تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

ابتلاى 86 درصد زنان ایرانى به بیمارى «فیبرومیالژى»

86 درصد از زنان ایرانى به بیمارى «فیبرومیالژى» مبتلا هستند و این در حالى است که این بیمارى بسیار شایع است و مشخصات آن دردهاى مزمن پراکنده بدن به همراه خستگى است.
«محمدمهدى امام» متخصص بیمارى‏هاى روماتولوژى و عضو هیئت علمى دانشگاه علوم پزشکى با بیان این مطلب گفت: این بیمارى 3 تا 4 درصد افراد جامعه را مبتلا مى‏کند و 6 تا 10 درصد بیمارانى که در اتاق انتظار مطب‏ها هستند، به درجات مختلفى از این بیمارى مبتلا هستند.
وى تأکید کرد: علت این بیمارى مشخص نیست ولى در بعضى موارد عامل آغازگر آن یک ضربه فیزیکى یا روحى است و اختلال خواب هم در ایجاد این بیمارى نقش مهمى دارد. وى در مورد علایم این بیمارى خاطرنشان ساخت دردهاى پراکنده بدن، خستگى و خوابى که باعث شاداب شدن فرد نمى‏شود و وجود یک سرى نقاط حساس در لمس از مهم‏ترین علایم این بیمارى است؛ این در حالى است که درد بیماران هیچ گونه حد و مرزى ندارد و مى‏تواند هر نقطه از بدن را گرفتار کند.

احتمال کشف راه علاج «ام.اس» در ایران‏

براى نخستین بار در جهان محققان ایرانى موفق شدند با تزریق سلول‏هاى بنیادى به چند بیمار مبتلا به «ام.اس» امیدهاى جدیدى در درمان این بیمارى ایجاد کنند.
دکتر «محمدعلى صحرائیان» متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمى دانشگاه علوم پزشکى تهران گفت: روش به کارگیرى سلول‏هاى بنیادى در برخى مجامع پزشکى جهان مورد استفاده قرار گرفته است اما براى نخستین بار در جهان این روش در کشورمان روى پنج بیمار با موفقیت آزمایش شد.
وى افزود: تزریق سلول‏هاى بنیادى مغز استخوان به این بیماران باعث شد رشد بیمارى در آنها متوقف شود و در دو مورد علایم بهبود نیز مشاهده شود. البته زود است که بتوان از نظر علمى، درمان بیمارى «ام.اس» را از این طریق ثابت کرد اما اگر نمونه‏هاى بعدى این تحقیق نیز به جواب دلخواه برسد، انقلاب پزشکى جدیدى در درمان بیمارى «ام.اس» ایجاد خواهد شد.

«ام.اس» در زنان بیشتر از مردان است‏

به گفته رئیس انجمن بیماران «ام.اس» استان مرکزى، زنان دو برابر مردان به «ام.اس» مبتلا مى‏شوند.
«ام.اس» یک بیمارى غیر قابل پیش‏بینى است اما یک نگرش مثبت مى‏تواند همه چیز را در دنیا متفاوت کند. در بیشتر موارد «ام.اس» افرادى در سنین 20 تا 40 سال را گرفتار مى‏کند. چشم‏ها اولین و شایع‏ترین اعضاى درگیر هستند.

تأثیر دعا و نیایش براى درمان افسردگى‏

پزشکان معتقدند انگیزه‏هاى روحانى مهم‏ترین عوامل برطرف‏کننده افسردگى هستند و بى‏توجهى به مسائل معنوى در تشدید افسردگى مؤثر است.
تجربه پزشکان نشان مى‏دهد، مسائل معنوى از جمله عواملى است که به انسان در شرایط بحرانى روحى از جمله افسردگى کمک شایانى مى‏کند و با توجه به اینکه افسردگى بیش از جسم به روح انسان صدمه مى‏زند، «دعا و ارتباط با خدا» مى‏تواند سدى محکم در برابر بروز افسردگى باشد.
پزشکان مى‏گویند انسان امروزى به علت دورى از معنویت بیش از پیش دچار افسردگى‏هاى مختلف شده است و روى آوردن به داروهاى مختلف در شرایطى که هیچ توجهى به روان انسان نمى‏شود، بى‏ثمر است.
افسردگى بیمارى جامعه امروز بشرى است و علم راهى طولانى براى درمان آن در پیش دارد ولى بدیهى است که «دعا و نیایش» را مى‏توان درمان روحى و مؤثر براى افسردگى دانست.

دخترها خلاق‏ترند

نتایج تحقیقات نشان مى‏دهد که زمینه خلاقیت در میان دختربچه‏ها بیشتر از همسالان پسر آنهاست.
دکتر «سیما فردوسى» در نشستى با عنوان «پرورش خلاقیت و خودباورى در دختران مقطع ابتدایى و پیش‏دبستانى» گفت: خلاقیت به معناى توانایى تجسم و پیش‏بینى پدیده‏ها و ایجاد چیزى جدید است که بعضاً به اشتباه به مفهوم تیزهوشى و یا سرآمدى تعریف مى‏شود.
وى افزود: فرد مى‏تواند با هوش طبیعى و متوسط نیز خلاقیت داشته باشد و براى این منظور بهره هوشى متوسط مشروط به برخوردارى از توانایى تجسم نقش‏آفرین خواهد بود.

کاهش خطر سرطان سینه با باردارى‏ در سنین پایین‏تر

پژوهشگران در آمریکا دریافته‏اند یک حاملگى موفق در سنین پایین یکى از مؤثرترین شیوه‏ها براى کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در سراسر زندگى است.
مطالعات نشان داد که یک بار حاملگى موفق تا سن 20 سالگى خطر سرطان سینه را به نصف مى‏رساند.
مطالعات بیانگر آن بود که رسیدن سلول‏هاى سینه به بلوغ کامل یا تمایز تنها پس از حاملگى موفق صورت مى‏گیرد. هنگامى که این فرآیند تمایز کامل شود میزان حساسیت سلول‏ها به تغییرات سرطان‏زا کاهش مى‏یابد و حاملگى در سنین پایین قوى‏ترین محافظ در برابر سرطان سینه است چرا که تعداد سلول‏هاى نابالغ را کاهش مى‏دهد.
به گفته دانشمندان دوره‏اى از حساسیت بالا یا خطرپذیرى زیاد نسبت به سرطان سینه در سنین پایین، میان شروع کارکرد تخمدان و اولین باردارى وجود دارد. در طول این دوره غدد پستانى مداوماً تحت تأثیر هورمون‏هاى تخمدانى و هیپوفیزى تغییر شکل پیدا مى‏کنند.

نوشیدن چاى در زنان تراکم استخوانى‏شان را افزایش مى‏دهد

نوشیدن چاى در زنان، تراکم استخوانى این افراد را در ناحیه لگن افزایش مى‏دهد. محققان دانشگاه علوم پزشکى تهران با تحقیق بر روى 830 مرد و زن 20 تا 67 ساله دریافتند در زنانى که در روز بیش از 5 فنجان چاى مى‏نوشند میزان تراکم معدنى استخوان در ناحیه لگن بیشتر از زنانى است که چاى کمترى مصرف مى‏کنند.
بر اساس این پژوهش پوکى استخوان در زنانى که چاى بیشتر مى‏نوشند کمتر است.

زنان در مقابل الکل آسیب‏پذیرتر هستند

زنانى که مشروبات الکلى مصرف مى‏کنند، آسیب‏پذیرتر از مردها هستند و زودتر و بیشتر از آنان دچار آسیب مغزى و کوچک شدن حجم مغز مى‏شوند.
سرپرست پژوهشگران آلمانى این مطالعات اعلام کرد هر چند مردها بیشتر الکل مى‏خورند ولى زن‏ها زودتر به آن معتاد شده و زودتر از مردها آسیب مى‏بینند. اختلالاتى چون ناراحتى قلبى، افسردگى و بیمارى کبد که در اثر مصرف الکل عارض مى‏شود نیز در زنان زودتر از مردان ظاهر مى‏شود.
وى گفت: نباید زنان فکر کنند به دلیل گرایش به الکل در سنین بالاتر و مصرف کمتر آن، کمتر تحت تأثیر آثار منفى الکل هستند. شناسایى و درمان استفاده از الکل در زن‏ها واجب‏تر از مردهاست.

زنان سیاهپوست در معرض انواع سرطان‏ها

پژوهشگران مرکز سرطان‏شناسى آمریکا اعلام کردند مرگبارترین سرطان‏ها نظیر سرطان سینه و خون در زنان سیاهپوست بیشتر از زنان سفیدپوست است.
تحقیقات پژوهشگران نشان مى‏دهد زنان سیاهپوست به ویژه در قاره آفریقا بیشتر از زنان سفید به سرطان‏هاى خطرناک نظیر سرطان سینه، سرطان خون، سرطان لوزالمعده و سرطان روده دچار مى‏شوند.
سرطان سینه شایع‏ترین نوع سرطان زنان سیاهپوست است و هر ساله تعداد زیادى از آنها بر اثر این بیمارى فوت مى‏کنند.
به گفته پژوهشگران در حالى که ماموگرافى در زنان از چهل و پنج سالگى به بعد به شدت توصیه شده است، اما زنان سیاهپوست به سبب وضع اقلیمى و جغرافیایى باید زودتر از سن سى و پنج سالگى ماموگرافى شوند.

تأثیر بیشتر سوزندگى آفتاب بر زنان‏

زنان، نوجوانان و به طور کلى افراد جوان بیش از دیگران دچار آفتاب‏زدگى مى‏شوند.
تحقیقات پژوهشگران دانمارکى نشان مى‏دهد زنان و جوانان به ویژه در سن 20 سالگى بیش از دیگر افراد در برابر نور آفتاب آسیب مى‏بینند. به گفته پژوهشگران زنان به طور کلى بیش از مردان دچار آفتاب‏زدگى مى‏شوند.

مهد کودک و کاهش بروز سرطان خون‏

نتایج یک تحقیق در انگلیس نشان مى‏دهد که فرستادن کودکان در سال اول زندگى به مهد کودک باعث احتمال کمتر ابتلاى آنها به سرطان خون (لوسمى) در دوران کودکى مى‏شود.
به عقیده دانشمندان قرار گرفتن در معرض عفونت‏هاى معمول دوران کودکى در میان نوزادان دیگر ممکن است باعث تحرک دستگاه ایمنى کودک و پیشگیرى از سرطان خون در آینده مى‏شود.
این بررسى 15 ساله در انگلیس بیانگر آن بوده در نوزادانى که در 12 ماه اول زندگى به مهد کودک فرستاده مى‏شوند نسبت به نوزادانى که به مهد کودک فرستاده نمى‏شوند 50 درصد کمتر احتمال دارد که به «لوسمى میلوئیدى حاد» (یک شکل شایع سرطان خون در سنین کودکى) مبتلا شوند.

تأثیر آب و هوا بر وزن انسان‏

تغییر فصول و گرم و سرد شدن هوا با تأثیر بر میزان فعالیت‏هاى انسان بر وزن او مؤثر است.
بررسى‏هاى دانشمندان نشان مى‏دهد بیشتر مردم در فصل‏هاى بهار و تابستان به علت آب و هواى مطلوب روحیه شاداب‏ترى دارند و به فعالیت‏هاى بدنى تمایل بیشترى نشان مى‏دهند؛ در حالى که در فصل‏هاى پاییز و زمستان به علت سردى هوا و خانه‏نشین شدن، در فعالیت بدنى آنها تغییر چشمگیرى به وجود مى‏آید.
بنابراین بیشتر افراد در فصل‏هاى بهار و تابستان بخت بیشترى براى کاستن از وزن اضافى خود دارند و مى‏توانند با ورزش کردن خود را به وزن مطلوب برسانند.
نوشیدن آب به میزان کافى و فراوانى میوه و سبزى در این فصول هم در کاهش وزن افراد مؤثر است.

ابتلا به سرطان در جهان دو برابر شده است‏

یک مؤسسه تحقیقات سرطان در بریتانیا اعلام کرد نرخ ابتلا به سرطان سینه و ریه طى سى سال گذشته در جهان دو برابر شده است.
کارشناسان این مؤسسه گفتند عاداتى مانند کشیدن سیگار و رژیم غذایى و همچنین افزایش طول عمر تأثیر بسزایى در این امر دارند. براى مثال سرطان روده زمانى در ژاپن بسیار نادر بود ولى با روى آوردن مردم این کشور به غذاهاى غربى، نرخ این سرطان در میان آنها افزایش یافته است.
سرطان ریه اکنون شایع‏ترین سرطان در جهان است و سالانه 4/1 میلیون مورد تازه از آن شناسایى مى‏شود در حالى که این رقم در سال 1975 نزدیک به 600 هزار مورد بود. همچنین پژوهش این کارشناسان نشان داد که در حال حاضر سالانه بیش از 1/1 میلیون مورد سرطان سینه در سراسر جهان شناسایى مى‏شود در حالى که سى سال پیش این رقم تقریباً 500 هزار بود.
به گفته محققان بخش عمده چنین رشدى را مى‏توان به افزایش متوسط طول عمر زنان در جهان در کنار افزایش جمعیت نسبت داد.

انتقال استرس به نوزادان پس از 11 سپتامبر

دانشمندان در نیویورک در تحقیقات خود متوجه شده‏اند، زنان باردارى که شاهد حمله‏هاى 11 سپتامبر به مرکز تجارت جهانى آمریکا بودند، علایم بیولوژیکى استرس را به فرزندان خود منتقل کرده‏اند.
آزمایش‏هاى به عمل آمده بر روى این نوزادان در یک سالگى نشان داد که آنان داراى مقادیر کم هورمون کورتیزول هستند.

ماده اسیدى ظروف تفلون‏ سلامت انسان را تهدید مى‏کند

گروهى از دانشمندان گفتند خطرات یک ماده شیمیایى که در تولید روکش نچسب تفلون استفاده مى‏شود سلامت انسان را تهدید مى‏کند. یک بررسى مقدماتى توسط سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا در باره یک نوع اسید نشان مى‏دهد که این اسید مى‏تواند سبب بروز مشکلاتى شود.
بنا بر این گزارش این اسید در ساختن تفلون مورد استفاده قرار مى‏گیرد و مى‏تواند موجب افزایش میزان کلسترول و ترى‏گلیسرید در افراد شود.

«کیوى» باعث کاهش وزن و رقیق شدن خون مى‏شود

به گفته محققان کیوى رقیق‏کننده خون است و از چربى بالا و فشارخون، سرماخوردگى و ورم لوزالمعده پیشگیرى مى‏کند.
«کیوى» شامل ویتامین‏هاى A و گروه B، اسیدفولیک، املاح روى، فسفر، سدیم، پتاسیم، کلر، منیزیم، کلسیم و سولفورات است.
کیوى میوه‏اى بسیار لذیذ، مقوى و مغذى است و ترشح ادرار را هم افزایش مى‏دهد، بنابراین افرادى که تصمیم به کاهش وزن دارند مى‏توانند آن را مصرف کنند بدون آنکه از اضافه وزن هراس داشته باشند.
مصرف کیوى در پیشگیرى از روماتیسم نیز مفید است.

بدبینى و افسردگى‏ احتمال ابتلا به جنون را افزایش مى‏دهد

به گفته محققان، بدبینى و افسردگى احتمال ابتلا به جنون را افزایش مى‏دهد. «جنون» یک اختلال عصبى است که بر روى توانایى فکر کردن، سخن گفتن، استدلال کردن، به یاد آوردن و حرکت کردن تأثیر مى‏گذارد.
سه گونه از شایع‏ترین انواع این اختلال عبارت است از «بیمارى آلزایمر (فراموشى)، جنون رگى و جنون lewy body» مى‏باشد.
از این‏رو محققان توصیه مى‏کنند از آنجا که دو عامل افسردگى و بدبینى احتمال ابتلا به این اختلالات را به ویژه در سال‏هاى آخر زندگى افزایش مى‏دهد لذا باید به شدت و در تمام زمان‏ها از بروز این حالت‏ها جلوگیرى کرد.
نتایج بررسى‏ها نشان مى‏دهد که حتى در مواردى که افراد هیچ گونه سابقه ابتلا به مشکلات و اختلالات روانى را نداشته باشند، بدبینى مى‏تواند احتمال ابتلاى آنها به جنون را تا 30 درصد افزایش دهد. در مورد افسردگى این احتمال حتى بیشتر و تا 40 درصد مى‏رسد.

ماشین لباسشویى هوشمند

یک طراح اسپانیایى موفق به طراحى نوعى ماشین لباسشویى شده که این دستگاه براى خانم‏هاى خانه‏دار ایده‏آل است.
در حال حاضر خانم‏هاى خانه‏دار مجبور هستند تمام کارهاى منزل را به تنهایى انجام بدهند که یکى از این کارهاى خسته‏کننده ریختن لباس داخل لباسشویى است. اما از این پس دیگر خانم خانه مجبور نیست همواره وظیفه پر کردن ماشین لباسشویى را به دوش بکشد.
مکانیسم این ماشین لباسشویى جدید به گونه‏اى است که یک نفر براى دو بار متوالى نمى‏تواند از آن استفاده بکند؛ براى اینکه ماشین لباسشویى شروع به کار بکند، ابتدا باید اثر انگشت خود استفاده‏کننده شناسایى بشود.
روى این ماشین لباسشویى یک حسگر نصب شده که فرد استفاده‏کننده باید انگشت خود را روى این حسگر قرار بدهد تا اینکه دستگاه به شناسایى اثر انگشت بپردازد. به همین دلیل اگر بخواهد دو بار متوالى از ماشین استفاده کند پاسخ منفى دریافت خواهد کرد و ماشین روشن نخواهد شد.
عملکرد این دستگاه مردان را نیز مجبور مى‏کند که در امور خانه مشارکت داشته باشند و به عنوان مثال یک بار آنها به پر کردن ماشین لباسشویى بپردازند و در نوبت بعدى، همسرشان این کار را انجام بدهد. البته این ماشین لباسشویى از لحاظ ایمنى نیز کمک بزرگى به خانواده‏ها خواهد کرد چون کودکان دیگر نمى‏توانند با استفاده از غفلت والدین خود به روشن کردن آن بپردازند.

فندق میزان کلسترول خون را کاهش مى‏دهد

به گفته متخصصان مصرف روزانه 100 گرم فندق براى سلامتى افراد مفید است.
متخصصان معتقدند که فندق میزان کلسترول خون را کاهش مى‏دهد و مصرف روغن فندق از ابتلاى افراد به بیمارى‏هاى قلبى - عروقى جلوگیرى مى‏کند.
به خاطر وجود چربى، کربوهیدرات و پروتئین در فندق مى‏توان از آن به عنوان منبعى براى انرژى فراوان یاد کرد، چنانچه میزان انرژى موجود در 100 گرم فندق 7/11 درصد انرژى مورد نیاز روزانه هر فرد را تشکیل مى‏دهد. متخصصان همچنین از نقش بسیار مهم فندق در رشد و سلامتى استخوان، دندان‏ها و جلوگیرى از بیمارى‏هاى کم‏خونى، گوارش و سیستم تنفسى خبر مى‏دهند.

واکسن نیکوتین براى ترک سیگار

پژوهشگران سوئیسى مى‏گویند استفاده از یک واکسن تجربى بر ضد نیکوتین به سیگارى‏ها کمک کرده است تا سیگار خود را ترک کنند.
به گفته این پژوهشگران گرچه آزمون‏هاى بزرگ‏تر براى این واکسن لازم است، امتحان این واکسن بر روى سیگارى‏هاى با مصرف زیاد نشان‏دهنده آن بوده که 40 درصد آنها توانسته‏اند تقریباً شش ماه پس از دریافت واکسن، سیگار را ترک کنند.
واکسن ترک سیگار بر اساس یک باکتریوفاژ، نوعى ویروس که به باکترى‏ها حمله مى‏کند تهیه شده است.
این واکسن از بخشى از پروتئین ویروس استفاده مى‏کند که با مهندسى ژنتیک طورى تغییر یافته است که پاسخ دستگاه ایمنى بدن را نسبت به نیکوتین برانگیزد. در نتیجه در بیماران آنتى‏بادى‏هایى تولید مى‏شود که نیکوتین را خنثى مى‏کنند. به این ترتیب احساس خوشى ناشى از مصرف سیگار در فرد از بین مى‏رود.

تأثیر کم‏خوابى و پرخوابى بر قند خون‏

تحقیقات پژوهشگران حاکى است، خوابیدن شبانه کمتر از شش ساعت یا بیشتر از 9 ساعت، در سامانه قند خون بدن اختلال ایجاد مى‏کند و زمینه‏ساز دیابت مى‏شود.
به گفته پژوهشگران میزان ناکافى خواب سبب تخریب تحمل به گلوکز مى‏شود و زمینه‏ساز دیابت مى‏شود. لذا کم‏خوابى و پرخوابى سبب ابتلا به دیابت است.

قره‏قروت، فلفل قرمز و گل کلم ضد سرطان هستند

تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا ثابت کرده است که قره‏قروت حاوى گنجینه‏اى از ترکیبات ضد سرطان از جمله «اسیدهاى فنولیک، گلیکوساید و آنتوسیانین» است. این فیتوشیمیایى‏ها در پیشگیرى از سرطان‏هاى روده و پروستات و همچنین تومورهاى ناحیه سر و گردن بسیار مؤثرند.
مسئول این تحقیق گفت: این ترکیبات سلول‏هاى سرطانى را وادار به خودکشى کرده و یا از رشد غیر طبیعى آنها جلوگیرى مى‏کنند. سعى کنید هر روز یک لیوان آب قره‏قروت را هنگام صبحانه و در طول روز با غذا بخورید.
همچنین فلفل قرمز و گل کلم سبب کُند شدن رشد تومورهاى سرطانى مى‏شوند. این دو سبزى در مبارزه و درمان سرطان‏هایى از قبیل سرطان لوزالمعده و سرطان تخمدان بسیار مؤثر هستند.