تاز ه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

بوى ریحان براى پیشگیرى از سردرد و اضطراب مفید است‏

متخصصان تغذیه مى‏گویند سبزى ریحان از مسمومیت‏هاى غذایى پیشگیرى مى‏کند. ریحان گیاهى از خانواده «لابیات» است که با نعناع و پونه خویشاوندى دارد. اسانس موجود در ریحان ناشى از وجود ماده‏اى به نام «لینالول» و چند ماده دیگر است.
مرکز بهداشت استان مرکزى اعلام کرد لعاب بذر ریحان براى بیمارى‏هاى سوزاک و اسهال خونى مفید است و از بذر ریحان مى‏توان به عنوان ملیّن براى رفع یبوست استفاده کرد.
همچنین این گیاه معده را تقویت کرده و دستگاه گوارش را ضدعفونى و تمیز مى‏کند.
ریحان آرامبخش بوده و خوردن آن سرفه را تسکین داده و سردرد را برطرف مى‏کند. در مسافرت‏هاى طولانى اگر به حرکت تند اتومبیل حساسیت دارید خوب است چند شاخه ریحان با خود بردارید و آن را بو کنید تا دچار سردرد و اضطراب نشوید.

دخانیات موجب سرطان دهان مى‏شود

بیش از 90 درصد مبتلایان به سرطان دهان، سابقه مصرف دخانیات داشته و خطر ایجاد سرطان در این افراد چهار تا شش برابر سایرین است. «دکتر احمدرضا طلایى‏پور» مدیر گروه رادیولوژى دهان، فک و صورت دانشگاه علوم پزشکى تهران با اعلام این مطلب گفت: سرطان‏هاى دهان یکى از شایع‏ترین سرطان‏هاى بدخیم در سراسر جهان و یکى از ده عامل مرگ و میر به شمار مى‏آید.
وى با اشاره به اینکه سرطان دهان حدود 3 درصد کل سرطان‏ها را تشکیل مى‏دهد، اظهار داشت: شایع‏ترین سرطان در مخاط دهان «کارسینوم» سلول سنگفرشى «اسکواماس سل کارسینوما» و یا در اصطلاح «SCC» است که تقریباً 97 درصد بدخیمى دهان را تشکیل مى‏دهد.

هشت تهدید جدى سلامت زنان شناسایى شد

انجمن سلامت آمریکا طى گزارشى هشت عامل خطرساز براى سلامت زنان، در سنین بعد از یائسگى را معرفى کرد.
این هشت عامل به ترتیب خطرساز بودن عبارتند از: دیابت، چاقى، پرفشارى خون، سیگار، اختلال ریتم بیوالکتریک قلب، تغییر ضربان قلب و تپش قلب، حمله قلبى و نارسایى کلیه.
یافته‏ها نشان مى‏دهد دیابت و چاقى دو عامل مؤثر در بروز انواع بیمارى‏ها به ویژه نارسایى کلیه و نارسایى قلبى هستند. طبق آمار، چاقى 8 درصد و دیابت 13 درصد احتمال بروز نارسایى کلیه را افزایش مى‏دهد. نارسایى قلبى نیز یکى از عوارض چاقى شدید و از جمله علل اصلى مرگ و میر در زنان است.

ورزش براى زنان شیرده منعى ندارد

اسید چرب غیر اشباع، از اسیدهاى چربى است که براى رشد و نمو نوزاد ضرورى است. ورزش متوسط در زنان شیرده تأثیرى روى میزان این اسیدهاى چرب موجود در شیر ندارد.
دانشمندان دانشگاه «کارولیناى» شمالى آمریکا بر این باورند که ورزش نه تنها تأثیر منفى بر اسیدهاى چرب ضرورى شیر مادر ندارد، بلکه میزان دسترسى بدن به این اسیدهاى چرب را افزایش مى‏دهد و منافع بسیارى براى مادر و کودک دارد.
30 دقیقه ورزش روزانه در سه روز هفته براى زنان شیرده مناسب است و هیچ تأثیر بدى بر اسیدهاى چرب موجود در خون مادر ندارد.

کشفى مهم در باره سیستم ایمنى مادران باردار

براى آنکه یک جنین در رحم مادر زنده بماند، سیستم ایمنى بدن مادر باید به نحو مناسبى سرکوب شود، در غیر این صورت سیستم ایمنى مادر با واکنش نشان دادن در برابر ژن‏هاى بیگانه که از بدن پدر در تخمک جا داده شده، جنین را از بین مى‏برد.
دانشمندان انگلیسى اعلام کرده‏اند مولکولى موسوم به «لیگاندا» نقش مهمى در فعالیت سیستم ایمنى بدن در هنگام باردارى بازى مى‏کند. کاهش تراز این مولکول موجب مى‏شود بر شمار سلول‏هاى سیستم ایمنى که وظیفه حمله به عناصر خارجى در بدن را دارند افزوده شود و این امر خطر از بین رفتن جنین را افزایش مى‏دهد. در عوض ازدیاد تراز این مولکول مانع از عمل سیستم ایمنى بدن مادر علیه اطلاعات اضافى درون بدن جنین مى‏شود.

ماموگرافى بهترین روش براى غربال‏گرى سرطان سینه است‏

محققان دریافتند که زنان بیشترین بخش دانش خود را در زمینه نوع و سن شروع غربال‏گرى سرطان سینه از سیستم‏هاى بهداشتى اولیه دریافت مى‏کنند. بسیارى از زنان با نگرانى و دلهره از نتایج غیر طبیعى احتمالى ماموگرافى، از شرکت در برنامه‏هاى اولیه غربال‏گرى سرطان پستان اجتناب مى‏کنند. با وجود این به تمامى زنان بالاى 40 سال توصیه مى‏شود هر یک یا دو سال یک بار ماموگرافى انجام دهند. در زنانى که به دلیل داشتن عوامل خطرزاى متعدد بیشتر در معرض سرطان سینه هستند توصیه مى‏شود ماموگرافى را در سنین پیش از 40 سالگى شروع کنند.
ماموگرافى یکى از بهترین روش‏ها براى تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه محسوب مى‏شود.

ازدواج موجب بهبود وضع فشار خون و افزایش طول عمر مى‏شود

ازدواج موجب بهبود وضع فشار خون، کاهش احتمال ابتلا به افسردگى و طول عمر مى‏شود.
بر اساس جدیدترین تحقیقات میزان مرگ و میر در میان زنان مجرد 50 درصد بیشتر از زنان متأهل و مرگ و میر مردان مجرد دو برابر و نیم بیشتر از مردان متأهل است.
به گفته این محققان، تجرد موجب افزایش اضطراب و ازدیاد خطر ابتلا به بیمارى‏هاى مزمن از قبیل ورم معده و زخم معده مى‏شود.

تأثیر بیشتر مادران در ادامه تحصیل فرزندان‏

بر اساس نتایج یک تحقیق دانشگاهى در کشور، مادران بیش از پدران در ادامه تحصیل فرزندان مؤثرند.
بر اساس این تحقیق بیش از 70 درصد از پاسخ‏دهندگان در جواب به این سؤال که تا چه اندازه مادر شما در ادامه تحصیل‏تان مؤثر بوده است پاسخ زیاد و خیلى زیاد داده‏اند.
همچنین بر اساس همین تحقیق دانشگاهى که در قالب پایان‏نامه دکترا و از طریق توزیع پرسشنامه در بین دانشجویان کشور صورت گرفته بیش از 80 درصد از پرسش‏شوندگان فکر مى‏کنند که با ورود به دانشگاه موفقیت تحصیلى فرزندان‏شان در آینده تضمین خواهد شد. همچنین 78 درصد از پرسش‏شوندگان بر این باورند که ورود به دانشگاه در کسب زندگى ایده‏آل‏شان مؤثر است.
طبق این تحقیق نزدیک به 60 درصد از پاسخ‏دهندگان معتقدند که بدون ادامه تحصیل نمى‏توانند شغل مورد نظر خود را به دست آورند. حدود 70 درصد نیز تحصیلات بالاتر را نوعى سرمایه‏گذارى مى‏دانند که منافع آن در آینده نصیب‏شان خواهد شد.

عامل طول عمر پیرزنان مشخص شد

مطالعات محققان آمریکا نشان مى‏دهد پیرزنانى که فعالیت بیشترى دارند بهتر با زندگى مستقل سازگارى پیدا مى‏کنند و طول عمر بیشترى نیز دارند.
پیرزنانى که به طور مرتب پیاده‏روى مى‏کنند و فعالیت مداوم دارند، عمر بیشترى خواهند کرد.
این مطالعه در طول 14 سال و بر روى چندین پیرزن که میانگین سنى آنها در ابتداى تحقیق 74 سال بوده است، انجام شده است.

مردان نسبت به زنان راحت‏تر درد را تحمل مى‏کنند

بر اساس تحقیقات دانشمندان انگلستان، مردان نسبت به زنان، بهتر با درد و بیمارى سازگارى پیدا مى‏کنند.
نتایج این تحقیقات، این دیدگاه فراگیر را که مردان نسبت به زنان در تحمل درد ضعیف‏تر هستند، رد مى‏کند.
بر اساس این گزارش، هر چند که زنان نسبت به مردان، اغلب اوقات با درد و بیمارى‏هاى بیشترى روبه‏رو هستند اما آنها نگرانى و اضطراب بیشترى نیز نسبت به بیمارى خود دارند.
در مقابل، مردان همواره در جستجوى راههایى براى سازگارى یافتن با دردهاى مزمن خود هستند تا به آن عادت کنند و رنج کمترى بکشند.
این گزارش مى‏افزاید، مردان همواره یک رویه حل مسئله در برابر بیمارى خود پیش مى‏گیرند، در حالى که زنان بر روى درد و رنجى که از بیمارى خود مى‏کشند، تمرکز مى‏کنند.

پدرانى که سیگار مى‏کشند کمتر پسردار مى‏شوند

بر اساس یافته‏هاى یک تحقیق علمى، پدرانى که سیگار مصرف مى‏کنند شانس کمترى در پسردار شدن دارند.
این تحقیق بر روى 710 نمونه تولد زنده در بیمارستان‏هاى اراک انجام شده و در آن نتیجه غیر سیگارى بودن پدر و مصرف زیر و بالاى بیست نخ سیگار در ماههاى قبل از لقاح بررسى شده است.
نتایج این تحقیق بیانگر آن است که سموم موجود در سیگار به ویژه «دى‏اکسین» تأثیر منفى روى کروموزوم جنسى که عامل پسر شدن جنسیت نوزاد است. داشته و هر چه مصرف سیگار پدر بیشتر باشد احتمال جنسیت دختر افزایش مى‏یابد.

کودکان اهل مطالعه در آینده موفق‏تر هستند

بررسى‏هاى دانشمندان حاکى از آن است که کودکانى که اهل مطالعه هستند در آینده در دانشگاه، کار و اجتماع موفق‏تر هستند.
مطالعات صورت گرفته از سوى محققان حاکى از آن است، کسانى که در دوران کودکى بیشتر مطالعه مى‏کنند در زندگى آینده خود بسیار موفق‏تر هستند. محققان مى‏گویند مشکل اینجاست که کودکان را نمى‏توان به مطالعه کردن وا داشت و تا خود آنها به این کار علاقه پیدا نکنند هیچ اجبارى در این زمینه موفقیت‏آمیز نیست.
محققان مى‏گویند والدین باید سعى کنند که مطالعه به امرى جالب توجه و تفریحى براى کودکان تبدیل شود در این صورت کودکان خود به خود به آن مبادرت مى‏کنند و آینده خویش را تضمین مى‏کنند.

در آینده تقویت هوش با داروهاى نیروزا امرى عادى خواهد شد

دانشمندان پیش‏بینى مى‏کنند روزى فرا خواهد رسید که حتى افراد سالم، از جمله کودکان، براى تقویت هوش و آمادگى مغزى به مصرف دارو روى آورند.
آنها همچنین پیش‏بینى کرده‏اند که در آینده کودکانى که مى‏خواهند امتحانات تحصیلى خود را بدهند با تست «دوپینگ» که ورزشکاران با آن روبه‏رو هستند، مواجه مى‏شوند تا معلوم شود که آیا مواد نیروزاى مغزى استفاده کرده‏اند یا نه.
به نظر محققان در جهانى که روز به روز بر سرعت و رقابت در آن افزوده مى‏شود، استفاده شخصى از این گونه مواد نیروزا مى‏تواند از امرى نادر به امرى متعارف بدل شود و زمانى فرا برسد که تقویت‏کننده‏هاى قواى مغزى همچون نوشیدن چاى و قهوه رواج پیدا کند.
برخى از این داروها به افراد کمک مى‏کند تا اعداد را بهتر به یاد بیاورند و یا اینکه به آنها قدرت تصمیم‏گیرى درست و فکر کردن دقیق را مى‏دهد.

رابطه جراحى‏هاى زیبایى و اختلالات روانى‏

محققان مى‏گویند گرایش افراد و به ویژه زنان به جراحى‏هاى زیبایى ممکن است ناشى از اختلالات روحى آنان باشد.
عدم رضایت از ظاهر و معمولاً با اعتماد به نفس پایین و عدم سلامت روان همراه است و در بعضى از زنان این اختلالات عامل روى آوردن به جراحى‏هاى زیبایى است.
به عقیده محققان در این گروه از زنان یک مورد عمل جراحى زیبایى ارضاکننده نیست و معمولاً اعمال جراحى متعددى انجام مى‏دهند. گاهى اوقات نیز اعمال جراحى متعدد بیمارى روحى فرد را تشدید مى‏کند.

200 نوع سرطان در بدن انسان شناخته شده است‏

سرطان نوعى بیمارى است که در آن سلول‏ها توانایى تقسیم و رشد عادى خود را از دست مى‏دهند و همین امر موجب تخریب و فاسد شدن بافت‏هاى سالم مى‏شود. از اجتماع این سلول‏هاى سرطانى و تخریب شده، توده‏اى به نام تومور ایجاد مى‏شود و اگر این تومور گسترش یابد و در سایر بافت‏ها تقسیم شود، سرطانى مى‏شود.
رشد سرطانى زمانى اتفاق مى‏افتد که برخى از سلول‏ها به طور غیر قابل کنترل شروع به تکثیر کنند؛ بخش‏هایى که به طور طبیعى عهده‏دار دفاع از بدن هستند مانند سیستم ایمنى بدن، قادر به پیشگیرى از تقسیم بى‏رویه نباشند؛ و تعدادى از سلول‏هاى غیر طبیعى از نظر اندازه، بزرگ و بزرگ‏تر شوند.
اولین تغییر سلولى آشکار در پیدایش سرطان، تغییر شکل سلولى است. عواملى که به ایجاد سلول‏هاى سرطانى کمک مى‏کنند عبارتند از:
استعداد میزبان: عوامل ژنتیکى از جمله نقایصى در کروموزوم‏ها و یا انتقال ژن معیوب به جنین.
عوامل ایمنولوژیک یا ایمنى: مانند نارسایى مکانیسم ایمنى طبیعى بدن.
داروهاى سرکوب‏گر ایمنى: موجب سرکوب مکانیسم ایمنى طبیعى شده و زمینه ابتلا به سرطان را فراهم مى‏کنند.
عوامل محیطى: تماس با مواد سرطان‏زا مانند آزبست، پرتونگارها و رادیوم و پرتوهاى یونیزه شامل امواج الکترومغناطیسى.
ویروس‏هاى القاکننده سرطان: ویروس‏هایى هستند که قابلیت تغییر دادن شکل سلولى را که آلوده مى‏کنند، دارند و در نتیجه منجر به تکثیر خارج از کنترل سلول‏هاى مورد نظر مى‏شوند. این تکثیر فزاینده موجب تومور یا سرطان مى‏شود.
عوامل ترشح هورمونى: عوامل ترشح هورمونى اغلب موجب تسریع روند بدخیمى بیمارى مى‏شود.
تا کنون 200 نوع سرطان شناخته شده است. هر سرطان مشخصات و درمان خاص خود را دارد، اما روش‏هاى اصلى درمان سرطان عبارتند از: جراحى، رادیوتراپى، شیمى‏درمانى، هورمون‏درمانى و ژن‏درمانى.

قرص‏هاى دوربین‏دار ساخته شد

دانشمندان اخیراً دوربین‏هاى کوچکى را به شکل قرص ساخته‏اند که نقش بسزایى را در تشخیص دقیق بیمارى و وضعیت داخلى بدن بیماران ایفا مى‏کند.
این دوربین‏ها پس از وارد شدن در بدن بیمار از خود تولید نور مى‏کنند و مى‏توانند از داخل بدن تصاویرى را تهیه کنند به طورى که در هر ثانیه قادر به گرفتن 14 تصویر هستند.
این دوربین‏ها به مدت 15 تا 20 دقیقه به فعالیت خود ادامه مى‏دهند. در این صورت مى‏توان گفت در مجموع هزارها عکس از بدن بیمار تهیه مى‏کنند همچنین توصیه مى‏شود بیماران این قرص‏هاى دوربین‏دار را با آب فراوان مصرف کنند. این قرص بعد از 48 تا 72 ساعت، با عمل گوارش دفع مى‏شود و هیچ عوارضى را نیز به همراه نخواهد داشت.

دهمین سیاره منظومه شمسى کشف شد

انجمن بین‏المللى اخترشناسى اکتشاف دهمین سیاره گردنده به دور خورشید را که ابتدا در سال 2003 کشف شده بود، تأیید کرد.
فاصله این شى‏ء از خورشید بیش از دو برابر فاصله «پلوتون» از «خورشید» است. تا کنون تصور مى‏شد پلوتون دورافتاده‏ترین سیاره منظومه شمسى است.
این سیاره جدید که نام علمى آن «2003 یوبى 313» و قطر آن تقریباً سه هزار کیلومتر است، توسط ستاره‏شناسان در هاوایى و کالیفرنیا کشف شده است. این جرم آسمانى در مدارى نامتعارف گردش مى‏کند و فاصله آن با خورشید هرگز کمتر از فاصله «نپتون» با مرکز «منظومه شمسى» نیست و بخش اعظم مدار آن در فاصله‏اى دورتر از سیاره «پلوتون» قرار دارد.
فاصله متوسط نپتون و پلوتون از خورشید به ترتیب 1/30 و 5/39 برابر فاصله متوسط زمین از خورشید است که خود به بیش از 150 میلیون کیلومتر مى‏رسد.

پرخاشگرى، عمر را کوتاه مى‏کند

محققان علوم پزشکى اعلام کردند رفتار خصومت‏آمیز و خشمگین بودن احتمال کوتاه شدن عمر را زیاد مى‏کند. این اتفاق بخصوص در افراد میانسالى روى مى‏دهد که دچار بیمارى‏هاى قلبى - عروقى هستند.
مطالعه محققان بر روى بیش از هزار و سیصد مرد و زن که به بیمارى‏هاى قلبى - عروقى مبتلا بودند نشان مى‏دهد آنانى که رفتار خشمگینانه‏تر و خصلت‏هاى خصومت‏آمیزترى دارند، عمر کوتاه‏ترى خواهند داشت. این رفتار خصومت‏آمیز سبب مى‏شود احتمال مرگ و میر افراد میانسال در 14 سال بعدى عمرشان افزایش یابد.

یونجه و خواص دارویى و غذایى بالاى آن‏

پژوهشگران آمریکایى مى‏گویند یونجه سرشار از ویتامین، مواد معدنى، پروتئین و آنزیم است.
این پژوهشگران معتقدند مصرف روزانه 500 تا 1000 میلى‏گرم برگ خشک شده یونجه یا مصرف جوانه و دانه آن مى‏تواند از کلسترول بالا، فشار خون، سوء هاضمه، بى‏اشتهایى و بیمارى‏هاى گوارشى دیگر جلوگیرى کند.
این گیاه براى شیردهى مادران و نیز درمان اثر نیش حشرات مفید است.

روغن ماهى روند کاهش بینایى را کُند مى‏کند

پژوهشگران آمریکایى دریافته‏اند که اسید چرب موجود در روغن ماهى روند پیشرفت بیمارى و از دست دادن بینایى را در بیماران مبتلا به التهاب شبکیه کند مى‏کند.
دانشمندان مى‏گویند که اسید «OHF» براى تقویت خوب دیدن لازم است و این اسید به وفور در روغن ماهى یافت مى‏شود.

فواید دانه انگور براى پوست و مو

دانه انگور براى پوست، مو، ناخن و دندان‏ها مفید است.
پژوهشگران آمریکایى دریافته‏اند که انگور حاوى مقادیر بسیار زیادى «فلاووئویدزیستى» است که سلامت سلول‏ها را افزایش مى‏دهد.
پژوهشگران مى‏گویند این ماده همچنین باعث حفاظت از ساختارهاى کولاژنى بدن مى‏شوند که این ساختارها لطافت و انعطاف‏پذیرى پوست را افزایش مى‏دهد.
«سیکیلون» موجود در انگور نیز ماده معدنى براى ناخن‏ها، پوست و مو به شمار مى‏رود. خاصیت آنتى‏اکسیدانى انگور نیز سلامت رگ هاى خونى را با تقویت لثه‏ها و دندان‏ها تضمین مى‏کند.