تانزانیا دخترانى شاد ، مادرانى امیدوار

نویسنده


 

تانزانیا؛ دخترانى شاد، مادرانى امیدوار

نفیسه محمدى‏

ام‏توا سلیمان - تانزانیا

«تانزانیا» با 945087 کیلومتر مربع وسعت در نیم‏کره جنوبى - شرقى در شرق قاره آفریقا و در کنار اقیانوس هند واقع شده است.
قسمت بزرگى از آن را فلات‏ها و کوهستان‏ها پوشانده است که تا حدودى آتشفشانى مى‏باشند و جلگه‏هاى آن عمدتاً در کناره‏ها واقع شده‏اند.
آب و هواى آن در نواحى مرتفع، معتدل و در سایر نواحى، گرم و بر روى هم مرطوب و پر باران است. بلندترین نقطه این کشور، قله معروف «کلیمانجارو» است. «تانزانیا» داراى جزیره‏هاى وسیعى است و از مهم‏ترین این جزیره‏ها «زنگبار» و «پمپا» است. پایتخت این کشور «دارالسلام» و حدود 3% جمعیت کشور را در خود جاى داده است. نژاد اکثر این کشور، سیاهپوست و داراى 35% مسلمان، 35% مسیحى و 30% ادیان دیگر هستند.
کشفیات باستانشناسى روشن ساخته است که بشر از یک میلیون سال پیش به این طرف، در «تانزانیا» مى‏زیسته که شواهد بعدى در مورد دوران‏هاى جدیدتر، متأسفانه زیاد روشن نیست.
تاریخ «تانزانیا» شاهد جنگ‏ها و کشمکش‏هاى پى‏درپى بوده تا اینکه بعد از سال‏ها استقلال خود را بازیافته است.
براى آشنایى بیشتر با آداب و رسوم و فرهنگ و طریقه زندگى زنان و دختران «تانزانیا» با خانم «امِ‏توا سلیمان» که در حال حاضر مشغول تحصیل در ایران است به گفتگو مى‏نشینیم تا بتوانیم آگاهى بیشترى نسبت به این کشور پیدا کنیم.
«امِ‏توا» بعد از مهاجرت به ایران به جمع شیعیان مى‏پیوندد و در حال حاضر علاوه بر تحصیل، مشغول حفظ قرآن مى‏باشد. او با رویى باز و چهره‏اى که لبخند از آن دور نمى‏شود، صحبتش را آغاز مى‏کند:
در سال 1979م در جزیره «زنگبار» از جزایر «تانزانیا» به دنیا آمدم. خانواده ما اصالتاً اهل «تانزانیا» و مسلمان هم بودند، البته خانواده‏ام سنّى هستند. حدود چهار سال پیش در امتحانى براى ادامه تحصیل در ایران شرکت کردم و قبول شدم و به ایران آمدم تا تحصیلاتم را ادامه دهم. در حال حاضر با دو نفر از دوستانم مشغول تحصیل در یکى از مراکز تربیتى در قم هستیم.

خانم سلیمان، ضمن بیان روند تحصیل در «تانزانیا» در مورد تحصیل خودتان هم توضیح دهید.

در «تانزانیا» کودکان از شش سالگى تحصیلات‏شان را آغاز مى‏کنند. از سال اول تا هشتم دوره ابتدایى، از نهم تا دهم دوره دوم و از یازدهم تا سال دوازدهم که دیپلم مى‏گیرند. بعد از تحصیل در این مقاطع و گرفتن مدرک دیپلم با امتحان ورودى به دانشگاه راه پیدا مى‏کنند، من هم بعد از گذراندن این مراحل و گرفتن دیپلم، چون علاقه زیادى به تحصیل در ایران داشتم، امتحان ورودى دادم و قبول شدم. سپس به ایران سفر کردم و در حال حاضر مشغول به تحصیلم.

آیا تحصیلات بانوان و دختران در تانزانیا با مشکل خاصى روبه‏رو است؟ مهم‏ترین رشته مورد علاقه آنها براى تحصیل چیست؟

از تحصیلات بانوان در «تانزانیا» استقبال قابل توجهى به عمل نمى‏آید و اکثر بانوان در آنجا پس از گرفتن دیپلم، مشغول به خانه‏دارى مى‏شوند؛ اما در مورد عده دیگرى که مشغول تحصیل هستند، مشکلى وجود ندارد. گرچه عدم استقبال از ادامه تحصیل باعث نشده که زنان در عرصه‏هاى اجتماعى حضور نداشته باشند، چنانچه در آنجا پزشک، مهندس و یا حقوقدان زن داریم، همچنین در مشاغل دیگر هم فعالیت‏هاى گوناگونى انجام مى‏دهند؛ مثلاً مادر خودم در «تانزانیا» مشغول به تجارت است و افراد دیگر با جدیت به کارهاى دستى و غیره مشغول هستند. رشته‏هاى مورد علاقه بانوان در «تانزانیا» هم به نظر من «ریاضیات» و «علوم پزشکى» است.

مهم‏ترین دانشگاههاى «تانزانیا» چه نام دارند و از لحاظ علمى چه جایگاهى دارند؟

مهم‏ترین دانشگاههاى آنجا «نبى کالج»، «بیتراس»، «آروشه» و «اسلامى کالج» است و از لحاظ علمى با سایر کشورهاى پیشرفته برابرى مى‏کند، چون چند سالى است که تحصیل در «تانزانیا» مورد اهمیت زیادى قرار گرفته است و مردم هم علاقه نشان مى‏دهند.

سن ازدواج در کشور شما چه سنى است و رسم و رسوم ازدواج در تانزانیا چگونه است؟

از سن شانزده سالگى به بعد براى دختران اگر مورد خوبى پیدا شود، ازدواج مى‏کنند. البته هیچ اجبارى در مورد سن ازدواج وجود ندارد و گاهى اوقات دختران در سن سى سالگى هم ازدواج مى‏کنند. رسوم ازدواج هم این گونه است که اول خانواده داماد براى دیدن عروس مورد نظرشان به منزل دختر مى‏روند و با خانواده آنها آشنا مى‏شوند. اگر دو خانواده به توافق رسیدند، یک روز قرار مى‏گذارند که مقدمات ازدواج را فراهم کنند. شب عروسى، حنا مى‏گذارند و فردا صبح لباس مخصوص مى‏پوشند. ظهر همان روز عقد انجام مى‏شود و همان شب هم، شب عروسى است و عروس و داماد زندگى خود را آغاز مى‏کنند. در عروسى هم مولودى مى‏خوانند و حنا مى‏گذارند. در مورد تهیه وسایل زندگى مرد وظیفه دارد تهیه کند و خرج مراسم هم بر عهده اوست؛ البته در حال حاضر اگر دختر هم بتواند در تهیه وسایل زندگى کمک کند، این کار را انجام مى‏دهد.

لباس رسمى زنان «تانزانیا» چه جور است؟

لباس رسمى دو تکه است. یک تکه به عنوان بلوز و تکه دیگر به عنوان دامن استفاده مى‏شود که دور تا دور آن گلدوزى شده و به «کانگا» معروف است. البته لباسى که زنان موقع بیرون رفتن مى‏پوشند، مانتو و شال است که بیشتر مسلمانان آن را استفاده مى‏کنند و چون حجاب، اجبارى نیست، استفاده از این لباس هم معمول نیست، جز در مواقع اعیاد رسمى و جشن‏هاى ملى یا مذهبى.

آیا تسهیلاتى هم براى جوانانى که ازدواج مى‏کنند وجود دارد؟

بعضى از مکان‏هاى دولتى وام مى‏دهند، اما خیلى نیست؛ همچنین اگر جوانان در بعضى از شرکت‏ها مشغول کار شوند شاید شرکت به آنها کمک کند در غیر این صورت تسهیلاتى در کار نیست.

تعطیلات رسمى و اعیاد مذهبى چه روزهایى است و مردم در این روزها چه کارى انجام مى‏دهند؟

در تانزانیا در روز عید قربان و عید فطر جشن‏هایى برپا مى‏شود. مردم براى دیدار به منزل همدیگر مى‏روند و شب قبل از عید هم حنا مى‏گذارند. در روز عید سفره مى‏اندازند، شیرینى مى‏پزند، کیک درست مى‏کنند. شیرینى سنتى هم داریم به نام «ویلیه» که انواع مختلف دارد. عید فطر در جزیره «زنگبار» چهار روز تعطیل است ولى در پایتخت فقط یک روز تعطیل است. رسم است که در روز عید دو بار لباس نو مى‏پوشند. روز اول سال میلادى را هم جشن مى‏گیرند و به شادى مى‏پردازند. همچنین در تانزانیا «نوروز» هم وجود دارد و مثل ایران جشن مى‏گیرند. اما به گستردگى ایران نیست. آتش‏بازى هم یکى از رسوم جشن نوروزى است. روز انقلاب «تانزانیا» هم یعنى دوازدهم ماه ژانویه راهپیمایى مى‏کنند.

از لحاظ سیاسى - اجتماعى تانزانیا را چگونه ارزیابى مى‏کنید؟

کشور تانزانیا از لحاظ اجتماعى و سیاسى یک کشور آزاد است که در آن زنان از اهمیت خاصى برخوردارند. مثلاً حق رأى دارند، مى‏توانند نماینده مجلس شوند و کارهاى دیگرى را که به نظر مشکل است بر عهده بگیرند. همچنین آزادى براى مذاهب دیگر تانزانیا در نظر گرفته شده است. مثلاً هر یکشنبه یکى از روحانیون مسیحى چند دقیقه صحبت مى‏کند و چند خط از کتاب‏شان را مى‏خواند و در رادیو پخش مى‏شود. رادیو اذان هم پخش مى‏کند و براى اعیاد مسلمانان احترام خاصى قائل است. مسجدى هم براى شیعیان وجود دارد که مسلمانان شیعه در آنجا به راز و نیاز و عبادت مى‏پردازند.

خانم سلیمان، آب و هواى تانزانیا چگونه است و نسبت به هواى ایرانى چه فرقى‏هایى دارد؟

در تانزانیا دو فصل وجود دارد که یکى معتدل است و دیگرى گرم است. گرچه هواى تانزانیا در کل گرم و خشک است، اما ریزش باران هم بد نیست. در ایران فصل‏ها قشنگ‏ترند و خیلى زیبا هستند، مخصوصاً شمال ایران که سرسبز و پر از جنگل است و هواى خوبى دارد که در تانزانیا چنین مکان‏هایى نیست. همچنین بعضى از شهرهاى ایران که خیلى زیبا هستند و آب و هواى خوبى دارند مثل «اصفهان»، «کرج» و «اراک» که ما از دیدن آنها بسیار لذت بردیم.

حق و حقوق بانوان در تانزانیا چگونه است و آیا رضایت بانوان را جلب مى‏کند؟

حدوداً چند سالى است که حقوق زن و مرد در تانزانیا برابر شده است و زنان هم توانسته‏اند در اکثر موارد آزادى کسب کنند، اما گاهى اوقات هم مشکلات حقوقى و مسائلى که در آن حقوق زنان رعایت نمى‏شود پیش مى‏آید؛ مثلاً در اختلاف‏هاى خانوادگى گاهى اوقات حق زنان از بین مى‏رود.

مشکلات خانوادگى زنان در تانزانیا بیشتر به چه علت‏هایى است؟

در اکثر موارد چون زنان آگاهى نسبت به زندگى زناشویى و مشکلات آن ندارند، لذا دچار مشکل مى‏شوند؛ کسى که نمى‏داند براى چه ازدواج مى‏کند و هدفى ندارد، چگونه مى‏تواند زندگى‏اش را به طور مناسبى اداره کند. کسانى که توقعات نابجایى دارند و در زندگى‏شان دنبال پول و خانه بزرگ هستند وقتى به چیزهایى که خواسته‏اند نمى‏رسند جدا مى‏شوند، البته مشکل دیگرى هم که وجود دارد این است که مردها همسر دوم مى‏گیرند و باعث از هم پاشیدن زندگى‏شان مى‏شوند.

شهرهاى مهم تانزانیا کدامند و معمارى و ساخت خانه‏ها چقدر با ایران فرق دارد؟

«دارالسلام»، «دودوما»، «تانگا» و «موانزا» که از پر جمعیت‏ترین شهرهاى کشورم هستند و البته هر کدام از این شهرها آداب و رسوم جداگانه‏اى دارند و طبقات مختلفى از مردم در آنها زندگى مى‏کنند. ساخت خانه‏ها در تانزانیا فرق زیادى با خانه‏هاى ایران دارد و در آنجا خانه‏ها بسیار بزرگ است و اکثراً به صورت ویلایى ساخته مى‏شوند، اما در ایران معمارى اسلامى جالبى دارد که در کشورم، این معمارى دیده نمى‏شود و بیشتر، از معمارى اروپایى الگو مى‏گیرد.

زبان رایج و خط مرسوم در تانزانیا چیست و آیا زبان‏هاى محلى هم وجود دارد؟

مردم تانزانیا به دو زبان مهم «ساحلى» و «انگلیسى» صحبت مى‏کنند و خط مرسوم در آنجا خط انگلیسى است که در همه کشور همین مرسوم است. اما محله‏ها و شهرهاى کوچک و بزرگ لهجه مخصوص به خودشان را دارند؛ البته تأثیرپذیرى زبان و خط از بقیه کشورها هم هست مثل انتخاب اسم براى فرزندان، که تا چند سال قبل، اسامى محلى مثل «ثُیبه»، «سوراى» و «بنجامین» انتخاب مى‏شد، اما حالا بیشتر مردم از اسم‏هاى خارجى، مخصوصاً مسلمانان از اسم‏هایى مثل «حلیمه»، «سمیه»، «مدینه»، «هیثم» و ... استفاده مى‏کنند که این تأثیرپذیرى در سایر موارد هم دیده مى‏شود.

خانم سلیمان، به عنوان آخرین سؤال، چه خصوصیتى بیشتر در دختران و جوانان تانزانیا دیده مى‏شود؟

دختران جوان و بانوان تانزانیا، دخترانى شاد و سر حال هستند، همیشه خنده‏رو و امیدوارند، کمتر پیش مى‏آید که آنها را با چهره‏اى شاد نبینید. من به خاطر این اخلاق همیشه مردم کشورم را تحسین مى‏کنم؛ خصوصاً اینکه معتقدم مادران فرداى جامعه باید با روحیه‏اى شاد زندگى کنند تا بتوانند فرزندانى شاد و امیدوار به جامعه تحویل دهند.

ضمن تشکر از خانم «امِ‏توا سلیمان» که فرصت خوبى در اختیار ما براى شناختن «تانزانیا» گذاشتند، براى ایشان و همه دختران شاد تانزانیا آرزوى موفقیت و کامرانى داریم.