کتابخانه پیام زن


 

کتابخانه پیام زن‏
مرورى بر کتاب‏هاى رسیده‏

مریم کاویانپور

بوستان 1383

ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى)
قیمت: 16000 ریال‏
سررسید دینى فرهنگى بوستان کتاب قم از طرف انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى به چاپ رسیده است. آنچه در این بوستان آمده، از این قرار است.
1- آراستگى هر صفحه سررسید پس از گزینش موضوع هفته، به آیه و حدیثى پیرامون موضوع؛
2- استفاده از اشعار و سخنان بزرگان اندیشه و هنر، متناسب با موضوعات هفته؛
3- اختصاص احادیث روز جمعه به ساحت اقدس بقیةاللَّه الاعظم (عج)؛
4- معرفى دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم و برخى از آثار منتشر شده این مؤسسه؛
5- فهرست موضوعى سررسید، تلفن‏هاى ضرورى تهران و قم، کد کشورها و شهرستان‏ها، فاصله شهرها و یادداشت تلفن، ایمیل و نشانى سایت و اوقات شرعى شهرهاى تهران، مشهد، قم، اصفهان، اهواز، تبریز و زاهدان، اختلاف ساعت ایران با سایر کشورها و ... .
در انتهاى این سررسید، نمایندگى‏هاى فروش و کتاب مؤسسه بوستان کتاب قم آمده است.

دعاهاى قرآن‏

حسین واثقى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: سوم/1382
تعداد صفحه: 136 صفحه‏
قیمت: 8000 ریال‏
یکى از نیازهاى فطرى بشر، راز و نیاز با آفریدگار است. براى نیایش با خدا واژه‏ها و الفاظ ویژه‏اى لازم نیست و هر کس به قدر معرفت خویش با خدا سخن مى‏گوید.
دعاها و مناجات‏هاى اولیا و معصومان کمابیش در کتاب‏هاى حدیثى و دعا تدوین شده است. از این‏رو در این کتاب، دعاهایى که از لسان انبیا و فرشتگان در قرآن آمده، جمع‏آورى و در باره آنها توضیحاتى داده شده و نیز فهرست موضوعى دعاها در پایان کتاب آمده است.

جرعه‏اى از زلال قرآن (ج‏3 و 4)

آیت‏اللَّه میرزا ابوالقاسم محمدى گلپایگانى(ره)
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: اول/1382
قیمت: 20000 ریال‏
تفسیر «جرعه‏اى از زلال قرآن»، اثر این عالم بزرگوار با بهره‏مندى از احادیث اخلاقى اهل‏بیت عصمت و طهارت براى عموم نمازگزاران بیان مى‏شده است که با برخوردارى از بیانى سلیس و روان براى عموم افراد به ویژه اقشار فرهنگى جامعه سودمند و قابل استفاده است.
جلد سوم، تفسیر سوره‏هاى مؤمنون، نور، فرقان‏
جلد چهارم، تفسیر سوره‏هاى شعرا، نمل، قصص.

فقه‏پژوهى دفتر اول و دوم‏

مهدى مهریزى‏
ناشر: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى‏
نوبت چاپ: دفتر اول، اول/1379، دفتر دوم، اول/1382
تعداد صفحه: دفتر اول 410 صفحه، دفتر دوم 352 صفحه‏
قیمت دفتر اول: 18500 ریال و دفتر دوم 25000 ریال‏
فقه‏پژوهى دربردارنده کاوش‏هاى نو در فقه و علوم وابسته به آن است؛ عرصه‏هایى چون فلسفه فقه، تاریخ فقه، نظام‏هاى فقهى، فقه مقارن، قواعد فقهیه، تحلیل روش‏هاى اجتهادى، پاسخگویى به مسائل مستحدثه، بررسى نو از مسائل کهن، تبویت جدید فقه و بررسى آثار فقهى و جز اینها، ضرورت‏هاى پژوهش در فقه است.
دفتر اول این اثر دربردارنده چهارده مقاله کوتاه و بلند در بعضى از حوزه‏ها و عرصه‏هاى یادشده است و در دفتر دوم، 15 مقاله در حوزه مباحث فقهى آمده است که بین سال‏هاى 1371 تا 1381 در برخى نشریات و همایش‏ها ارائه شده‏اند. این مقالات در سه بخش تنظیم شده است: بخش نخست به فلسفه فقه مى‏پردازد و شامل شش مقاله است؛ بخش دوم موضوعات فقهى را طرح مى‏کند و دربردارنده چهار مقاله است؛ بخش سوم نیز طى پنج مقاله به نقد و بررسى مباحث کلان علم اصول فقه مى‏پردازد. در تمامى مباحث فقهى یادشده افزون بر علم کلام، علوم قرآنى و علوم حدیث، از دانش‏هاى تأثیرگذارى همچون روان‏شناسى، اقتصاد، نجوم، تاریخ و جغرافیا و پزشکى نیز بهره گرفته شده است.

دو راهى‏هاى زندگى‏

مهدى مهریزى‏
ناشر: جوانه رشد
نوبت چاپ: اول/1381
تعداد صفحه: 104 صفحه‏
قیمت: 7000 ریال‏
دسته‏اى از مردم، خود را سرزنش مى‏کنند که چرا هنگام انتخاب دچار تردید مى‏شوند؟ چرا پس از انتخاب پشیمان مى‏شوند. دسته‏اى دیگر از سست‏ارادگى خود مى‏نالند و به دنبال راههاى تقویت اراده خود هستند. برخى مى‏پرسند که «تصمیم» با «اراده» چه تفاوت‏هایى دارد؟ چرا در مواردى افراد تصمیم‏هاى بى‏جا مى‏گیرند و ... .
بررسى این پرسش‏ها و پاسخ به آنها بر پایه متون اسلامى (قرآن و روایات) و دیدگاه عالمان اخلاق و روان‏شناس موضوع کتاب «دو راهى‏هاى زندگى» است.

زن و فرهنگ دینى دفتر اول‏ (نگرشى نو به مسائل زنان)

مهدى مهریزى‏
ناشر: هستى نما
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 224 صفحه‏
قیمت: 13000 ریال‏
امروزه پرسش‏ها در زمینه مسائل زنان در عرصه مطالعات اسلامى فراوان است و این امر سبب رویکردهاى متفاوت متفکران مسلمان به مسئله زن مى‏شود. گروهى به خانه‏نشینى او حکم مى‏کنند و برخى از برابرى کامل سخن مى‏رانند و در این میان، دیدگاههاى معتدل‏ترى نیز وجود دارد.
مجموعه زن و فرهنگ دینى «برخى دغدغه‏هاى نویسنده در این عرصه است که با حفظ اصول و قواعد دین‏شناسى کوشیده است تا ابهاماتى را بزداید، ایده‏هاى حقوقى و معرفتى چندى را مطرح و دانش و آگاهى عمومى را بالا برد.
این دفتر شامل سه بخش است. بخش یکم: مقالات، بخش دوم: معرفى کتاب، بخش سوم: گفتگوها.

جایگاه مبانى کلامى در اجتهاد

سعید ضیائى‏فر
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 1024 صفحه‏
قیمت: 75000 ریال‏
فلسفه علم و فلسفه دین، ره‏آورد نگاه بیرونى به علم و دین است. این نگاه به فقه (فلسفه فقه) در حال تکوین مى‏باشد و از زمره مباحث مهم آن تأثیر علم کلام بر اجتهاد است؛ تأثیرى که فقه را به سوى فربهى و پویایى بیشتر، سوق داده است. در این کتاب ضمن شناسایى و بررسى دیدگاههاى کلامى تأثیرگذار و بر اجتهاد، بر ذکر شواهد و نمونه‏ها تأثیر آنها نشان داده شود.

تقویم عبادى‏

مهدى مهریزى‏
ناشر: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى‏
نوبت چاپ: 1380
تعداد صفحه: 172 صفحه‏
قیمت: 7500 ریال‏
در «تقویم عبادى» ابعاد رشد معنوى انسان، اعم از فردى و اجتماعى مطرح است در این تقویم طى چهار فصل برنامه روزانه، هفتگى، ماهانه و سالانه به تناسب متن و موضوع آمده است. به علاوه در میانه متن از نحسى زمان، عید نوروز، آغاز سال قمرى و ... نیز سخن رفته است.

نظم و انضباط

مرکز پژوهش‏هاى اسلامى صدا و سیما
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 184 صفحه‏
قیمت: 12500 ریال‏
سرگذشت انسان‏هاى موفق - بى‏هیچ استثنایى - همه حکایت از این دارد که آنان با مددگیرى از «نظم و انضباط» به هدف‏هاى مادى یا معنوى خود رسیده‏اند. همچنین جامعه‏هاى متمدن، جوامعى‏اند که عنصر «نظم» در همه امور اجتماعى، سیاسى، فرهنگى، اقتصادى و نظامىِ آن چشم‏گیر است.
براى پیشرفت فردى و اجتماعى باید با قانونِ خلقت - نظم - همراه شد و راههاى تقویت آن را شناخت و آفت‏هایش را برطرف کرد. این اثر در هشت فصل این موضوع را بررسى کرده است.

پرسش‏هاى سعید

مهدى زیرکى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: دوم/1382
تعداد صفحه: 64 صفحه‏
قیمت: 38000 ریال‏
نویسنده با قلمى روان و ساده، 21 خاطره شیرین از دو نوجوان، سعید و امیرحسین نقل مى‏کند. آن دو که در سال سوم راهنمایى درس مى‏خوانند همواره در پى یافتن چرایى رویدادها هستند و از این‏رو، در مورد هر حادثه‏اى مى‏اندیشند و براى خود سؤال‏هایى مطرح مى‏سازند و براى دست یافتن به پاسخ آنها هر گونه کوششى مى‏کنند؛ سؤال‏هایى که معمولاً براى نوجوانان مطرح است.

حقیقت دینى در عصر ما

ویلیام مونتگرى وات‏
مترجم: ابوالفضل محمودى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: دوم/1382
تعداد صفحه: 136 صفحه‏
قیمت: 7500 ریال‏
جایگاه دین در دنیاى جدید و در مواجهه با مسائل پیچیده «دهکده جهانى» از مسائل عمده عصر حاضر است که با تمام دوران گذشته تاریخ بشر تفاوت دارد. در این عصر که سکولاریزم فراگیر شده و عقلانیت مسلّط غربى بر آن است تا دین را نادیده بگیرد کوشش براى یافتن مبانى نظرى همبستگى ادیان و بازیابى حقایق اصیل و مشترک دینى، تلاش شایسته‏اى است که مى‏تواند پاسخگوى نیازهاى انسان معاصر باشد.
نویسنده این اثر که خود در بسترى مسیحى متولد شده و وقت زیادى را براى شناخت دین اسلام صرف کرده است تلاش دارد که در راستاى این هدف قدم بردارد.

جام عبرت‏

سیدحسین اسحاقى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: سوم/1382
تعداد صفحه: 240 صفحه‏
قیمت: 14000 ریال‏
این اثر که بررسى عملکرد عوام و خواص در حادثه عاشورا با تکیه بر بیانات مقام معظم رهبرى است در چهار بخش تنظیم شده است. در بخش اول و دوم به طرح و بررسى عملکرد و وظایف خواص و عوام در صحنه عاشورا پرداخته و از ریشه‏هاى انحراف و خشکاندن کژروى‏ها سخن به میان رفته است. در بخش سوم به آموزه‏ها و عبرت‏هاى عاشورا پرداخته شده و در آخرین بخش، از رسالت آگاهان و خواص و اتخاذ الگوى صحیح در تبلیغ مطالبى ذکر شده است.

غایات و مبادى‏

ترجمه و شرح: آیت‏اللَّه دکتر احمد بهشتى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 328 صفحه‏
قیمت: 26000 ریال‏
کتاب «الاشارات و التنبیهات» در چندین نمط نوشته شده است. نمط ششم آن در باره «غایات و مبادى» است. این اثر ترجمه و شرح این نمط است که شارح محترم پیچیدگى‏هاى این موضوع را با قلمى روان براى علاقه‏مندان به فلسفه گشوده است و آنان را با اندیشه‏هاى سینایى آشنا مى‏سازد.

الهیات اگزیستانسیالیستى‏

جان مک کوارى‏
مترجم: مهدى دشت‏بزرگى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 352 صفحه‏
قیمت: 28000 ریال‏
یکى از پرسش‏هاى مهم دوره معاصر، پرسش از ربط و نسبت الهیات و فلسفه است. الهى‏دانان براى تبیین و دفاع از آموزه‏هاى دینى از مفاهیم اصطلاحات و امکانات فلسفى روزگار خود بهره جسته‏اند. آیا الهیات مى‏تواند از امکانات فلسفه بهره‏مند گردد، اگر مى‏تواند چگونه؟ آیا فلسفه مى‏تواند به الهیات شکل دهد؟ اگر مى‏تواند چگونه؟
جان مک کوارى در کتاب «الهیات اگزیستانسیالیستى» با بیانى صریح و روشن به پرسش‏هاى مذکور در قالب مقایسه اندیشه دو متفکر بزرگ بولتمان و هیدگر پاسخ گفته است.

سالنامه حدیثى نور - 1383

ناشر: مرکز تحقیقات دارالحدیث‏
به کوشش: هادى ربانى و همکاران‏
سالنامه حدیثى نور، دریچه‏اى است کوچک به جهان پرفروغ سخنان خاندان وحى(ع) که به اندازه توان، مشتاقان را با فرهنگ و اطلاعات حدیثى آشنا مى‏کند. در این سالنامه حدیثى، براى هر روز، حدیثى متناسب نقل شده است. به اعمال عبادى و نیایش‏هاى ویژه برخى از روزها اشاره شده است. از ویژگى‏هاى دیگر این مجموعه مى‏توان به اوقات شرعى تهران در ذیل صفحات هر روز، اوقات شرعى اصفهان، شیراز، تبریز، اهواز، قم و مشهد در پایان سالنامه، و نیز پیش‏بینى رؤیت هلال ماه اشاره کرد. در پایان آن نیز مجموعه‏اى از آگاهى‏هاى حدیثى به عنوان نکات حدیثى آمده است.

سالنامه کارگزاران - 1383

ناشر: مرکز تحقیقات دارالحدیث‏
تهیه و تنظیم: معاونت اطلاع‏رسانى‏
سالنامه کارگزاران، مجموعه‏اى است فرهنگى که با هدف الگوگیرى از فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) سامان یافته است. این مجموعه با بهره‏گیرى از منابع حدیثى و با هدف خدمت‏رسانى هر چه بیشتر به مردم و تکریم آنان و ترویج معارف اهل بیت(ع) در میان مدیران و کارگزاران نظام، تدوین شده و ضمن اشاره به رویدادهاى شمسى، قمرى و میلادى هر روز، حدیثى متناسب با موضوعات مرتبط با مدیر و مدیریت نیز براى هر روز آورده است. گفتارهایى در زمینه اخلاق مدیریت نیز در پایان هر هفته آمده و در آغاز هر هفته، جدول برنامه‏ریزى و زمان‏بندى آن هفته رسم شده است. درجه اوقات شرعى تهران، همچنین برخى پایگاههاى اینترنتى مفید علمى، ادارى، فرهنگى، اجتماعى و خبرى نیز از دیگر ویژگى‏هاى این سالنامه مى‏باشد.

خیر و برکت از نگاه قرآن و حدیث‏

محمدى رى‏شهرى‏
ناشر: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 664 صفحه‏
قیمت: 30000 ریال‏
از مهم‏ترین مسائل فرهنگ بشرى، «خیر» و «برکت» است که همه انسان‏ها با هر عقیده و اندیشه دینى، خواستار آن دو در زندگى خویش‏اند و همواره در پى فراهم آوردن زمینه‏هاى پیدایش آنها و رفع موانع تحقق آنها هستند. از این‏رو در قرآن و حدیث شاهد استعمال مکرر خیر و برکت در همه زمینه‏هاى اعتقادى، اخلاقى، عملى، سیاسى و اجتماعى هستیم.
در این کتاب که دهمین مجموعه مستقل از دانش‏نامه بزرگ «میزان‏الحکمة» است مجموعه‏اى از این متون دینى یکجا گردآورى شده است.

میراث حدیث شیعه دفتر یازدهم‏

مهدى مهریزى‏
ناشر: سازمان چاپ و نشر مؤسسه فرهنگى دارالحدیث‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 559 صفحه‏
قیمت: 30000 ریال‏
میراث حدیث شیعه عنوان سلسله دفترهایى است که به عرضه آثار و نوآورى‏هاى علماى شیعه در حوزه حدیث و علوم حدث نظر دارد.
در این مجموعه، رساله‏هاى کوتاهى که در حجم یک کتاب نیستند و تاکنون منتشر نشده یا به شکل مطلوبى در اختیار محققان قرار نگرفته‏اند، تصحیح و احیا مى‏شوند. هر دفتر از این مجموعه، داراى پنج بخش است.
متون حدیث و دعا، شرح و ترجمه حدیث و دعا، علوم حدیث، اجازات و شرح حال محدثان، معرفى نسخه.