اخبار


 

اخبار

رئیس‏جمهورى:
رواج گناه در جامعه نباید به یک اصل تبدیل شود

آقاى خاتمى در دیدارى از کانون اصلاح و تربیت تهران گفت: جامعه بشرى بى‏تخلف نیست و کسانى که تصور مى‏کنند جامعه باید بدون هیچ تخلفى باشد نسبت به سنت الهى غافلند.
رئیس‏جمهور با بیان اینکه منشأ گناه و بزه در تعبیر دینى و قرآن به عنوان شیطان مطرح شده است و تا وقتى که بشر باشد، وجود دارد، خاطرنشان کرد که زمینه بزه و تخلف در بشر وجود دارد و نمى‏توان جامعه دنیوى، زمینى و بشرى داشت بدون اینکه نقص و گناه و بزه در آن نباشد. بنابراین با امر بزه و گناه به عنوان یک امر طبیعى باید برخورد کرد نه مقبول.
حجت‏الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمى با تأکید بر اینکه رواج بزه و گناه در جامعه نباید به یک اصل تبدیل شود، افزود: افزایش بزه در جامعه نشان‏دهنده بیمارى جامعه است. نمى‏توان به امر بزه به عنوان یک موضوع مجرد و جدا از مجموعه عوامل اجتماعى، اقتصادى جامعه نگاه کرد. بزه میوه‏اى است که ریشه آن در درون روابط اجتماعى و وضعیت اجتماعى است و باید به صورت اصولى و ریشه‏اى با آن مبارزه کرد؛ یعنى وضعیت جامعه چنان بهنجار شود که رویش گناه در آن امرى استثنایى محسوب شود نه قاعده و طبیعتاً با امر استثنایى راحت‏تر مى‏توان برخورد کرد.
آقاى خاتمى تأکید کرد: در مورد بزه بخصوص براى جوانان، اولاً باید میان آنچه که مقتضاى طبع جوانى است و حتى تخلفات و خطاهاى جوانى، با بزه فرق گذاشت. جامعه باید به آن درجه از رشد برسد که یک فرد میانسال و بزرگسال، مقتضیات طبع خود را بر جامعه و جوان تحمیل نکند. در این صورت قدرت و آستانه تحمل ما در مقابل جوانان بالا مى‏رود و بعضى خطاها و رفتارهایى که مقتضاى جوانى است و یا زمینه آن در جوانى بیشتر است، بلافاصله به عنوان جرم تلقى نمى‏شود تا خودبه‏خود جوان رانده شود. این نیازمند آگاهى است، باید خانواده‏هاى ما آگاه شوند و به میزانى که دانش و آگاهى‏هاى خانواده‏ها بالا مى‏رود، زمینه‏هاى بزه را در جامعه کمتر مى‏بینیم. در جامعه فقیر که خانواده‏ها توان تأمین نیازهاى خود را ندارند، زمینه انحراف در بزرگسالان و در نتیجه در کودکان و نوجوانان زیاد مى‏شود. بنابراین تحول اقتصادى و برخوردارى از یک اقتصاد مستحکم و پویا در عین حال رعایت اصل عدالت اجتماعى و توزیع درست ثروت در جامعه از عواملى است که مى‏تواند از بزه و تخلف پیشگیرى کند.
رئیس‏جمهور یکى از مشکلات جامعه را این دانست که بسیارى از نهادهاى متصدى امر انتظامى، قضایى و اجرایى به جاى نگاه به عامل بزه به بزهکار نگاه مى‏کنند، در حالى که خود بزه مسئله بسیار مهمى است که ریشه‏هاى آن اغلب مورد غفلت واقع مى‏شود.

وزیر اطلاعات:
حراج دختران ایرانى در امارات کذب محض است‏

وزیر اطلاعات خبر منتشره در برخى از نشریات و رسانه‏ها مبنى بر حراج زنان و دختران ایرانى در امارات را کذب دانست.
حجت‏الاسلام و المسلمین على یونسى گفت: به فرض اگر خبر حراج دختران و زنان هم واقعیت داشت روزنامه‏ها نباید این خبر را تیتر مى‏زدند چرا که ما باید امنیت را در جامعه حاکم کنیم. بزرگ‏ترین هدف دشمنان ما این است که کشور را ناامن و ناکارآمد جلوه دهند.
وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: اینکه ما فساد کوچکى را بزرگ کرده و یا فسادِ نبوده را اعلام کنیم، خودش اشاعه فحشاست. همه ما در حد خود وظیفه داریم تا امنیت اجتماعى، اقتصادى، اخلاقى و سیاسى مردم را حفظ و برقرار کنیم. آبروریزى و خراب کردن افراد هنر نیست، هنر این است که ما حداکثر عمل را داشته باشیم.
وى تأکید کرد: مهم‏ترین مؤلفه تأمین امنیت مردم هستند؛ یعنى رضایت و مشارکت مردم با دولت، امنیت جامعه را تأمین مى‏کند که بى‏تردید این بدون توجه به سایر مؤلفه‏ها شدنى نیست و توسعه به معناى امروزى وقتى محقق مى‏شود که تمامى این جهات را در نظر بگیریم و دولت‏ها امروزه براى رسیدن به این مهم سرمایه‏گذارى‏هاى کلانى انجام مى‏دهند.

مشکلات حقوقى زنان ایرانى حل مى‏شود

نشست «بررسى مشکلات امروز زن ایرانى» پیرامون چالش‏هاى پیش روى زنان و لزوم اصلاح قوانین مربوط به آنان، برگزار شد.
رئیس دانشگاه علوم قضایى با اشاره به اینکه حمایت افراطى از هیچ قشرى به سود آنها نیست، گفت: تکیه بر قانون‏گرایى بیش از حد در برخى موارد به بروز مشکلات حاد مى‏انجامد، همچنان که در ارتباط با قانون مهریه، بازداشت مردانى که توانایى پرداخت دیون خود را نداشته‏اند، باعث متلاشى شدن کانون خانواده‏ها شده است.
دکتر «میرمحمد صادقى» افزود: هر تفاوتى به منزله تبعیض نیست و در خصوص اصلاح قوانین در مواردى که آن قانون بر اساس نص صریح قرآن تدوین شده است، همچون بحث مربوط به ارث، امکان تغییر قوانین وجود ندارد.
وى گفت: اما در مواردى چون شرط مرد بودن شاهد در مسائل کیفرى و مراسم قسامه، مبحث دیه، مسئله حضانت کودک و عسر و حرج، مى‏توان در قانون مجازات اسلامى تجدید نظر کرد و اصلاحاتى انجام داد.
دانشکده علوم قضایى پیش از این پذیراى دختران دانشجو نبود ولى در حال حاضر یک چهارم دانشجویان این دانشکده را دختران تشکیل مى‏دهند و این نشانگر اقداماتى در مورد حضور بیشتر زنان در این عرصه است.

سازمان‏هاى غیر دولتى زنان در مجامع جهانى شرکت مى‏کنند

خانم شجاعى در اولین نشست سازمان‏هاى غیر دولتى زنان گفت: احزاب و سازمان‏هاى دولت‏ساخته با دولت‏ها از بین مى‏روند اما تشکیلات خوداتکا، قوى و مستقل به میزان عزم و اراده اعضاى آن حتى اگر در حوزه کارىِ محدودى فعالیت کنند، ماندگارتر هستند.
وى افزود: تمهید زمینه‏هاى لازم براى ترغیب بانوان به سازماندهى در قالب تأسیس سازمان‏هاى غیر دولتى، برنامه‏ریزى براى توسعه کیفى این تشکیلات و شناسایى قابلیت‏هاى موجود براى جلب مشارکت مؤثر آنها از برنامه‏هاى بنیادى مرکز به شمار مى‏رود.
مشاور رئیس‏جمهور تأکید کرد: شناخت ویژگى‏ها، چالش‏ها، فرصت‏ها و تهدیدهاى فرآیند جهانى شدن، در دنیاى جدید که امواج الکترونیکى، تمام زوایاى زندگى را درمى‏نوردد با تخصصى شدن حوزه فعالیت سازمان‏هاى غیر دولتى امکان‏پذیر است.
وى زمینه‏سازى براى حضور سازمان‏هاى غیر دولتى زنان در مجامع بین‏المللى به ویژه اجلاس جهانى زن و پکن و اجراى سه دوره آموزشى ملیکا را از راهکارهاى مؤثر براى توانمندسازى زنان در عرصه‏هاى منطقه‏اى و بین‏المللى دانست.

زهرا شجاعى:
هنجار تفاوت سنى، موجب‏ مجرد ماندن دختران شده است‏

رئیس مرکز امور مشارکت زنان گفت: در حال حاضر جمعیت آماده به ازدواج دختران بیشتر از پسران نیست اما به دلیل اینکه پسران با دختران چند سال کوچک‏تر از خود ازدواج مى‏کنند، این هنجار تفاوت سنى در میان آنان باعث شده تعدادى از دختران مجرد باقى بمانند. البته این آمار در 5 سال دیگر برعکس خواهد شد.
وى افزود: مشارکت اجتماعى دختران در عرصه‏هاى اجتماعى بیشتر شده است، طورى که 64 درصد متقاضیان شرکت‏کننده در آزمون استخدامى ادوارى سال جارى، دختران بوده‏اند. با توجه به شرایط اقتصادى جامعه، نگرش عمومى نسبت به اشتغال و تحصیل دختران تغییر یافته و این امر باعث شده است نیروى کار زنان افزایش یابد، طورى که بر اساس تحقیقات صورت گرفته، در سال 85 تعداد نیروى کار زنان با مردان یکى خواهد شد و در سال 1390 نیز عرصه نیروى کار زنان یک و نیم برابر مردان مى‏شود.
خانم شجاعى متذکر شد: این نیروى کار، دختران و زنانى هستند که سلامت، سطح آگاهى، اعتماد به نفس، انگیزه و تخصص آنها براى کار افزایش یافته و سن ازدواج نیز به دلیل اینکه آنها فرصت و یا علاقه و اصرارى به ازدواج ندارند، بالا رفته است.

زنان، بیشترین قربانیان‏ آسیب‏هاى اجتماعى هستند

مدیر مرکز اطلاعات و آمار شوراى فرهنگى اجتماعى زنان گفت: بررسى‏هاى انجام شده در جامعه حاکى از آن است که آسیب‏هاى اجتماعى زنان را تهدید مى‏کند.
وى افزود: آسیب‏هایى چون خشونت، فساد، قتل و جنایت، طلاق، سرقت، خودکشى و اعتیاد گریبانگیر زنان است که در این موارد، بالاترین میزان خشونت، و پایین‏ترین میزان اعتیاد مربوط به زنان مى‏باشد.
خانم مهندس «ناهید رام‏پناهى» تأکید کرد: معضلات اجتماعى فعلى در جامعه موجب کاهش سن ارتکاب جرم، اعتیاد و مسائل منکراتى در بین جوانان شده است.
وى گفت: على‏رغم کارکرد مثبت رسانه‏ها در زمینه آموزش و پیشگیرى از جرم، در برخى موارد رسانه‏ها مى‏توانند کارکرد منفى نیز داشته باشند. درج اخبار آسیب‏هاى اجتماعى مى‏تواند به نمادى‏سازى هنجارشکنى، تکرار انحرافات، گسترش پرخاشگرى و تضعیف اعتماد اجتماعى بینجامد که در این بین رسانه‏هاى تصویرى نقش مهم‏ترى داشته و اثرگذارى بیشترى روى جوانان دارند. رسانه‏ها باید بر جنبه‏هاى عبرت‏آموز تکیه کنند و به تحلیل انحرافات اجتماعى و راههاى مبارزه با آن بپردازند و شیوه‏هاى جایگزینى مثبت را معرفى نمایند.

زوج‏هاى تهرانى وام ازدواج مى‏گیرند

50 هزار نفر از جوانان تهرانى فرم وام ازدواج «ستاد پیوند آسمانى» را از طریق ادارات پست دریافت کردند.
به گزارش روابط عمومى شهردارى تهران از این تعداد فرم، 23 هزار درخواست به ستاد واصل شده است و مسئولین ستاد در حال رسیدگى به مدارک رسیده هستند.
مسئول ستاد پیوند آسمانى گفت: با بررسى‏هایى که انجام دادیم و دقت نظرى که در اعضاى محترم شوراى شهر سراغ داریم این طرح بر مبناى مصوبات قانونى بوده و چون حرکتى نو، ابتکارى و فداکارانه است، موجب تعجب و سوء برداشت برخى واقع شده است. ما امیدواریم همه کسانى که امکان حل مشکلات مردم را دارند با شجاعت در این راه قدم بردارند.
دکتر جمشیدیان تأکید کرد این وام، مجزا از اقدام بانک‏هاست و ستاد خاص خود را دارد.

آموزش قوانین حقوقى به زنان ضرورت دارد

معاون امور اجتماعى وزارت کشور گفت: در شرایط امروز جامعه لازم است در رابطه با مسائل حقوقى زنان بیشتر در باره مواردى چون ازدواج، طلاق، نفقه، دیه، حضانت، ارث، تعدد ازدواج، ازدواج موقت و ... آموزش‏هایى به آنها داده شود تا بدانند در هنگام بروز مشکل چگونه به حق و حقوق خود دست پیدا کنند.
«اشرف بروجردى» افزود: سال گذشته از سوى وزارت کشور، آموزش‏هاى قبل از ازدواج از نظر حقوقى براى آشنا شدن زوجین به وظایف خود در سطح کشور آغاز شد و امسال نیز این آموزش‏ها ادامه دارد.
وى تأکید کرد وقتى موضوعى به عنوان قانون مطرح مى‏شود باید زمینه‏هاى اجرایى آن نیز در کشور فراهم شود در غیر این صورت تصویب قوانین جدید هیچ فایده‏اى نخواهد داشت.

زنان تنها 9 درصد «NGO»ها را تشکیل مى‏دهند

رئیس سازمان ملى جوانان در دیدار با سازمان‏هاى غیر دولتى زنان گفت: در حال حاضر تنها 9 درصد «NGO»ها توسط دختران و زنان جوان تشکیل مى‏شود.
«رحیم عبادى» افزود: تنها 38 درصد اعضاى مؤسس و 28 درصد اعضاى هیئت مدیره «NGO»ها را زنان تشکیل مى‏دهند که این میزان فعالیت نسبت به تأثیر چشمگیر حضور آنان، اندک است.
وى از محدودیت‏هاى اعمال شده توسط برخى خانواده‏ها و نارسایى سیستم ادارى کشور، به عنوان دو عامل کاهش امکان فعالیت این قشر نام برد و گفت: برخى محدودیت‏ها قابل احترام است ولى بخشى از آن قابل اصلاح است و باید مرتفع شود.

200 زن پلیس مشغول به فعالیت شدند

نخستین فرمانده زن نیروى انتظامى کشور گفت: تا به حال 500 زن در حال آشنا شدن با آموزش‏هاى لازم هستند که 200 نفر از آنان فارغ‏التحصیل و در معاونت‏هاى مختلف آگاهى، گذرنامه، انتظامى و شهرک آزمایش مشغول به کار شده‏اند.
خانم «احترام مسعودى‏منش» افزود: با افزایش جمعیت و توسعه شهرها، ضرورت و نیاز جامعه و همچنین ضرورت سازمانى ایجاب مى‏کرد که تشکیلاتى مانند پلیس زن شکل گیرد. افزایش ورودى‏هاى زنان به دانشگاه و اشتغال آنها، باعث مى‏شود که زنان نیازمند ارائه خدمات انتظامى باشند. همچنین زنان پلیس بهتر مى‏توانند از زنان مجرم و آسیب‏دیده بازجویى کنند و تعقیب و بررسى صحنه جرم زنان مقتوله را انجام دهند.

اشتغال زنان نیازمند فرصت‏هاى جدید است‏

معاون فرماندار تهران در جلسه کار گروه بانوان گفت: اشتغال‏زایى براى زنان در گرو ایجاد فرصت‏هاى جدید اجتماعى است.
خانم «زهرا نژادبهرام» افزود: پیدا کردن نقاط کور در حوزه‏هاى اجتماعى، براى اشتغال زنان راهگشاست. اولویت اصلى دولت، ایجاد اشتغال در محل است و باید تلاش کنیم که بافت روستایى اطراف تهران حفظ شود و زنان در همان محیط زندگى خود مشغول به کار شوند. اشتغال‏زایى براى زنان روستایى باید از طریق آموزش و استفاده از امکانات محلى باشد تا از مهاجرت و جابه‏جایى آنان جلوگیرى شود.
وى تربیت عده‏اى از زنان را در هر منطقه روستایى به عنوان مربى، از راهکارهاى اشتغال‏زایى دانست و گفت: هم‏اکنون در بخش کشاورزى ظرفیت‏هاى مناسبى وجود دارد که مى‏توان با آموزش زنان روستایى نتایج خوبى به دست آورد. امروزه زنان نیازمند آشنایى با راههاى جدید کسب درآمد مشروع هستند و توانمند کردن اقتصادى آنان باید در دستور کار دستگاههاى نظام باشد.

90 درصد زنان ویژه، اصلاح‏پذیرند

مدیر کل دفتر امور آسیب‏دیدگان اجتماعى سازمان بهزیستى گفت تنها 10 درصد زنان درگیر فساد و فحشا، حرفه‏اى هستند و براى بازسازى شخصیت 90 درصد دیگر هنوز فرصت هست.
«هادى معتمدى» با ابراز تأسف از اینکه براى آسیب‏دیده‏هاى حرفه‏اى نمى‏توان کار مفیدى کرد، گفت: این 10 درصد به طور حرفه‏اى درگیر فحشا هستند و حتى در صورت مساعد بودن شرایط و تأمین مسائل مالى، به سختى حاضر به بازگشت به زندگى سالم هستند.
وى افزود: بیش از 90 درصد از دختران فرارى، فرزندان طلاق هستند که به علت نابسامانى‏هاى شدید در نهاد خانواده یا پدیده اعتیاد و همسرآزارى، از خانه رویگردان شده و معمولاً پس از فرار درگیر آسیب‏هاى اجتماعى، خصوصاً فحشا مى‏شوند.
آقاى معتمدى گفت که براى حل معضلات مربوط به این زنان در سراسر کشور بیش از 17 مرکز دایر شده است که بزرگ‏ترین آنها در استان تهران و خراسان است. در این مراکز براى زنان آسیب‏دیده در بدو ورود، خدمات مشاوره، روانشناسى و همچنین خدمات مددکارى در نظر گرفته مى‏شود.
وى در ادامه تأکید کرد: مرحله بعدى بازپرورى افراد آسیب‏دیده، تلاش براى بازگرداندن آنان به کانون خانواده است. توانمندسازى و حرفه‏آموزى و ایجاد استقلال مالى براى این افراد و همچنین فراهم کردن امکان تشکیل خانواده از دیگر اهداف دفتر آسیب‏دیدگان اجتماعى سازمان بهزیستى است.

مرخصى زایمان زنان کارمند چهار ماه است‏

معاون فرماندار تهران گفت: تمام سازمان‏ها و ادارات دولتى و خصوصى براى بازسازى جسمى و روحى مادر کودک باید قانون چهار ماه مرخصى زایمان زنان را رعایت کنند و عدم اجراى این کار تخلف محسوب مى‏شود.
خانم «نژادبهرام» افزود: در کشورهایى چون سوئیس، انگلستان و سوئد، قوانین مرخصى زایمان 6 ماه براى زن و 6 ماه براى مرد است. در این ایام هم مادر و هم پدر روابط عاطفى بهترى با کودک خود برقرار مى‏کنند.
وى تأکید کرد: با توجه به فشار اقتصادى و نقش مردان در تأمین هزینه‏هاى زندگى، آنان نمى‏توانند به خوبى لذت پدر شدن را درک کنند بنابراین چنان که در ایران نیز چنین قانونى وجود داشته باشد، مردان ضمن کمک به همسران‏شان، عاطفه پدرى‏شان را نیز تقویت مى‏کنند.
این در حالى است که رئیس شوراى فرهنگى اجتماعى زنان گفت: با توجه به اینکه زنان محور و اساس خانواده را تشکیل مى‏دهند و سلامت خانواده بسیار مهم است باید قانون مرخصى زایمان اصلاح شود.
خانم «نوبخت» خاطرنشان کرد در جلسات شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، بحث مرخصى زایمان مطرح و تصمیم نهایى بر افزایش آن گرفته شده است.

نمایشگاه فدراسیون بین‏المللى‏ فرهنگى زنان، در ایران برگزار شد
خبر: محبوبه پلنگى‏

فدراسیون بین‏المللى فرهنگى زنان (FICI) از نخستین انجمن‏هاى زنان در جهان، یکى از نخستین انجمن‏هاى زنان دنیا به شمار مى‏رود که با هدف ایجاد تفاهم و رابطه دوستانه میان زنان نقاش دنیا در سال 1960 (1339)، توسط هنرمند نقاش «پریگات دلاتور» مادر رئیس‏جمهور فعلى فرانسه، بنیان‏گذارى شد و خانم «رنه کاتى» همسر رئیس‏جمهور سابق فرانسه، ریاست افتخارى آن را بر عهده داشته است. لازم به ذکر است «مارى میشل پریکور» در حال حاضر ریاست این فدراسیون را بر عهده دارد.
این فدراسیون متشکل از گروههایى از کشورهاى مختلف شامل فرانسه، یونان، رمانى و ایران است که در هر گروه ملیت‏هاى دیگرى نیز همچون سوئدى، دانمارکى، بلژیکى، ایتالیایى، روسى، پرویى و غیره حضور دارند. کلیه اعضاى این انجمن یا خود هنرمند هستند و یا علاقه‏مند به هنرند. مرکز اصلى این فدراسیون در پاریس است.
آرمان اصلى و غایت نهایى این انجمن ایجاد تفاهم و رابطه دوستانه در میان سراسر جهان و فرهنگ‏هاى مختلف است، به گونه‏اى که اعضاى فدراسیون در خلال سفرهاى متعدد و برگزارى نمایشگاهها با فرهنگ یکدیگر آشنا شده و از تجربیات و اطلاعات هم بهره گیرند.
این فدراسیون در جهت تحقق اهداف خود، در واقع فرصت نمایش توانایى‏ها و استعداد بالقوه اعضاى خود را در خلال برگزارى نمایشگاههاى متعدد فراهم مى‏کند. انجمن بین‏المللى زنان، هر ساله مبادرت به برپایى نمایشگاهى در یکى از کشورهاى دنیا مى‏نماید و به این ترتیب اعضاى آن با مراکز متعدد فرهنگى کشورهاى مختلف همچون نگارخانه‏ها و خریداران آثار هنرى آشنایى یافته و با برقرارى ارتباطات به تعاملات فرهنگى هنرى مى‏پردازند.
زهرا شجاعى مشاور رئیس‏جمهورى در امور زنان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: نقاشى، یکى از برجسته‏ترین هنرها و زبان گویاى ارتباط کشورهاست و برگزارکنندگان این نمایشگاه در عصر گفتگوى تمدن‏ها در جهت برقرارى رابطه فرهنگى میان ملت‏ها گام مؤثرى برداشته‏اند.
در ادامه، مدیر کل فدراسیون بین‏المللى فرهنگى زنان، خانم «نادژه» گفت: تشکیل فدراسیون بین‏المللى فرهنگى زنان در سال 1948 (1327)، گام جدیدى بود که از سوى آلمان و فرانسه تقویت شده و اکنون زنان ایران به این جمع پیوسته‏اند.
وى در ادامه با اشاره به اینکه این انجمن هر ساله یک گردهمایى در یکى از کشورهاى عضو برگزار مى‏کند، افزود: این گردهمایى امسال در ایران برپا شده و برپایى هر ساله آن این امکان را فراهم مى‏آورد که با فرهنگ سرزمین میزبان آشنا شویم.
معاون اول سفارت رومانى در تهران، یکى دیگر از سخنرانان بخش افتتاحیه در سخنانش گفت: با برپایى چنین نمایشگاهى، ایران به معناى واقعى به عنوان پیشگام گفتگوى تمدن‏ها مطرح شده و برپایى این نمایشگاه نشان مى‏دهد که زنان هنرمند مى‏توانند در تمام رشته‏هاى هنرى خلاقانه شرکت کنند.
«فرح ابوالقاسمى»، «منیژه صحى»، «نگار آیت‏اللهى»، «بنفشه مدرسى»، «لیلا مدرسى»، «زهرا آمنه» و «شهرزاد علمى» هنرمندان زن ایرانى هستند که آثارشان در این نمایشگاه حضور دارد.

منتظران فرج، خطاطى کردند
خبر: جمشید اسدى گندمانى‏

مسابقه خوشنویسى «منتظران فرج» به همت واحد خواهران ستاد برگزارى نماز جمعه شهرستان بروجن برگزار شد.
مسئول کمیته فرهنگى ستاد برگزارى این مسابقه گفت: کسانى که ادعا مى‏کنند براى ظهور مولایشان کلاس و درس و استاد گرد هم آورده‏اند، احساس نمى‏کنند که جامعه امروزى ما نیاز دارد که زمینه گسترده‏اى به جوانان بدهد، خصوصاً زنان جوانى که دردشان فقط خانه و زندگى نیست و درد جامعه را هم به دوش مى‏کشند.
در این نمایشگاه 50 اثر از هنرجویان انجمن خوشنویسى شهرستان بروجن به نمایش گذاشته شد. برپایى نمایشگاه کتاب نیز از مراسم جنبى این مسابقه بود.

250 میلیون زن سیگارى در جهان‏

آمارها نشان مى‏دهد که 4/3 درصد زنان و 27 درصد مردان کشور سیگارى هستند.
یک عضو کمیته دخانیات دفتر پیشگیرى از اعتیاد سازمان بهزیستى گفت: اگر چه کشور ما از نظر جمعیت زنان سیگارى در مقایسه با سایر کشورها در رتبه زیر 10 درصد قرار دارد اما این به معنى سرمایه‏گذارى بر روى زنان نیست بلکه به این دلیل است که در بافت فرهنگى ما مصرف سیگار در زنان یک ناهنجارى به حساب مى‏آید.
«آرین رستمى» با اشاره به اینکه 250 میلیون زن سیگارى در دنیا وجود دارد که تنها 9 درصد آنها در کشورهاى در حال توسعه زندگى مى‏کنند، افزود: در کشورهایى چون یوگسلاوى و گینه، 50 درصد و در فرانسه، نروژ و آلمان 40 درصد زنان سیگارى هستند.
وى در ادامه به تبلیغات وسیع کشورهاى غربى در زمینه تشویق زنان به مصرف سیگار اشاره کرد و گفت: این کشورها مصرف سیگار در زنان را نشانه روشنفکرى، خوش‏تیپى، تمدن، فعال و شاداب بودن زن جلوه مى‏دهند و با ساخت سیگارهایى بلند و باریک با نام «سبک و ملایم» که سیگار مخصوص زنان است، آنان را به بازار مصرف سیگار مى‏کشانند.
آقاى رستمى با این وجود تأکید کرد مصرف سیگار در زنان ایران رو به افزایش است. بر اساس تحقیق انجام شده بر روى دختران و زنان در شهر اصفهان، 2/10 درصد دختران بین سنین 14 تا 18 سال و 7/4 درصد زنان بالاى 19 سال این شهر سیگارى هستند و احتمال سیگارى بودن 10 درصد نوجوانان هم دور از انتظار نیست.

شهر صنعتى ویژه زنان در عربستان‏ احداث مى‏شود

اتاق بازرگانى جده اعلام کرد در عربستان یک شهر صنعتى ویژه زنان ساخته خواهد شد.
در این شهر صنعتى بیش از 80 کارخانه تأسیس مى‏شود که در آنها 10 هزار زن به کار گرفته خواهند شد. زنان در عربستان از لحاظ سیاسى، حقوقى مساوى با مردان ندارند اما در زمینه‏هاى بازرگانى فعالیت قابل توجهى دارند و 20 درصد امور بازرگانى غیر دولتى عربستان در دست زنان است.
خانم «هسا علون» عضو اتاق بازرگانى جده گفت: اشتغال زنان در این شهرک، مشکلى براى خانواده‏ها ایجاد نمى‏کند. زنان پیش از آغاز به کار در دوره‏هاى آموزشى مربوطه شرکت کرده و در محیطى زنانه کار خواهند کرد.

78 میلیون زن در جهان به دنبال شغل مى‏گردند

سازمان بین‏المللى کار اعلام کرد: بیکارى و نبود فرصت‏هاى مناسب شغلى براى زنان، باعث تقاضاى کار توسط زنان جویاى کار شده است.
شمار زنان به طور بى‏سابقه‏اى در بازارهاى جهانى کار افزایش یافته است و این در حالى است که آنان در مقایسه با مردان، با نرخ بیکارى بالاتر و دستمزدهاى پایین‏ترى روبه‏رو هستند.
در سال 2003، 1/1 میلیارد نفر از جمیعت 2/8 میلیارد نفرى کارگرى جهان را، زنان تشکیل داده‏اند که این رقم در مقایسه با ده سال قبلى، در حدود 200 میلیون نفر افزایش نشان مى‏دهد.
در کشورهاى در حال توسعه و شرق آسیا در برابر هر صد مرد، به ترتیب 91 و 83 زن مشغول به کار هستند؛ اما در مناطق دیگر جهان مثل خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا فقط 40 زن در برابر هر 100 نفر مرد از نظر اقتصادى فعال هستند.
از 550 میلیون نفر طبقه کارگرى که با درآمد کمتر از یک دلار به طور روزانه زندگى مى‏کنند، 33 میلیون نفر را زنان تشکیل مى‏دهند.

انجمن حمایت از حجاب در انگلیس تأسیس شد

انجمن بین‏المللى حمایت از حجاب، گروه جدیدى است که متشکل از شبکه‏اى از سازمان‏هاى انگلیسى و بین‏المللى است.
این انجمن، حمایت از حجاب را حمایت از زنان مسلمان در استفاده از حجاب اسلامى در اروپا و سراسر جهان اعلام کرد.
شکل‏گیرى این انجمن در حالى صورت گرفت که دولت‏هاى اروپایى در ماههاى اخیر با توسل به اقداماتى، سعى در محدودسازى پیروان ادیان در عمل به شعائر مذهبى داشته‏اند.
در مراسم آغاز به کار این انجمن چهره‏هاى سیاسى اجتماعى انگلستان چون شهردار لندن، رئیس اتحادیه سازمان‏هاى اسلامى در اروپا و ... حضور داشتند.
دولت انگلیس با استفاده از تجربیات گذشته و اعمالى چون محدود کردن مسلمانان به بهانه برخورد با تروریسم که اغلب، نتایج معکوسى به بار آورده، تصمیم دارد تا با اقدامات تازه «قلب و ذهن» جوانان مسلمان را به دست آورد. گفتنى است بیش از 6/1 میلیون مسلمان در انگلیس زندگى مى‏کنند.
تشکیل این انجمن به ابتکار اتحادیه مسلمانان انگلیس و جامعه زنان مسلمان صورت گرفته است و شوراى مسلمان انگلستان، انجمن ملى ضد نژادپرستى و چند سازمان غیر دولتى دیگر از آن حمایت کرده‏اند.
 

حقوق زنان باعث کشمکش آزاداندیشان‏ و محافظه‏کاران عربستان شد

کنفرانس حقوق زنان در عربستان سعودى با کشمکش میان آزاداندیشان و محافظه‏کاران این کشور به پایان رسید.
مقام‏هاى سعودى، اندیشه برگزارى یک رشته گفتگوهاى ملى در زمینه حقوق زنان را در این کنفرانس اعلام کردند. این گفتگوها به بحث در باره موضوعات حساس مانند افراطگرایى مذهبى و لزوم همزیستى میان جریان‏هاى مختلف اسلامى دامن زد.
یک شرکت‏کننده از گروه محافظه‏کار و یک نفر از گروه آزاداندیش در مورد اینکه آیا زنان باید اجازه پیدا کنند تا به عنوان پرستار و مهماندار هواپیما کار کنند یا نه، سخت به مشاجره پرداختند.
چند آزاداندیش نیز براى کاستن از وابستگى زنان به اقوام مذکر و اصلاح تصویر زنان در نظام آموزشى گفتند در متون کتاب درسى سعودى زنان موجوداتى ضعیف توصیف مى‏شوند که براى پرهیز از انحراف اخلاقى نیازمند سرپرست هستند.
اصلاح‏طلبان گله کردند که پیشنهادهاى طرح شده پیگیرى نمى‏شود و با توجه به تلاش دولت براى مقابله با موجى از خشونت‏هاى سرزده از سوى اسلام‏گرایان بنیادگرا، اصلاحات، فداى مسائل امنیتى شده است.