بر نقاط قوت فرزندان مان تمرکز کنیم


 

بر نقاط قوت فرزندان‏مان تمرکز کنیم‏

بالا بردن و تقویت اعتماد به نفس یکى از بهترین و بزرگ‏ترین هدایاى والدین به فرزندان‏شان مى‏باشد. دارا بودن اعتماد به نفس در موفقیت فرزندان نقش سترگ و بسیار پراهمیتى دارد و به آنان کمک مى‏کند تا به هدف‏هاى خود دست یازند و مشکلات‏شان را پشت سر بگذارند.
براى تقویت اعتماد به نفس در فرزندان، لازم است والدین آنان را همان طورى که هستند بپذیرند. به بیان دیگر اگر مى‏خواهیم فرزندهایمان خود را افرادى باارزش بدانند، لازم است آنان را با تمام نقاط ضعف و قوت پذیرا باشیم.
بسیارى از والدین تصور مى‏کنند براى کمک به فرزندان، باید به طور مرتب و مدام ضعف‏ها و عیب‏هاى آنها را یادآورى نمایند در حالى که به واقع این گونه رفتارها تأثیر معکوسى داشته و بچه‏ها را دلسرد و مأیوس مى‏سازد. اگر به توانایى‏هاى فرزندان اعتقاد نداشته باشیم امکان دارد آنها نسبت به خودشان بى‏اعتماد شوند. نباید به دلیل انجام دادن اشتباهى یا اشتباهاتى، فرزند را بیش از حد سرزنش نمود بلکه لازم است جنبه‏هاى مثبت کارهاى آنان را در نظر گرفت که در این صورت آنان داراى اعتماد به نفس بیشترى خواهند شد.
فرزندان ما باید احساس نمایند که مفید هستند. آنها باید بدانند خانواده به کمک‏هاى آنها دلگرم است. در این صورت احساس لیاقت مى‏کنند. از طرف دیگر، باید استعدادهاى بچه‏ها را کشف و تشخیص داد و به آنها کمک کرد تا استعدادشان را در جهت کمک به خانواده به کار گیرند.
پدران و مادران باید بدانند وقتى فرزندشان را براى انجام کارى دلگرم مى‏کنند، بنابراین از وى انتظار پیشرفت و تلاش دارند، حتى تلاشى به اندازه یک گام در هر نوبت. بنابراین آنان باید تلاش‏ها و شکست‏هاى فرزندان‏شان را همانند موفقیت‏هایشان بپذیرند.
بسیارى از والدین معتقدند وقتى از فرزندان خود تعریف و تمجید مى‏نمایند به وى جرئت مى‏بخشند و او را دلگرم مى‏کنند. اما آنها توجه ندارند که تمجید کردن اگر به جا و به موقع نباشد، ممکن است حتى دلسردکننده هم باشد. در نگاه اول به نظر مى‏آید تمجید کردن و دلگرم کردن یکى و همچون هم هستند زیرا هر دو بر رفتارهاى مثبت تکیه دارند، در حالى که تعریف و تمجید با دلگرم کردن متفاوت است. سواى اینها، موارد دیگرى نیز در تقویت اعتماد به نفس فرزندان مؤثرند که لازم است به آنها نیز توجه داشته باشیم.
- به فرزندان خود احترام بگذاریم. این موضوع باعث مى‏شود آنان به خودشان احترام گذاشته و حس اعتماد به نفس در آنها تقویت شود.
- توقعات‏مان از فرزندان منطقى باشد.
- بر نکات مثبت بچه‏ها و هر آنچه به سود فرزندان‏مان است تمرکز داشته باشیم.
- از به کار بردن حرکات و اعمال دلسرد کننده بپرهیزیم و بر عکس از کلمات دلگرم کننده استفاده کنیم. مانند «از این کارى که کردى خوشم آمد»، «قدر آن کار تو را مى‏دانم»، «خوب دارى پیشرفت مى‏کنى».
- نسبت به اشتباهات و خطاهاى آنها با گذشت باشیم و بدانیم انتظارات زیاد باعث شکست و دلسردى بچه‏ها خواهد شد.