گزیده استفتاها از محضر امام خمینى (22)

احکام تماس و صدا

س: در جبهه اگر پرستار در حین پانسمان مجبور به نظر و لمسى که موجب حرمت است باشد لمس و نظر او چه صورت دارد؟

ج: اگر براى سلامت او [مریض‏] لزوم دارد و کسى که محرم است نیست مانع ندارد به مقدار ضرورت.

س: در بعضى از مناطق ایران براى عقد ازدواج از طرف مقامات مسئول دستور مى‏دهند که عروس و داماد ورقه آزمایش خون تهیه کنند، چنانچه دکتر زن براى این آزمایش وجود نداشته باشد آیا دکتر مرد مى‏تواند این وظیفه را انجام دهد؟
و نیز اگر دکتر زن وجود دارد ولى در اثر بى‏توجهى یا غیر آن دکتر مرد آزمایش را انجام مى‏دهد آیا اشکالى دارد؟

ج: اگر آزمایش مستلزم لمس یا نظر حرام باشد جایز نیست.

س: جهت تعیین سن دختر باید پیش رئیس دادگاه بروند (رئیس دادگاه مرد است و جسم دختر را لمس مى‏کند) آیا اشکال دارد؟

ج: جایز نیست مگر آنکه از پشت لباس باشد.

س: با توجه به اینکه روال آموزش پزشکى در بیمارستان‏ها طورى است که گاهى دانشجویان مجبور به لمس و یا نگاه به بدن نامحرم مى‏باشند، آیا از نظر شرعى روابط دانشجو با بیمار همان رابطه پزشک با بیمار است؟ و آیا براى انجام موارد فوق لازم است بیمار در جریان امر قرار گیرد؟ و آیا رضایت بیمار براى معاینه وى توسط غیر پزشک معالج (دانشجو و دستیار) لازم است؟

ج: از لمس و نظر به جاهاى حرام باید اجتناب شود، مگر در مورد اضطرار؛ و گفتن به بیمار لازم نیست.

س: من دانشجوى رشته پزشکى هستم، لازمه آموزش در این رشته، معاینه بیماران مرد به وسیله دانشجویان دختر مى‏باشد. آیا از نظر شرعى اشکالى در این امر وجود دارد؟

ج: ادامه تحصیل بلامانع است، ولى از لمس و نظر حرام باید اجتناب شود.

س: آیا جایز است پزشک زن یا دانشجوى پزشکى دختر (به عنوان آموزشى و یا معالجه) براى بیماران مرد «سوند ادرارى» بگذارد؟

ج: جایز نیست. و در مواقع ضرورت باید حتى‏المقدور براى مردها پزشک مرد و براى زن‏ها پزشک زن متصدى شود.

س: خواهرانى که دانشجوى کارآموز هستند، آیا براى حمام دادن بیمار مرد و ماساژ دادن پشت بیمار (در صورتى که بهیار مرد در محل مى‏باشد) از نظر شرعى مجاز هستند؟ لازم به تذکر است که دانشجویان کارآموز با اصرار مربى آموزشى مجبورند حتى بیمارانى که قادر به حرکت کامل هستند و تقریباً بهبود یافته‏اند (به خاطر کسب نمره و مهارت) ماساژ بدهند، آیا این کارها از نظر شرع مقدس جایز است؟

ج: اگر ضرورت نباشد جایز نیست.

س: آیا زنان مى‏توانند در حضور نامحرم سرودهاى انقلابى و سخنرانى مذهبى داشته باشند؟

ج: سخنرانى با مراعات وظایف شرعیه و نبود مفسده مانع ندارد.

س: اینجانب مبلّغه‏اى مى‏باشم که در ایام وفیات و اعیاد ائمه(ع) در اجتماع مخدّرات سخنرانى مى‏کنم، ولى این کار بدون بلندگو ممکن نیست؛ و از طرفى هم ممکن است مرد نامحرمى از کنار محفل بگذرد و بعضى از کلمات اینجانب را به طور واضح یا غیر واضح استماع نماید، در این صورت تبلیغ بنده از نظر جناب‏عالى چه صورت دارد؟

ج: شنیدن مرد اجنبى صداى زن را در صورتى که بدون مفسده باشد اشکال ندارد.

س: با توجه به اینکه زنان و دختران در پیروزى انقلاب اسلامى سهم عظیمى داشته‏اند، فعلاً بانوان و دوشیزگان در مجالس و محافل و تظاهرات با مردان همدوش شده و حتى در مجالس مردان صحبت مى‏کنند و بعضى از بانوان یا دوشیزگان با صداى بلند در مجلس مردانه قرآن مى‏خوانند و ترجمه مى‏کنند، آیا کار آنها از نظر شرع اسلام جایز است یا خیر؟

ج: تظاهرات و سخنرانى بانوان در صورت عدم مفسده مانع ندارد، و از خواندن اشعار و غیر آن با لحن، بین مردان اگر موجب مفسده است باید اجتناب نمایند.

س: خواندن سرودهاى دسته‏جمعى خواهران نزد برادران جایز است؟

ج: با مراعات حجاب مانع ندارد، مگر آنکه مفسده داشته باشد.

س: مسابقه قرائت قرآن زن در محفل مردان چه صورت دارد؟ و سخنرانى زن در میان مردان چه صورت دارد؟

ج: حکم، دائرمدار وجود مفسده و عدم آن است.

س: آیا قرآن خواندن خواهران در مراسم صبحگاهى با صوت بلند با توجه به اینکه دبیران مرد هم صداى ایشان را مى‏شنوند اشکال دارد یا نه؟

ج: اشکال ندارد مگر آنکه موجب تحریک و مفسده باشد.

س: استفاده از کفش‏هایى که با وجود پاشنه کوتاه صدا مى‏دهد براى زنان چگونه است؟ و همین طور کفش‏هاى ورنى و برّاق؟

ج: اشکال ندارد مگر آنکه جلب توجه نامحرم نماید و موجب فساد شود.