پژواک نامه هاى خوانندگان


 

پژواک (نامه‏هاى خوانندگان)

از اینکه به نامه‏هاى من توجه کرده و اشکالات داستان‏هایم را مى‏گیرید از شما تشکر مى‏کنم. زهرا آسیانى - شهریار
دوست عزیز، ما نیز از شما متشکریم که با دقت و حوصله نظرات ما را در بخش «قصه‏هاى شما» دنبال مى‏کنید. امیدواریم هر چه زودتر شاهد چاپ آثارتان در مجله باشیم.

از اینکه مطالبى متنوع و جذاب در مجله چاپ مى‏کنید ممنونم. مطالبى خدمت شما ارائه مى‏دهم که امیدوارم مورد قبول واقع شوند. سیده زهرا معافى - تنکابن‏
خواهر عزیز، از اظهار لطف‏تان نسبت به مجله خودتان سپاسگزاریم. متأسفانه قطعه ادبى و اشعار شما از لحاظ تکنیک ادبى دچار مشکل هستند و قابل چاپ نمى‏باشند. منتظر دیگر آثارتان هستیم.

امیدوارم در پناه حق پیروز باشید و بتوانید با تنى سالم در امور انتشار چنین نشریه‏اى سربلند بیرون بیایید و با پشتکار خود، خوانندگان بیشترى را پاى‏بند خود سازید.
چند صباحى است که سؤالات زیادى ذهنم را مشغول کرده است که اگر اجازه دهید با بخش پژواک در میان بگذارم. اولین مورد این است که لطف کنید مجلاتى که برایم ارسال کرده‏اید، مبلغش را مشخص کنید تا برایتان ارسال کنم.
دوم اینکه، نمایندگى مشهد در کوچه چهارباغ عوض شده و لطفاً آدرس جدید آن را ذکر کنید.
سوم اینکه در بخش «سرود فردا» از خانم رضایى خواسته بودم که در مورد شرایط و چگونگى انتشار یک کتاب در نشریه توضیح دهند و ایشان قول دادند که در این مورد مطلبى بنویسند، ولى ... .
اگر امکان دارد عکس دسته‏جمعى عوامل نشریه را براى اینجانب ارسال کنید تا آن را به عنوان یادگارى داشته باشم. در ضمن برایم جالب است بدانم سرانجامِ نامه‏هاى خوانندگان که به مجله ارسال مى‏کنند، چه مى‏شود، لطفاً کمى در باره آن توضیح دهید. ابوالفضل صمدى‏رضایى - مشهد
برادر محترم، با تشکر از دقت و حُسن نظر شما، ما هم در ابتدا باید بگوییم که دفتر مجله براى تمام دوستانى که در هر شماره مطلب‏شان چاپ شده است، همان شماره مجله را ارسال مى‏کند؛ لذا نه شما و نه هیچ کدام از دوستان لازم نیست پول مجلاتى را که برایتان پست مى‏شود، پرداخت کنند. در مورد نشانى جدید نمایندگى مشهد هم مى‏توانید با این شماره تلفن‏ها در مشهد تماس بگیرید:
2218108 و 2251139
اما در باره چگونگى چاپ یک کتاب به طور اجمالى باید گفت هر مؤلفى پس از اتمام نسخه دستنویس کتابش مى‏تواند اثر را به یک ناشر که قبلاً کتاب‏هایى در زمینه اثر او چاپ کرده است، بسپارد. ناشر، خود و یا کارشناسانش پس از مطالعه اثر، در صورتى که تمایل به چاپ آن داشته باشند با نویسنده قرارداد مى‏بندند؛ یعنى یا درصدى از فروش پشت جلد هر چاپ را به مؤلف مى‏دهند و یا اینکه کلاً حق امتیاز کتاب را براى همیشه و چاپ‏هاى مجدد، از نویسنده خریدارى مى‏کنند و یا اینکه به مؤلف مى‏گویند بخشى و یا تمامى هزینه چاپ کتاب را به آنها بدهد تا آنان اثرشان را چاپ کنند. در این صورت پخش کتاب به توافق طرفین است و پول فروش حاصل از کتاب بسته به مشارکت مؤلف و ناشر تقسیم مى‏شود. پس از این قرارداد، کار ویرایش، تایپ، تصحیح و صفحه‏بندى شروع شده و طرح جلد کتاب سفارش داده مى‏شود و کار به چاپخانه مى‏رود و سپس به دست شبکه پخش کتاب بین ناشران سپرده مى‏شود و ... .
اما از ارسال عکس عوامل نشریه براى شما معذوریم و به نظرمان اصلاً این خواسته شما، معقول به نظر نمى‏رسد.
در باره نامه‏ها هم باید گفت تمام نامه‏هاى رسیده به مجله در بخش دبیرخانه باز شده و به دست مسئولین آن در بخش‏هاى مختلف مى‏رود. در همان جا کارشناسان هر بخش به سؤالات پزشکى، مشاوره و ادبى دوستان جواب مى‏دهند. بقیه نامه‏ها هم که مربوط به نظرات کلى خوانندگان است و شامل بخش خاصى نمى‏شود، در همین ستون پاسخ داده مى‏شود. اصل تمام نامه‏ها نیز در دبیرخانه مجله ثبت و محفوظ مى‏ماند به همین راحتى. امیدواریم توانسته باشیم حس کنجکاوى شما را اقناع کرده باشیم.
امیدوارم که حال‏تان خوب باشد. برایتان دو شعر مى‏فرستم و مطلبى در مورد مجموعه صلوات براى بخش «نجواى نیاز» که امیدوارم رضایت شما را جلب کند.

هاجر عرب - شهرکرد

دوست عزیز، متأسفانه اشعارتان اشکال فنى دارند و مناسب چاپ نیستند. مطلبى هم که در مورد صلوات فرستاده‏اید و تحقیقى در مورد صلوات و فضایل آن است، زیباست ولى مناسب بخشى که شما مد نظرتان است نمى‏باشد، ضمن آنکه بخش زیادى از کار شما برگرفته از کتابى خاص در این مورد مى‏باشد. خوب است با نثر و قلم خودتان یک قطعه ادبى در مورد صلوات براى بخش «نجواى نیاز» بنویسید.
موفق باشید.

کانون «دوستى جوان» چندین نامه براى دفتر نشریه ارسال کرده است که شامل نامه‏هایى براى جوانان کشور است. در همین بخش قسمتى از یکى از نامه‏ها را با هم مى‏خوانیم:
«دوست کتاب‏خوان من! ما باید با هم نفوذناپذیرترین سنگرها را برپا کرده و از تبدیل شدن اعتیاد در میان جوانان به یک هنجار جلوگیرى کنیم. در این جهت، اقدامات فورى زیر را براى گام نخست پیشنهاد مى‏کنیم:
1- باید مصرف سیگار را یک ضعف فردى قلمداد کنیم و با مصرف آن در جمع، حتى در جمع‏هاى دوستانه مخالفت کنیم و تلاش کنیم که این موضوع وارد فرهنگ عمومى شود. در این حرکت سیگارى‏ها نقش مؤثرترى دارند و لازم است که سیگار را در خلوت مصرف کرده و از نمایش عمومى آن خوددارى ورزند.
2- با یکى از N.G.Oهایى که در زمینه اعتیاد فعالیت مى‏کنند، ارتباط برقرار کرده و بخصوص جوانان را به سمت آنها هدایت کنیم.
3- اطلاعات و دانش خود را در مورد پدیده پیچیده اعتیاد که یک بیمارى فردى و اجتماعى تلقى مى‏شود، افزایش داده و در این زمینه از نشریات خوبى که از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر و N.G.Oهاى فعال منتشر مى‏شود، بهره ببریم.»
خوانندگان در صورت تمایل مى‏توانند با این کانون با شماره تلفن 2853805 در تهران و با صندوق پستى 1499 - 16315 در ارتباط باشند.

دورادور خدمت یکایک مسئولین محترم مجله محبوب پیام زن عرض ارادت خالصانه دارم و اجر و مسئلت روزافزون شما عزیزان را از خداوند منّان خواستارم. باز هم به دلیل لطف بى‏شائبه‏تان که همیشه یاریگر و راهنماى زندگى‏ام بوده، دست به قلم برده و از سرِ نیاز به الطاف‏تان، نثرى ارسال کرده‏ام که امیدوارم چون گذشته این جانب را یارى دهید.

منیره مقدم‏زاده - چابکسر

خواهر محترم، ما هم دورادور دست محبت تمامى خوانندگان خوب مجله را مى‏فشاریم و خواهان موفقیت روزافزون آنان از درگاه ایزد منان هستیم. قطعه ادبى شما هم پس از اصلاحات و ویرایش، احتمالاً در بخش «نجواى نیاز» شماره‏هاى آتى چاپ خواهد شد.
عاقبت اولین مجله‏اى را که به مسائل تربیتى از دیدگاه اسلام نگریسته است، پیدا کردم. در شماره دوم امسال در مطلب «شوکران طلاق» اشاره‏هاى زیادى به دختران فرار شده است. متأسفانه خواهر من هفت ماه است که از خانه فرار کرده است ... چون ایمان به خدا را در میان نوشته‏هاى شما حس کردم از شما تمنا مى‏کنم بى‏توجه از کنار نامه‏ام نگذرید و پاسخى به من بدهید. به نظر من فرار بى‏ربط با مسائل خانوادگى و روابط غلط بین پدر و مادرها نیست. من در حال حاضر دغدغه‏هاى تربیتى زیادى نسبت به تربیت پسرم پیدا کرده‏ام که مى‏خواهم حساسیت‏هاى بیجا و نابجا را در مورد تربیت کودک خودم هم بشناسم ... .

ف.ک - تهران‏

خواهر محترم، ما نیز چون شما از فرار خواهرتان متأسف شدیم. همان طور که خودتان هم به آن رسیده‏اید امروزه فرار دختران، تبدیل به یک پدیده نگران‏کننده شده و در خانواده‏هاى روشنفکر، بى‏قید و بند، پولدار و فقیر و حتى مذهبى نیز چنین مواردى مشاهده مى‏شود، طورى که مسئولین باید فکر و برنامه جامعى براى این امر خطیر داشته باشند. مجله «پیام زن» نیز با توجه به توانایى‏هاى خود در این زمینه، گزارش مبسوط «دختران فرار» را تنظیم کرده است که امیدواریم بتواند پاسخگوى سؤالات درونى شما باشد.

با تشکر فراوان از محبت‏هاى بى‏دریغ‏تان، گزارشى با عنوان «راهیان سراب» ارسال مى‏دارم که مربوط به بى‏حجابى است که به سرعت در حال گسترش است و امید است در صورت قابل قبول بودن چاپ شود.

صدیقه شاهسون - نجف‏آباد

دوست عزیز، از نکته‏سنجى شما در تهیه این گزارش متشکریم. چنانچه اثرتان را بازنویسى کنید، کارتان بیشتر به قالب گزارش نزدیک‏تر خواهد شد و ما نیز خواهیم توانست آن را در بخش «دختران بهار» در ستون «دیدار» منعکس کنیم. موفق باشید.