اخبار


 

اخبار

بدحجابى در رأس موارد نهى از منکر نیست‏

رئیس مرکز امور مشارکت زنان از اینکه غیبت، اتهام، افترا، اختلاف، از بین بردن بیت‏المال و آبروى مردم و تضییع حقوق دیگران در بسیارى از موارد از نهى از منکر کنار گذاشته شده است، گفت: ساده‏انگارى است که تنها بدحجابى در رأس موارد نهى از منکر قرار گیرد.
«زهرا شجاعى» در دیدار با اعضاى کمیته بانوان ستاد «امر به معروف و نهى از منکر» از توجه به مفهوم عالى فریضه امر به معروف و نهى از منکر را براى عاملان آن ضرورى برشمرد و تصریح کرد: این فریضه نباید در حد رنگ لباس و ... پایین آمده و کوچک و نازل جلوه کند.
وى با اشاره به سیاست‏هاى الزام و اجبار به استفاده از چادر گفت: این قبیل رفتارها منجر به انزجار دختران از چادر و حجاب خواهد شد. سیاست‏هاى تشویقى ما باید به سمت استفاده از حجاب برتر باشد.
خانم «شجاعى» افزود: از آنجایى که دستگاههاى فرهنگساز جامعه تعریف واحدى از حجاب ارائه نمى‏دهند و از سویى زمینه براى ابراز وجود دختران فراهم نمى‏شود، برخى دختران امروزى با بدحجابى خواستار مطرح کردن هویت خود هستند، بنابراین تا نگرش، ریشه و اساس ذهن مسئولان به زن تغییر نکند، مسئله بدحجابى همچنان باقى خواهد ماند.
وى با اشاره به نگاه ابزارى غرب به زن ادامه داد: غرب معتقد است که زن صرفاً براى لذت بردن آفریده شده است، پس همه باید از آن صرفاً بهره‏مند شوند. متحجرین ما نیز نگاهى ابزارى به زن دارند، چرا که به اعتقاد آنها، خداوند زن را فقط براى استفاده مرد آفریده است، بنابراین زن باید مستور و محصور بماند.

شوراى انقلاب فرهنگى طرحى براى حجاب زنان ارائه داد

دبیر شوراى عالى انقلاب فرهنگى اعلام کرد از یک‏جانبه‏نگرى و نگرش یک‏سویه به مسئله حجاب و عفاف زنان باید پرهیز کرد.
«محمدعلى کى‏نژاد» گفت: با تصویب طرح راهبردهاى گسترش فرهنگ عفاف در شوراى عالى انقلاب فرهنگى، توسعه مبانى استقلال فرهنگى، زدودن مظاهر منحط غربزدگى، آراستن جامعه به فضایل اخلاقى، تبیین و تعمیق عفاف در خانواده و جامعه، تقویت عزم ملى از طریق نظارت و ارزیابى مستمر از فعالیت‏هاى فرهنگى کشور امکان‏پذیر مى‏شود.
وى افزود: وضعیت عفاف و حجاب از ابتداى انقلاب تا کنون دستخوش تغییرات و فراز و نشیب‏هایى شده که عوامل مختلفى از جمله سلیقه‏مدارى، افراط و تفریط در امر حجاب، نبود هماهنگى و وحدت رویه میان دستگاههاى مختلف، نبود برنامه‏هاى درازمدت و اصولى، ارائه الگوهاى متضاد و ضعف معرفت جوانان و خانواده‏ها از حجاب و فلسفه در آن دخالت داشته است. هویت فرهنگى و اجتماعى هر جامعه بر اساس باورهاى اعتقادى افراد شکل مى‏گیرد و متضمن حفظ سلامت اخلاقى و ایمانى جامعه است.
آقاى «کى‏نژاد» با بیان اینکه راهبردهاى گسترش فرهنگ عفاف در 47 بند در طرح مذکور مطرح شده، خاطرنشان کرد: تبیین دایمى جایگاه والا و پراعتبار زن در اسلام، مقایسه آن با سایر مکاتب به منظور احساس برترى شخصیت زن مسلمان نسبت به زنان سایر مکاتب و پرهیز از روى آوردن به جاذبه‏ها و شخصیت‏هاى کاذب از جمله این راهبردها به شمار مى‏رود.
وى از دستگاهها و نهادهاى فرهنگ‏ساز خواست به مد به عنوان مؤلفه نوین و تأثیرگذار در جهت‏دهى به نوع پوشش و آراستگى جوانان توجه کرده و به تبلیغ نمادها و الگوهاى لباس ایرانى و بومى مناطق مختلف کشور بپردازند.

اعتیاد و بیکارى، علت عمده طلاق است‏

معاون رئیس کل محاکم عمومى و انقلاب تهران و سرپرست مجتمع قضایى شهید باهنر، اعتیاد به مواد مخدر و بیکارى را علت عمده طلاق اعلام کرد.
«على محدثى» در مصاحبه با واحد مرکزى خبر گفت: بیشترین حجم پرونده‏هاى خانواده در مجتمع قضایى شهید باهنر به ترتیب به طلاق توافقى و ترافعى اختصاص دارد که حدود 33 درصد پرونده‏ها را شامل مى‏شود.
وى همچنین گفت: مطالبه مهریه، نفقه، تمکین، اعسار، حضانت اطفال، ملاقات طفل و استرداد جهیزیه به ترتیب از دیگر علت‏هاى مراجعه به 6 شعبه خانواده در مجتمع شهید باهنر است.

نخستین کتابخانه تخصصى زنان افتتاح شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان تهران گفت: هفت هزار جلد کتاب در زمینه‏هاى مختلف دینى، تاریخى، هنرى، فرهنگى و سیاسى براى کتابخانه تخصصى زنان در نظر گرفته شده است.
خانم «خواجه‏نورى»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان تهران در مراسم افتتاحیه این کتابخانه افزود: این کتابخانه اولین مجتمع فرهنگى هنرى آماده بهره‏بردارى مختص زنان است. دو کتابخانه تخصصى براى قرآن کریم و بانوان در نظر گرفته شده است تا علاقه‏مندان و محققان بتوانند در جهت رفع نیازهاى تخصصى و مشکلات زنان از آنها استفاده کنند.

دختر نمونه ایرانى معرفى مى‏شود

رئیس شوراى فرهنگى اجتماعى زنان از تجلیل دختر نمونه ایرانى براى نخستین بار پس از انقلاب خبر داد.
«منیره نوبخت» گفت: طرح انتخاب دختر نمونه به پیشنهاد شبکه 3 سیما و یک برنامه تلویزیونى و همکارى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان مطرح شده است.
وى افزود: زمانى که جامعه انتظاراتى را از زنان و دختران دارد، براى شفاف شدن این رویکرد با معرفى الگوها و موفقیت‏ها، آن را تحقق مى‏بخشد.
خانم «نوبخت» اظهار کرد: طرح انتخاب دختر نمونه در مقاطع مختلف سنى اجرا مى‏شود، به این معنى که اگر تحصیل علم و آموزش به عنوان شاخص و نشان موفقیت در جامعه مطرح است، باید نمونه‏ها و موفق‏ها در عرصه تحصیل به جامعه معرفى شوند.

انتقاد امام جمعه کاشان از به کارگیرى زنان به عنوان راننده وسایل نقلیه عمومى‏

امام جمعه کاشان از به کارگیرى زنان به عنوان راننده وسایل نقلیه عمومى انتقاد کرد. آیت‏اللَّه «سیدمهدى یثربى» در خطبه‏هاى نماز جمعه این شهر ناامنى و تحقیر شخصیت زنان را از جمله پیامدهاى اجراى این طرح ذکر کرد.
وى اظهار داشت مخالفت با اجراى این طرح ناشى از تحجر نیست، بلکه باید نوع اشتغال و حضور زنان در اجتماع بر اساس ویژگى‏ها، ظرفیت‏ها و توانمندى‏هاى آنان باشد.
وى از گذاشتن مانکن‏هاى لباس زنانه در پاساژها که سبب تحریک افراد و انجام گناه مى‏شود نیز انتقاد کرد.

زنان مجرد از این پس مى‏توانند در آموزشگاههاى علمى آزاد، مدیر شوند

انتصاب زنان مجرد داراى 30 سال سن با رعایت سایر شرایط آئین‏نامه اصلاحى تأسیس آموزشگاههاى علمى آزاد، به مدیریت آموزشگاههاى علمى آزاد دخترانه بلامانع شد.
بر اساس تصویب اصلاحیه آئین‏نامه تأسیس آموزشگاههاى علمى آزاد از این پس دارا بودن حداقل مدرک تحصیلى لیسانس یا معادل آن شرط تأسیس بوده و شوراى نظارت مرکزى آموزشگاهها تنها مى‏تواند بعضى از مؤسسات مناطق محروم را که مؤسس آنها با داشتن مدرک دیپلم یا فوق دیپلم متقاضى تأسیس آموزشگاهها بوده یا در آینده متقاضى تأسیس هستند را از تاریخ تصویب این آئین‏نامه به مدت 5 سال از این امر مستثنا کند.
علاوه بر این کلیه مؤسساتى که تا قبل از تصویب این آئین‏نامه اجازه تأسیس اخذ و شروع به فعالیت کرده‏اند نیز از مفاد این بند مستثنا خواهند بود. همچنین چنانچه امکان تأمین معلم زن براى تدریس در کلاس‏هاى پیش‏دانشگاهى و آمادگى کنکور دختران وجود نداشته باشد، به تشخیص شوراى نظارت منطقه و استان مى‏توان از وجود مردان متأهل با حداقل 35 سال سن رعایت سایر مقررات در کلاس‏هاى دختران استفاده کرد.

سنندج با 140 مسجد در دنیا اول است‏

شهر سنندج با داشتن 140 مسجد رتبه اول جهان را در تعداد مساجد به خود اختصاص داده است.
«کامل گلباغى» مسئول دبیرخانه هماهنگى کانون‏هاى فرهنگى هنرى مساجد کردستان با اعلام این خبر گفت: در کل کشور 78 هزار و 908 مکان مذهبى شناسایى شده که از این تعداد 57 هزار و 635 باب مسجد است. یک هزار و 852 مسجد در کردستان و 140 مسجد از کل مساجد شناسایى شده در سنندج وجود دارد.
به گفته «گلباغى» در 59 باب از این مساجد، کتابخانه و کانون تحت نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى کردستان راه‏اندازى شده است.

خط تلفن کودک‏آزارى فقط در پنج استان کشور راه‏اندازى مى‏شود

مدیرکل دفتر آسیب‏دیدگان اجتماعى بهزیستى گفت: به دلیل محدودیت اعتبار، خط تلفن 123 کودک تا پایان سال تنها در پنج استان کشور راه‏اندازى مى‏شود.
«سیدهادى معتمدى» افزود: اعتبارى که براى راه‏اندازى خط تلفن 123 کودک در سال جارى اختصاص، یافته 200 میلیون تومان است که با اعتبارات محدود نمى‏توان تمام استان‏هاى کشور را تحت پوشش قرار داد.
وى خاطرنشان کرد تا کنون خط تلفن کودک تنها در استان تهران راه‏اندازى شده بود و به تازگى در مشهد نیز آغاز به کار کرده است. این خط تنها مختص به کودک‏آزارى نمى‏شود بلکه شهروندان مى‏توانند در صورت مشاهده زن‏آزارى، سالمندآزارى و ... با خط تلفن 123 تماس گرفته و کارشناسان سریع به محل حادثه اعزام خواهند شد.
وى در خصوص جمع‏آورى دختران فرارى از سطح شهر، تأکید کرد: جمع‏آورى این دختران باید از سوى نیروى انتظامى صورت گیرد و تنها وظیفه نگهدارى دختران فرارى بر عهده بهزیستى است و براى این امر در حال حاضر مشکلى وجود ندارد.

شرایط صدور گذرنامه براى زنان مطلقه اعلام شد

مدیرکل گذرنامه نیروى انتظامى گفت: تمامى خانم‏ها براى داشتن گذرنامه مستقل باید از همسران خود رضایت‏نامه اخذ نمایند.
سرهنگ «محسن صیادیان» در خصوص زنان مطلقه و خودسرپرست، گفت: زنان مطلقه با ارائه مدارک مستند و قانونى، مى‏توانند گذرنامه مستقل دریافت کنند. وى این وضعیت را شامل زنانى که همسرشان نیز فوت کرده است، دانست و تصریح کرد: بانوانى که همسرشان فوت کرده با ارائه گواهى فوت همسر، مى‏توانند بدون هیچ مشکلى گذرنامه مستقل تهیه کنند.
به گفته مدیرکل گذرنامه ناجا، گذرنامه‏هاى قدیمى مشروط بر معتبر بودن آنها اعتبارشان همچنان به قوت خود باقى است و امکان جعل گذرنامه‏هاى جدید نیز با توجه به استفاده از سیستم‏هاى پیشرفته مکانیزه و تدابیر شاخص امنیتى وجود ندارد.

طرح مطالعاتى آثار شهید مطهرى در اینترنت افتتاح شد

براى نخستین بار طرح مطالعه آثار شهید مطهرى از طریق اینترنت با عنوان «نسیم مطهر» در پایگاه اطلاع‏رسانى جامعة الزهرا(س) حوزه علمیه خواهران، آغاز به کار کرد.
کلیه علاقه‏مندان مى‏توانند بدون ثبت‏نام در پایگاه، کتب شهید مطهرى را از طریق نشانى: WWW.j-alzahra.org/motaharمطالعه و متن کامل آنها را دریافت کنند.
از آنجایى که جملات کلیدى و مهم شهید مطهرى و خلاصه سخنرانى‏هاى وى بسیار مورد توجه اقشار مختلف فرهنگى است، اعضاى سایت مى‏توانند علاوه بر استفاده از مطالب درج شده، خلاصه‏هاى خود را نیز وارد کنند تا پس از تأیید، به نام آنها در سایت «نسیم مطهر» درج شود.

فقط یک مدرسه دینى مخصوص دختران در تاشکند وجود دارد

تعداد دختران مشتاق به تحصیل در مدارس مذهبى خارج از کشور هر روز بیشتر مى‏شود اما فقط یک مدرسه مذهبى به نام «خدیجه کبرا» در تاشکند براى تحصیل علوم دینى دختران وجود دارد.
در ازبکستان و آسیاى میانه مدارس دینى در انحصار مردان قرار دارد و در این منطقه هیچ مدرسه و حوزه علمیه دیگرى به جز مدرسه «خدیجه کبرا» براى تحصیل علوم دینى براى دختران وجود ندارد. براى پذیرش دختران در این مدرسه آزمون برگزار مى‏شود و فقط بیست درصد داوطلبان براى تحصیل پذیرفته مى‏شوند. در این مدرسه دختران طلبه افزون بر فرا گرفتن قرآن، زبان عربى و انگلیسى، استفاده از رایانه را نیز فرا مى‏گیرند. در آسیاى میانه زنان نقش مهمى در تداوم و حفظ شعائر و اصول مذهبى ایفا مى‏کنند و مراسم مذهبى و نماز جماعات زنان به طور جداگانه برگزار مى‏شود.
خانم «مطلوبه نسیم‏اف» از قاریان قرآن کریم در ازبکستان گفت: اسلام براى زنان ارزش و احترام به ارمغان آورده است و آنچه باعث بدرفتارى با زنان مى‏شود، هیچ ارتباطى به دین اسلام ندارد بلکه از ناآگاهى، فقر و دشوارى‏هاى زندگى سرچشمه مى‏گیرد.

زنان در چین امام جماعت مى‏شوند

زنان طلبه چینى در منطقه مسلمان‏نشین این کشور 3/1 میلیارد نفرى، مساجد بزرگى دارند که در آن به فعالیت گسترده فرهنگى و مذهبى مى‏پردازند.
این زنان علاوه بر اینکه امامت جماعت مساجد ویژه زنان را بر عهده دارند، به زنان و دختران جوان، قرآن و احکام دینى را آموزش مى‏دهند.
در قرن دهم با رفتن طلاب و دیپلمات‏هاى ایرانى و عرب به چین و ازدواج آنها با زنان چینى، اسلام در چین بیشتر شناخته شد تا اینکه فرزندان آنان هم‏اکنون به عنوان مسلمانان فرقه «هویى» و نوعى دیگر از جمعیت سنى‏ها نسبت به دیگر موارد موجود در جهان اسلام و خاورمیانه، استثنایى عمل مى‏کنند. آنان مساجدى به نام «نوسى» بنا کرده‏اند که امامان جماعت آن مساجد زن هستند.
تا زمان انقلاب کمونیستى چین 32 نوسى در سراسر چین بود و هم‏اکنون تعداد آنها به 29 مسجد رسیده است.
زنان در محیطى دوستانه در این مساجد زندگى مى‏کنند و جز در مواقع نمازهاى پنج‏گانه، مردان براى ورود به مسجد آزاد هستند.
خانم «لو» امام جماعت هشتاد ساله‏اى است که روسرى مشکى بزرگى تا شانه‏هاى او را مى‏پوشاند. وى از کودکى وقت خود را صرف آموزش قرآن کرده و والدینش هیچ مخالفتى براى امام جماعت شدن وى در آینده نکرده بودند.
وى که در زمان یورش سپاهیان سرخ از مساجد محافظت مى‏کرده، ضرورت وجود مدرسان زن براى آموزش قرآن به زنان جوان را درک کرده و همین امر موجب پایه‏گذارى مدارس ویژه زنان مسلمان در چین شده است.
«مریم دانپنگ» امام جماعت 38 ساله دیگرى است که با ژاکت و شلوار سبزرنگ و حجابى که دور صورتش را گرفته است در مسجد مشترک مسلمانان زن و مرد قرآن را به عربى و فارسى تدریس مى‏کند.
وى گفت: از برابرى حقوق زن و مرد مسلمان در چین، حمایت مى‏شود و تبعیضى بین زنان و مردان مسلمان چین نیست. جمهورى خلق چین را وادار به کمونیست بودن نمى‏کند و ما براى ایمان داشتن به خدا آزاد هستیم هر چند جوانان حضور کمترى در مسجد دارند و اغلب سنین چهل سال به بالا حضور بیشترى دارند اما جوانان اسلام را بهتر درک مى‏کنند.

زنان استرالیا مى‏توانند در خط مقدم جبهه خدمت کنند

طبق قوانین جدیدى که در استرالیا اعلام شد، نظامیان زن ارتش استرالیا مى‏توانند در خط مقدم جبهه خدمت کنند.
وزیر امور سربازان کهنه‏کار، گفت: زنان واجد شرایط مى‏توانند خواستار خدمت در یگان‏هاى زرهى و توپخانه و نیز گردان‏هاى پیاده‏نظام در زمینه امور پشتیبانى در ستادهاى فرماندهى و اجرایى شوند، اما از نبرد مستقیم منع خواهند شد.
وى با ابراز این مطلب که پیشتر فقط مردها مى‏توانستند در این گونه کارهاى پشتیبانى در یگان‏هاى جنگى شرکت کنند، افزود: ولى سیاست دفاعى در زمینه به کارگیرى زنان در وظایف جنگى مستقیم تغییرى نخواهد کرد.
گفتنى است زنان استرالیا حدود 13 درصد از 52 هزار پرسنل ارتش این کشور را تشکیل مى‏دهند که به عنوان خلبان و افسر نیروى دریایى در حال انجام وظیفه هستند.

در بازار جهانى سالانه 2 میلیون دختر 5 تا 15 سال معامله مى‏شوند

سالانه به طور معمول حدود 2 میلیون دختر 5 تا 15 سال در بازارهاى جهانى قاچاق انسان، معامله و مجبور به تن دادن به فحشا مى‏شوند.
طى سال‏هاى 1990 تا 1997 بیش از 200 هزار زن بنگلادشى مورد داد و ستد قرار گرفته و بین 5 تا 7 هزار زن و دختر نپالى به صورت غیر قانونى به هند قاچاق شده‏اند.
دختران قاچاق شده توسط قاچاقچیان انسان مجبور به فساد و فحشا، کارگرى در اماکن نامناسب همراه با رفتارهاى وحشیانه و بهره‏بردارى‏هاى کارگرى در منازل مى‏شوند.

لباس محلى زنان گیلان، منتخب المپیک جهان شد

لباس محلى گیلان که قدمتى بیش از چهار هزار سال دارد جزء چهار لباس منتخب دنیا در المپیک جهانى شناخته شد.
زنان گیلان سال‏هاست که با عشقى به پهناى طبیعت زیباى گیلان پوششى رنگین و پرنشانه تهیه کرده و نسل به نسل به یکدیگر «رنگ» هدیه کرده‏اند. روسرى و سربند (لچک)، پیراهن یا جمه، جلیقه کت، دامن، شلیته، شلوار و چادر کمر از بخش‏هاى اصلى لباس محلى زنان گیلان است.
«الجاقبا» پوشش دوخته شده‏اى از مخمل یا پارچه چادرشب است که پوشش زنان در کوهستان‏هاى شرقى و قاسم‏آباد است. «شلیته» یا کوتاه‏تومان (تنبان) دامنى کوتاه و پرچین است که به آن «گردتومان» نیز مى‏گویند. دامن یا درازتومان، واژه‏اى است براى دامن بلند چین‏دار که تالشى‏ها به آن «شلار» مى‏گویند.
چادر کمر، پوششى است که زنان گیلان به کمر مى‏بندند. زنان هنگام چیدن برگ چاى، نشاء برنج، وجین و چیدن مرکبات در هواى سرد که مجبورند ساعت‏ها به شکل خمیده کار کنند از این چادر استفاده مى‏کنند تا هم از کمردرد جلوگیرى شود و هم کمرشان گرم بماند. همچنین کودکان خود را هنگام کار به همین چادرشب یا چارشو به کمر مى‏بندند.