گزیده استفتاها از محضر امام خمینى ره14


 

گزیده استفتاها از محضر امام خمینى (14)
احکام مهریّه‏ (1)

س: مسئله‏اى که اکثر جوانان در موقع ازدواج با آن روبه‏رو هستند، گرفتن مهریه زیاد از طرف والدین دختر مى‏باشد. با توجه به اینکه کراراً از وعّاظ و سخنرانان مذهبى شنیده‏ایم که گفته‏اند «گرفتن مهریه زیاد بر خلاف اصول اسلامى است»، نظر حضرت‏عالى در مورد زیاد بودن مهریه چیست؟

ج: در اسلام حدى براى مهریه به نحو لزوم معین نشده، ولى مستحب مى‏باشد که مخارج ازدواج و همچنین مهریه را کم کنند و نیز مستحب است مقدار مهریه از مهرالسنّة که پانصد درهم است زیادتر نباشد.

س: آیا مرد مى‏تواند به قولى که به همسرش داده (على‏رغم توانایى بر انجام آن) عمل نکند؟ البته با استناد به این مسئله که «اگر مرد در عقد نکاح قصد داشته باشد مهریه را ندهد عقد صحیح است.»

ج: از صفات مؤمن، وفا به وعده است و در هر صورت شوهر نمى‏تواند از اصل پرداخت مهریه امتناع ورزد.

س: اگر به زور و تزویر و ضرب و شتم طلاق زنى را از شوهرش بگیرند آیا این طلاق صحیح است؟

ج: طلاقى که با وکالت از طرف شوهر یا با اذن حاکم شرع نباشد باطل است.

س: طبق فتواى حضرت‏عالى زن در ابتداى امر حق دارد تمکین نکند تا مهر خود را بگیرد. آیا بعد از تمکین هم زن این حق را دارد که تمکین نکند تا مهر خود را بگیرد یا خیر؟

ج: بعد از تمکین، حق امتناع ندارد.

س: در مهرنامه زنى نوشته شده است که زوج مبلغ هفتاد تومان پول بابت ملک و خانه به عنوان مهریه به زوجه خود بدهکار است. اکنون - بعد از گذشتن سال‏هاى متمادى - آیا همان هفتاد تومان را بدهکار است یا ملک و خانه را؟

ج: با فرض اینکه پولِ خانه و ملک، مهریه شده همان پول را حق دارد، ولى اگر ملک و خانه مهر شده و به مبلغ مذکور تقویم نموده‏اند باید ملک و خانه داده شود.

س: پدر اینجانب موقعى که براى من مجلس عقد برگزار کرده، مقدارى اراضى و مجارى و خانه به عنوان صداقیه همسرم قرار داده است و عیال اینجانب در ازاى ارقام مذکور، اقرارى داده و راضى به ازدواج شده است. اکنون پدرم ندامت حاصل نموده و اظهار مى‏دارد که زوجه شما فقط پول مى‏خواهد. استدعا دارم مقرر فرمایید چنانچه شرعاً زوجه اینجانب حق پول دارد قبول کنیم و اگر شرعاً در مجارى و اراضى و خانه حق دارد بفرمایید تا جواب مثبت به نامبرده داده شود.

ج: آنچه عقد بر آن واقع شده همان صداق و ملک زن است.

س: از آنجا که در مورد مهریه سفارش شده که بهتر است از مقدار مهر السُنّة تجاوز نکند، از امام عزیز تقاضا مى‏شود میزان آن را به پول امروزه مشخص نمایند.

ج: مقدار مهرالسُنّة، 5/262 مثقال نقره مسکوک است و قیمت آن را از بازار تحقیق کنید.

س: مهرالسنة در زمان ما چقدر است و آیا در یک عقد ازدواج مى‏شود هم مهرالسنة را به حساب آورد و هم مبلغ دیگر و چیز دیگرى را به آن ضمیمه نمود؟

ج: مقدار مهرالسنّة، 5/262 مثقال نقره مسکوک است و تقویم آن موکول به عرف بازار است و ضمیمه آن با چیز دیگر مانع ندارد.

س: مهریه زنى از قرار ذیل است:

1- یک جلد کلام‏اللَّه مجید 2- آیینه و شمعدان 3- پنجاه مثقال طلا و پانصد عدد سکه طلا (یک پهلوى) که حسب‏الاقرار کلام‏اللَّه و آیینه و شمعدان و مقدار پنجاه مثقال طلا وصول شده، فقط مقدار پانصد عدد سکه طلا (یک پهلوى) بر ذمه زوج است که به ارزش یک میلیون و دویست و پنجاه هزار ریال تعیین گردیده و قرار شده عندالمطالبه تسلیم کند. حالا آیا زوج باید قیمت تعیین شده را بدهد یا خودِ سکه‏ها را؟ با توجه به اینکه قیمت فعلى طلا بیش از اینهاست.
ج: در فرض مرقوم سکه‏هاى یاد شده بر عهده زوج است و در صورت تعذّر تسلیم عینِ سکه‏ها، میزان «قیمت روز پرداخت بدهى» است مگر آنکه زوجه راضى به قیمت کمتر شود.

س: چند سال قبل ازدواج نمودم. زمان عقد معادل مهریه همسرم را به تعدادى سکه طلا تبدیل نموده و چون توان پرداخت آن را داشتم قبول کردم و بر ذمه خود گرفتم. اکنون پس از پنج سال قیمت سکه حدود چهارده برابر شده و تهیه آن در حال و آینده نیز برایم غیر ممکن و محال است؛ لذا بفرمایید ذمه من به چه چیز مشغول است؟

ج: اگر تعدادى سکه در قرارداد مهریه در ضمن عقد ذکر شده همان را بدهکار هستید، هر چند قیمت آن اضافه شده باشد.