موقع سرماخوردگى چه کنیم و چه بخوریم ؟

نویسنده


 

موقع سرماخوردگى چه کنیم و چه بخوریم؟

گردآورى و ترجمه: ا.امیردیوانى‏

سرماخوردگى، مرض معمولى و بسیار متداولى است که احتمال ابتلا بدان در همه فصل‏هاى سال هست. شایع‏ترین راه انتقال این بیمارى، دست دادن است و ویروس مرض مستقیماً به وسیله آب دهان و دماغ بیمار هنگام عطسه و سرفه سرایت مى‏کند. خطر بیمارى یادشده بیشتر از این جهت است که فرد مبتلا، مرضش را دست‏کم مى‏گیرد و در مراقبت و درمان کوتاهى مى‏کند در حالى که سهل‏انگارى وى پیامدهاى وخیمى دارد. چنانچه سرماخوردگى به درازا انجامد، امکان دارد با افزوده شدن باکترى‏ها، شخص به گلودرد یا سینوزیت باکتریایى دچار شود. افزون بر این، به علت تضعیف دستگاه ایمنى بدن، تن انسان مستعد ابتلا به دیگر بیمارى‏ها مى‏گردد. از نشانه‏هاى بیمارى مزبور، کسالت، فرسودگى، بى‏اشتهایى، لرز، تهوع، برآمدگى و التهاب گلو، سردرد (در قسمت ابروها و پیشانى)، دردهاى عضلانى پشت سر و گردن، درد کمر، مفاصل و احساس سنگینى در ناحیه چشم‏هاست و گاه موجب بروز تب تا 40 درجه مى‏گردد.
گفتنى است که در واقع با بیمار شدن یک شخص بزرگسال، تمام امورى که به وسیله او چه در خانه و چه در اجتماع انجام مى‏پذیرفته است، مسکوت مانده و یا با همان کیفیت قبلى صورت نمى‏گیرد. بیمار شدن کودک هم چندین بزرگسال را درگیر مى‏کند. به این ترتیب، نهایتاً شرایط زندگى از وضع عادى خود خارج مى‏شود؛ بنابراین به منظور رهایى هر چه سریع‏تر از بستر هر بیمارى، در کنار درمان پزشکى با استفاده از داروهاى شیمیایى و دستورات حاشیه‏اى، راههاى دیگرى نیز هست که کاربردشان نه تنها بى‏ضرر است بلکه در تسریع بهبودى نیز بسیار سودمند مى‏باشد.
در اینجا نخست به چند شیوه‏نامه رایج و توصیه شده توسط پزشکان براى سرماخوردگى پرداخته و آنگاه روش‏هاى کاربرد چند گیاه دارویى و پاره‏اى از سبزى‏ها را با این نیت معرفى مى‏کنیم:
- استراحت کردن و آشامیدن فراوان مایعات مخصوصاً به صورت گرم، مانند چاى و شیر، سبب مى‏گردد که بیمارى سرماخوردگى هر چه زودتر بهبود یابد.

- شستشوى پیاپى مجارى بینى و انتهاى حلق با سرم نمکى و یا گرم محلول آب و نمک در طول مدت روز، در زمره دستورات دیگرى است که پیوسته از سوى پزشکان یادآورى مى‏شود. نمک، خاصیت ضد عفونى‏کنندگى داشته و از گسترش عفونت‏هاى داراى ریشه باکتریایى جلوگیرى مى‏کند.
- مهار دماى بدن هر چند ساعت یک بار، در حین این مرض به ویژه مراحل آغازین آن ضرورت دارد. همان گونه که آگاهید، درجه حرارت طبیعى بدن انسان 37 درجه سانتى‏گراد است؛ در نتیجه دماى بدن، هر چه از این مقدار فزون‏تر گردد، تب شمرده مى‏شود. همین که میزان اضافى از دماى بدن را بر روى درجه ملاحظه کردید، سعى کنید آن را پایین آورده و در واقع به حال طبیعى درآورید و از دست زدن به کارهایى که این دما را مى‏افزاید، خوددارى ورزید. مثلاً پوشیدن پوشاک گرم توسط بیمار، انداختن چند لحاف و پتو بر روى وى و استراحت در نزدیکى منبع گرمازایى متمرکز چون شومینه و بخارى همگى از جمله عوامل فزاینده دماى بدن هستند و هنگامى که دماى بدن به 40 درجه و یا بیشتر برسد، در افراد مخصوصاً کودکان بس خطرناک بوده و امکان دارد تشنج‏آفرین شود. از همین‏رو، در صورت بروز تب زیاد، همزمان با مراجعه به پزشک و انجام توصیه‏هایش، جامه اضافى مریض را از تن در آورده و سعى کنید درجه حرارت بدن وى را به شیوه‏هاى میسر، مانند خیس کردن حوله و یا اسفنج در آب خنک و یا محلول آب و الکل و تماس با بخش‏هایى از بدن مریض همانند پیشانى و یا شستشوى پاى بیمار در یکى از مایعات مزبور، بکاهید. در تحت پاره‏اى شرایط، حتى نیاز به لخت کردن بیمار خاصه بچه‏ها (البته در هواى مناسب اتاق از نظر دما) وجود دارد. وانگهى، آشامیدن مایعات گوناگون مشتمل بر آب، آب میوه، چاى و دفع پى در پى ادرار در کاستن از دماى بدن وى اثر دارد.

- چون منابع گرمازا مخصوصاً از نوع متمرکز از قبیل شومینه و بخارى، هوا را خشک مى‏کنند، همیشه رطوبت ضرورى در محیط را با نهادن کاسه و یا کترى پر آب بر روى اجاق گاز و یا بخارى و در صورت وجود بیمار در خانه با افزودن اندکى محلول اکالیپتوس در آن تأمین کرده و یا اگر دستگاه بخور دارید، از آن براى مرطوب ساختن هواى فضاى خانه مخصوصاً اتاق بیمار استفاده کنید. اما براى اینکه بخارات و هواى گرم، فزون‏تر و مستقیماً از مجارى تنفسى وارد بدن بیمار شود، بهتر این است که با انداختن حوله‏اى بر روى سرش و نیز ظرف جوشان محتوى آب و یا آمیخته‏اى از مواد گوناگون در آب و تنفس عمیق تا هر چند دقیقه که مى‏تواند، این بخارات را به دستگاه تنفسى خویش وارد کند.
بى‏تردید پاره‏اى گیاهان نیز هستند که داراى خواص دارویى بوده و خوردن و همین طور بخور دادن آنها براى بهبودى امراض مختلف، اثر چشمگیرى دارند. در زیر چند گونه از این گیاهان و دستور استفاده‏شان را یادآور مى‏شویم:
1- بخور مخلوط قدرى کاه و تخم گشنیز در آب، براى سرماخوردگى و ناراحتى‏هاى سینوسى و خروج ترشحات حاصل از آن خیلى سودمند است. براى این منظور دود ناشى از تخم گشنیز، به روش درست کردن اسپند را هم توصیه مى‏کنند.
2- آویشن و گل بنفشه را به طور مساوى در هم آمیخته و با مقدار مناسبى آب بجوشانید. بخارات ناشى از مواد در حال جوش مزبور را بخور داده و باقى‏مانده را بعد از صاف کردن بنوشید.
3- قدرى ریحان و پونه خشک را به میزان یکسان مخلوط کرده، داخل کاسه‏اى پر از آب ریخته و در حالت جوشان بر روى اجاق گاز، بخور دهید. (بهتر است از ریحان بنفش استفاده کنید).
4- بخور بخارات حاصل از جوشیدن مخلوط مساوى پرِ سیاوشیان، آویشن و ریحان در آب هم براى رفع سرماخوردگى بسیار مفید است. البته جوشانده این مخلوط را نیز به شکل خوراکى مى‏توان مصرف کرد.

یادآورى: بخور تمام آمیزه‏هاى مذکور را به شکل یادشده با حوله انجام داده و بعد از پایان بخور تا خشک شدن کامل رطوبت و عرق موجود در سر و صورت‏تان و نیز از کف رفتن دماى ناشى از بخارات، حوله را از سر و صورت‏تان کنار نزنید تا بدن، دماى حاصل از آن را اندک اندک از دست ندهد.
نکته: براى دم کشیدن هر چه بیشتر و تندتر مواد فوق، بهتر است آنها را داخل ظرف در دارى مثل قورى بریزید و بعد از حرارت دادن به مدت 7 تا 8 دقیقه مطابق دستور بخور داده و یا از بقیه جوشانده آنها به صورت خوراکى استفاده کنید.
5 - به منظور کاستن از سرفه و گلودرد و نیز در بعضى مواقع جهت پیشگیرى از گسترش سرماخوردگى با منشأ سرما، روزانه چند دفعه محلول یک لیوان آب جوشیده داغ و یک قاشق غذاخورى سرپُر عسل و چند قطره لیموترش را با هم در آمیخته و بنوشید.
6- براى از بین رفتن خارش گلو، مکیدن چند دانه میخک بسیار سودمند است.
7- بخور آب و روغن میوه کاج هم در زمره بخورهاى خیلى مفید براى سرماخوردگى است.
8- سیر، گذشته از خواص متعدد دارویى، به جهت دارا بودن آلیسین در آن، از خاصیت ضد ویروسى هم برخوردار است. از همین‏روى، پیوسته توصیه مى‏شود در وعده‏هاى غذایى خویش چه در هنگام تندرستى و چه به ویژه در موقع سرماخوردگى از سیر استفاده کنید اما اشکال در اینجاست که بوى ناخوشایند حاصل از آن باعث شده است بسیارى از مردم در غذاهاى روزانه خود از خوردن سیر، روى بگردانند. بى‏شک امروزه قرص‏هایى هم تحت عنوان قرص‏هاى سیر با حفظ خواص دارویى آن تولید شده که خوردن‏شان بهتر از نخوردن سیر است.
نکته: گفته مى‏شود که خوردن یک قاشق غذاخورى عسل و یا یک عدد سیب خوراکى بعد از صرف خوراک حاوى سیر، از بوى بد آن مى‏کاهد.
9- شما مى‏توانید یک حبه سیر را در آب به صورت نیم‏پز در آورده و پس از رنده یا له کردن آن در لیوانى شیر، به صورت خوراکى مصرف کرده و یا گلوى خویش را با آن شستشو دهید. مصرف سیر براى عفونت‏هاى ریه‏اى با منشأ سرماخوردگى هم مؤثر است.
10- شلغم هم در ردیف سبزى‏هایى است که خوردنش پیوسته در روزهاى سرماخوردگى توصیه مى‏شود. متداول‏ترین شیوه مصرف شلغم، به صورت پخته با نمک یا شکر و یا استفاده از آن در آش و یا سوپ‏هاى ساده خاص سرماخوردگى است اما بسیارى از افراد مخصوصاً بچه‏ها به علت دوست نداشتن طعم پخته این ریشه غده‏اى، از مصرف آن صرف نظر مى‏کنند، در حالى که به دو شیوه دیگر هم مى‏شود از خواص شلغم بهره برد:
الف - شلغم را پوست کنده و به صورت خام بر روى سالاد فصل رنده کرده و میل کنید.
ب - بعد از شستن شلغم، بدون پوست کندن، بخش فوقانى‏اش را با چاقو به شکل افقى برش بزنید، کمى از داخل آن را توسط قاشق مرباخورى گود کرده و فضاى خالى را با یک قاشق مرباخورى شکر پر کنید. آنگاه قسمت بریده شده را مانند در بر روى شلغم حاوى شکر قرار دهید.
این کار را با چند شلغم انجام دهید. سپس درون کاسه‏اى کنار هم چیده و یک شب تا صبح در یخچال بگذارید. بعد از طى این مدت موقعى که درِ هر کدام از شلغم‏ها را باز کنید، با کاسه‏اى پر از محلول آب شلغم و شکر روبه‏رو مى‏شوید. این عمل را تا دو بار براى هر شلغم هم مى‏توانید انجام دهید. شربت حاصل را درون لیوانى ریخته و میل کنید. این شربت براى بچه‏هایى که خوردن شلغم خام برایشان امکان‏ناپذیر بوده و از طعم شلغم پخته هم خوش‏شان نمى‏آید، بسیار مناسب است. مى‏توانید مانند دارو، روزى چند مرتبه از این شربت به آنان بخورانید.

دانستنى‏هاى فزون‏تر در باره مواد غذایى و گیاهى مؤثر در رفع سرماخوردگى‏

1- ویتامین «ث»: مصرف متعادل آن در از بین بردن سرماخوردگى و در درمان حالت‏هایى از آن همچون زکام‏هاى ناشى از حساسیت (آلرژى) مانند تب تابستانه مفید است. منابع ویتامین یادشده عبارتند از: انواع مرکبات (مخصوصاً پرتقال و لیموشیرین)، کلم، گوجه‏فرنگى، جعفرى، توت‏فرنگى و فلفل سبز.
معمولاً استفاده از آب پرتقال و مرکبات از ابتلا به سرماخوردگى به نحو چشمگیرى پیشگیرى مى‏کند. اما در حین بروز سرماخوردگى توأم با حالات سرفه و گرفتگى گلو توصیه مى‏شود از خوردن مرکباتى نظیر نارنگى و پرتقال به علت اینکه مخاط را تحریک و نشانه‏ها را تشدید مى‏کند، خوددارى شود و در عوض از منابع بسیار غنى ویتامین «ث» یعنى لیموشیرین که تا حدود 60 میلى‏گرم ویتامین «ث» دارد و سرماخوردگى، تب و گرفتگى گلو را برطرف مى‏سازد، پیاپى در طول روز مصرف شود.
2- ویتامین «آ»: میان سرماخوردگى و مصرف این ویتامین، هیچ رابطه‏اى وجود ندارد ولى کسانى که در غذایشان مقدار بیشترى ویتامین «آ» باشد، دوران سرماخوردگى کوتاه‏ترى دارند. مواد غذایى و گیاهى ویتامین «آ» عبارتند از: اسفناج، هویج خرد شده، گل کلم، بامیه، نخودفرنگى، زردآلو، انبه، هندوانه، هلو، طالبى، زرده تخم‏مرغ و جگر، حاوى ویتامین «آ» هستند. ویتامین «آ» موجود در هویج رنده شده بیش از هویج تکه تکه شده در بدن مصرف مى‏شود.
سیر: یک پادزیست (آنتى‏بیوتیک) طبیعى حاوى ویتامین‏هاى «آ»، «ب» و «ث» و مواد معدنى سلنیوم و ژرمانیوم مى‏باشد. در این ماده، ترکیبى به نام آلینین وجود دارد که قادر به نابود کردن 23 نوع باکترى است. ولى مصرف آن در افرادى که از داروهاى ضد انعقاد و آسپرین استفاده مى‏کنند، باید با رایزنى پزشک صورت گیرد.
عسل: همراه با موم در سینوزیت، زکام و بیمارى‏هاى تنفسى مؤثر است. پیشینیان هم به خواص درمانى عسل در درمان امراض ریوى پى برده بودند به طورى که بقراط هم استفاده از شربت عسل را براى از میان بردن سرفه و خلط سینه مفید مى‏دانست.
شلغم: از دیرباز به عنوان یک پادزیست (آنتى‏بیوتیک) طبیعى زبانزد بوده است. شلغم سرشار از ویتامین «ث» است که اگر به صورت خام مصرف گردد (همراه با سالاد) بهره بردن از این ویتامین امکان‏پذیر است.
خواص پادزیستى (آنتى‏بیوتیکى) شلغم موقعى آشکار مى‏گردد که به اندازه یک قاشق مرباخورى از وسط شلغم درآورده و با شکر یا نبات پر شود و سپس به پخت آن اقدام گردد، در این صورت شیره‏اى در میان آن جمع مى‏شود که خواص پادزیستى دارد.
کلم: سبزى مفیدى است. مغز کلم، ماده‏اى مغذى است و براى رفع گلودرد، اثرات شفابخشى دارد و در عوارض ریوى مانند سرفه شدید، کارآمد است.
تره: از دیگر سبزى‏هایى است که در مداواى تمامى عفونت‏ها کارآمد است و مصرف آن به شکل خام در معالجه سرماخوردگى توصیه مى‏شود.

مایعات: مصرف مایعات در دوران سرماخوردگى بسیار ضرورى است. در اینجا به ذکر مواردى از آن مى‏پردازیم:
الف - آب هندوانه از منابع مناسب ویتامینى به حساب مى‏آید و هم در پایین آوردن تب و نیز در مداواى سرماخوردگى بدون تب، کارساز است. (مصرف زیاد آن به افرادى که به کم‏خونى دچار هستند، توصیه نمى‏شود).

دم‏کرده‏هاى گیاهى (جوشانده‏ها)

عناب: از موادى است که در رفع گرفتگى سینه تأثیر چشمگیرى دارد. عناب در واقع به شکل دانه‏هاى سرخ‏رنگ سنجدمانند بوده و به صورت جوشانده توأم با شیر اثربخش است.
دم‏کرده گل و برگ ختمى: که در سایه خشک شده باشد نیز به مقدار 30 گرم در یک لیتر آب براى درمان انواع زکام، برونشیت، گلودرد و ورم حنجره مصرف مى‏گردد.
گل‏گاوزبان: که آن را مانند چاى دم مى‏کنند و با نبات مصرف مى‏شود، براى دل‏درد ناشى از سرماخوردگى توصیه مى‏شود.
به: لعاب دانه به یا به‏دانه و بارهنگ براى سرماخوردگى و گلودرد سودمند است و چنانچه به‏دانه را در آب نیم‏گرم خیس کرده، به تدریج بخورند، براى اسهال مفید است.
سوپ: سوپى که در زیر به شرح آن مى‏پردازیم، در درمان بدنى شخص و تقویت نیروى بدنى او در حین و بعد از سرماخوردگى بسیار مؤثر است. این سوپ حاوى آب مرغ، جو، چند حبه سیر له شده، هویج رنده شده، چند قطعه کرفس و کلم پخته شده است که بعد از پایان پخت به آن گوجه‏فرنگى و جعفرى اضافه مى‏شود. شما مى‏توانید با مصرف این سوپ همراه با آب یک لیموى تازه، مجموعه‏اى از ویتامین‏ها را به بدن خود برسانید.

منابع: -
1- Simple Home Herbal Remedies, 01,1000 Hints.
2- نسخه سبز، بى.ن، 1382.
3- کوهکن، صدف، «توصیه‏هاى غذایى در سرماخوردگى»، 1383.