اخبار


 

اخبار

فرصت‏هاى مدیریتى زنان 6 برابر افزایش یافته است‏

رئیس مرکز امور مشارکت زنان نرخ بیکارى زنان در جامعه را دو برابر مردان دانست و گفت: تحصیلات بیشتر زنان و افزایش نرخ فارغ‏التحصیلان مستلزم ایجاد مشاغل جدید و بیشتر براى زنان است.
خانم «زهرا شجاعى»، مشاور رئیس‏جمهورى در بیست و سومین نشست مدیران کل روابط عمومى با ارائه گزارشى از پیشرفت وضعیت زنان گفت:
نسبت ازدواج به طلاق طى سال‏هاى 76 تا 82 به دلیل افزایش سن ازدواج کاهش یافته و اکثر طلاق‏ها در 3 سال اول زندگى به علت مشکلات خانوادگى، اشتغال و اعتیاد رخ داده است.
وى افزود: در زمینه نرخ بارورى و شاخص‏هاى بهداشتى به موقعیت‏هایى دست یافته‏ایم. این در حالى است که در سال 76 حدود 88 درصد جمعیت زنان، غیر فعال اقتصادى محسوب مى‏شدند اما طبق آمار بانک مرکزى در سال 82، 8/11 درصد جمعیت زنان، فعال اقتصادى بوده‏اند.
رئیس مرکز امور مشارکت زنان نرخ مدیران عالى‏رتبه زن را 7/2 درصد دانست و گفت: فرصت‏هاى مدیریتى زنان نسبت به سال 76 حدود 6 برابر شده است این در حالى است که تعداد پست‏هاى مدیریتى آنها همچنان ثابت مانده است.
به گفته وى زنان سهم درآمد اندکى نسبت به مردان دارند، زیرا در بحث اقتصادى و اشتغال بخصوص در مشاغل روستایى، زنان با وجود کار بیشتر، درآمدى به دست نمى‏آورد. همچنین نرخ فعالیت اقتصادى زنان طى سالیان اخیر به دلیل مشکلات ورود به بازار کار رشد چندانى نداشته است.
وى افزود: در زمینه مشارکت سیاسى توده زنان، رشد خوبى براى انتخابات مجلس شوراى اسلامى دیده مى‏شود. این در حالى است که مشارکت سیاسى زنان در حد نخبگان فراتر از خواست زنان است و تعداد نمایندگان زن در هر دوره یک نفر کاهش یافته و کاندیداتورى هیچ یک از زنان در انتخابات ریاست‏جمهورى تأیید نشد.
رئیس مرکز امور مشارکت زنان با اشاره به رشد 9 برابرى سازمان‏هاى غیر دولتى زنان از سال 76 تا 82 خاطرنشان کرد:
امروزه دنیاى پیرامون زنان و دختران جوان و انتظارات آنها از جامعه و مسئولان نظام نسبت به سال‏هاى گذشته متفاوت شده است.

شوراى فرهنگى اجتماعى زنان خواستاراجراى منشور حقوق زنان توسط هیئت دولت شد

به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در پانصد و دهمین جلسه این شورا، اعضاى تحقق نظام‏مند حقوق و مسئولیت‏هاى زنان در عرصه‏هاى حقوق فردى، اجتماعى و خانوادگى مبتنى بر قانون اساسى و اهتمام بیشتر رئیس‏جمهور و هیئت دولت جدید را در اجراى منشور حقوق و مسئولیت‏هاى زنان در نظام جمهورى اسلامى ضرورى دانستند.
همچنین اعضاى این شورا به منظور توجه بیشتر به نهاد خانواده و تحقق دیدگاه اسلام در خصوص اهمیت جایگاه، منزلت و کارکردهاى خانواده در نظام اسلامى، حمایت از تشکیل، تحکیم و تعالى خانواده و پیشگیرى از تزلزل و فروپاشى خانواده، ارتقاى سطح فرهنگى جامعه، همگرایى و هماهنگى کلیه سیاست‏ها و برنامه‏ریزى‏ها در موضوع خانواده به منظور بهبود وضعیت تشکیل، تحکیم و تعالى خانواده، آگاهى افراد خانواده نسبت به حقوق و وظایف یکدیگر و زدودن نگرش‏هاى غلط جامعه، گسترش و تعمیق ارزش‏هاى اصیل اسلامى در خانواده براى تربیت نسل سالم، باایمان، مسئول در رشد خود، خانواده و جامعه، ایمن‏سازى خانواده از آسیب و بحران‏هاى اجتماعى و حمایت از خانواده‏هاى آسیب‏دیده بر اجراى سیاست‏هاى تشکیل، تحکیم و تعالى خانواده در سطح جامعه اصرار ورزیدند.
در ادامه این جلسه بررسى اولویت‏هاى برنامه‏اى سال 84 سیاست‏هاى حمایت از زنان خانه‏دار و سرپرست خانوار، شناسایى سیاست‏ها و اهداف در کشورهاى جهان سوم خصوصاً خاورمیانه در حوزه مسائل زنان، سیاست‏هاى توسعه و تقویت سیستم ارزشیابى و نظارت شوراى زنان جهت ایجاد هماهنگى در فعالیت امور زنان در نهادهاى دولتى و غیر دولتى مورد بحث قرار گرفت.

ارزش کار خانگى زنان‏ برابر 40 درصد درآمد تولید ناخالص ملى است‏

مدیرکل دفتر امور اجتماعى استاندارى تهران گفت: ارزش کار خانگى زنان با 40 درصد درآمد تولید ناخالص ملى برابر است.
خانم «زهرا نژادبهرام» گفت: نرخ اشتغال زنان در کشور 13 تا 14 درصد است در حالى که در سال 1357 با جمعیت 23 میلیونى، همین میزان اشتغال براى زنان وجود داشت.
وى در ادامه افزود: اگر زنان در خانه به طور متوسط فقط 8 ساعت کار رفت و روب انجام دهند، به غیر از کارهاى مراقبت از کودکان، آموزش آنها، پرستارى از بیمار و سالمند، در طول ماه باید 360 هزار تومان حقوق دریافت کنند، در صورتى که زنان ما تازه بیش از هشت ساعت در روز کار مى‏کنند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعى استاندارى تهران گفت: ناآگاهى زنان از حقوق و مسائل حقوقى از دیگر مشکلات جامعه زنان است، این ناآشنایى سبب شده زنان تصور کنند تمامى قوانین بر ضد آنهاست.

60 درصد دختران فرارى‏ دانش‏آموز مقطع راهنمایى هستند

«عباس گلدوست عارفى» جامعه‏شناس و عضو هیئت علمى دانشگاه تهران با اشاره به اینکه 60 درصد دختران فرارى در مقاطع تحصیلى راهنمایى هستند، گفت: متأسفانه در مناطق دور از مرکز و در شهرهاى کوچک، خانواده‏ها مرگ را تنها راه علاج دختران فرارى پس از بازگشت به خانه مى‏دانند.
وى تأکید کرد: بر اساس آمارهاى بین‏المللى سالانه 10 میلیارد دلار از سود تجارت و قاچاق دختران و زنان نصیب باندهاى مافیایى مى‏شود و 10 میلیون نفر از کودکان خیابان، قربانى این تجارت هستند.
وى با اشاره به روند رو به رشد دختران فرارى در کشور، خاطرنشان کرد: بررسى‏هاى انجام شده در کشور نشان مى‏دهد که هر روز 45 دختر و پسر جوان از خانه فرار مى‏کنند و در دام گروههاى تبهکار گرفتار مى‏شوند.
این جامعه‏شناس اظهار داشت: با افزایش روند این پدیده در جامعه، فراهم کردن شرایط مناسب محیط خانواده از اساسى‏ترین راه حل‏هاى کاهش آن معضل اجتماعى است.

دانش‏آموزان عشایرى از سایر دانش‏آموزان موفق‏ترند

مدیرکل دفتر آموزش و پرورش عشایرى، شاخص افت تحصیلى و تکرار پایه تحصیلى در بین دانش‏آموزان عشایرى را به مراتب کمتر از سایر دانش‏آموزان مشغول به تحصیل در مدارس عادى دولتى اعلام کرد.
«دکتر لطف‏اللَّه عباسى» در این باره گفت: درصد قبولى دانش‏آموزان مقطع ابتدایى مدارس عشایرى در سال تحصیلى 83 - 82 حدود 93 درصد بوده که این رقم براى مقطع ابتدایى مدارس عادى دولتى 97 درصد است. وى درصد قبولى در بین دانش‏آموزان مقطع راهنمایى مدارس عشایرى را 41/91 درصد اعلام کرد و گفت: درصد قبولى دانش‏آموزان مقطع راهنمایى مدارس عادى دولتى 15/90 درصد بوده است.
«دکتر عباسى» همچنین میزان قبولى در مقطع متوسطه را براى دانش‏آموزان عشایرى 82/84 درصد عنوان کرد و افزود: این رقم براى مدارس عادى دولتى در سال تحصیلى 83 - 82 کمتر از 70 درصد بوده است.

پیش‏بینى سالانه هزار سقط قانونى در کشور

«محمداسماعیل اکبرى» معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: با تصویب نهایى قانون سقطدرمانى در شوراى نگهبان و اجرایى شدن آن پیش‏بینى مى‏شود سالانه حداقل هزار مورد سقطدرمانى در کشور انجام شود.
وى در عین حال عنوان کرد: با توجه به وضعیت فرهنگى - اجتماعى کشور، داوطلبان سقطدرمانى زیاد نخواهند بود و بسیارى از خانواده‏ها حتى در صورت مشکل داشتن، حاضر به سقطدرمانى نیستند.

ابتلاى روزانه پنج هزار جوان در جهان به ایدز

بر اساس گزارش سازمان ملل با توجه به اینکه روزانه پنج هزار جوان 15 تا 24 ساله در جهان به ویروس ایدز مبتلا مى‏شوند؛ این قشر، آسیب‏پذیرترین قشر در برابر بیمارى ایدز هستند.
«ثریا عبید» مدیر اجرایى صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (unfpa) گفت: هنگامى که از راهکارهاى عملى براى مبارزه با ایدز صحبت مى‏شود، جوانان احساس مى‏کنند که کنار گذاشته شده‏اند و صحبت از آنان تنها جنبه تزئینى دارد.
وى تأکید کرد: صندوق جمعیت سازمان ملل متحد براى حمایت از جوانان در جلوگیرى از ابتلا به ایدز و درمان این بیمارى برنامه‏هاى ویژه‏اى ترتیب داده است.

پرداخت وام خوداشتغالى به کودکان کار

معاون اجتماعى سازمان بهزیستى اعلام کرد: وام خوداشتغالى به خانواده‏هاى کودکان کار پرداخت مى‏شود.
«حسن علم‏الهدى» گفت: خانواده کودکان خیابانى اگر زن سرپرست خانوار باشند، توسط بهزیستى حمایت شده، وام دریافت خواهند کرد.
وى افزود: وزارت کار و امور اجتماعى نیز وام خوداشتغالى 3 میلیون تومانى که توسط وزارت رفاه تعیین شده به خانواده‏هاى کودکان کار پرداخت مى‏کند.

پلیس کودک تشکیل مى‏شود

مدیر کانون اصلاح و تربیت با تأکید بر اینکه دادرسى نباید در مورد کودکان اعمال شود گفت: حضور کودکان در مراحل دادرسى تأثیر نامطلوبى بر شخصیت کودک بر جاى مى‏گذارد.
وى در خصوص تشکیل پلیس کودک گفت: طرح تشکیل پلیس کودکان مورد موافقت مسئولان نیروى انتظامى قرار گرفته و بزودى شاهد تشکیل پلیس کودکان در کشور خواهیم بود.
«مقاره عابد» به سفر هیئتى به کشور هلند به منظور بررسى تشکیل پلیس کودکان اشاره کرد و گفت: این سفر توسط یونیسف در نظر گرفته شده بود و ثمرات و نتایج مثبتى که تشکیل پلیس کودکان به دنبال داشت مورد بررسى اجمالى قرار گرفت.
مدیر کانون اصلاح و تربیت خاطرنشان کرد: نوع برخورد با کودکان بزهکار نسبت به مجرمین بزرگسال باید به گونه‏اى متفاوت باشد که در صورت تشکیل پلیس کودکان برخورد با این کودکان به صورت تخصصى انجام شود.

کودک 3 ساله حافظ کلام خدا شد

کودک 3 ساله نقده‏اى جزء سى‏ام قرآن را حفظ کرده است.
«ابوالفضل عباسى» در 9 ماهگى نخستین کلمات را بر زبان آورد و از آن پس مادرش کلمات و الفاظ قرآن را به وى آموزش داد. پدر «ابوالفضل» در این باره گفت: زمانى که من و همسرم سوره‏هاى حمد، توحید و کوثر را در نماز مى‏خواندیم، فرزندمان آن را تکرار مى‏کرد.
این حافظ قرآن اکنون علاوه بر حفظ جزء آخر این کتاب آسمانى، در حال یادگیرى جزء 29 قرآن است و در کنار آن قصه‏هاى قرآنى را نیز فرا مى‏گیرد.

کتاب «راههاى جلب محبت همسر» منتشر مى‏شود

سازمان تبلیغات اسلامى به منظور ارائه راهکارهاى عملى و منطقى براى تداوم زندگى زوج‏هاى جوان کتاب «راههاى جلب محبت همسر» را منتشر مى‏کند. این کتاب 40 راهکار عملى، منطقى و کاربردى را براى دوام، بقا و حفظ زندگى زوج‏هاى جوان ارائه مى‏کند که توجه و بکارگیرى آنها مى‏تواند در برقرارى ارتباط صحیح زوج‏ها با یکدیگر و ایجاد محبت هر چه بیشتر بین آنها، مفید و مؤثر واقع شود.
به گفته معاون پژوهشى سازمان تبلیغات اسلامى، با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع زندگى جوانان، انتشار کتاب فوق از اولویت‏هاى فعالیت این معاونت است که با بهره‏گیرى از آیات و روایات به زبانى شیوا و روان به رشته تحریر در آمده است.

کتاب نهج‏البلاغه به زبان آذرى ترجمه شد

براى اولین بار در تاریخ ادبیات اسلامى، کتاب نهج‏البلاغه به زبان ترکى آذرى ترجمه شد.
ترجمه کتاب شریف نهج‏البلاغه براى اولین بار به زبان ترکى آذرى با الفباى لاتین و با همت مجمع اهل‏بیت(ع) منتشر شد.
این کتاب توسط «دردانه جعفرى» یکى از نویسندگان جمهورى آذربایجان و «آقابالا مهدیف» فارغ‏التحصیل رشته قرآن و حدیث از دانشگاه تربیت مدرس تهران ترجمه شده و ناشر آن، انتشارات «نورلار» است.
این کتاب در برگیرنده دو جلد است که جلد اول آن شامل 278 صفحه متن و 395 صفحه ترجمه، جلد دوم آن نیز 328 صفحه متن و 493 صفحه ترجمه را در خود جاى داده است.

یک زن شیعى در کویت به وزارت رسید

براى اولین بار در تاریخ کویت، یک زن شیعى‏مذهب که استاد علوم سیاسى است، به عنوان وزیر منصوب شد.
«معصومه المبارک» که یک شخصیت دانشگاهى لیبرال و فعال در امور زنان مى‏باشد، به سمت وزیر برنامه‏ریزى و توسعه ادارى منصوب شد.
وى گفت که انتصاب او به عنوان اولین وزیر زن در تاریخ کویت قدرت زنان و شایستگى آنها را براى انجام مأموریت‏هاى سیاسى نشان مى‏دهد.

نیمى از ازدواج‏ها در آمریکا به طلاق مى‏انجامد

به نقل از جامعه مبارزه با طلاق در آمریکا نیمى از ازدواج‏ها در این کشور به طلاق مى‏انجامد. بر اساس این گزارش، در هر سال تقریباً 1 میلیون و 437 هزار نفر در آمریکا طلاق مى‏گیرند. به عبارت دیگر در هر سال 718 هزار و 500 زوج آمریکایى به طلاق روى مى‏آورند.
این آمار حاکى است در هر روز در آمریکا 1968 زوج از یکدیگر طلاق مى‏گیرند و آمریکا داراى بالاترین نرخ طلاق به ازاى هر هزار نفر در سراسر دنیا است. پس از آمریکا کشورهاى پورتوریکو، روسیه، انگلستان، دانمارک، زلاندنو، استرالیا، کانادا، فنلاند و باربادوس قرار دارند.

خرید و فروش زنان در افغانستان‏

با وجود گذشت بیش از سه سال از سقوط طالبان، سوء رفتار با زنان در افغانستان به طور گسترده همچنان وجود دارد.
سازمان حقوق بشر مى‏گوید زنان در افغانستان همچنان در خطر تجاوز، ربوده شدن و ازدواج‏هاى اجبارى هستند.
سنت‏هاى زندگى فئودالى در افغانستان بسیار ریشه‏دار است و بر اساس آن به زن به چشم دارایى نگریسته مى‏شود. بنابراین تجاوز به آنها، قتل و زندانى کردن‏شان بدون مجازات باقى مى‏ماند.
زنان در افغانستان مانند کالا براى پرداخت وام و مناقشات مالى، خرید و فروش مى‏شوند. بعد از سقوط طالبان ممنوعیت کار زنان در خارج از خانه و حضور در مدارس برداشته شده است اما براى بسیارى از زنان وضعیت همچنان بسیار دشوار باقى مانده است. مردان خانواده منبع اصلى خشونت علیه زنان هستند.
این سازمان خواستار اصلاحات قضایى براى بهبود قوانین در دفاع از حقوق زنان و نیز آغاز کارهاى آموزشى دولت براى تغییر سنت‏هایى شده است که با زن مانند انسان فروتر رفتار مى‏کند.

زنان فیلیپینى مدیرتر از مردان‏شان هستند

بر اساس یک نظرسنجى بیشتر از 50 درصد از سؤال‏شوندگان معتقدند زنان فیلیپین در توزیع درآمدهاى دولتى بهتر عمل مى‏کنند.
همچنین 38 درصد، زنان را مسئولانى شرافتمند مى‏دانند. این در حالى است که تنها 14 درصد، مسئولان مرد را شرافتمند مى‏دانند. نتایج این نظرسنجى همچنین مشخص کرد بیشتر سؤال‏شوندگان معتقدند مردان تنها در دو زمینه از زنان بهترند؛ اول رهبرى و دوم جسارت. «فیلیپین» یکى از کشورهایى است که یک زن ریاست‏جمهورى آن را بر عهده دارد.

پایدارترین ازدواج دنیا 80 ساله شد

«پرسى ارو اسمیت» 105 ساله و خانم «فلورنس» 100 ساله که رکورددار پایدارترین ازدواج دنیا هستند، هشتادمین سالگرد آغاز زندگى مشترک خود را در انگلیس جشن گرفتند.
ویژگى دوران زندگى طولانى این زوج، دوستى و همدلى است. این زن و شوهر در روز مراسم جشن به حضار جوان گفتند: تا کنون پیش نیامده با هم قهر کنیم زیرا با گذشت زمان اندکى از بروز اختلاف، حتماً مشکل را حل مى‏کنیم.
این زوج از اینکه زندگى مشترک آنها به عنوان طولانى‏ترین و پایدارترین ازدواج جهان در کتاب رکوردهاى جهان «کینس» ثبت شده، بسیار خوشحال هستند.
اما دو هفته پس از معرفى این زوج به عنوان قدیمى‏ترین زوج جهان، «ارو اسمیت» درگذشت. این مرد در هنگام انتخاب‏شان براى عنوان پایدارترین ازدواج جهان گفته بود راز عشق و ازدواج طولانى آنان این بود که هرگز دلخورى یک روز را با خود به روز بعد نبردند.

فاز اول طرح توسعه حرم حضرت معصومه(س) با بودجه ریاست جمهورى و به وسیله رئیس‏جمهور افتتاح شد

فاز اول طرح توسعه حرم مطهر حضرت معصومه(س) در 12 تیرماه با حضور حجت‏الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمى به بهره‏بردارى رسید.
این طرح که در زمینى به مساحت 19هزار و 800 مترمربع و در 3 طبقه احداث شده است، 54 هزار و 400 مترمربع زیربنا دارد. 430 میلیارد ریال اعتبار ساخت و ساز این طرح هم از محل اعتبارات نهاد ریاست جمهورى تأمین شده است.
فاز اول این طرح در سه طبقه شامل پارکینگ با ظرفیت بیش از 1500 اتومبیل، سالن غذاخورى براى استفاده از غذاى تبرکى حضرت، محل تدریس دروس حوزوى و همچنین سالن برگزارى آئین‏هاى مذهبى و رسمى مى‏باشد. طبقه اول این بنا هم شبستانى با ظرفیت 20 هزار نمازگزار دارد.
این طرح ظرف مدت 2 سال و 3 ماه با همکارى هزار مهندس، کارشناس، معمار، طراح و بنّا در سه شیفت کارى از سوى وزارت مسکن و شهرسازى احداث شده است.
آقاى خاتمى در مراسم افتتاح این بنا با بیان اینکه وضعیت اخلاق در سطح رسمى کشور مطلوب نیست، خطاب به حوزه علمیه قم اعلام خطر کرد که در ایران اخلاق غریب مانده است و این حوزه باید فارغ از گرایش‏ها و تنگ‏نظرى‏ها نگذارد اخلاق لطمه ببیند.

ازدواج موقت زنان سرپرست خانوار و جوانان افزایش یافت‏

معاون امور اجتماعى سازمان بهزیستى از افزایش ازدواج پنهانى و ثبت نشده در کشور خبر داد.
دکتر «سیدحسن علم‏الهدایى» گفت: سخت شدن فرآیند همسریابى، توقعات بالاى خانواده‏ها و زوج‏هاى جوان، تغییر نگاه جوانان به ازدواج، افزایش طلاق، نیازهاى اقتصادى، اختلاف بین زن و شوهر و بروز طلاق عاطفى از جمله دلایل رشد ازدواج موقت در کشور هستند.
وى عدم پاسخگویى زنان به نیازهاى عاطفى و روانى مرد در خانواده و عدم توجه زوجین به خواسته‏هاى یکدیگر را از دیگر عوامل تأثیرگذار این پدیده دانست و افزود: بیکارى و عدم اشتغال جوانان پس از پایان دوران طولانى تحصیلات و مشکلات مسکن از دلایل اصلى افزایش ازدواج موقت در میان جوانان جامعه است.

20 درصد قتل‏هاى کشور ناموسى هستند

نتایج پژوهش دکتر «شهلا معظمى» تحت عنوان «بررسى پدیده همسرکشى در 15 استان کشور» ن=شان داد که 67 درصد قتل مردان به دست همسران‏شان به دلیل خیانت مرد و 33 درصد به علت واکنش زن در برابر خشونت مرد، حمله ناگهانى و یا تهدید از سوى او بوده است.
تحقیقات این عضو هیئت علمى مؤسسه مطالعات جرم‏شناسى دانشگاه تهران همچنین حاکى است قتل‏هاى ناموسى و جنسى در چند حالت رخ مى‏دهد که یکى از آنها هنگامى است که دخترى با جوان دیگرى رابطه نامشروع برقرار مى‏کند و این رابطه فاش مى‏شود. در این موارد پدر یا برادر دختر به دلیل نداشتن شاکى و مجازات به علت سرشکستگى اعضاى خانواده، اقدام به قتل دختر مى‏کند.
بر اساس نتایج این استاد دانشگاه قتل ناموسى در سراسر کشور وجود دارد، اما شدت آن در جوامع روستایى و عشایرى در مقایسه با جوامع شهرى بیشتر است. در حال حاضر 20 درصد قتل‏ها در کشور ناموسى و جنسى هستند.
اگر چه بنا بر ماده 630 قانون مجازات اسلامى، مردان در صورت مواجهه با خیانت همسر مجاز به قتل وى هستند، اما نتایج این تحقیق نشان داد در بسیارى از موارد، مردان بدون حصول اطمینان از خیانت همسر و در صورت شکست زناشویى، نافرمانى، عدم تمکین جنسى و حتى سهل‏انگارى در وظایف زناشویى ممکن است به عمد و یا سهواً همسر خود را به قتل برسانند و با تمسک به این ماده قانونى و توسل به عامل تحریک و از دست دادن کنترل شخصى، خود را تبرئه کنند.