تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

ازدواج‏هاى فامیلى خطرناکند

مسئول مرکز مشاوره پزشکى ژنتیک بهزیستى آذربایجان شرقى اعلام کرد: براى داشتن فرزندان سالم باید از ازدواج‏هاى فامیلى صرف نظر کرد.
«فرحناز ریحانى‏فر» گفت: مسئله مهم ژنتیک باعث شده که همایش‏هاى متعدد سراسرى کشور به منظور مشاوره ژنتیک و بیمارى‏هاى ژنتیکى و ژنتیک پزشکى در تبریز برگزار شود. ازدواج‏هاى فامیلى بسیار خطرناک است به طورى که خطر بروز معلولیت در فرزندان این نوع ازدواج‏ها دو برابر ازدواج‏هاى غیر فامیلى است. بیمارى‏هاى نادر نیز در ازدواج‏هاى فامیلى تا شش برابر افزایش مى‏یابد.
مشکلات تکاملى، انواع معلولیت‏ها، مشکلات ذهنى و یادگیرى برخى از دروس و چندمعلولیتى، از جمله عوارض ناشى از ازدواج‏هاى فامیلى است.
وى مشاوره ژنتیک را فرآیندى دانست که به وسیله آن به بیماران یا بستگان آنها که در معرض خطر اختلال - به خاطر ارثى بودن - قرار دارند، در باره پیامدهاى اختلال، احتمال ابتلا یا انتقال و راههاى پیشگیرى یا از بین بردن آنها آگاهى مى‏دهد. بهترین زمان ممکن براى مراجعه به مراکز مشاوره نیز «قبل از تصمیم‏گیرى قطعى براى ازدواج» است؛ اما عده زیادى پس از ازدواج و یا تولد دو فرزند معلول و براى داشتن فرزند سالم، به مرکز مشاوره مى‏روند.

افسردگى را جدى بگیرید

افسردگى از سوى محققان، سرماخوردگى بیمارى‏هاى روانى لقب گرفته است. ایران نیز با توجه به جمعیت خود و آمار افسردگى، نسبت به کل جمعیت کشور، افراد افسرده زیادى دارد.
افسردگى با مدت ابتلا به سرطان، سن بیمار و آگاهى وى از نوع بیمارى خود مرتبط است. یک سوم از بیماران سرطانى کشور مبتلا به افسردگى هستند.
در ایران از هر پنج فرد بالاى 15 سال، یکى به اختلال روانى مبتلاست. به دیگر سخن، 21 درصد و یا تقریباً 12 میلیون از کل جمعیت کشور دچار افسردگى هستند.
بیشترین میزان شیوع افسردگى نیز مربوط به بیمارانى است که دچار اختلال اضطراب و عارضه افسردگى‏هاى مختلف هستند.
فرد افسرده بیش از حد تحریک‏پذیر است. با کوچک‏ترین حرفى ناراحت مى‏شود، احساس غمگینى مى‏کند و به گریه مى‏افتد. از زندگى لذت نمى‏برد. احساس بى‏حوصلگى و خستگى زودرس مى‏کند.
بروز مشکلاتى در رابطه با میزان خواب، خوراک و تمرکز، کاهش انرژى فرد، احساس خستگى و کاهش لذت از انجام اعمال روزمره، از دیگر علایم فرد افسرده است.
محققان ایرانى وجود سابقه خانوادگى، تجربه مرگ والدین قبل از سن ده سالگى، گذراندن دوران کودکى و نوجوانى در محیط خانوادگى آشفته و وجود جوّ عاطفى منفى در خانواده را از دلایل بروز افسردگى ذکر کردند.
بر اساس تحقیقات اداره سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى، علایم افسردگى در میان زنان و در رده سنى 30 تا 45 سال و همچنین در بین جوانان، بیشتر بروز مى‏کند. علاوه بر این، افراد درون‏گرا و مجرد و مطلّقه بیشتر دچار افسردگى مى‏شوند.
بیمارى افسردگى عامل بروز عارضه‏هاى مختلف از بیمارى‏هاى قلبى و اختلالات گوارشى گرفته تا روى آوردن افراد به عادات غلط از جمله اعتیاد به مواد مخدر مى‏شود. در ایران افسردگى، مهم‏ترین دلیل اعتیاد جوانان محسوب مى‏شود.
کاهش فشارهاى زندگى روزمره و ورزش، سرگرمى و انتخاب سبک زندگى معنوى، سالم و بدون تنش، از راههاى بسیار مؤثر در درمان افسردگى است. فرد افسرده باید خود را دوست بدارد و به خویشتن احترام بگذارد، سطح عزت نفس و اعتماد به خود را بالا ببرد و از زندگى رضایت خاطر داشته باشد تا افسردگى وى درمان شود.

80% خانم‏ها از پوکى استخوان خود بى‏اطلاعند

نتایج بررسى‏هاى محققان کالیفرنیا بیانگر آن است که اکثر مبتلایان به بیمارى پوکى استخوان تا زمان بروز شکستگى‏هاى استخوانى از بیمارى خود بى‏اطلاعند. پوکى استخوان یکى از معضلات عمده بهداشتى در سراسر جهان و به ویژه در زنان یائسه است.
این بیمارى در 80 درصد موارد در افراد سفیدپوست و در 75 درصد موارد در افراد مسن‏تر از 65 سال مشاهده مى‏شود.
به گفته پژوهشگران ارائه آموزش‏هاى منظم از طریق رسانه‏هاى گروهى به منظور شناخت بهتر راههاى پیشگیرى از بروز پوکى استخوان مى‏تواند تأثیرى بسزا در جلوگیرى از بروز این بیمارى داشته باشد.

ناهنجارى ستون فقرات در دختران بیشتر است‏

بر اساس جدیدترین پژوهش انجام شده در کشور، در زمینه ارزیابى وضعیت ستون فقرات دختران و پسران دانش‏آموز ایرانى، میزان شیوع اغلب ناهنجارى‏هاى ستون فقرات در دختران بیش از پسران است.
پسران به میزان 75/79 درصد و دختران به میزان 66/81 درصد دچار ناهنجارى‏هاى وضعیتى ستون فقرات هستند. بین وضعیت شانه‏ها و کیفوز پشتى پسران و دختران و همچنین بین وضعیت ستون فقرات این دو گروه از نماى خلفى نیز اختلاف معنى‏دارى وجود دارد.
با توجه به مستعد بودن ابتلاى دختران به ناهنجارى‏هاى ستون فقرات و محدودیت اجتماعى در رابطه با فعالیت‏هاى حرکتى و ورزشى آنان، لزوم حرکات اصلاحى و فراهم آوردن زمینه‏هاى فعالیت بدنى دختران، کاملاً ضرورى است.

طراحى و تولید واکسن اعتیاد

محققان انستیتو پاستور ایران موفق به طراحى و تولید نیمه صنعتى واکسنى شدند که به معتادان کمک مى‏کند با استفاده از آن به طور اختیارى و بدون هیچ گونه ناراحتى و عوارض جانبى، اعتیاد را ترک کنند.
این واکسن، در معتادان سبب تولید آنتى‏بادى لیتیک علیه مرفین مى‏شود و قبل از اینکه مرفین به بافت هدف برسد، در سیستم خونى تخریب مى‏شود و بدین ترتیب معتاد به طور اختیارى و بدون هیچ گونه عارضه، از اعتیاد دست مى‏کشد.
این واکسن بر روى چندین هزار معتاد آزمایش شده و نتایج نشان داده است که بعد از واکسیناسیون در بدن 95 درصد از معتادان، آنتى‏بادى ضد مرفین تولید شده و این افراد نسبت به مرفین ایمن شده‏اند.

توان هوازى دختران پایین‏تر از پسران است‏

یافته‏هاى یک پایان‏نامه کارشناسى ارشد ارائه شده به شوراى عالى تحقیقات زنجان نشان مى‏دهد توان هوازى دختران پایین‏تر از پسران است.
توان هوازى دختران 75/38 و پسران 84/56 میلى لیتر اکسیژن در هر کیلوگرم وزن بدن در دقیقه است. علت کم بودن توان دختران مربوط به کم بودن حجم خون و اندازه قلب آنان نسبت به پسران مى‏باشد.
بر اساس این تحقیق به جز عوامل اثرگذار، تفاوت جنسى در توان هوازى، عواملى چون تغذیه، اندازه بدن، بیمارى‏هاى قلبى و عروقى و تنفسى، سطح فعالیت و آمادگى فرد و به طور کلى وراثت، در ایجاد این تفاوت تأثیر مهمى دارد. کمبود امکانات، فضا و برنامه‏هاى ورزشى کافى براى دختران، زمینه پایین بودن آمادگى جسمانى را در بین آنان بیشتر فراهم مى‏کند.
ورزش‏هاى هوازى در پیشگیرى و درمان اختلالات و بیمارى‏هاى روانى و جسمى نیز تأثیر بسزایى دارد.

مصرف ماهى در دوران باردارى‏ رشد جنین را بهبود مى‏بخشد

تحقیقات جدید نشان مى‏دهد احتمال تولد نوزادان کم‏وزن و با جثه کوچک در زنانى که در هفته‏هاى آخر باردارى ماهى مى‏خورند، کمتر است.
رژیم غذایى سرشار از ماهى به رشد جنین در رحم مادر کمک مى‏کند. هر چه مادر، ماهى بیشترى بخورد، جنین از رشد بهترى برخوردار خواهد بود.
نتایج این تحقیق نشان مى‏دهد ماهى بخش مهمى از تغذیه انسان است و به زنان باردار توصیه مى‏شود دست‏کم دو وعده در هفته ماهى بخورند. عادت به مصرف ماهى چرب نیز باید مورد تشویق قرار گیرد.
سرپرست این تحقیق مى‏گوید احتمالاً اسیدهاى چرب امگا - 3 با کاهش چسبندگى خون و افزایش خون‏رسانى به جفت به رشد جنین کمک مى‏کنند که از این طریق تغذیه جنین بهبود مى‏یابد.
مصرف مکمل‏هاى روغن ماهى بر خلاف مصرف خودِ ماهى باعث طولانى‏تر شدن دوران باردارى مى‏شود، اما رشد جنین را بهبود نمى‏بخشد.
میزان اسیدهاى چرب امگا - 3 در مکمل‏ها بیشتر از تغذیه طبیعى است. پزشکان به زنان باردار توصیه مى‏کنند از مصرف کوسه، اره‏ماهى و نیزه‏ماهى به خاطر دارا بودن مقادیر نسبتاً زیاد جیوه خوددارى کنند. این افراد باید میزان مصرف ماهى تن را نیز محدود کنند.

خطر ابتلا به بیمارى‏هاى قلبى در زنان بیشتر است‏

زنانى که در سن پایین دچار سقط جنین مى‏شوند با خطر بیشتر ابتلا به بیمارى‏هاى قلبى در سال‏هاى بعدى عمر خود روبه‏رو هستند.
بر اساس نتایج پژوهشگران، زنانى که سابقه سقط خودبه‏خود جنین در حاملگى‏ها در سنین پایین را داشتند با خطر بیشتر ابتلا به بیمارى قلبى روبه‏رو هستند، ولى در مورد کسانى که سقط نداشته‏اند چنین موضوعى صدق نمى‏کند.
سقط جنین پدیده‏اى بسیار معمول است، به طورى که 15 درصد زایمان‏ها به سقط جنین مى‏انجامد؛ هر چند متخصصان مى‏گویند همه کسانى که سقط جنین داشته‏اند، در معرض خطر بیمارى قلبى نیستند. به طور مثال گروهى از زنان هستند که مشکل لخته شدن خون دارند که همین مسئله مى‏تواند باعث سقط جنین و مشکلات قلبى در آینده شود.
محققان مى‏گویند این اولین پژوهشى است که ارتباط مشخصى میان سقط خودبه‏خود جنین و بیمارى قلبى را اثبات مى‏کند.

بیشتر زنان لاغر، دختر مى‏زایند

یک تحقیق علمى جدید نشان داده است که احتمال تولد نوزاد دختر از زنان لاغر، بیش از نوزاد پسر است.
این محقق نتیجه‏گیرى کرده است که احتمال دختر بودن فرزندان زنانى که پیش از حاملگى کمتر از 54 کیلوگرم وزن دارند، بیشتر است. همچنین زنانى که قبل از باردارى بیش از 54 کیلوگرم وزن دارند، با احتمال بیشترى فرزند پسر به دنیا مى‏آورند.
محققان عقیده دارند علت این تفاوت مى‏تواند این باشد که نوزادان پسر معمولاً بزرگ‏ترند و به دنیا آوردن آنها براى مادران کوچک‏اندام و لاغر مشکل است.
در ضمن زنانى که قبل از باردارى چاق باشند، خطر ابتلاى آنها به مسمومیت حاملگى، فشار خون و دیابت بیشتر است و بیش از زنان دیگر با روش سزارین، وضع حمل مى‏کنند. همچنین زنانى که قبل از باردارى دچار کم‏وزنى غیر طبیعى باشند، فرزندانى بسیار کوچک‏تر از حد طبیعى به دنیا خواهند آورد.

افراد چاق با خوردن یک قرص‏ از فواید ورزش بهره‏مند مى‏شوند

محققان با بهره‏گیرى از پروتئینى که چگونگى تبدیل غذا به انرژى را تنظیم مى‏کند، موفق به تولید قرص ضد چاقى شدند.
به گفته محققان استرالیایى این قرص از اثرات ورزش بر بدن تقلید مى‏کند.
محققان، تحقیقات خود را بر روى کشف یک پیش‏آنزیم «اى‏ام‏پى‏کى AMPK» بنا نهادند. این آنزیم در سلول‏ها چگونگى سوختن غذا را تنظیم مى‏کند.
انجام تمرینات ورزشى، یکى از روش‏هایى است که به استفاده مؤثر غذا در بدن کمک مى‏کند. ورزش سبب فعال شدن این پروتئین تازه‏کشف شده مى‏شود.
محققان در تلاش براى تولید داروهایى هستند که این فرآیند را دقیقاً به همان روش ورزش فعال مى‏سازد تا فرد با خوردن یک قرص از اثرات سودمند ورزش بهره‏مند شود. این داروى جدید بخصوص براى افراد چاق مبتلا به آرتریتیس یا صدمات مختلف مفید است.

خطر دیابت در افزایش میزان آهن در خون زنان‏

نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است که میزان زیاد آهن در خون، خطر بروز دیابت نوع دوم را در زنان افزایش مى‏دهد.
به گفته محققان، در دیابت نوع دوم، بدن قادر به تولید میزان کافى انسولین نیست و در نتیجه کمبود انسولین، انتقال گلوکز از خون به سلول‏ها به طور کامل صورت نمى‏گیرد.
بررسى آزمایش‏هاى خونى زنانى که مبتلا به دیابت شده بودند، نشان داد که در سال‏هاى قبل از بروز دیابت، میزان آهن در خون آنها نسبت به دیگران بیشتر بوده است.
بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش، مى‏توان خطر بروز دیابت در زنان در آینده را با اندازه‏گیرى میزان آهن در خون آنان دقیقاً پیش‏بینى کرد.

مصرف زیاد نمک باعث سرطان معده مى‏شود

تحقیقات پزشکان یک مرکز سرطان‏شناسى حاکى است، مصرف بیش از حد نمک با سرطان معده ارتباط دارد.
مصرف چهار الى شش گرم نمک در غذاى روزانه، خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش مى‏دهد و کسانى که روزانه 12 الى 15 گرم نمک مصرف مى‏کنند خطر ابتلاى آنها به سرطان چندین برابر مى‏شود.
پژوهشگران ژاپنى این نتایج را در تحقیقاتى که بر عادات غذایى چندین هزار داوطلب انجام دادند و با در نظر گرفتن عادات دیگر آنها مانند سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلى در مدت یازده سال به دست آوردند.
این پژوهشگران، سرطان معده را چهارمین سرطان خطرناک در جهان و دومین سرطان خطرناک و کشنده مى‏دانند و گفته‏اند که قربانیان این سرطان سالانه 776 هزار نفر است.

تغذیه با شیر مادر و پیشگیرى از چاقى‏

تغذیه نوزاد با شیر مادر، خطر سکته قلبى یا مغزى را در زندگى آینده کودک کاهش مى‏دهد و به این ترتیب مى‏تواند جان صد هزار نفر را در هر سال از مرگ نجات دهد.
پژوهشگران انگلیسى اعلام کرده‏اند که نوزادانى که از شیر مادر تغذیه مى‏کنند، علاوه بر اینکه کمتر در معرض عفونت و آلرژى قرار مى‏گیرند، احتمال کمترى دارد در آینده به چاقى دچار شوند.
این دانشمندان نشان داده‏اند که تغذیه با شیر مادر و رشد متناسب کودک در هفته‏ها و ماههاى اول زندگى باعث محافظت او در برابر بیمارى‏هاى قلبى و عروقى در آینده مى‏شود.
علاوه بر این، شیر مادر حاوى موادى است که از ابتلاى نوزادان به ویروس «اچ،آى،وى» و انواع سرطان‏ها، عفونت‏ها و سندرم‏هاى منجر به مرگ ناگهانى، جلوگیرى مى‏کند.
محققان معتقدند نوزادانى که از شیر مادر تغذیه مى‏کنند 20 درصد کمتر از سایر نوزادان دچار مرگ و میر مى‏شوند و هر چه طول دوره شیردهى به نوزاد بیشتر باشد، خطرات مرگ و میر کاهش مى‏یابد.

تشخیص سرطان کلیه دشوار است‏

سرطان کلیه یکى از انواع خطرناک است که تشخیص آن مى‏تواند با مشکلاتى توأم باشد.
اخیراً دانشمندان مرکز سرطان «ناکس چیس» در آمریکا اعلام کردند که (DNA) مربوط به سلول‏هاى سرطانى سرطان کلیه را در ادرار بیماران مبتلا پیدا کرده‏اند.
این محققان آزمایش ادرار چندین بیمار را بررسى کردند؛ در 44 بیمار (DNA) سلول‏هاى سرطان کلیه را یافتند.
محققان اعلام کردند سیگار و چاقى، از جمله مهم‏ترین عواملى هستند که خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش مى‏دهد.

بزرگ‏ترین انقراض در زمین‏ ناشى از برخورد یک شهاب آسمانى بود

آخرین پژوهش‏هاى علمى نشان مى‏دهد که عظیم‏ترین موج انقراض در تاریخ زمین، ناشى از برخورد یک شهاب‏سنگ بوده است.
مردم بدترین فاجعه در تاریخ زمین را انقراض دایناسورها در 65 میلیون سال پیش مى‏دانند؛ اما دانشمندان معتقدند که 250 میلیون سال قبل، انقراض بزرگ‏ترى روى داده و 90 درصد موجودات کره زمین در آن جریان، نابود شده‏اند.
هم‏اکنون یک تیم پژوهشى از دانشگاه کالیفرنیا، گودالى به قدمت 250 میلیون سال قبل که در اثر برخورد یک شى‏ء آسمانى پدید آمده، در صفحات زیرین زمین، در استرالیا یافته‏اند. این گودال شبیه هیچ کدام از فرآیندهاى زمین‏شناسى نیست و در اثر برخورد با شى‏ء خارجى ایجاد شده است.
دهانه این گودال 200 کیلومتر وسعت دارد و تقریباً به اندازه قطر حفره‏اى است که در آمریکاى مرکزى مى‏باشد و تصور مى‏شود محل فرود شهاب‏سنگى است که 65 میلیون سال قبل به زمین برخورد کرده و موجب انقراض دایناسورها شده است.
این نظریه جدید با موافقت و مخالفت‏هایى همراه است و هنوز معلوم نیست چگونه این ضربه به تلفاتى چنین گسترده منجر شده است.

تأثیر کلم در مقابله با سرطان روده‏

مصرف سبزیجاتى چون کلم در مقابله با سرطان روده بزرگ، مفید است.
کارشناسان مؤسسه تحقیقاتى غذایى انگلیس پى برده‏اند که پس از مصرف سبزیجاتى از خانواده کلم‏ها، یک نوع ماده شیمیایى به نام «اى.اى.تى.سى» آزاد مى‏شود که مى‏تواند سلول‏هاى سرطانى روده بزرگ را نابود کند و همچنین از گسترش بیمارى نیز جلوگیرى کند.
به گفته این دانشمندان، مصرف این نوع سبزیجات دو الى سه بار در هفته مى‏تواند با تولید ماده شیمیایى «اى.اى.تى.سى» همه مراحل آماده‏سازى، هضم و جذب سبزیجات را به خوبى انجام دهد.
این مواد در تیره کلم شامل کلم‏پیچ، گل‏کلم، کلم قرمز، شلغم و ترب کوهى موجود مى‏باشد.

تخمه آفتابگردان سرشار از آنتى‏اکسیدان است‏

متخصصان اعلام کردند بیمارى آلزایمر در افرادى که از مواد آنتى‏اکسیدان، به ویژه ویتامین Eاستفاده مى‏کنند، کمتر مشاهده مى‏شود.
این پژوهشگران آمریکایى استفاده از این گونه مواد به ویژه تخمه آفتابگردان را توصیه مى‏کنند. مواد آنتى‏اکسیدان با حذف رادیکال‏هاى سمى آزاد که در ایجاد بسیارى از بیمارى‏هاى مزمن مانند سرطان و آلزایمر نقش اساسى دارند، از دیواره سلولى محافظت مى‏کنند.

گوشت قرمز و سرطان کولون‏

مطالعات جدید پزشکان دانشگاه هاروارد نشان مى‏دهد که بین الگوهاى تغذیه‏اى و سرطان کولون و رکتال ارتباط وجود دارد.
این بررسى بر روى چندین هزار زن که در سنین 38 تا 68 سال بودند انجام شد. نتایج حاکى از آن است که در کسانى که از میوه‏ها، سبزیجات، ماهى و مرغ مصرف مى‏کنند شیوع سرطان کولون کمتر است، ولى زنانى که مقدار زیادى گوشت قرمز و غذاهاى سرخ شده مصرف مى‏کنند، بیشتر به سرطان کولون مبتلا مى‏شوند.
در بین این زنان، 445 مورد سرطان کولون و 101 مورد سرطان رکتال مشاهده شده است.
به نظر مى‏رسد گوشت قرمز، علاوه بر تمام عوارضش بر این نوع سرطان هم تأثیر دارد.

رابطه سکته زنان و میگرن‏

پژوهشگران دریافته‏اند زنان مبتلا به میگرن با یک پیش‏آگهى خاص، بیشتر در معرض خطر سکته قرار دارند.
زنان مبتلا به میگرن، بدون پیش‏آگهى خاص با افزایش خطر سکته روبه‏رو نیستند. بیماران این پیش‏آگهى را به صورت مشاهده اثرى درخشان به دور اشیا همزمان با شروع درد توصیف مى‏کنند.
پژوهشگران اعلام کردند زنانى که به میگرن‏هایى با پیش‏آگهى خاص مبتلا هستند، خطر بروز سکته در آنها 50 درصد و سکته «ایسکمى»، که در اثر انسداد عروق بروز مى‏کند، 70 درصد بیشتر است.

پرتقال و پایین آمدن کلسترول‏هاى بد

دانشمندان موفق به جدا کردن ترکیبى از پوست مرکبات شدند که آن را (PMFS) نامیده‏اند.
ترکیب فوق به طرز اعجاب‏انگیزى باعث پایین آمدن سطح کلسترول بد یا (LDL) بدن مى‏شود؛ علاوه بر آنکه تأثیر آن بیشتر از داروهاى تجویز شده فعلى است و اثرات جانبى آنها را در بیمارى‏هاى کبدى و تحلیل بافت عضلانى ندارد.
این ترکیب به مقدار زیادى در پوست پرتقال و نارنگى و تا حدودى در آب آنها دیده مى‏شود. در ضمن اینکه ترکیب مذکور تأثیرى بر روى (HDL) یا کلسترول خوب ندارد.

افزایش طول عمر

پژوهشگران دانشگاه «هاروارد» اعلام کرده‏اند که مواردى مثل شادى مى‏تواند سبب افزایش طول عمر انسان شوند.
عوامل پیش‏بینى‏کننده‏اى وجود دارند که تا حدى تحت کنترل افراد است و سبب افزایش عمر انسان مى‏شوند.
اگر بزرگسالان قبل از 50 سالگى عواملى همچون اجتناب از سیگارکشیدن، ورزش کردن مداوم و پرهیز از مصرف الکل را مورد توجه قرار دهند، ضمن برخوردارى از سلامت جسمى و ذهنى مى‏توانند تا 70 و 80 سالگى و حتى بیشتر زندگى کنند.
عوامل دیگرى همچون پایدارى در ازدواج، وزن و تحصیلات نیز سبب افزایش طول مدت عمر مى‏شود. عوامل غیر قابل کنترلى چون طبقه اجتماعى والدین، همبستگى خانوادگى و خلق و خوى دوران کودکى نیز سبب شادمانى شده و افزایش عمر را به همراه دارد.

مصرف ماهى براى بیمارى دیابت‏

نتایج مطالعات پژوهشگران حاکى است که مصرف منظم ماهى، خطر بروز نارسایى کلیه را در مبتلایان به دیابت کاهش مى‏دهد.
به گفته محققان، استفاده از ماهى میزان دفع ادرارى پروتئین آلبومین را در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک یا دیابت جوانان به گونه‏اى مؤثر کاهش مى‏دهد.
بر پایه نتایج این پژوهش وجود 53 گرم گوشت ماهى در رژیم غذایى روزانه بیماران دیابتى، احتمال ابتلاى این افراد به نارسایى کلیه را تا حد چشمگیرى کاهش مى‏دهد.