اعتماد به نفس ، ورزش و فعالیت هاى فیزیکى در بانوان

نویسنده


 

اعتماد به نفس، ورزش و فعالیت‏هاى فیزیکى در بانوان‏

ترجمه: فریده نایبى‏
منبع: اینترنت Sports

اعتماد به نفس همه چیز نیست ولى بدون آن چیزى امکان‏پذیر نمى‏باشد ... .
اعتماد به نفس - یا تصور یک خانم جوان از ارزش دادن به خود - به تدریج با بزرگ شدن افراد و ارتباط برقرار کردن با دیگران، پرورش مى‏یابد. اگر والدین، آموزگاران، مربیان و سایرین، دختربچه‏ها را تأیید و تشویق کنند و به آنها احترام بگذارند، احساسات مثبت اعتماد به نفس و ارزش دادن به خود در آنها پرورش پیدا مى‏کند. بر عکس، اگر دیگران دخترها را دست‏کم بگیرند و با آنها طورى ارتباط برقرار کنند که گویى آنها توانایى انجام کارى را ندارند، باعث مى‏شوند که دخترها احساس بى‏ارزشى کنند. در حالى که بیشتر اعتماد به نفس در سنین کم شکل مى‏گیرد، ولى افراد و جامعه نیز در تأثیرگذارى بر اعتماد به نفس، نقش دارند.
اعتماد به نفسِ بسیار کم در خانم‏هاى جوان ممکن است در نتیجه تبعیض، تبعیض جنسى، بى‏عدالتى در تمام جنبه‏هاى زندگى، آزار و اذیت، سوء استفاده، اختلال در زندگى خانوادگى، نبود زنى به عنوان یک الگوى باارزش، تربیت خانوادگى نامناسب و سایر نقش‏هاى زنان در رسانه‏ها، باشد.
دخترهاى نوجوان با اعتماد به نفس کم، بیشتر دچار مشکلات روحى روانى مى‏شوند (مثل افسردگى و بى‏نظمى در غذا خوردن)؛ گرفتار رفتارهاى پر خطر مى‏شوند؛ در مدرسه و در روابطشان با دیگران مشکلاتى دارند؛ ظاهر و تناسب اندام نامناسبى دارند و در مورد وزن‏شان، سایز و شکل ظاهرى‏شان دچار نگرانى هستند و فعالیت‏هاى فیزیکى را کنار مى‏گذارند. خانم‏هاى جوان با اعتماد به نفس بالا اغلب شاد و راضى هستند. در مدرسه خوب کار مى‏کنند و اجتماعى هستند و در فعالیت‏هاى فیزیکى شرکت مى‏کنند.
«در حالى که هر زن جوانى منحصر به فرد است ولى تحقیقات اخیر در کانادا تصویر منفى از اعتماد به نفس زنان جوان را نشان مى‏داد.
هر چند اکثر زنان جوان مى‏گویند که احساس خوبى نسبت به خودشان دارند ولى مردان جوان در تمام آزمون‏ها در مورد اعتماد به نفس، نمرات بالاترى کسب کرده‏اند.
دخترهاى جوان طى دوران دبیرستان اعتماد به نفس‏شان را از دست مى‏دهند، شکاف بین مردان جوان و زنان جوان در سنین نوجوانى افزایش مى‏یابد.
اعتماد به نفس دخترهاى جوان بیشتر به روابطشان (به ویژه با خانواده) بستگى دارد ولى در پسرها این طور نیست.
دخترهاى جوان هنگام تهدید شدن ترجیح مى‏دهند کارى انجام ندهند و به هر قیمتى که شده از درگیرى خوددارى مى‏کنند.»
در سال 1988 [1367]، یک تحقیق راجع به زنان جوان و فعالیت‏هاى فیزیکى مشکل اعتماد به نفس و فعالیت فیزیکى در زنان را شرح داد:
زنان، در سنین پایین، توانایى‏هاى خود را براى شرکت در فعالیت‏هاى فیزیکى کمتر از حد واقعى تصور مى‏کنند و به خودشان ارزش کمى مى‏دهند و این دیدگاه را در جامعه در اختیار سایر افراد نیز قرار مى‏دهند از جمله پسرهاى هم‏سن و سال‏شان. در نتیجه، شایستگى و مهارت یک دختر در فعالیت‏هاى فیزیکى دایماً کمتر از پسرهاى هم‏سن و سالش مى‏شود. ممکن است دخترها فعالیت‏هایى را انتخاب کنند که از قدیم زنانه بوده یا بدتر از همه براى همیشه فعالیت‏هاى فیزیکى را کنار بگذارند.
شواهد خوبى در دسترس است که نشان مى‏دهد ورزش، زندگى پر شور و نشاط و یادگیرى فعالیت‏هاى فیزیکى، مى‏تواند تأثیر مثبتى بر اعتماد به نفس دخترهاى نوجوان داشته باشد. در واقع ما از نظر اخلاقى و وجدانى مسئولیت داریم که براى پرورش احساسات اعتماد به نفس در آنها برنامه‏هاى اخلاقى خاصى را ارائه دهیم.

چگونه افراد مى‏توانند اعتماد به نفس‏شان را افزایش دهند؟

مربیان ورزشى، آموزگاران دروس تربیت بدنى و مربیان راهنما براى داشتن یک زندگى پرنشاط مى‏توانند به طور مثبتى بر اعتماد به نفس دخترهاى نوجوان تأثیر بگذارند. در واقع به همان ترتیب که طراحان برنامه و اعضاى سیستم‏هاى بزرگ که ورزش و زندگى پرنشاط را توسعه مى‏دهند.

کارهاى شخصى مربیان براى پرورش اعتماد به نفس‏

احترام متقابل را تمرین کنید و نام تمام اعضاى شرکت‏کننده را یاد بگیرید.
صداقت، تشویق مثبت را نشان دهید و تلاش‏ها را شناسایى کنید.
به حرف‏هاى ورزشکاران و شرکت‏کنندگان گوش دهید. احساسات یک دختر جوان هنگام حرف زدن را درک کنید.
احترام بدون شرط را نشان دهید؛ وقتى دخترى رفتارى ناخوشایند دارد، شما باید رفتارش را دوست نداشته باشید نه اینکه از خودِ او خوش‏تان نیاید.
از نکته‏ها و تکه کلام‏هاى خاصى که به جنسیت مربوط مى‏شود حذر کنید. مثلاً نگویید: «این کار را مثل دخترها انجام نده!»
از اظهار نظر در مورد سایز و شکل و شمایل اندام‏هاى آنها خوددارى کنید.
به دخترها به خاطر مهارت‏ها و موفقیت‏هایشان جایزه بدهید نه به خاطر چهره و شکل و شمایل‏شان. به آنها بگویید «امروز کار بزرگى انجام دادى.» هیچ گاه نگویید «امروز خیلى خوشگل شدى.»
پسرها را تشویق کنید مشکلات‏شان را به روشى بدون خشونت حل کنند و حرف‏هایشان را بزنند.
به دخترها یاد بدهید تا محدودیت‏هایشان را اعلام کنند و بگویند: نه!
عمداً با روش‏هاى کلى واکنش نشان دهید؛ تمام تبعیض‏ها یا حرف‏هاى کلیشه‏اى بر اساس جنسیت، نژاد، سن، قومیت، سایز اندام‏ها، توانایى یا جهت‏گیرى جنسى را کنار بگذارید و نپذیرید.
خود را به عنوان یک الگوى مهم نشان دهید.
ورزشکاران و شرکت‏کنندگان خود را به مربیان خانمى که داراى قدرت و استقلال هستند معرفى کنید. اغلب، زن‏ها را به عنوان راننده و قایقران تصور مى‏کنند ولى باید آنها را به چشم مقامات اجرایى، مربیان و آموزگاران نیز ببینند.

برنامه‏ریزى‏

موفقیت‏هاى اولیه را بر اساس واقعیت و پیشرفت تدریجى قرار دهید.
فعالیت‏هاى مربوط به خانم‏هاى جوان را انجام دهید. بر همکارى، رابطه، سرگرمى و افزایش مهارت تأکید کنید.
طى آموزش، شرایط رقابتى را کاهش دهید.
در تصمیم‏گیرى‏ها خانم‏هاى جوان را شرکت دهید.
تضمین کنید که هر شرکت‏کننده‏اى نوعى موفقیت را تجربه مى‏کند.
براى بحث و بررسى ارزش‏ها و رفتارهاى دخترها در برابر فعالیت‏هاى فیزیکى با والدین‏شان ملاقات کنید و ببینید براى پرورش موفقیت فیزیکى و اعتماد به نفس مثبت در آنها به کمک هم چه کارهایى مى‏توانید انجام دهید.
به دخترها و پسرها در یک محیط توجه یکسانى داشته باشید.
از به کار بردن اظهارات و تکه کلام‏هاى مربوط به نژاد و جنسیت، از اذیت و آزار و تهدید کردن و خشونت کلامى و فیزیکى خوددارى کنید. اگر چنین وضعیتى رخ داد به سرعت آن را اصلاح کنید.
اگر مى‏دانید که خانم جوانى بى‏نظمى در غذا خوردن دارد به او کمک کنید تا فوراً مشاوره‏هاى خاص را دریافت کند.
رقابت‏هاى فیزیکى براى خانم‏ها فراهم کنید. بدون ایجاد شرایط امنیتى زیاد، ایمنى خانم‏ها را نیز تضمین کنید. ...
راههایى براى تأثیرگذارى بر حمایت سازمان خودتان از خانم‏هاى جوان پیدا کنید.

چگونه سازمان‏ها و مؤسسه‏ها مى‏توانند اعتماد به نفس را افزایش دهند؟

اگر ورزش، مدرسه و سیستم‏هاى زندگى بانشاط در مورد پرورش اعتماد به نفس جدى باشند، باید با بى‏عدالتى در مقابل زن‏ها که در سیاست‏ها و عملیات سیستم وجود دارد، مبارزه کنند. در اینجا روش‏هایى وجود دارد که سازمان‏ها به وسیله آن مى‏توانند فعالیت فیزیکى را کلى‏تر کنند تا براى دخترها و خانم‏هاى جوان قابل استفاده شود.

ترفیع و ارتباط

به تصویر کشیدن ورزش، زندگى پرنشاط و فعالیت‏هاى فیزیکى به عنوان کار مشارکتى و انحصارى که خانم‏هاى جوان را تشویق مى‏کند تا یک تصویر مثبت از خود بسازند.
...
استفاده از زبان غیر جنسیت‏گرایانه در تمام ارتباطات.

خط مشى‏

خط مشى‏ها و کارهاى سازمان خود را بررسى کنید. آیا سازمان شما بى‏طرفى نسبت به جنسیت و عزت نفس مثبت را به وجود مى‏آورد؟ آیا مزاحمت، سوء استفاده و کارهاى منفى را منع مى‏کند؟ آیا آموزش ضمن خدمت بر اساس نیازهاى خانم‏هاى جوان فراهم مى‏آورد؟ آیا سلامت جسمى و اهداف واقع‏گرایانه براى ورزشکاران را گسترش مى‏دهد؟
...
تشکیل یک کمیته بى‏طرف براى هدایت کردن سیاست‏ها و تغییرات در برنامه‏ها.
ممکن ساختن حضور خانم‏هاى بچه‏دار، ارائه ساعت‏هاى متغیر براى کارکنان زن.