سیگار؛ بمبى که سالانه 5 میلیون نفر را به کام مرگ مى‏کشاند

نویسنده


 

به انگیزه 31 مى، روز جهانى بدون دخانیات‏
سیگار؛ بمبى که سالانه 5 میلیون نفر را به کام مرگ مى‏کشاند

پرند افشار

مقابل باجه‏فروش نشریات منتظر مى‏ایستم تا مجله‏اى بخرم. دخترک جوانى جلوتر از من ایستاده است. مى‏گوید: مارلبورو سفید لطفاً.
گمان مى‏کنم اسم یک نشریه خارجى است اما مرد بسته‏اى سیگار مقابلش مى‏گذارد. من تعجب مى‏کنم. اما وقتى کمى در فروشگاهها گشت مى‏زنم و چند روزى با جوانان و نوجوانان همکلام مى‏شوم حس مى‏کنم متعلق به عصر دقیانوسم. چرا که من سیگار کنت، کمل، فیوبورث، لارک و ... را نمى‏شناسم. حال آنکه اینها روز به روز آشناتر با سرانگشتان زنان و دختران ما مى‏شوند.
به طورى که طبق اظهارات دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، حدود 3 تا 5/3 درصد از زنان بالاى 15 سال سیگار مى‏کشند.
وى معتقد است: استعمال دخانیات در بین جوانان اغلب کشورهاى دنیا روند روزافزونى به خود گرفته اما این پدیده در کشورهاى جهان سوم از جمله چین و هند ملموس‏تر است. همچنین مطالعاتى که توسط این جمعیت بر روى دانشجویان دانشگاههاى تهران انجام شده، مؤید آن است که دانشجویان سال اول و آخر این دانشگاهها به ترتیب از 5 تا 5/7 درصد سیگار مى‏کشند. این نتایج حاکى از آن است که دختران دانشجو در دانشگاهها، بیشتر از سایر افراد جامعه سیگار مصرف مى‏کنند.(1)
آرین رستمى، عضو کمیته دخانیات معاونت پیشگیرى سازمان بهزیستى نیز با اشاره به پژوهشى که بررسى 2 هزار و 18 دانش‏آموز دختر و 2 هزار و 5 دانش‏آموز پسر پیش‏دانشگاهى انجام شده، اظهار داشت: بیش از 75 درصد دختران اولین سیگار خود را در خانه تجربه کرده‏اند و 8/36 درصد دختران مورد بررسى، در طول هفته بین 1 تا 6 نخ سیگار و بقیه بیش از 6 نخ مصرف مى‏کنند. این در حالى است که 9/20 درصد والدین دختران از سیگار کشیدن فرزند خود مطلع هستند.
وى اضافه کرد: بیشتر سیگارى‏هاى امروزى، سیگار کشیدن خود را در سنین کمتر از 18 سال شروع کرده‏اند و 2/8 درصد دختران ،اولین سیگار را از والدین خود گرفته‏اند.(2)
به هر روى، مصرف دخانیات در بین زنان تنها مسئله جامعه ما نیست زیرا بنا بر آمار منتشره بیش از 14 میلیون نفر از زنان بین 18 تا 44 ساله جهان سیگارى هستند. همچنین در آمریکا 7/20 درصد زنان سیگار مى‏کشند البته نرخ مصرف سیگار در دو ایالت نوادا و کنتاکى این کشور به 30 درصد هم مى‏رسد.
بنا بر آمار موجود، 2/27 درصد از بانوان سیگارى در سنین بارورى قرار دارند. این در شرایطى است که زنان مصرف‏کننده سیگار چهار برابر بیشتر از زنان غیر سیگارى در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.(3)
همچنین بر اساس پژوهش مؤسسه ملى سرطان آمریکا که بر روى 16543 زن بین سال‏هاى 1996 تا 2000 (1375 - 1379) انجام گرفت، مشخص شد 2005 نفر از آنان دچار سرطان سینه شده‏اند که 30 درصد آنان سیگارى بودند. طبق بررسى دیگرى از سوى همین مؤسسه نیز معلوم گردید سیگارى‏ها 5/2 برابر غیر سیگارى‏ها و زنان سیگارى بیش از مردان سیگارى در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند.
در پژوهش دیگرى نیز مشخص شد، حدود 140 هزار زن سالانه از بیمارى‏هاى وابسته به سیگار جان خود را در آمریکا از دست مى‏دهند.
به هر حال، بنا بر مطالعات جهانى در خصوص عوارض محصولات دخانى بر زنان معلوم گردید، زنگ مرگ زنان معتاد به دخانیات 14 سال زودتر به صدا در مى‏آید. البته نباید از عوارض سیگار بر فرزندان این مادران غفلت کرد. چرا که سقط جنین، خونریزى دوران باردارى، کنده شدن زودهنگام جفت، پارگى کیسه آب در زنان باردار، حاملگى خارج از رحم، از موارد اثبات‏شده آثار سوء سیگار بر مادر و جنین است. چنانکه برخى مطالعات نشان داده است مرگ و میر نوزادان این گونه مادران در هفته اول تولد 30 درصد و احتمال وقوع سندرم مرگ ناگهانى این اطفال 25 درصد بیش از سایر نوزادان است.(4)
حدود یک سال پیش، بیش از صد کشور جهان، چارچوب «معاهده مهار تنباکو» که شاید نخستین عهدنامه بهداشتى جهان به شمار آید، را به امضا رساندند. چرا که دیگر نمى‏توان در برابر قربانى شدن میلیون‏ها انسان به دلیل مصرف دخانیات سکوت کرد. چنانکه بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانى، مصرف سیگار در سال 2002 (1371) باعث مرگ 5 میلیون نفر شد. یادآور مى‏شود در هر نخ سیگار بیش از چهار هزار نوع ماده شیمیایى وجود دارد که برخى از آنها همچون آمونیاک، سیانور هیدروژن براى سلامت انسان مضر است. از همین‏رو، بنا بر آمار موجود، در سراسر جهان، 90 درصد سرطان ریه، 75 درصد برونشیت مزمن، 25 درصد بیمارى‏هاى قلبى و عروقى و 15 تا 20 درصد سایر سرطان‏ها در سنین 35 تا 69 سال ناشى از مصرف دخانیات است.
همچنین انتظار مى‏رود تا سال 2030 (1409ش)، دخانیات با قربانى کردن 10 میلیون نفر در سال تنها عامل مرگ و میر در جهان باشد که بیش از 70 درصد آنها در کشورهاى در حال توسعه واقع مى‏شود. حال آنکه تا سال 2020 مصرف دخانیات، سومین عامل مرگ به شمار خواهد آمد.
به هر روى چنانچه روند مصرف جارى محصولات دخانى ادامه یابد، 1 میلیارد نفر در قرن 21 جان خود را از دست خواهند داد.(5)

پى‏نوشتها:
1) خبرگزارى جمهورى اسلامى، 19/8/82.
2) خبرگزارى مهر، 13/12/82.
3) خبرگزارى جمهورى اسلامى، 8/7/82.
4) همان.
5) خبرگزارى دانشجویان ایران، 15/1/83.