مادران دختران جوان بخوانند
به همان گونه که بچهها بزرگ مىشوند و به طرف نوجوانى و جوانى مىروند، میل به گذراندن اوقاتشان با همسن و سالان در آنها فزونى مىیابد. در این زمان سؤالات فراوانى در ارتباط با ارزشهاى بزرگسالان در آنها نضج و به وجود مىآید. از طرف دیگر «دوستىهاى جوانان» در نظر بسیارى از مادران به دلیل دارا بودن توان و مضامین منفى مشکل بزرگ و جدى به شمار مىرود. این طرز تلقى که افراد با نادیده انگاشتن تمامى ارزشها و رفتارهاى خانواده، دختران آنان را به طرف رفتارهاى خطرناک هدایت مىنمایند، والدین و بخصوص مادران را مىترساند. اما حقیقت آن است که فشار همسن و سالان مىتواند تأثیرات مثبتى نیز داشته باشد. وجود همسن و سالان مىتواند آنان را به سمت فعالیتهاى مفید و اصولى کشانیده و آنان را به فعالیت و مشارکت و حمایت از برنامههاى ارزشمند اجتماعى وا دارد.
البته این بسیار بااهمیت است که جامعه، محیطى سالم، حمایتکننده و پذیرا براى دختران جوان فراهم نماید؛ در عین حال پدر و مادر و بخصوص مادر باید محدودیتها و انتظاراتشان را براى دختران خود معین و مشخص نمایند. برخى از دختران جوان ارزشها و معیارهاى متناقضى با خانواده، مدرسه و نهادهاى اجتماعى دارند و پیوسته تمایل و اصرار مىورزند که ارزشهاى اجتماعى را انکار نموده، زیر پا بنهند و انواع جدیدى از ارزشها را که خود قبول دارند، پیش ببرند؛ لیکن برخى دیگر از دختران جوان تمایل دارند ارزشهایى را که شبیه یا نزدیک به ارزشهاى مادرانشان است داشته باشند. این دسته از دختران جوان ممکن است حتى ارزشهاى مورد قبول مادران خود را زیر سؤال ببرند اما قلباً مایلند قوانین و ملاکهاى ثابت و مشخصى داشته باشند تا قادر باشند ارزشهاى مورد قبول خود را با آن ملاکهاى ثابت ارزیابى نمایند.
در هر حال، بر مادران است از اضطراب و افکار تنشزا پیرامون رفتارها و توصیههاى منفى دوستان همسن و سال با دختران جوان خود بپرهیزند. این سردى افکار مخرب و مضر مىتواند پایههاى دوستى و ارتباط صمیمانه مادران را با دختران دچار خدشه سازد. گرچه برخى از افراد همسن و سال با دختران جوان، رفتارهاى نابخردانه، خارج از شئونات اخلاقى و یا حتى اعمال بزهکارانه را تشویق مىکنند لیکن افراد دیگرى نیز وجود دارند که فعالیتهاى منفى را طرد نموده و دختران جوان را به طرف پیشرفت و فعالیتهاى مثبت ترغیب مىنمایند. مادران باید به توانایىها و استعدادهاى بالقوه دختران توجه داشته و عزت نفس وى را بپرورانند تا که بتوانند در جهت ارتباطات سازنده با دختران جوان نظیر خود گام بردارند. مادران، اولیاى دبیرستان و سایر آشنایان باید آگاه باشند که چگونه مىتوانند به یک دختر جوان کمک نمایند تا او خودباورى و خودارزشى را در وجود خویش بپروراند و تبدیل به یک انسان واقعى شود. مادران جوان مىتوانند ارتباط دختر جوان را با همسن و سالان تشویق نموده و وى را به سمت رویارویى مثبت با تحولات و تغییرات فرهنگى و اجتماعى و همچنین تفاوتهاى فردى سوق دهند.
مادران شایسته مىتوانند الگوهاى شایستهاى براى دختران جوان باشند. مادران آگاه مىتوانند برنامههاى مداخلهاى را براى اصلاح رفتار دخترانى که در مرحله ورود به دوره نوجوانى و جوانى هستند و داراى مهارتها و قابلیتهاى اندک اجتماعى بوده و یا تمایلات پرخاشگرانهاى دارند، ایجاد نمایند. توجه جدى به این قبیل برنامههاى مداخلهاى، فرصتهاى دختران جوان را براى پیوستن به افراد و رفتارهاى ضد اجتماعى و ضد ارزشى که مشکلات اعمالى و رفتارى را در آنها تقویت مىکنند، کاهش مىدهد. براى نیل به این هدف باید مراکز دینى و مذهبى، مدارس و دبیرستانها، خانوادهها و مادران و سازمانهاى ویژه دختران جوان و رسانهها در تعادل با یکدیگر کار و حرکت نمایند. در این ارتباط باید توجه داشت که در طى سالهاى دبیرستان، اکثر دختران جوان احساس نزدیکى بیشترى به دوستان خود نشان مىدهند تا نسبت به والدین خود. فشارهاى حاصل از زندگى، نارضایتى زناشویى، از هم پاشیدگى خانواده به علت طلاق، کاهش درآمد یا افزایش مخارج خانواده، همه و همه، فشار روانى زیادى بر یک دختر جوان وارد نموده و وى را به سوى همسن و سالان با رفتارهاى ضد اجتماعى سوق مىدهد.