى‏شود موفق به ارائه یک روش جدید براى تسکین درد بیماران شدند.
یک پزشک، روش دنیاى مجازى را بر روى قربانیان سوختگى که از درد شدید در طول تعویض روزانه لباس رنج مى‏برند و دارو نیز در کنترل این درد، ناموفق بود، آزمایش کرد.
دنیاى مجازى که به آن «دنیاى برفى» یا «دنیاى عنکبوتى» مى‏گویند، براى فرو بردن عمیق فرد در تجربیات مجازى طراحى شده است تا توجه بیمار نسبت به درد شدید منحرف شود. دنیاى برفى، فرد بیمار را به مسافرت در دنیاى یخچال‏ها و غارهاى یخى مى‏برد که بیمار در آن دنیا مجبور به مقابله با حملات خرس‏هاى قطبى و پنگوئن‏هاست.
این روش بر مبناى اصل انحراف بخش توجه و تمرکز در مغز بیمار ارائه شده است. این پزشک معتقد است که درد، یک عنصر روانشناختى قابل ملاحظه است و همین دلیلى است براى اینکه انحراف افکار با بهره‏گیرى از واقعیت مجازى در کنترل درد، تا این حد مؤثر مى‏باشد. روش دنیاى مجازى همچنین براى انواع ترس‏ها و استرس‏ها و فشارهاى روانى کاربرد دارد. این روش در بازگرداندن حس آرامش و پذیرش زندگى جدید موفق واقع شده است.

راههاى پیشگیرى از بروز عارضه فراموشى‏

محققان اعلام کردند یکى از مشکلات نگران‏کننده افراد بالاى 50 سال، ابتلا به عارضه فراموشى کوتاه‏مدت است.
براى پیشگیرى از بروز فراموشى، این افراد ابتدا باید عارضه فشار خون خود را درمان کنند، زیرا در مدت زمان فشار خون بالا، به سلول‏هاى مغزى صدمه وارد مى‏شود و بروز سکته‏هایى را که به حافظه آسیب مى‏رساند تحریک مى‏کند.
به توصیه محققان، استفاده از رژیم کم‏کالرى و مصرف میوه و سبزى در پیشگیرى از این عارضه مفید است. این مواد میزان هوشیارى و انرژى فرد را بهبود مى‏بخشد. تمرینات ورزشى یکى از اقدامات مؤثر در این باره است.

قرص‏هاى جدید ضد باردارى ساخته شد

قرص‏هاى جدید ضد باردارى به نام «کنتراسپتیو»، احتمال باردارى را تا حد قابل توجهى کاهش مى‏دهد.
این قرص‏ها که به تأیید سازمان نظارت بر مواد غذایى و دارویى FDA رسیده است در سال آینده به مرحله تولید خواهد رسید.
با استفاده از این قرص‏ها دوران عادت ماهانه 4 بار در سال کاهش مى‏یابد و به این طریق مى‏توان میزان باردارى‏هاى ناخواسته‏اى را که ممکن است با مصرف قرص‏هاى معمولى ایجاد شود، به میزان قابل ملاحظه‏اى کاهش داد.
این قرص‏ها همچنین براى اشخاصى که دچار دردهاى ماهانه یا «دسیمنوره» هستند، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

خواباندن نوزاد در کنار والدین خطرناک است‏

نتایج یک بررسى نشان مى‏دهد خواباندن نوزاد در کنار والدین و در تختخواب آنان، خطرناک است. این کار مى‏تواند موجب مرگ نوزاد شود؛ زیرا اغلب حرارت بدن نوزاد، از طریق سرش خارج مى‏شود و پوشاندن بدن و سر نوزادان باعث خفگى آنان مى‏شود.
پژوهشگران توصیه مى‏کنند والدین، نوزادان خود را تا 6 ماهگى در اتاق خواب و تختخواب نوزاد بخوابانند و تا 8 ماهگى، فرزندان‏شان را در کنار خودشان، نخوابانند زیرا گرم شدن بیش از حد نوزاد و یا خفه شدن آن در اثر نرسیدن اکسیژن، جان نوزاد را تهدید مى‏کند.
در ضمن مشخص شده است دود سیگار والدین و خواباندن نوزاد در تختخواب والدین، مهم‏ترین علت مرگ ناگهانى نوزادان بوده است. خوابیدن یک سیگارى در رختخواب نوزاد باعث افزایش 18 درصدى مرگ نوزاد خواهد شد.

گریپ‏فروت و نقش آن در کاهش وزن‏

مطالعات جدید نشان مى‏دهد که خوردن یک عدد گریپ‏فروت در روز در کاهش وزن افراد چاق تأثیر بسزایى دارد. در ضمن مصرف گریپ‏فروت در رژیم غذایى افراد مى‏تواند از بروز دیابت در آنان پیشگیرى کند.
بر اساس این گزارش، کاهش وزن احتمالاً با کاهش میزان انسولین در ارتباط است. انسولین براى سوخت و ساز قند به کار مى‏رود و هر چقدر قند به طور مؤثرترى سوخت و ساز شود احتمال ذخیره شدن آن به شکل چربى کمتر خواهد بود.
همچنین کاهش میزان انسولین باعث مى‏شود که افراد احساس گرسنگى کمترى بکنند زیرا میزان بالاى این هورمون موجب تحریک هیپوتالاموس مغز و در نتیجه ایجاد احساس گرسنگى مى‏شود. انسولین بالا همچنین موجب تحریک کبد و ساخته شدن چربى مى‏شود که این چربى مى‏تواند باعث گرفتگى عروق و در نتیجه افزایش حملات قلبى شود.

راز پرحرفى زنان کشف شد

علت پرحرفى زنان در مقایسه با مردان به علت وجود هورمون استروژن در بدن آنان است.
گروهى از پزشکان دریافته‏اند هورمون استروژن بر قدرت ارتباطى مغز تأثیر ویژه دارد و سلول‏هاى عصبى را به تحرک و ارتباط بیشتر وادار مى‏کند.
به گفته این پزشکان، زنان در آنِ واحد، هم مى‏توانند حرف بزنند و هم به حرف طرف مقابل گوش دهند. همچنین زنان، بهتر از مردان زبان‏هاى دیگر را یاد مى‏گیرند که این به علت رشد بیشتر قسمت پیشین مغز زنان در مقایسه با مردان است.
نکته قابل توجه دیگر این است که زنان از 90 درصد مغز خود بهره مى‏گیرند، در حالى که آزمایش‏ها نشان داده است، مردان فقط از 70 درصد مغز خود استفاده مى‏کنند.

تأثیر عشق مادرى بر مغز انسان‏

پژوهشگران اعلام کردند عشق مادرى بر مغز انسان تأثیر مى‏گذارد.
اسکن‏هاى مغزى مادران نشان مى‏دهد مغز آنان هنگام نگاه کردن به فرزندان خود دچار تغییراتى مى‏شود.
به گفته محققان، منطقه‏اى از مغز به نام منطقه «دستگاه پاداش» وجود دارد که هنگام نگاه کردن به کسى که دوستش داریم فعال مى‏شود و این امر هنگام نگاه کردن مادران به فرزندان نیز صادق است. در مقابل، بخشى از مغز به نام بخش «قضاوت‏هاى منفى» وجود دارد که هنگام نگاه کردن به فرد مورد علاقه، غیر فعال مى‏شود. مناطقى از مغز که هنگام دیدن فرزندان فعال مى‏شوند، بخش‏هایى هستند که با احساساتى همچون سرخوشى، لذت‏بردن و عشق‏ورزیدن در ارتباط هستند.

هنگام راه رفتن صحبت نکنید

دانشمندان استرالیایى هشدار دادند از آنجا که عمل تکلم و راه رفتن تحت کنترل مشترک یک بخش از مغز است، لذا نقص در تمرکز یکى از این دو، سبب صدمه دیدن بدن مى‏شود و بهتر است هنگام راه رفتن صحبت نکنیم.
صحبت کردن در حین راه رفتن سبب قطع جریان امواج صادر شده از سیستم اعصاب مرکزى مى‏شود که این امر نیز به نوبه خود سبب مى‏شود عضلات ناحیه شکم در محافظت مناسب از ستون فقرات دچار مشکل شود. در ضمن نتایج این بى‏احتیاطى ممکن است به صورت گرفتگى عضلات ناحیه کمر و حتى افتادن به روى زمین ظاهر شود.
این دانشمندان هشدار مى‏دهند هنگامى که ناچارید حین راه رفتن صحبت کنید باید به صورت کوتاه و در زمانى کم این کار را انجام دهید.

مهم‏ترین عوامل مرگ و میر در آمریکا

پژوهش‏ها نشان مى‏دهد که چاقى و کشیدن سیگار مهم‏ترین عوامل مرگ و میر در آمریکاست.
مرکز کنترل و پیشگیرى از امراض در آمریکا در گزارشى اعلام کرد آمار مرگ و میر ناشى از چاقى به سرعت رو به فزونى است و پرخورى و نداشتن تحرک جسمى در سال 2000 سبب شد تا مرگ و میر ناشى از چاقى و اضافه وزن به 400 هزار تن یا 17 درصد از کل تلفات آن سال برسد. سیگار نیز همچنان بزرگ‏ترین عامل مرگ و میر در این کشور است، به طورى که تلفات ناشى از کشیدن دخانیات در سال 2000 به 435 هزار تن رسیده است که 18 درصد از کل مرگ و میرهاى آمریکا در آن سال را تشکیل مى‏دهد.

کشف پروتئین ضد ایدز در بدن انسان‏

دانشمندان آمریکایى، علت مصونیت طبیعى برخى از پستانداران عالى غیر از انسان را در مقابل ویروس اچ.آى.وى کشف کرده‏اند.
دانشمندان، پروتئینى را در بدن میمون شناسایى کرده‏اند که روند تکثیر ویروسى را متوقف کرده و مانع ابتلاى حیوان به بیمارى مى‏شود.
گفتنى است، نمونه مشابهى از این پروتئین ( alpha- 5 TRIM) در بدن انسان وجود دارد؛ اما در نبرد با ویروس اچ.آى.وى به این اندازه کارآیى ندارد. در واقع این نخستین گام به سوى کشف معالجات تازه‏اى است که اچ.آى.وى را در بدو ورود به بدن و پیش از قوت گرفتن آن نابود خواهد کرد. در درازمدت این اکتشاف منجر به تولید داروى مقابله‏کننده با ویروس ایدز مى‏انجامد.

عکسى از ابتداى پیدایش کیهان‏

اخترشناسان در آمریکا تصویر بى‏سابقه‏اى از هزاران کهکشان را که تلسکوپ هابل به زمین ارسال کرده است، انتشار دادند.
تلسکوپ هابل با ارسال عکسى که گرفتن آن چهارماه طول کشیده است، تصویر دهها هزار کهکشان در اعماق فضا را ثبت کرده است.
این تصویر، ستارگانى را نشان مى‏دهد که حرکت نور آنها به سوى زمین مدتى پس از پیدایش کیهان در حدود 14 میلیارد سال پیش آغاز شده است.
این عکس ارسالى که چون کارت‏پستالى از آغاز ظهور کائنات مى‏باشد، مى‏تواند اطلاعات جدیدى در مورد نحوه پیدایش کیهان به دانشمندان بدهد.

تأثیر نور آفتاب بر کاهش درد

پژوهشگران اعلام کردند نور آفتاب دردهاى پس از جراحى را کاهش مى‏دهد.
بیمارانى که پس از عمل در اتاقى که نور آفتاب در آن مى‏تابد، دوره نقاهت را مى‏گذرانند، کمتر از داروهاى مسکّن استفاده مى‏کنند.
این محققان با اندازه‏گیرى امواج نور خورشید و میزان مصرف داروهاى مسکّن بیمارانى که در اتاق‏هاى پرنور و یا کم‏نور بسترى بودند مشاهده کردند هزینه داروهاى مسکّن مصرف شده بیماران در اتاق‏هاى پرنور، 21 درصد کمتر از بیمارانى است که در اتاق‏هاى کم‏نور بسترى شده‏اند.