شناسنامه علمى پدیدآورندگان ویژه‏نامه زن در جمهورى اسلامى ایران‏


 

شناسنامه علمى پدیدآورندگان ویژه‏نامه زن در جمهورى اسلامى ایران‏

[ویژه‏نامه زن در جمهورى اسلامى ایران، در این سطح و حجم، دستاورد زحمات و تلاش‏هاى بیش از یکصد نفر از نویسندگان و همکاران در بخش‏هاى مختلف است. این نمایه علاوه بر یادکرد و سپاس‏گزارى که از همکاران خود در بخش‏هاى مختلف کرده، شناسنامه کوتاه علمى پدیدآورندگان مطالب ویژه‏نامه را که شامل هشتاد نفر از صاحب‏نظران و کارشناسان، نویسندگان وگزارشگران مى‏شود، با اشاره به تحصیلات، فعالیت و آثار علمى آنان پیش‏روى خوانندگان گذاشته است.]

ویژه‏نامه زن در جمهورى اسلامى ایران در این سطح و حجم، از آغاز طرح‏ریزى تا پایان که در موضوع خود کارى بى‏سابقه است، پس از توفیق و عنایت الهى، حاصل زحمات زیاد و طاقت‏فرساى بیش از یکصد نفر از خواهران و برادران همکار و صاحب‏نظر و کارشناس در حوزه‏هاى مختلف بوده است که طى حدود 9 ماه در مراحل مختلف موضوع‏شناسى، تصویب موضوعات، سفارش مقالات، نگارش و تهیه، پى‏گیرى و دریافت، ارزیابى و بازنگرى، تایپ و نمونه‏خوانى، ویرایش، طرح و عکس و آماده‏سازى، صفحه‏آرایى و امور هنرى، خدمات و پشتیبانى توانسته‏اند این مجموعه بزرگ را ساماندهى و تقدیم کنند. آنچه در پى مى‏آید فقط شناسه صاحبان اثر و پدیدآورندگان علمى ویژه‏نامه است اما ساماندهى کار ویژه‏نامه، چنان که معلوم است، حاصل همکارى نزدیک و بى‏دریغ گروه زیادى از خواهران و برادران ارجمند بوده است که به فراخور مسئولیت و تجربه و توانایى خود این کار سنگین را تا پایان همراهى کرده‏اند.
در مرحله موضوع‏شناسى به جز نظرخواهى کتبى که از حدود چهل نفر از نویسندگان و کارشناسان مرتبط با مجله صورت گرفت، جهت جمع‏بندى و تصویب موضوعات باید از خانم‏ها «مریم بصیرى، مریم کاویانپور و فریبا ابتهاج» و حجج اسلام آقایان «سیدمحمد موسوى، مهدى مهریزى، احمد حیدرى، محمدمهدى بهداروند، مهدى پورحسین، محمدکاظم تقوى، ابراهیم امیرى و سیدضیاء مرتضوى» نام برد. براى سفارش تهیه مطلب و پى‏گیرى‏هاى بعدى، بخش اصلى کار بر عهده خانم‏ها «فریبا ابتهاج، مریم کاویانپور و مریم بصیرى» بوده است. خانم‏ها «پروانه سلامى و مریم لواسانى»، و آقایان «مهدى پورحسین و سیدهمایون سجادى» نیز این بخش کار را همراهى کرده‏اند. خانم‏ها «بصیرى و کاویانپور» و آقایان «حیدرى، پورحسین و مرتضوى»، کار ارزیابى آثار را بر عهده داشته‏اند. بخش اصلى چکیده‏نویسى‏ها را آقاى «پورحسین» انجام داده است. خانم «محبوبه ابریشم» در تهیه عکس تلاش زیادى کرده است. خانم «صدیقه جلیلى» و آقاى «محسن زمانى» در بخشى از طرح‏ها کمک کرده‏اند. جمع دیگرى از همکاران، ویژه‏نامه را از آغاز تا پایان همراهى کرده‏اند که نام و کارشان در شناسنامه مجله آمده است. نیز حجت‏الاسلام و المسلمین محمد جعفرى گیلانى، رئیس هیئت امناى دفتر تبلیغات اسلامى و مدیر مسئول پیام زن و حجت‏الاسلام و المسلمین سیدحسن ربانى، رئیس دفتر تبلیغات اسلامى، ملاحظه، مطالعه و تأیید نهایى مطالب را هر یک جداگانه بر عهده داشته‏اند.
در اینجا ضمن سپاسگزارى بیکران به پیشگاه خداوند متعال، از همه کسانى که در این ویژه‏نامه ما را یارى دادند و جمع را همراهى کردند، چه آنان که نام‏شان رفت و چه آنان که نام برده نشدند، به ویژه نویسندگان ارجمندى که به هر علت، ویژه‏نامه توفیق نیافت اثر علمى آنان را منتشر کند، نیز مسئولان و همکاران محترم در بخش‏هایى از دفتر تبلیغات اسلامى که این کار را همراهى کردند، نیز همکاران داخلى مجله که با همت و دشوارى، بیشترین بار را در طول ماههاى گذشته بر دوش کشیدند، سپاسگزارى مى‏کنیم و از خداوند بزرگ براى همه این عزیزان سلامتى و پاداش دوچندان مى‏طلبیم. با سپاسگزارى از نویسندگان و صاحب‏نظران ارجمندى که در ویژه‏نامه داراى مطلب و اثر علمى هستند، شرحى هر چند مختصر شناسنامه علمى آنان را بازگو مى‏کنیم و پیشاپیش از نارسایى این نمایه به ویژه نسبت به شخصیت علمى برخى از عالمان و کارشناسان و فرهیختگان پوزش مى‏خواهیم.

«مجله پیام زن»

* *

1/ آرمین منیژه تولد: 1324 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى مجسمه‏سازى، کارشناسى روانشناسى و کارشناسى ارشد مشاوره - کارهاى هنرى و ادبى، عضو هیئت مدیره گروه آبى بیکران.
آثار: کتاب‏هاى مختلف از جمله: 1- سرود اروندرود، 2- راز لحظه‏ها، 3- اى کاش گل سرخ نبود، گزیده ادبیات معاصر (دفتر شانزدهم)، 4- شب و قلندر و ... .
مقاله: مقاله و گزارش‏هاى ادبى و هنرى متعدد و آثار هنرى دستى.
اثر در ویژه‏نامه: با تو هستم همیشه (برداشتى آزاد از زندگى مریم کاظم‏زاده).

2/ آقاشیخ‏محمد مریم تولد:1342 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى تاریخ گرایش علوم سیاسى - مدیر روابط عمومى مرکز امور مشارکت زنان، ناشر و مدیر مسئول خانه فرهنگ و توسعه پایدار.
آثار: کتاب: 1- برندگان نوبل ادبى، 2- برگزیدگان فرهنگى هنرى.
اثر در ویژه‏نامه: 1- کمیسیون‏هاى امور بانوان، روند تشکیل و دستاوردها، 2- چهره‏هاى ماندگار، تجربه‏هاى ماندگار.

3/ ابتهاج‏شیرازى فریبا تولد: 1338 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى مترجمى زبان انگلیسى، عضو تحریریه پیام زن، فعالیت مطبوعاتى در خصوص مسائل زنان در مجله زن روز و تهران تایمز، مسئول روابط عمومى دفتر امور زنان نهاد ریاست جمهورى، کارشناس حوزه ریاست سازمان حفاظت محیط زیست.
آثار: کتاب: 1- نسیم شرق و از حماسه برترید، 2- تسخیر (ترجمه).
مقاله: مقاله‏هاى زیاد از جمله: تهیه و تدوین گزارش زنان و توسعه پایدار در گزارش ملى جمهورى اسلامى به اجلاس جهانى سران براى توسعه پایدار.
اثر در ویژه‏نامه: 1- زنان موضوع ملى، نه ابزار موسمى در گفتگو با خانم زهرا شجاعى، 2- نگاه برابر قانون کار به زنان و مردان در گفتگو با خانم سهیلا جلودارزاده، 3- پلیس زن، افت و خیزها و بایدها و نبایدهاى جامعه زنان، 4- زنان، چشم‏انداز بیست ساله، چهار برنامه توسعه و شش دوره مجلس در گفتگو با آقاى مجید انصارى، 5- گذر از چالش‏ها در گفتگو با خانم معصومه ابتکار، 6- ازدواج از آرزو تا واقعیت.

4/ احمدآبادى‏پور لیلا تولد: 1350 - همدان‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى ارشد اطلاع‏رسانى - راه‏اندازى بانک اطلاعات مقالات زنان، بانک نام‏آوران شهر تهران، بانک پایان‏نامه‏ها در موضوع زنان و طرح‏هاى تحقیقاتى، کارشناس اطلاع‏رسانى مرکز امور مشارکت زنان.
آثار: همکارى در تدوین دائرةالمعارف زنان (مدخل‏یابى) و مقالات متعدد در رشته اطلاع‏رسانى و موضوع زنان.
اثر در ویژه‏نامه: 1- نقش زنان در بهداشت و درمان کشور، 2- زنان متخصص در یک نگاه.

5/ احمدى فرزانه تولد: 1357 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناس علوم ارتباطات شاخه روزنامه‏نگارى - کارشناس روابط عمومى شرکت نصر بنیاد، همکارى با مطبوعات.
اثر در ویژه‏نامه: ورزش بانوان، رشدى چشمگیر، نیازى فراگیر.
6/ ارشدى مریم تولد: 1341 - آران‏
تحصیلات و فعالیت: کارشناسى مدیریت - مدیریت مقاطع مختلف آموزش و پرورش، مشاور فرماندار آران و بیدگل، عضو شوراى مرکز سازمان معلمان ایران، کارشناس ارشد اطلاع‏رسانى مرکز امور مشارکت زنان.
آثار: مقالات متعدد در روزنامه‏ها و نشریات مختلف در زمینه‏هاى فرهنگى و اجتماعى.
اثر در ویژه‏نامه: تربیت و رشد دختران جوان، مسئولیت‏ها، موفقیت‏ها و واقعیت‏ها.

7/ اسلامى سیدحسن تولد: 1339 - کربلا

تحصیلات و فعالیت: خارج فقه و اصول، دکتراى کلام جدید - معاونت پژوهشى مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامى، پژوهشگر و مدرس دانشگاه.
آثار: کتاب: حدود 20 عنوان تألیف و ترجمه از جمله: 1- رؤیاى خلوص: بازخوانى مکتب تفکیک، 2- اخلاق نقد، 3- دروغ مصلحت‏آمیز: بحثى در مفهوم و گستره آن و ... .
مقاله: بیش از هشت عنوان در زمینه‏هاى کلام جدید، اخلاق اسلامى و بحث‏هاى اجتماعى اسلام.
اثر در ویژه‏نامه: سقط جنین از منظر اخلاق، فقه و حقوق.

8/ اطمینان محمدکاظم تولد: 1358 - قم‏

تحصیلات و فعالیت: فقه و اصول - مسئولیت و همکارى در نشریات خیمه و دیدار آشنا.
آثار: مقالات متعدد در زمینه‏هاى فرهنگى.
اثر در ویژه‏نامه: طلاق، چاره چیست؟ (مشترک)

9/ اعلافر صدیقه تولد: 1328 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى زبان ادبیات انگلیسى - مدیرکل اشتغال زنان وزارت کار، مدیر مرکز مشاوره شغلى و کاریابى غیر دولتى کارآوران.
آثار: کتاب: خوداشتغالى، راهکارى براى ایجاد اشتغال.
مقاله: 25 عنوان تألیف و ترجمه در زمینه اشتغال زنان.
اثر در ویژه‏نامه: اشتغال زنان و چالش‏هاى آن.

10/ افتخارى (شالچیان) عبدالرضا تولد: 1337 - کربلا

تحصیلات و فعالیت: کاردانى رشته کامپیوتر - همکارى با نشریات و کارهاى تحقیقاتى در حوزه، مترجم.
آثار: کتاب: حدود پنج عنوان ترجمه از جمله: 1- خزائن علامه نراقى، 2- زندگى‏نامه حضرت امام خمینى و ... .
مقاله: بیش از ده عنوان در زمینه‏هاى تفکر اسلامى.
اثر در ویژه‏نامه: برگردان چکیده‏ها به عربى.

11/ الهامى‏نیا على‏اصغر تولد: 1336 - اراک‏

تحصیلات و فعالیت: خارج فقه و اصول - نویسنده و پژوهشگر.
آثار: کتاب: 30 جلد از جمله: 1- تبلیغ در قرآن، 2- عبرت‏هاى عاشورا، 3- سیره معصومین.
مقاله: مقاله‏هاى متعدد از جمله: نظارت در حکومت امام على(ع)؛ امام على(ع) وجدان بیدار بشرى.
اثر در ویژه‏نامه: انقلاب اسلامى، دیندارى و ارزشمدارى بانوان.

12/ امیرى ابراهیم تولد: 1345 - شهر بابک‏

تحصیلات و فعالیت: خارج فقه و اصول - همکارى با نشریاتى چون مجله حکومت اسلامى و روزنامه جمهورى اسلامى.
آثار: مقاله: دهها عنوان از جمله: امام خمینى و مقابله با ترفندهاى رژیم ستمشاهى؛ تقویم زندگى امام خمینى: معتمد امام؛ ضرورت هوشیارى در برابر تفرقه‏افکنان؛ امام خمینى و رمز محبوبیت و نفوذ در مردم.
اثر در ویژه‏نامه: 1- روزشمار وقایع و تحولات مسائل زنان، دختران و خانواده، 2- نمایه مقالات زن در جمهورى اسلامى ایران.

13/ امینى‏پور عبداللَّه تولد: 1344 - شوش‏دانیال‏

تحصیلات و فعالیت: فوق دیپلم - ترجمه و نگارش در زمینه‏هاى قرآن‏پژوهى و زن‏پژوهى و کتابشناسى.
آثار: کتاب: سیزده عنوان (فردى و گروهى) از جمله: مصحف فاطمه(س)؛ چرا شیعه شدم؛ سیماى شیعیان؛ شکوه فقاهت؛ قیام حسین بن‏على(ع)؛ مرزبان وحى و خرد؛ فرزانه ناشناخته.
مقاله: بیش از پنجاه عنوان در نشریاتى چون: پیام زن، حکومت اسلامى، پیام جاویدان، بیّنات، کتاب ماه (دین) و ... .
اثر در ویژه‏نامه: ویراستار.

14/ انیسى فریبا تولد: 1345 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناس تربیتى گرایش مدیریت و برنامه‏ریزى آموزشى، سردبیر مجلات شمیم و نساء، همکارى با دفتر امور زنان سپاه و ریاست جمهورى.
آثار: کتاب: 1- یاوران ولایت، 2- یاوران حرم، 3- یادنامه شهداى نهاد ریاست جمهورى.
مقاله: عناوین متعدد در روزنامه جمهورى اسلامى، گزارش و گفتگو در برخى از نشریات.
اثر در ویژه‏نامه: 1- زنان، دفاع مقدس و گسترش فرهنگ شهادت و ایثار، روایتى دوباره، 2- زنان، هنر و دفاع مقدس، نگاهى کوتاه.

15/ بادى نزهت تولد: 1359 - قم‏

تحصیلات و فعالیت: دانشجوى مترجمى زبان انگلیسى - همکارى با مجله اشارات مرکز پژوهش‏هاى اسلامى، پیام زن و مجله نقد سینما.
آثار: مقالات متعدد در زمینه‏هاى ادبیات.
اثر در ویژه‏نامه: 1- تصویر زنان در قاب سینما، 2- دختران نسل انقلاب، تصورات، انتظارات.

16/ ببران صدیقه تولد: 1348 - بم‏

تحصیلات و فعالیت: دکتراى ارتباطات، روزنامه‏نگار، معاون اداره کل بین‏الملل سازمان حفاظت محیط زیست، استادیار دانشگاه آزاد.
آثار: کتاب: 1- تاریخ نشریات ویژه زنان، 2- مجموعه شش قسمتى دانستنى‏هاى زیست‏محیطى (ترجمه)، 3- سند کنفرانس جهانى توسعه پایدار در ژوهانسبورگ (ترجمه).
مقاله: موضوعات متعدد در نشریات تخصصى و روزنامه‏ها.
اثر در ویژه‏نامه: 1- مدیریت زنان در نظام، آمارها و تحلیل‏ها، 2- زنان در آموزش عالى کشور؛ حضور کمّى یا کیفى؟

17/ بصیرى بیرق مریم تولد: 1348 - ارومیه‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى ادبیات نمایشى - عضو تحریریه پیام زن، فعالیت در عرصه‏هاى فیلمنامه‏نویسى، نمایشنامه‏نویسى، عکاسى، نقاشى، تدریس هنرى و ادبى، سردبیرى چندین گاهنامه و بولتن هنرى، کارگردانى شش فیلم کوتاه و نمایش و شرکت در ساخت بیش از بیست فیلم کوتاه و بلند، دبیر سرویس بخش هنر و ادب مجله پیام زن.
آثار: کتاب: 1- بانوى نور، 2- مجموعه داستان اکسیر عشق.
مقاله: بیش از 320 عنوان مقاله، گزارش و داستان با عناوینى چون: زن، سینما و بازیگرى، زن در عرصه سینماى ایران، زن و سینما، دلخوشم از اینکه لیلى با من است و ... .
اثر در ویژه‏نامه: 1- زنان سینماى ایران نجیب‏اند (گفتگو)؛ 2- زنان و خانواده در مطالعات دانشگاهى؛ 3- عملکرد دفتر تبلیغات اسلامى در حوزه زنان.

18/ بهداروند محمدمهدى تولد: 1342 - دزفول‏

تحصیلات و فعالیت: خارج فقه و اصول، دکتراى علوم اجتماعى - مشاور عالى دانشگاه قم.
آثار: کتاب، 44 عنوان از جمله: 1- نظام سیاسى در اسلام، 2- سیرى در اندیشه‏هاى امام خمینى، 3- بسترهاى پذیرش قطعنامه 598، 4- توحش در نقاب تمدن، 5- نسبت‏اندیشى شیعى و دمکراسى و ... .
مقاله: بیش از 300 عنوان، از جمله: تبیین حکم ولایى؛ آسیب‏شناسى دولت دینى؛ تبیین و تحلیل مفهوم دین؛ مبانى و ماهیت احکام حکومتى.
اثر در ویژه‏نامه: درآمدى بر سلامت اجتماعى زنان، سیاست‏ها و برنامه‏ها.

19/ بیات ثریا تولد: 1354 - ازنا

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى هنرهاى تجسمى - فعالیت در هنرهایى مانند عکاسى، سفال، طراحى، نقاشى و هنرآموز هنرستان.
آثار: پایان‏نامه با عنوان رنگ و نقش در بافته‏هاى عشایرى؛ گزارش‏هاى متعدد در زمینه‏هاى هنرى.
اثر در ویژه‏نامه: زنان و هنرهاى تجسمى در یک نگاه.

20/ پلنگى محبوبه تولد: 1338 - همدان‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناس علوم اجتماعى - فعالیت‏هاى مطبوعاتى در نشریات اطلاعات و راه زینب و زن روز، مدیر روابط عمومى دفتر امور زنان ریاست جمهورى، مدیر امور بین‏الملل جوانان اهل‏بیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى، مدیر کل روابط عمومى فرهنگستان هنر نهاد ریاست جمهورى.
آثار: ترجمه، گزارش‏ها و گفتگوهاى متعدد در زمینه‏هاى هنرى و اجتماعى.
اثر در ویژه‏نامه: 1- زنان و موسیقى در گفتگو با آقاى ایرج یغمایى؛ 2- زنان ایرانى در نگاه زنان غیر ایرانى.

21/ پورحسین مهدى تولد: 1346 - بابل‏

تحصیلات و فعالیت: خارج فقه و اصول، کارشناس ارشد الهیات و معارف اسلامى - همکارى با مجله حکومت اسلامى و روزنامه جمهورى اسلامى.
آثار: بیش از ده عنوان مقاله از جمله: اختیارات حاکم از دیدگاه اسلام؛ مهار قدرت در قانون جمهورى اسلامى ایران؛ نظارت همگانى و ... .
اثر در ویژه‏نامه: 1- زن و خانواده در مشروح مذاکرات قانون اساسى، 2- پیام زن و مسائل زنان در جمهورى اسلامى.
22/ تراب‏پرور فاطمه تولد: 1351 - تهران‏
تحصیلات و فعالیت: کارشناسى ارشد تحقیق در ارتباطات، عضو هیئت علمى دانشگاه آزاد، کارشناس روابط عمومى سازمان محیط زیست.
آثار: مقالات متعدد در زمینه‏هاى علوم اجتماعى و ارتباطات.
اثر در ویژه‏نامه: جامعه روزنامه‏نگاران زن، نگاهى به تلاش‏ها و چالش‏ها.

23/ تقوى محمدکاظم تولد: 1346 - بابل‏

تحصیلات و فعالیت: خارج فقه و اصول - همکارى با نشریاتى چون پیام زن، حکومت اسلامى و روزنامه جمهورى اسلامى.
آثار: مقاله: بیش از 20 عنوان در زمینه‏هاى اندیشه‏هاى امام، مسائل حوزوى، اندیشه سیاسى، مسائل بانوان.
اثر در ویژه‏نامه: مطبوعات زنان در جمهورى اسلامى.

24/ جلیلى احمدرضا تولد: 1339 - شهرضا

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى زبان و ادبیات انگلیسى - استاد زبان انگلیسى و مترجم.
آثار: کتاب: چهار ترجمه با عنوان‏هاى: 1- دین و نگرش نوین، 2- آینده ادیان، 3- فلسفه زبان، 4- زمان و سرمدیت.
مقاله: هفت اثر در زمینه فلسفه دین از جمله بى‏دلیلى باور (ترجمه)، فهم‏پذیرى گفتگو در باره خدا (ترجمه)، انسان و طبیعت؛ بحران معنوى انسان متجدد.
اثر در ویژه‏نامه: برگردان چکیده‏ها به انگلیسى (مشترک).

25/ جوان‏آراسته حسین تولد: 1343 - مشهد

تحصیلات و فعالیت: خارج فقه و اصول و کارشناسى ارشد حقوق عمومى - معاون آموزشى پژوهشى جامعةالزهرا.
آثار: کتاب: 1- مبانى حکومت اسلامى، 2- درسنامه علوم قرآنى، 3- حاکمیت ملى و دینى در قانون اساسى، 4- مبانى حاکمیت در قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران.
مقاله: 15 عنوان از جمله: شرایط ولایت و رهبرى؛ ولایت فقیه از منظر فقه و حقوق و ... .
اثر در ویژه‏نامه: زن در قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران.

26/ حافظیان فیروزه تولد: 1341 - هندوستان‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناس روانشناسى، فعالیت فرهنگى در کانادا و آمریکا، شاعر و نویسنده و پژوهشگر، همکارى با مطبوعات.
آثار: کتاب‏هاى متعددى از جمله: 1- از باران‏هاى عشق، 2- ساقه‏اى تا ماه، 3- از عاشقانه‏ترین سرزمین‏ها (دو دهه شعر زن در ایران)، 4- با تو تا فواره‏ها.
مقاله: چند عنوان در زمینه زنان شاعر ایرانى و زنان اهل قلم و دو دهه شعر در ایران.
اثر در ویژه‏نامه: زنان شاعر در جمهورى اسلامى ایران.

27/ حسینى سیدعباس تولد: 1326 - کاظمین - عراق‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى ارشد ادبیات زبان انگلیسى - ترجمه و تدریس.
آثار: کتاب: ترجمه از عربى به انگلیسى الصحیفة السجادیة الجامعه (زیر چاپ)، ترجمه مقالات متعدد در نشریات معرفت، حکومت اسلامى، شیعه‏شناسى، حوزه و دانشگاه.
اثر در ویژه‏نامه: برگردان چکیده‏ها به انگلیسى (مشترک).

28/ حسینى محمدرضا تولد: 1341 - مشهد

تحصیلات و فعالیت: خارج فقه و اصول، کارشناس ارشد فقه و مبانى حقوق - دبیر شوراى اطلاع‏رسانى دفتر تبلیغات اسلامى، مدیر اطلاع‏رسانى دفتر تبلیغات اسلامى، مسئول مرکز پژوهش‏هاى اسلامى سازمان زندان‏ها.
آثار: کتاب: 1- مشورت و جوان، 2- تذکرةالاحباب، 3- روضةالرضویه، 4- ولایت علوى، 5- اصول‏الاصلیه، 6- تفسیر دعاى کمیل و ... .
مقاله: مقالات متعدد در زمینه‏هاى علوم اسلامى.
اثر در ویژه‏نامه: حضور اجتماعى زنان، فرصت‏ها و تهدیدها.

29/ حقیقتگو مریم تولد: 1348 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى علوم اجتماعى گرایش ارتباطات - کارشناس امور بانوان سازمان آموزش و پرورش، کارشناس مسئول روابط عمومى سازمان آموزش و پرورش شهرستان‏هاى استان تهران.
آثار: گزارش‏هاى متعدد از مراکز و همایش‏ها و گفتگو با شخصیت‏ها و بانوان صاحب‏نظر.
اثر در ویژه‏نامه: تحصیلات دختران، سندى ماندگار و مایه افتخار.

30/ حنیفه على تولد: 1347 - خدابنده زنجان‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى زبان ادبیات عرب - فعالیت‏هاى هنرى در مراکزى چون جهاد سازندگى و بنیاد شهید و امور تربیتى آموزش و پرورش، دبیر آموزش و پرورش و مدرس انجمن خوشنویسان.
اثر در ویژه‏نامه: مقایسه تصورات، آنچه بود، آنچه شد و آنچه باید شود (مشترک).

31/ حیدرى احمد تولد: 1338 - الیگودرز

تحصیلات و فعالیت: خارج فقه و اصول و کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث - 15 سال پژوهش در علوم قرآنى و فقه سیاسى.
آثار: کتاب: 1- زندگانى امام سجاد(ع)، 2- زندگانى امام باقر(ع)، 3- عوام و خواص از دیدگاه قرآن، 4- بزرگ زنان صدر اسلام، 5- معیارهاى حق و باطل از دیدگاه قرآن، 6- فرازهایى از معارف قرآن (15 جلد).
مقاله: مقالات متعدد از جمله: ساره همسر خلیل‏الرحمن؛ مریم مادر عیساى روح‏اللَّه؛ زن در المیزان؛ خانواده، عشق و استوارى.
اثر در ویژه‏نامه: 1- زن و خانواده در قوانین جمهورى اسلامى ایران؛ 2- کنوانسیون منع کلیه اَشکال تبعیض علیه زنان، مخالفت، سکوت یا الحاق فعال و منتقد.

32/ حیدریان حمیرا تولد: 1349 - گرگان‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناس علوم ارتباطات (گرایش روزنامه‏نگارى) - خبرنگار و صاحب امتیاز و مدیرمسئول نشریه دیموند.
آثار: مقاله: بیش از 250 عنوان و گزارش و خبر در زمینه‏هاى اجتماعى.
اثر در ویژه‏نامه: 1- زنان سرپرست خانوار، در چنبره طرح‏هاى حمایتى کم‏فرجام؛ 2- گسترش خشونت، اگر قانون فریادرس نباشد؛ 3- گفتگو با خانم منیره نوبخت؛ 4- ساختار و عملکرد شوراى فرهنگى اجتماعى زنان.

33/ خوش‏بین سهیلا تولد: 1333 - آبادان‏

تحصیلات و فعالیت: متخصص پزشکى اجتماعى - رئیس اداره تنظیم خانواده، رئیس اداره جمعیت در اداره بهداشت درمان و آموزش پزشکى.
آثار: کتاب: 1- جامعه بهداشت عمومى (3 جلد)، 2- نظام نوین پایش فرآیندهاى پشتیبان برنامه‏هاى بهداشت بارورى، 3- برنامه کشورى جمعیت و تنظیم خانواده، 4- دستورالعمل‏هاى روش‏هاى پیشگیرى از باردارى، 5- دانش خانواده، 6- پیش‏بینى‏هاى جمعیتى ایران و ... .
مقاله: شیوع حاملگى‏هاى ناخواسته در روستاهاى تحت پوشش شهرستان دماوند و بررسى شیوع تولد نوزادان کم‏وزن و عوامل مؤثر بر آن در روستاهاى تحت پوشش دماوند.
اثر در ویژه‏نامه: زنان در جمهورى اسلامى ایران، مرورى بر شاخص‏هاى توسعه.

34/ دهخدا زهره تولد: 1352 - اصفهان‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى حقوق - سرپرست کتابخانه خواهران مرکز تحقیقات و علوم اسلامى، مشاور حقوقى، همکارى با نشریات مختلف.
آثار: مقالاتى چون: حقوق زن از منظر قرآن و قانون؛ دارایى‏هاى زن و شوهر از نظر حقوق؛ محیط بى‏صفاى خانواده و ... .
اثر در ویژه‏نامه: 1- طلاق، چاره چیست؟ (مشترک)، 2- دختران فرارى، زنان رها، چرا و چه باید کرد؟

35/ راغبى معصومه تولد: 1331 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: دکتراى مدیریت، مدیر امور بین‏الملل مرکز امور مشارکت زنان و مدیر عامل انجمن تنظیم خانواده.
آثار: کتاب: 1- زن قاهر یا مقهور (انگلیسى)، مقایسه حقوق زن در اسلام و در جامعه قبل از اسلام بنگال (انگلیسى)، 2- نخستین گزارش توسعه انسانى در جمهورى اسلامى، بخش زنان.
مقاله: چند عنوان در زمینه مدیریت، روش تحقیق و مسائل زنان.
اثر در ویژه‏نامه: 1- واقعیات و توهمات، موقعیت زن و غرب نمونه سوئد؛ 2- چهره زن ایرانى در مطبوعات بیگانه؛ 3- تأثیر انقلاب اسلامى ایران بر بیدارى و اسلام‏خواهى زنان مسلمان در جهان.

36/ رحیم‏زاده معصومه تولد: 1358 - اراک‏

تحصیلات و فعالیت: دانشجوى کارشناسى ارشد توسعه روستایى.
آثار: مقاله: حدود ده عنوان در زمینه‏هاى ترویجى تعاونى‏ها از جمله: نقش آموزش و پرورش در توسعه مشارکت زنان از دیدگاه سیاست‏هاى توانمندسازى؛ نقش ICT در توسعه روستایى.
اثر در ویژه‏نامه: روند تحول و بهبودى وضعیت زنان روستایى، بعد از انقلاب اسلامى (مشترک).

37/ رستمى فرحناز تولد: 1355 - کرمانشاه‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى ارشد توسعه - مدیریت جهاد کشاورزى (شهرستان هرسین).
آثار: مقالات متعدد در زمینه‏هاى کشاورزى، توسعه روستایى و فعالیت‏هاى ترویجى و ارزیابى دامدارى‏ها.
اثر در ویژه‏نامه: 1- روند تحول وضع زنان روستایى، بعد از انقلاب اسلامى (مشترک)، 2- زنان ایران و نقش‏آفرینى در توسعه فراگیر.

38/ رضاپور مهتاب تولد: 1344 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: سطح دو حوزه و کارشناسى مهندس شیمى نساجى - خبرنگار مرکز مدیریت حوزه‏هاى علمیه خواهران.
آثار: مقاله: حدود 20 عنوان در زمینه‏هاى دفاع مقدس؛ زنان از جمله تربیت‏یافتگان فرهنگ عاشورا؛ امام خمینى طراح عرفانى‏ترین راهبرد.
اثر در ویژه‏نامه: انقلاب اسلامى، بستر رویش سبز حوزه‏هاى علمیه خواهران.

39/ زواریان زهرا تولد: 1341 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: دانشجوى رشته فلسفه (کارشناسى) - دبیر صفحه داستان مجله سوره، دبیر تحریریه مجله ادبیات داستانى، نویسندگى، سردبیر سالنامه ادبیات و هنر دینى.
آثار: کتاب: حدود 13 عنوان از جمله: 1- هم‏آغوش روشنایى (رابعه عدویه)، 2- خاتون عشق (زندگى نرجس‏خاتون مادر امام زمان)، 3- بهشته من (فاطمه بنت‏اسد)، 4- دامنى از جنس آب (زندگى حضرت هاجر)، 5- نزدیک‏تر بیا احمد (داستان معراج پیامبر)، 6- رمان «دیانا که بود»، 7- مجموعه داستان او آسمانى بود.
اثر در ویژه‏نامه: روایت جنگ در ادبیات حماسى زنان.

40/ سروش محمد تولد: 1340 - قم‏

تحصیلات و فعالیت: اجتهاد - تدریس خارج فقه و اصول، پژوهش و تحقیق.
آثار: کتاب: 1- دین و دولت در اندیشه اسلامى (کتاب برگزیده سال)، 2- آزادى عقل و ایمان.
مقاله: بیش از یکصد و پنجاه عنوان از جمله: خبرگان و نظارت؛ نصیحت ائمه مسلمین؛ مبانى عقلانى امر به معروف و نهى از منکر؛ حد و حکمت مدارا؛ صلاى صلابت - تحلیلى بر مبانى فقهى حکم تحریم تنباکو؛ طلاق ولایى؛ نگاه (12 قسمت).
اثر در ویژه‏نامه: جایگاه عدالت در استنباط مسائل فقهى حقوقى زنان.

41/ سلامى پروانه تولد: 1353 - گلپایگان‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى ادبیات فارسى - همکارى با دفتر امور زنان، بسیج و کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست.
آثار: همکارى در تدوین ویژه‏نامه مربوط به خانم ضابطیان.
اثر در ویژه‏نامه: 1- شش سال تکاپو از نقطه صفر در گفتگو با خانم شهلا حبیبى؛ 2- ارزیابى پنداشت‏ها، آنچه بود، آنچه شد و آنچه باید شود (مشترک).

42/ سهراب‏زاده هاله تولد: 1341 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى ارشد شهرسازى - کارشناس مسئول آموزش، معاون روابط عمومى و امور بین‏الملل سازمان حفاظت محیط زیست، کارشناس مسئولِ طرح و برنامه سازمان حفاظت محیط زیست.
آثار: کتاب: همکارى در تدوین دو اثر با عنوان‏هاى: 1- معرفى‏نامه انگلیسى سازمان حفاظت محیط زیست، 2- چشم‏انداز جهانى محیط زیست Gao3.
اثر در ویژه‏نامه: زنان، حفظ محیط زیست و منابع طبیعى.

43/ سهرابى آزاده تولد: 1357 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى تئاتر، خبرنگار.
آثار: کتاب: بیا در باره‏اش صحبت کنیم (مجموعه اشعار).
مقاله: مقالات متعدد در زمینه‏هاى تئاتر، سینما، اجتماعى.
اثر در ویژه‏نامه: انقلاب اسلامى راه تئاتر را هموار کرد.

44/ سیف فاطمه تولد: 1351 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناس ارشد مشاوره و کارشناس روانشناسى بالینى - مشاور سازمان جهاد دانشگاهى علوم پزشکى ایران.
آثار: مقالات متعدد در زمینه‏هاى مشاور خانواده و کودک.
اثر در ویژه‏نامه: حقوق و حضانت کودکان.

45/ شادلو شیده تولد: 1350 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناس ارشد علوم سیاسى، کارشناس و مسئول امور بین‏الملل نهاد ریاست جمهورى، محقق دفتر مطالعات سیاسى و بین‏المللى.
آثار: کتاب: 1- پاناما، 2- نیکاراگوئا، 3- سیماى زن در چین، 4- سیماى زن در مصر.
مقاله: حدود 40 مقاله در زمینه‏هاى سیاسى بین‏المللى و حقوق بشر.
اثر در ویژه‏نامه: حقوق زنان، مشکلات قانونى و محدودیت‏ها

46/ شریف حسین تولد: 1362 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: دانشجوى پژوهشگرى اجتماعى دانشگاه تهران - همکارى با هفته‏نامه سروش جوان و جام جم و مسئول کمیته تصویرى کانون‏هاى فرهنگ و اندیشه دانشجویى (کفا).
آثار: مقاله: بیش از 30 عنوان در زمینه‏هاى فرهنگى، اجتماعى از جمله: او با دشمن ملاقات کرده بود (در باره زندگى و اندیشه «نیل پُست مَن») سؤال‏هایى که نمى‏پرسیم؛ خیالبافى‏هاى پیرمرد رفیق‏باز (زندگى‏نامه پر نکته «جان رونالد روئل تالکین).
اثر در ویژه‏نامه: فرهنگ عفاف، آسیب‏ها و راهکارها

47/ شیدائیان حسین تولد: 1340 - آران‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى رشته زبان و ادبیات فارسى، پژوهشگر پژوهشکده تحقیقات اسلامى سپاه.
آثار: کتاب: شش عنوان از جمله: 1- عوام و خواص از دیدگاه امام خمینى؛ 2- رهبرى امام خمینى در دفاع مقدس؛ 3- آمریکا از دیدگاه امام.
مقاله: چند عنوان، از جمله: سیماى مؤمنان در نظام اسلامى.
اثر در ویژه‏نامه: زنان در جمهورى اسلامى ایران، نگرش امام خمینى(ره)، مرورى دوباره.

48/ صادقى میترا تولد: 1350 - شهرضا

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى فیزیک - دبیر انجمن داستان‏نویسان جوان، کارشناس فقه در حوزه هنرى سازمان تبلیغات تهران.
آثار: کتاب: 1- گهواره سبز، 2- پستچى مهربان، 3- ماه و قاصدک، 4- قصه‏هاى آسمانى، 5- باغ قرآنى، 6- آفتاب مهربانى.
مقاله: مقالات متعدد در زمینه ادبیات داستانى.
اثر در ویژه‏نامه: زنان داستان‏نویس پس از انقلاب اسلامى.

49/ صرّامى سیف‏اللَّه تولد: 1342 - خمینى‏شهر

تحصیلات و فعالیت: اجتهاد، کارشناسى ارشد الهیات و معارف اسلامى - تحقیق، مسئول گروه مسائل فقهى حقوقى پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامى.
آثار: کتاب: 1- منابع قانونگذارى در حکومت اسلامى، 2- مبانى احکام حکومتى و مصلحت، 3- احکام مرتد، 4- جایگاه قرآن در استنباط و ... .
مقاله: مقالات متعدد در زمینه‏هاى فقه سیاسى و حقوق اسلامى و رجال.
اثر در ویژه‏نامه: درآمدى بر روابط دختر و پسر و مبانى فقهى آن در نظام اسلامى.

50/ صفاوردى سوسن تولد: 1339 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: دانشجوى دکتراى علوم سیاسى - مسئول بین‏الملل دفتر امور زنان ریاست جمهورى، دبیرکل انجمن زنان پیرو اهل‏بیت، معاون بین‏الملل و عضو شوراى مرکزى شبکه ارتباطى سازمان‏هاى غیر دولتى زنان و عضو هیئت علمى دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزى.
آثار: کتاب: 1- رستاخیزى در تاریکى، 2- چهار جلد کتاب قصه کودکان (ترجمه شده به زبان آلمانى).
مقاله: ترجمه و گزارش‏هاى متعدد.
اثر در ویژه‏نامه: سازمان‏هاى غیر دولتى زنان، فرصت‏ها و تهدیدها.

51/ ظرافت آتوسا تولد: 1350 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناس ارشد روزنامه‏نگارى - خبرنگار صدا و سیما و روزنامه‏ها.
آثار: تهیه خبر و گزارش در مطبوعات.
اثر در ویژه‏نامه: تساوى جنسیت در آموزش عالى، فرصت یا تهدید؟

52/ عابدینى احمد تولد: 1338 - نجف‏آباد

تحصیلات و فعالیت: اجتهاد، کارشناس ارشد معارف تدریس و تحقیق.
آثار: کتاب: 1- شیوه همسردارى پیامبر اکرم(ص)، 2- یک تابستان، 3- ژرفاى قرآن، 4- پلى به دنیاى نسل جوان، 5- ربا، تورم و ضمان.
مقاله: بیش از 80 عنوان مقاله در زمینه‏هاى فقهى، قرآنى، امور اجتماعى و فرهنگى.
اثر در ویژه‏نامه: نهاد خانواده را باید پاس داشت.

53/ عسگرى فاطمه تولد: 1355 - اراک‏

تحصیلات و فعالیت: پژوهشگر، نویسنده، عضو شوراى مرکزى تشکل فرهنگى پژوهشى کوثر ولایت.
آثار: مقاله: حدود پنج عنوان از جمله چگونگى حضور اجتماعى زنان، ناتو در یک نگاه.
اثر در ویژه‏نامه: انقلاب اسلامى و ارائه الگویى مطلوب از زن مسلمان.

54/ غمخوار علیرضا تولد: 1360 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى معدن - فعالیت‏هاى خبرى در مورد مسائل روز.
آثار: خبر و گزارش‏هاى متعدد در زمینه‏هاى محیط زیست، شهرى، اجتماعى و اقتصادى.
اثر در ویژه‏نامه: نقش زنان در آموزش کشور، آمارها و تحلیل‏ها.

55/ قاضى‏زاده کاظم تولد: 1340 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: اجتهاد - استاد حوزه و دانشگاه.
آثار: کتاب: 1- اندیشه‏هاى فقهى سیاسى امام خمینى، 2- حکومت اسلامى، 3- حکومت و سیاست در قرآن، 4- جایگاه شورا در حکومت اسلامى.
مقاله: بیش از 20 عنوان در زمینه‏هاى فقهى، فقه سیاسى و قرآن و حدیث، از جمله: اعتبار رأى اکثریت؛ مشروعیت حکومت نبوى.
اثر در ویژه‏نامه: زنان و مسئولیت‏هاى اجرایى در سطح کلان.

56/ قوامى سیدصمصام‏الدین تولد: 1334 - کرمان‏

تحصیلات و فعالیت: خارج فقه و اصول، کارشناس مدیریت صنعتى - مسئول آموزش سازمان حوزه‏هاى خارج از کشور؛ مدیریت مدرسه معصومیه؛ عضو هیئت علمى فصلنامه حکومت اسلامى؛ صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصلنامه نخل شهداد ویژه مدیریت اسلامى.
آثار: کتاب: 1- مدیریت از منظر کتاب و سنت؛ 2- نبوت؛ 3- وظایف ائمه جمعه در انطباق با نظریه خدمت.
مقاله: حدود 30 عنوان، از جمله: ساختار حکومت پیامبر؛ ساختار حکومت اسلامى؛ نظام قضایى امیر مؤمنان(ع).
اثر در ویژه‏نامه: زنان، کارکردهاى مدیریتى، تداخل نقش‏ها.

57/ کاویانپور مریم تولد: 1347 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: دیپلم و سطح یک حوزه - عضو تحریریه پیام زن، همکارى با جامعةالزهرا، شرکت در فعالیت‏هاى بنیاد خیریه حضرت خدیجه، معاونت ارتباطات مجله پیام زن.
آثار: چندین خبر، گزارش و گفتگو در مجله پیام زن.
اثر در ویژه‏نامه: شناسنامه پدیدآورندگان ویژه‏نامه.

58/ کردزنگنه شهناز تولد: 1341 - اهواز

تحصیلات و فعالیت: کارشناس برنامه‏ریزى آموزشى، کارشناس و مسئول آموزش بزرگسالان.
آثار: چند عنوان مقاله در زمینه سوادآموزى و مسائل زنان.
اثر در ویژه‏نامه: نهضت اسلامى، نهضت رشد و سوادآموزى زنان.

59/ کرمى مسعوده تولد: 1355 - بم‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى مترجمى زبان انگلیسى - تدریس در رشته‏هاى مختلف چون زبان خارجى، عکاسى و فیلمنامه‏نویسى؛ همکارى با واحد فیلمنامه مرکز پژوهش‏هاى اسلامى صدا و سیماى قم؛ نویسندگى شبکه نور.
آثار: مقاله مراحل خلق شخصیت و تهیه گزارش‏هایى با عنوان‏هاى «دریچه‏اى رو به خیال»، «آرژانتین فرصت و آزمون»، «تولد دوباره جامعةالزهرا»؛ نگارش فیلمنامه بلند سینمایى «توسل»؛ نگارش فیلمنامه‏هاى کوتاهى چون «شهاب سرگردان»، «ساده اما بعید» و ...؛
اثر در ویژه‏نامه: خواسته‏هاى زنان از خانه تا جامعه.

60/ گرامى‏زادگان اشرف تولد: 1331 - قم‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناس حقوق قضایى، مشاور حقوقى مجلس شوراى اسلامى در دوره ششم، مدیرمسئول مجله زن روز، مشارکت در طرح پژوهشى بازنگرى قانون مدنى، رئیس کمیته زنان، جوانان و امور خانواده مرکز پژوهش‏هاى اسلامى و مدیرمسئول مجله حقوق زنان.
آثار: مقاله: بیش از 200 عنوان در زمینه مسائل حقوق زنان، طرح پژوهشى بازنگرى قانون مدنى.
اثر در ویژه‏نامه: گذرى بر حضور و حقوق زنان در شش دوره مجلس شوراى اسلامى.

61/ گلى‏زواره غلامرضا تولد: 1337 - زواره‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى جغرافیا - نویسنده و محقق، همکارى با نشریات مختلف از جمله مشکوة، مکتب اسلام، زائر، آینه پژوهش و ... همکارى با پژوهشکده باقرالعلوم، همکارى با تحریریه پاسدار اسلام و ... .
آثار: کتاب‏هاى متعدد از جمله: 1- جرعه‏هاى جانبخش، 2- آشناى عرشیان، 3- هاجر، اسوه استقامت، 4- کوفه پایگاه شیعیان، 5- بانوى باکرامت، 6- قدس مصلاى پیامبران.
مقاله: بیش از یکصد عنوان مقاله در زمینه‏هاى تاریخ، جغرافیا، شرح حال، معرفى کتاب، نقد کتاب و مسائل فرهنگى تربیتى و سیره اهل بیت.
اثر در ویژه‏نامه: 1- زنان، خانواده و جامعه در نگاه مقام معظم رهبرى؛ 2- کتابشناسى توصیفى 25 کتاب گزیده؛ 3- حقوق سیاسى اجتماعى زنان، پیش و پس از انقلاب اسلامى (گزارش کتاب).

62/ گیویان عصمت تولد: 1341 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى زبان انگلیسى - همکارى با مطبوعات و حوزه هنر و اندیشه اسلامى و انتشارات مدرسه.
آثار: کتاب: 1- راز یاس‏هاى کبود، 2- زندگى‏نامه میرزا کوچک‏خان.
مقاله: گفتگوها و گزارش‏هاى متعدد هنرى، فرهنگى، اجتماعى و داستان‏هاى کوتاه.
اثر در ویژه‏نامه: گفتگو با خانم دکتر زهرا رهنورد.

63/ لطیفى محمود تولد: 1331 - همدان‏

تحصیلات و فعالیت: خارج فقه و اصول - نویسنده و محقق، عضو تحریریه نشریه نامه جامعه.
آثار: کتاب: 1- مبانى فقهى قانون اساسى، 2- سنن‏الامام على(ع) (گروهى).
مقاله: مقالات متعددى از جمله: عدالت اجتماعى در حکومت علوى؛ امام خمینى و مبانى مدیریت اسلامى.
اثر در ویژه‏نامه: زنان، از نیازهاى واقعى تا کاستى‏ها و مشکلات کاذب.

64/ لقمانى احمد تولد: 1342 - اصفهان‏

تحصیلات و فعالیت: خارج فقه و اصول، نویسنده.
آثار: کتاب‏هاى متعدد از جمله: 1- سپهسالار عشق، 2- یاس یاسین، 3- همسایه آفتاب، 4- جوانان، پرسش‏ها و پاسخ‏ها (2 جلد)، 5- استخاره و نقش آن در زندگى، 6- راز سختى‏ها و بلاها در زندگى.
مقاله: بیش از صد عنوان، از جمله: خنده و شوخى و شادمانى؛ شیوه‏هاى گفتگو با جوانان و ... .
اثر در ویژه‏نامه: جمهورى اسلامى، الگوهاى برتر، بایدها و نبایدها.

65/ لواسانى مریم تولد: ؟ - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: دیپلم، کارشناس امور ادارى.
اثر در ویژه‏نامه: زنان و دختران اقلیت‏هاى دینى در جمهورى اسلامى.

66/ محمدى نفیسه تولد: 1359 - قم‏

تحصیلات و فعالیت: دانشجوى کارشناسى ناپیوسته رشته ادبیات، نویسنده، تهیه خبر و گزارش، همکارى با نشریات در زمینه داستان‏نویسى.
آثار: مقالات و خبر و گزارش‏هاى متعدد در زمینه‏هاى فرهنگى، اجتماعى و هنرى.
اثر در ویژه‏نامه: طلاق، چاره چیست؟ (همکارى).

67/ مرتضوى سیدضیاء تولد: 1337 - یزد

تحصیلات و فعالیت: طلبه - تدریس و تحقیق، سردبیر پیام زن‏
آثار: کتاب: 1- فقه‏الثقلین (تقریرات طلاق)، 2- عاشورا در فقه، 3- امام خمینى و الگوهاى دین‏شناختى در مسائل زنان، 4- فاطمه، گلواژه آفرینش، 5- روزهاى خاطره (ترجمه)، 6- درآمدى بر شناخت مسائل زنان، 7- درآمدى بر شکل‏گیرى شخصیت جوان.
مقاله: بیش از یکصد و پنجاه عنوان در زمینه‏هاى فقهى، تربیتى، اجتماعى، تاریخى، تفسیرى و سیاسى، از جمله: شایستگى زنان براى قضاوت؛ تفسیر سوره نور (26 قسمت - ادامه دارد)؛ اخلاق حکومتى (30 قسمت)؛ شیخ مفید و فقه حکومت؛ درآمدى بر نظریه شیخ انصارى در مصرف خمس؛ امام خمینى، سیره روحانیت، حکومت و عنصر ثبات و تغییر در احکام؛ عدالت اجتماعى در مصاف با اسلام آمریکایى.
اثر در ویژه‏نامه: 1- زن در جمهورى اسلامى ایران، نگاهى به دیروز (سرمقاله) 2- زن در جمهورى اسلامى ایران، کجا ایستاده‏ایم؟ (سرمقاله) 3 و 4- زن در جمهورى اسلامى ایران، گزارش کارکرد (سرمقاله) 5- درآمدى بر شبهه‏شناسى مسائل زنان 6- نمایه تشکل‏هاى زنان.

68/ معین‏الاسلام مریم تولد: 1339 - اراک‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى زبان و ادبیات عرب، سطح سوم حوزه - فعالیت‏هاى تحقیقى و پژوهشى، تدریس در دانشگاه و حوزه، کارشناس صدا و سیما در مباحث زنان و جوانان و عضو هیئت علمى مرکز تربیت معلم.
آثار: کتاب: سه اثر با عنوان‏هاى: 1- روانشناسى زن در نهج‏البلاغه، 2- مبانى روانشناختى خوشبختى با نگرش دینى، 3- زنان و برنامه تربیتى اسلام.
مقاله: بیش از 25 عنوان در زمینه‏هاى مسائل زنان و مسائل تربیتى، از جمله: راهکارهاى تعمیق معرفت دینى در جوانان؛ نقش زنان در مقابله با تهاجمات فرهنگى؛ چشم‏اندازى بر برخى از آسیب‏هاى تربیت مهدوى.
اثر در ویژه‏نامه: جایگاه و نقش مادرى در جمهورى اسلامى ایران.

69/ مقدادى محمدمهدى تولد: 1351 - قم‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى ارشد حقوق خصوصى، خارج فقه و اصول - کارشناس پژوهشى دانشگاه مفید، مدیر دفتر برنامه‏ریزى و خدمات پژوهشى دانشگاه مفید، مدرس و پژوهشگر، مسئول کتابخانه تخصصى فقهى ائمه اطهار(ع).
آثار: کتاب: شرکت در تحقیق شش عنوان فقهى از جمله کتاب خمس، تقریر آیت‏اللَّه سیدحسین بروجردى، کتاب حدود، تألیف آیت‏اللَّه فاضل لنکرانى.
مقاله: بیش از ده عنوان در زمینه حقوق خانواده و حقوق زن از جمله، زن و تصدى مسئولیت ریاست جمهورى؛ قلمرو ولایت قهرى در امور صغار؛ ریاست مرد در رابطه با زوجیت.
اثر در ویژه‏نامه: زنان و حمایت‏هاى قانونى.

70/ ملارضایى الهام تولد: 1356 - اهواز

تحصیلات و فعالیت: کارشناس علوم ارتباطات - فعالیت‏هاى مطبوعاتى، خبرنگارى، نویسندگى و همکارى با نشریه 19 دى.
آثار: مقاله: بیش از 100 عنوان و گزارش با گرایش‏هاى اجتماعى و خانوادگى.
اثر در ویژه‏نامه: گزارش ساختار و عملکرد دفتر مطالعات و تحقیقات زنان قم.

71/ موسوى کاشمرى سیدمهدى تولد: 1342 - کاشمر

تحصیلات و فعالیت: اجتهاد - محقق و نویسنده‏
آثار: کتاب‏هاى متعدد از جمله: 1- پرسمان آیه ولایت، 2- دولت و امنیت، 3- روابط امام على(ع) و خلفا، 4- روش‏هاى تربیت.
مقاله: دهها عنوان از جمله: نقش زمان و مکان در اجتهاد؛ اسلام و حکومت؛ انتقادگرى و انتقادپذیرى در حکومت علوى.
اثر در ویژه‏نامه: حضور اجتماعى زنان، بایدها و نبایدها.

72/ مولاوردى شهین‏دخت تولد: 1344 - خوى‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى ارشد حقوق بین‏الملل - مدیر ارتباطات بین‏الملل مرکز امور مشارکت زنان، فعالیت‏هاى اجتماعى، سیاسى فرهنگى، کارشناس حقوق و تدریس.
آثار: کتاب: 1- کالبدشکافى خشونت علیه زنان، 2- موازین بین‏المللى حقوق زنان (2 جلد).
مقاله: مقاله‏هایى در زمینه‏هاى حقوق زنان و حقوق بشر.
اثر در ویژه‏نامه: زن ایرانى و تجربه 25 سال حضور در مجامع بین‏المللى.

73/ مهریزى مهدى تولد: 1341 - مشهد

تحصیلات و فعالیت: اجتهاد، مدرس دانشگاه، سردبیر فصلنامه علوم حدیث و قائم مقام مرکز تحقیقات دارالحدیث.
آثار: کتاب: سى عنوان تحقیق، ترجمه و تصحیح از جمله: 1- بلوغ دختران، 2- کتابشناسى اصول فقه شیعه، 3- زن، حجاب، 4- سیاست‏نامه امام على(ع) (ترجمه)، 5- فقه‏پژوهى (2 جلد)، 6- اسلام و مدرنیته (ترجمه)، 7- شخصیت و حقوق زن در اسلام.
مقاله: بیش از صد عنوان در نشریات مختلف علمى و تخصصى.
اثر در ویژه‏نامه: آسیب‏شناسى پژوهش‏هاى فقهى مسائل زنان.

74/ مهورى محمدحسین تولد: 1340 - اصفهان‏

تحصیلات و فعالیت: خارج فقه و اصول - نویسنده و محقق.
آثار: کتاب: 1- زمامداران، 2- جانبازان.
مقالات: حفظ نظام؛ مرجعیت و رهبرى؛ بیعت یا انتخاب؛ نقش مردم در حکومت معصومان(ع) و مقالات متعدد دیگر.
اثر در ویژه‏نامه: درآمدى بر مسئولیت نظام اسلامى در پاسدارى از پاکدامنى و عفت عمومى.

75/ میرحسینى زهره تولد: 1335 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: دکتراى رشته کتابدارى و اطلاع‏رسانى - مسئول بانک اطلاعات و مدیر کتابخانه دفتر برنامه‏ریزى خارجى معاونت امور بین‏الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، مشاور اطلاع‏رسانى در مرکز تحقیقات امور بین‏الملل، عضو هیئت علمى دانشگاه آزاد اسلامى واحد تهران (شمال)، عضو هیئت تحریریه مجله پیوند.
آثار: کتاب: چندین عنوان از جمله: 1- کتابخانه کلاسى، راهنماى معلم کتابدار، 2- درخت گیلاس (ترجمه)، 3- راهنماى تولید رسانه‏هاى یادگیرى در سطح محلى.
مقاله: بیش از 30 عنوان در زمینه‏هاى کتابدارى و اطلاع‏رسانى و مسائل اجتماعى و خانواده.
اثر در ویژه‏نامه: 1- نگاهى به اولویت‏هاى آموزشى زنان در ایران؛ 2- زنان و خانواده در 25 سال نشر کتاب.

76/ میرزااسکندرى طیبه تولد: 1338 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى ارشد جامعه‏شناسى - فعالیت‏هاى مطبوعاتى، پژوهشى و نویسندگى.
آثار: کتاب: دکتر شمس نجف‏آبادى از دانشگاه تا محراب.
مقاله: بیش از صد عنوان در زمینه‏هاى مسائل اجتماعى بخصوص زنان.
اثر در ویژه‏نامه: 1- تضعیف خانواده، زنان مقصرند یا قربانى؛ 2- آسیب‏شناسى سیاست‏هاى فرهنگى، اجتماعى و سیاسى در موضوع زن و خانواده؛ 3- نگاهى به وضع خانواده در بیست سال آینده.

77/ نژادى اطهره تولد: 1354 - رفسنجان‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناسى ارشد محیط زیست - کارشناس مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهورى، مسئول کمیته محیط زیست خانه فرهنگ و توسعه پایدار، عضو انجمن ارزیابى محیط زیست.
آثار: مقالات متعدد در زمینه‏هاى امور زنان و محیط زیست، تدوین خبرنامه‏هاى فرهنگى اجتماعى مرکز امور مشارکت زنان.
اثر در ویژه‏نامه: زنان و دختران روستایى و عشایرى در جمهورى اسلامى.

78/ نوابى‏نژاد شکوه تولد: 1315 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: دکتراى روانشناسى مشاوره، عضو هیئت علمى دانشگاه، کارشناس آموزش والدین سازمان اولیا و مربیان، رئیس و نایب رئیس شبکه ارتباطى سازمان‏هاى غیر دولتى زنان، نایب رئیس فدراسیون اسلامى ورزش زنان، کارشناس و روانشناس خانواده صدا و سیما.
آثار: کتاب: سى عنوان تألیف و ترجمه از جمله: 1- مشاوره ازدواج، 2- روانشناسى زن، 3- راهنمایى و مشاوره گروهى، 4- نظریه‏هاى مشاوره و روان‏درمانى و ... .
مقاله: سى عنوان در زمینه‏هاى مسائل زنان، جوانان، مشاوره و روان‏درمانى خانواده.
اثر در ویژه‏نامه: 1- زنان و بزهکارى، اعتیاد، خودکشى، سرقت؛ 2- زندانیان زن، آمارها و مقایسه‏ها.

79/ وزیرى‏مقدم مرضیه تولد: 1354 - قم‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناس ادبیات عرب - نویسندگى و فیلمنامه‏نویسى، عضو شوراى کانون فیلمنامه نو.
آثار: شش مقاله دانشجویى، چهار فیلمنامه بلند با نام‏هاى: بوریا، اسماء، یک لحظه ترد و زخمى‏ترین ستاره. هفت فیلمنامه کوتاه از جمله: پ مثل پشمک، زخم‏هاى پریشان، شکوفه‏هاى زمینى و ... .
اثر در ویژه‏نامه: سیماى زن از نگاه سینماگران زن.

80/ ولى‏مراد فرشته تولد: ؟ - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: کارشناس جامعه‏شناسى - نویسنده و منتقد و تهیه‏کننده تلویزیون.
آثار: کتاب: مرغ سحر.
مقاله: بیش از 50 عنوان و تحقیق و داستان کوتاه و ترجمه و سفرنامه.
اثر در ویژه‏نامه: جایگاه و نقش زنان در سیماى رسانه ملى.

81- شفیعى حیدرعلى تولد: 1332 - ایلام‏

تحصیلات و فعالیت: دیپلم - فعالیت ادبى.
آثار: کتاب: از کران شرقى (شعر).
اثر در ویژه‏نامه: زنان در آینه شعر پس از انقلاب.

82- شریعتمدارى حمیدرضا تولد: 1346 - تهران‏

تحصیلات و فعالیت: خارج فقه و اصول، دکتراى فلسفه و کلام اسلامى از دانشگاه تهران - تدریس، عضو هیئت علمى مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، سردبیر مجله هفت آسمان.
آثار: کتاب: 1- سکولاریزم در جهان غرب، 2- گفتگوى اسلام و مسیحیت، 3- آئین دانشورى (ترجمه المراد من منیة المرید).
مقاله: بیش از 100 مقاله در زمینه‏هاى ادیان و مذاهب اسلامى و حوزه‏هاى اجتماعى.
اثر در ویژه‏نامه: زن در جامعه معاصر ایرانى (ترجمه).