خطر همه جا در کمین کودکان است حتى در حیاط خانه!


 

خطر همه جا در کمین کودکان است حتى در حیاط خانه!

مترجم: پگاه امیردیوانى‏
منبع: نشریه parents 4002

کودکان معمولاً اوقاتى از زندگى خود را در خارج از خانه به بازى کردن، دراز کشیدن روى علف‏ها یا شلپ شلپ کردن در استخرهاى بادى کودکان مى‏گذرانند. در حین بازى کردن گاهى اتفاقاتى براى آنها روى مى‏دهد که باید از این خطرات بر حذرشان داشت.

نیش حشرات‏

چشم کودکان را از معرض نیش زنبور، پشه یا حشرات موذى دور نگه دارید. اجازه ندهید کودکان نزدیک سطل آشغال یا باغ پر از گل بازى کنند و از پوشاندن لباس‏هاى با رنگ روشن به کودکان خوددارى کنید تا مانع جذب حشرات به سوى آنها شوید. نیش حشرات دردناک است اما معمولاً خطر آن جدى نیست. اگر حشره‏اى کودک‏تان را نیش زد و شما اثر آن را روى پوست دیدید، سعى کنید با پشت ناخن شست یا لبه یک شى‏ء تیز جاى نیش را خراش دهید. هرگز نیش را فشار ندهید زیرا شدت جراحت بیشتر مى‏شود. جاى نیش‏زدگى را با یخ مالش دهید تا درد و تورم آن کاهش یابد.
اگر در کودک علایم حساسیت نظیر کهیر، استفراغ، سرگیجه، تپش قلب یا مشکل تنفسى ایجاد شد، خیلى سریع با پزشک تماس بگیرید. در موارد نادر، نیش زنبور باعث شوک مى‏شود. اگر شما مى‏دانید کودک‏تان نسبت به نیش زنبور حساسیت دارد، بنا بر دستور پزشک در این گونه مواقع داروهاى ضرورى در دسترس داشته باشید.

کباب‏پز ذغالى‏

اغلب اتفاق مى‏افتد که کودکان در معرض خطرات ناشى از کباب‏پز قرار گیرند. در این گونه مواقع باید کودک را از چنین وسایلى دور نگه داشت. اگر بدن او با فلز داغ تماس پیدا کرد، به سرعت باید عضو آسیب‏دیده را در آب سرد قرار داد. تاول ممکن است علامت یک سوختگى درجه 2 باشد که نیازى به مراقبت پزشکى دارد. هرگز اجازه ندهید کودک نزدیک کباب‏پز داخل حیاط یا حیاطخلوت بازى کند، حتى اگر کار شما با آن تمام شده باشد زیرا ممکن است ذغال‏ها هنوز داغ باشند و باعث سوختگى کودک شوند. مایعات مشتعل‏شونده، کبریت، ذغال، فندک‏هاى برقى و دیگر ابزار پخت و پز را از دسترس کودک دور نگه دارید. روى مواد غذایى را بپوشانید و نگذارید کودک به مواد غذایى خام دست بزند. هر گاه از کباب‏پز استفاده نمى‏کنید، آن را قفل کرده و در جایى دور از دسترس کودک‏تان نگه دارید.

کَنه‏ها

این موجودات ریز قهوه‏اى‏رنگ اغلب از خون بز، موش یا سگ تغذیه مى‏کنند اما گاهى به داخل پوست انسان نیز راه مى‏یابند. کنه‏ها مى‏توانند بیمارى‏هاى مختلفى ایجاد کنند.
اگر کودک در یک منطقه پرعلف یا پردرخت بازى مى‏کند، به او لباس‏هاى رنگ روشن که محافظ دست‏ها و پاهایش باشد، بپوشانید. از طرفى مى‏توانید یک ماده ضد حشرات روى پوست او بمالید.
زمانى که کودک پس از بازى به منزل باز مى‏گردد، سر و بدن او بخصوص گردن، زیر بغل، کشاله ران و پشت گوش‏هایش را از لحاظ وجود کنه کنترل کنید. اگر کنه‏اى پیدا کردید، با استفاده از موچین آن را بردارید. در صورتى که بخواهید کنه را براى بیمارى آزمایش کنید، آن را در یک لوله آزمایش نگه دارید. شما به طور مرتب باید حیوانات خانگى خود را معاینه کنید.
جاى زخم کنه را با آب و صابون بشویید، سپس از یک پماد آنتى‏بیوتیک استفاده نمایید. در صورتى که در کودک علایمى نظیر جوش‏هاى قرمز، سردرد، تب و لرز، خواب‏آلودگى یا درد عضلانى در طول یک ماه پس از نیش‏زدگى ظاهر شد، به پزشک مراجعه کنید.

استخرهاى بادى‏

از آنجا که کودکان خردسال، ممکن است حتى در 2 سانتى‏متر آب هم غرق شوند، شما باید در اطراف استخرهاى بادى کودک‏تان که در حیاط قرار دارد، همواره مراقبش باشید. اگر فرزند شما در استخر لیز بخورد ممکن است نتواند خودش را نجات دهد.
استخرهاى بادى، سطل یا هر ظرف محتوى آب پس از استفاده باید به سرعت خالى و در جایى نگهدارى شوند. بیشتر اتفاقات مربوط به استخرهاى کودکان، زمانى روى مى‏دهد که کودک در اطراف استخر پرسه مى‏زند.
بنابراین اگر شما در حیاط خانه‏تان استخر دارید باید چهار طرف آن را با حصارى که حداقل 5/1 متر ارتفاع داشته و درب ورودى آن با دست، باز و بسته مى‏شود، مسدود کنید.

ورودى اتومبیل‏

حوادث رانندگى یکى از علل مرگ و میر کودکان مى‏باشد و بسیارى از اتفاقات ناگوار حتى پیش از خروج اتومبیل از پارکینگ رخ مى‏دهد. به کودکان بیاموزید در پارکینگ، محل ورودى اتومبیل یا اطراف خودرو بازى نکنند. اگر مدل ماشین به گونه‏اى است که شما نمى‏توانید در آیینه جلوى آن هر چیز کوچکى را ببینید، بسیار خطرآفرین خواهد بود. قبل از دنده‏عقب رفتن، ابتدا پیاده شده و مطمئن شوید، کودکى پشت ماشین شما نیست. همیشه درهاى ماشین و درِ صندوق عقب را قفل کنید، حتى زمانى که ماشین در پارکینگ خانه پارک است. کلیدهاى ماشین را از دسترس کودک محفوظ بدارید. اگر به کودک اجازه مى‏دهید از پارکینگ به عنوان مکان بازى استفاده کند، حتماً با یک حصار، محدوده بازى او را مشخص کنید.

آت و آشغال خوردن‏

کودکان هر چیز کوچکى را که به دست مى‏آورند، نظیر خاک، سنگریزه، آجیل و مهره‏هاى رنگى به دهان مى‏گذارند که همگى باعث خفگى مى‏شوند. اما اگر خوردن این گونه چیزها عادت همیشگى اوست، کودک به نوعى اختلال غذایى دچار است. از آنجا که این بیمارى ناشى از کم‏خونى در اثر کمبود آهن است و باعث مسمومیت مى‏شود حتماً به پزشک مراجعه کنید. مواد شیمیایى نظیر حشره‏کش‏ها و آفت‏کش‏ها را از دسترس کودکان دور نگه دارید و حتماً خاک باغچه منزل خود را از لحاظ وجود سرب در آن کنترل کنید.

ابزار باغبانى‏ ماشین چمن‏زنى:

هر ساله بر اثر حوادث ناشى از چمن‏زن‏ها و تراکتورها، 75 نفر از بین مى‏روند و 20000 نفر آسیب مى‏بینند. موتور این ماشین‏ها باعث سوختگى و تیغه آنها باعث پراکنده شدن سنگریزه، میخ، شاخه‏هاى کوچک و سیم و برخوردشان با عابرین مى‏شود. هرگز اجازه ندهید کودکان با این گونه وسایل بازى کنند. هرگاه شما مشغول کار با ماشین چمن‏زن هستید کودک را از آن حوالى دور کنید.

ابزار تیز:

بریدگى‏هاى ناشى از قیچى‏هاى باغبانى یا دیگر ابزار تیز، ممکن است باعث بیمارى کزاز شوند. بنابراین مطمئن شوید که به کودک‏تان واکسن کزاز تزریق کرده‏اید. اگر زخم کودک عمیق است، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. براى کودک‏تان ابزار باغبانى پلاستیکى بخرید تا با آنها بازى کند. ابزار تیز را از دسترس او دور نگه دارید.

مواد شیمیایى باغبانى:

کودهاى شیمیایى، آفت‏کش‏ها و مواد کنترل بذر، اغلب حاوى مواد شیمیایى هستند که سمى بوده و در صورت بلعیده شدن باعث مسمومیت کودکان مى‏شوند. این گونه مواد را در ظروف دربسته نگه دارید و از دسترس کودکان دور کنید.

گیاهان سمى‏

به نظر کودکان، گل‏ها و گیاهان داخل حیاط زیبا هستند و آنها دوست دارند این گیاهان را بخورند. در این مورد مخصوصاً باید مراقب قارچ‏هاى سمى یا گیاهان میوه‏دارى باشید که سمى هستند. (هر گیاه حتى مى‏تواند باعث خفگى شود.)

سوختگى و گرمازدگى‏

براى تفریح و بازى کودک در زیر آفتاب حتماً موارد زیر را رعایت کنید:
- در روزهاى آفتابى و حتى ابرى از کرم‏هاى ضد آفتاب با SPFحداقل 15، براى کودک‏تان استفاده نمایید. بهتر است از این کرم‏ها حتى براى اطفال زیر 6 ماه نیز استفاده کنید، اما تلاش ورزید نوزادتان را از تماس مستقیم نور خورشید دور نگه دارید.
- به کودکان خود لباس‏هاى نخى گشاد بپوشانید و صورت او را با کلاه لبه‏پهن و عینک آفتابى از معرض آفتاب دور نگه دارید.
- آفتاب‏سوختگى کودک‏تان را با استفاده از مقدارى زیادى آب خنک درمان کنید. حمام ولرم و قرص ایبوپروفن، تورم و درد کودک‏تان را تخفیف مى‏دهد.
- ابزار داخل حیاط و دیگر سطوح فلزى که در معرض آفتاب تابستان گرماى زیادى مى‏گیرند، باعث سوختگى‏هاى شدید مى‏شوند. تاب و سرسره کودکان را در سایه قرار دهید و قبل از آنکه کودک روى آنها بازى کند، حرارت آن را کنترل نمایید.
- در روزهاى بسیار گرم، کودکان به مقدارى زیادى عرق مى‏کنند تا گرماى بدن‏شان را دفع نمایند. بنابراین باید آب زیادى بخورند (از خوراندن نوشیدنى‏هاى کافئین‏دار به آنها خوددارى کنید).
اگر در کودک علایم گرمازدگى ظاهر شد نظیر: بى‏حالى، گریه بى‏وقفه، گیجى، کاهش هوشیارى و تب بالا، با فوریت‏هاى پزشکى تماس بگیرید. کودک را در حمام آب سرد قرار دهید یا یک حوله مرطوب روى پوست بدن او بگذارید.

مورچه و پشه‏

مورچه‏ها ...، همانند زنبورهاى مهاجم به انسان حمله مى‏کنند و او را نیش مى‏زنند. بنابراین باید کودکان را از مناطقى که انبوهى از این مورچه‏ها در آنجا وجود دارد، دور کرد و اجازه نداد آنها با پاى برهنه رفت و آمد کنند. جاى نیش مورچه‏ها پس از چند روز متورم شده و بزرگ مى‏شود. در چنین مواقعى باید مکان نیش‏زدگى را با یخ مالش داد و از پماد آنتى‏بیوتیک استفاده نمود.
همچنین لازم است کودکان خود را با پوشاندن پیراهن آستین‏بلند و شلوار، از خطر پشه در امان دارید. البته مى‏توانید براى از بین بردن پشه‏ها از حشره‏کش استفاده نمایید ولى نباید آن را مستقیم به دستان کودک بپاشید زیرا ممکن است او دستانش را در دهانش بگذارد. بنابراین بهترین راه براى مبارزه با این معضل، پوشاندن لباس مناسب به کودکان است. از آنجا که پشه‏ها در آب‏هاى راکد تخم‏ریزى مى‏کنند، بنابراین از خالى بودن استخر بادى کودک‏تان، سطل و چاله‏هاى آب اطمینان حاصل کنید. در صورت گزیدگى پشه، جاى نیش را تمیز کرده سپس از یخ و به دنبال آن از یک پماد هیدروکورتیزون براى بهبود آن استفاده نمایید.

خطرات خیابان‏

گاهى اتفاق مى‏افتد که توپ کودک از حیاط به داخل کوچه یا خیابان مى‏افتد و آنگاه وى به دنبال توپش ناگهان خود را در وسط خیابان مى‏بیند. در این گونه مواقع و براى جلوگیرى از بروز خطر، به کودک خود خطرات این کار را گوشزد کنید. کودکان زیر 10 سال قدرت تشخیص آن را ندارند که به سلامت از خیابان رد شوند، بنابراین همواره باید چشمانى مراقب آنها باشد. اگر توپ کودک به وسط خیابان پرت شد از او بخواهید براى کمک نزد شما بیاید. دور تا دور حیاط خود را با حصار فلزى بپوشانید و هر گونه فاصله بین حصارها را پر کنید تا سر کودک و قسمت‏هاى دیگر بدنش از میان حصار رد نشود.