پژواک نامه هاى خوانندگان


 

پژواک‏

مسئله زنان در جمهورى اسلامى ایران، رشد جمعیت و عدم آینده‏نگرى و سرمایه‏گذارى باعث شده است امروز زنان و مردان دغدغه اشتغال داشته باشند. انحرافات اجتماعى هم از همین جا ناشى مى‏شود. امیدواریم دولت جدید به طور جد به این مسئله رسیدگى نماید. باید بپذیریم زنان و مردانى در جامعه هستند که به علت بیمارى نقص و ... توانایى انجام هیچ کارى را ندارند، دولت بایستى آنان را تحت پوشش قرار دهد، البته نه پوششى که جوابگوى نیازهاى اولیه آنها هم نباشد. در حال حاضر زنى که طلاق مى‏گیرد یا شوهر از دست داده و بى‏سرپرست است، زیاد مى‏باشد. آیا دولت براى آنها کارى کرده است؟ اندک بخور و نمیر کمیته امداد به کجا مى‏رسد. بهزیستى اعلام کرده فعلاً کسى را تحت پوشش نمى‏گیرد زیرا به اندازه کافى بودجه ندارد. حتى از ارائه دفترچه درمانى خوددارى مى‏کند. خلاصه مسائل فراوان است و آینده نامعلوم.

شهرام حیدرى - اهواز

برادر محترم، از اینکه دردآشنا هستید و مشکلات اجتماعى، اقتصادى و حقوقى زنان را درک مى‏کنید، سپاسگزاریم. ما هم چون شما امیدواریم دولت برنامه‏هاى منسجمى براى رسیدگى به امور زنان بى‏سرپرست ساماندهى کند.
برادر محترم ش.م از تهران، همان طور که خودتان هم ذکر کرده‏اید سال گذشته در آذرماه ما نامه شما را در بخش پژواک چاپ کردیم تا اگر خوانندگان توان همدلى و کمک به شما را دارند با توجه به مشخصات و آدرسى که از شما در دفتر مجله موجود بود، مشکلات مالى شما را مرتفع کنند. اما شما طى نامه‏اى دیگر که نخواسته‏اید متن آن منتشر شود، عنوان کرده‏اید که از زمان چاپ نامه تا به حال کسى به شما کمک نکرده و هیچ مردى به کمک‏تان نشتافته است و شما مجبورید با حقوق کمى که مى‏گیرید، هزینه بیمارى خطرناک همسرتان را بپردازید. باز همچون نامه قبل از مخاطبان خواسته‏اید تا لااقل براى شما مواد غذایى ارسال کنند و یا مقدارى سرمایه در اختیارتان قرار دهند تا به دست‏فروشى بپردازید و ... ما فقط مى‏توانستیم خلاصه‏اى کوتاه از محتواى نامه شما را دوباره در این شماره از پژواک بیاوریم. البته نامه شما را عیناً به دفتر یکى از مسئولان محترم نظام نیز فرستاده‏ایم.

سال 82 داستانى براى مجله ارسال داشتم که اولین گام من در مجله شما بود. آن داستان را قبلاً براى مجله خاص نوجوانان که با آنها همکارى دارم ارسال کردم که به دلیل طبع خشن و روحیه لطیف خوانندگان آن نشریه انتقاد شد، با این قصد آن را براى پیام زن انتخاب کردم که مطلبى شبه‏طنز در حکایت کلیشه‏اى ستمدیدگى زنان بود. هر چند اثر، واجد انتقاد سازنده شما بود ولى مگر نه اینکه مجله در اصلاح مطالب و حذف و ویرایش آن آزاد است؟ اینک متنى کوتاه برایتان ارسال مى‏کنم که امید است مورد تأیید شما گرامیان قرار گیرد.

لیلا پاک‏نهاد نائینى - نائین‏

خواهر عزیز، نوع نگارش و پرداخت اثر هر کس نشانگر مهارت وى در عرصه داستان‏نویسى است. اثر مورد نظر شما به نظر کارى قوى نمى‏آمد و دچار مشکلاتى در امر نگارش بود. هر چند مجله مختار است تا اصلاح و ویرایش خود را روى برخى از آثار نه چندان قوى مکتوب خوانندگان انجام دهد ولى این را هم بدانید که تمامى نوشته‏ها با ویرایش اصلاح نمى‏شوند و گاه احتیاج به بازنویسى مکرر و پرداختى نو مى‏باشد تا داستان لطمه‏اى از لحاظ حذف و اصلاح نبیند. در هر حال مدت‏ها از آن زمان گذشته است و شما مى‏توانید آثار جدیدتان را براى مجله ارسال کنید. موفق باشید.