ویژگى هاى اسباب بازى مناسب


 

ویژگى‏هاى اسباب‏بازى مناسب‏

محمدرضا مطهرى - نیره پارسا

تفاوت اسباب‏بازى با اسبابِ بازى‏

نیاز به داشتن اسباب‏بازى براى کودکان نیازى واقعى و غیر قابل انکار است. کودکان براى بازى به هر چیزى متوسل مى‏شوند، گاه ریش پدر، گاه گوشواره مادر، گاه عصاى پدربزرگ و زمانى انگشتانه مادربزرگ. آنها براى بازى کردن نیاز به ابزار و اسباب دارند و تحت هر شرایطى که باشند، آن را براى خود فراهم مى‏کنند.
باید به این نکته توجه داشته باشیم که بین اسبابْ‏بازى و اسبابِ بازى تفاوت وجود دارد. هنگامى که از اسبابْ‏بازى سخن مى‏گوییم منظور تولیدات صنعتگران و کارخانه‏هاست که اسباب‏بازى‏هایى مانند توپ، عروسک، ماشین، تفنگ، آدم‏آهنى، انواع لگوها، پازل‏ها و ... را مى‏سازند و به بازار عرضه مى‏کنند ولى اسبابِ بازى وسایلى هستند که بدین منظور ساخته نشده‏اند و کودک با کمک قوه تفکر، تخیل و خلاقیت خویش از آنها استفاده مى‏کند که بعضى از آنها اسبابْ‏بازى‏هاى ساخته شده کارخانجات مفیدتر، سازنده‏تر و ارزان‏تر هستند.
موادى مانند خاک، شن، ماسه، آب، برف، چوب، گل، سنگ، کاغذ، وسایل دورریختنى و ... که مورد علاقه کودکان ملل مختلفند جزء این دسته محسوب مى‏شوند.
نکته قابل توجه این است که بر خلاف «اسبابْ‏بازى» که دامنه تنوع محدودى دارد، اسبابِ بازى نامحدود است. وقتى کودکى بر تکه چوبى سوار شده و به خیال خود اسب‏سوارى مى‏کند، در واقع چوب برایش نوعى اسبابِ بازى است.
هنگامى که چادر مادر را به عنوان دیوار خانه‏اش مورد استفاده قرار مى‏دهد، چادر برایش اسبابِ بازى است.
هنگامى که با قاشق بر قابلمه مى‏کوبد، هم قاشق و هم قابلمه برایش حکم اسبابِ بازى را دارد.
اسبابِ بازى معمولاً به عنوان «اسباب‏بازى» خرید و فروش نمى‏شود و هر چیزى مى‏تواند به عنوان اسبابِ بازى مورد استفاده کودک قرار گیرد. کودکان همان گونه که به «اسباب‏بازى» نیازمندند به «اسبابِ بازى» هم احتیاج دارند.
مربیان و والدین با آگاهى از این امر مى‏توانند به این پدیده، خلاقانه دامن بزنند و اطمینان داشته باشند که با استفاده غیر متعارف از ابزارهاى پیرامونى موجب پرورش خلاقیت فرزندشان مى‏شوند.
رعایت اعتدال در فراهم آوردن «اسبابْ‏بازى» و «اسبابِ بازى» مى‏تواند سلامت و شادابى آتى فرزندان‏مان را بیمه کند.(1)
همان طور که بیان شد، اسباب‏بازى‏ها بر روح و روان کودک تأثیر گذاشته و در رشد و تکامل و شخصیت کودک مؤثر است ولى اگر چنانچه همین اسباب‏بازى بر اساس اصول روانشناسى و تربیتى انتخاب نشود، اثرات منفى و مخربى بر روح و روان کودک خواهد گذاشت. لذا تأکید مى‏شود که والدین و مربیان در تهیه و انتخاب اسباب‏بازى اطلاعات و آگاهى‏هاى لازم را کسب نموده و نهایت دقت را داشته باشند. متأسفانه دقتى که بعضى از والدین در خرید وسایل غیر ضرورى و تشریفاتى منزل به خرج مى‏دهند بیشتر است تا خرید اسباب‏بازى‏هایى که به نظر روانشناسان تأثیر بسزایى در رشد شخصیت کودک دارد.
اسباب‏بازى‏ها را متناسب با سن، رشد (سن عقلى)، رغبت و تمایلات، استعدادها، قدرت جسمى و جنس کودک انتخاب کنید. این وسایل باید شامل اشیایى باشد که کودک را در آموختن هماهنگى چشم و دست، تناسب اشکال و رنگ‏ها، برآورد ارزش این کارها و جور کردن اشکال و قالب‏ها، دستکارى کردن، تغییر دادن و در جستجوى جزئیات برآمدن یارى رساند.(2)

ویژگى‏هاى اسباب‏بازى مناسب براى کودکان‏

امروزه با توجه به پژوهش‏هایى که در مورد کودک و دوره کودکى و بخصوص سال‏هاى اولیه کودکى شده است، پى برده‏ایم که کودک چگونه یاد مى‏گیرد، چه چیزى به یادگیرى او کمک مى‏کند، رشد فکرى‏اش چگونه است و چگونه مى‏توان این رشد فکرى را تقویت و پرورش داد.
همچنین مى‏دانیم که در این دوره کودک به چه چیزهایى علاقه‏مند است، کودکان عموماً به اسباب‏بازى علاقه فراوانى نشان مى‏دهند و به این سبب مى‏توان از اسباب‏بازى‏ها به عنوان ابزارى براى رشد و تکامل آنان استفاده کرد.
در میان فعالیت‏هاى روانى و بدنى کودکان، بازى اهمیت فراوانى دارد و اسباب‏بازى در زندگى آنان نقش مهم و مؤثرى را ایفا مى‏کند.
در واقع همان طورى که از بدو تولد، جسم کودک به غذا و ویتامین‏هاى مختلف و مفید احتیاج دارد و بدان وسیله رشد و نمو مى‏کند، روح و روان او نیز احتیاج به تغذیه دارد. اسباب‏بازى براى کودکان نوعى غذاى روحى و روانى به شمار مى‏رود و بنابراین مى‏توان گفت که یکى از نیازهاى مهم آنان به حساب مى‏آید و جزئى از زندگى آنان را تشکیل مى‏دهد.
اسباب‏بازى‏هاى کودکان چنانچه با دقت و بر طبق اصول روانشناسى و هدف‏هاى آموزشى انتخاب شوند، در زندگى اجتماعى و روانى و در رشد فکرى و تربیتى آنان بسیار مؤثر خواهد بود. به همین جهت است که روانشناسان و مربیان مشهورى چون «منتسورى»، «والن»، «کلاپارد»، «دوبس» و دکتر «هوشیار» در این زمینه به تفصیل بحث کرده و بازى و اسباب‏بازى را در رشد فکرى و تربیت قواى عقلانى کودک مؤثر دانسته‏اند.
کودکان هنگام بازى مخصوصاً با اسباب‏بازى‏هایى که جنبه فکرى و آموزشى دارند بهتر مى‏توانند به فعالیت‏هاى مختلف ذهنى، حرکتى و روانى بپردازند.
از نظر روانشناسى باید دانست که تمایل کودکان به بازى و علاقه شدید آنها به اسباب‏بازى، یکى از علایم سلامت عقل، کنجکاوى و هوشیارى آنان است.(3)
از آنجا که امروزه خرید اسباب‏بازى براى کودکان عمومیت یافته است، والدین باید در این مورد دقت کافى مبذول دارند تا اسباب‏بازى را انتخاب کنند که به سلامت و رشد جسمى، روانى، فکرى و اجتماعى آنان کمک کند.
متأسفانه بسیارى از والدین گمان مى‏کنند که اسباب‏بازى‏ها فقط براى تفریح و سرگرمى کودکان درست شده‏اند و بسیارى از سازندگان اسباب‏بازى‏ها نیز به جنبه‏هاى تجارى و مصرفى اسباب‏بازى‏ها پرداخته‏اند و از این نکته مهم غافلند که کودکان خردسال در سنینى که با اسباب‏بازى‏هاى خود به بازى سرگرم مى‏شوند، شخصیت و فکر آنان نیز در این مرحله از زندگى شکل مى‏گیرد. از این‏رو انتخاب و تهیه نوع مناسب اسباب‏بازى براى کودکان در سنین مختلف بسیار مهم و تعیین‏کننده است.

ویژگى‏هاى اسباب‏بازى مناسب عبارتند از:

1- اسباب‏بازى باید همواره مناسب سن، مطابق علایق و درخور توانایى‏هاى ذهنى و رشدى کودک باشد. نه آنقدر سخت و پیچیده باشد که کودک عاجز از بازى با آن شود و نه آنقدر ساده و آسان باشد که علاقه کودک را از بین برده و در او ایجاد خستگى نماید. همچنین به لحاظ فیزیکى به گونه‏اى ساخته شده باشد که به راحتى در دستان کودک قرار گرفته و با آن بازى کند به طورى که کودک آن را با کمال میل بپذیرد و در حین بازى از آن واقعاً لذت ببرد.
در حقیقت چون خواسته‏ها و تمایلات کودکان به لحاظ فیزیولوژى و روانشناسى در سنین مختلف فرق مى‏کند، پس بهتر است در هر سن و سالى اسباب‏بازى مناسب همان سن را براى آنان تهیه کنیم تا موجب رشد عقلى و شخصیت آنها شود.(4)
به عبارت دیگر چون رشد جسمى، ذهنى، روانى و اجتماعى یک کودک نُه ساله با کودک سه ساله متفاوت است و اسباب‏بازى‏اى که براى یک کودک نُه ساله ساخته شده به درد یک کودک سه ساله نمى‏خورد، دادن این اسباب‏بازى به او برایش فشار روحى و روانى ایجاد مى‏کند و کودک خود را در بازى با آن ضعیف و ناتوان مى‏یابد و خسته و عصبى شده و ممکن است اسباب‏بازى را پرت کرده و یا اینکه با پا بر روى آن بکوبد و یا اینکه احساس تنفر در او ایجاد کند. لذا پیشنهاد مى‏گردد که در مراکز تهیه و تولید اسباب‏بازى از متخصصین روانشناسى و تعلیم و تربیت استفاده شده و اسباب‏بازى‏ها واقعاً بر مبناى نظرات کارشناسانه و متناسب با سنین کودکان ساخته شود.
2- اسباب‏بازى باید چنان باشد که ذهن کودک را برانگیزد و او را به سوى سازندگى، خلاقیت و نوآورى سوق دهد. اسباب‏بازى‏هایى که به طور کامل ساخته شده و کودک کار کمترى بر روى آنها انجام مى‏دهد (اسباب‏بازى‏هاى کوکى)، قواى فکرى کودک را بلااستفاده مى‏گذارد و او را تبدیل به موجودى تماشاگر، منفعل و ناظر ساخته‏هاى دیگران مى‏کند و کودک را که میل به کاوشگرى و کنجکاوى دارد و سعى مى‏کند اسباب‏بازى را قطعه قطعه کند تا میل درونى‏اش را ارضا کند، دلسرد مى‏کند. در حالى که لگوها و قطعات ساختمان‏سازى که کودک با آن چیزهاى مختلفى مى‏تواند بسازد، جعبه کفش، جعبه مقوایى بزرگى که مى‏تواند داخل آن بنشیند و اداى قایق‏سوارى، هواپیمارانى، اتومبیل‏رانى و غیره را در بیاورد،(5) گل رس، شن و خمیر بازى که با آنها دست به آفرینش، خلاقیت و نوآورى مى‏زند، مى‏تواند چیزهاى گوناگونى بسازد، هر طور که دلش مى‏خواهد به آنها شکل بدهد، خراب کند و دوباره بسازد، کودک را به سوى خلاقیت و نوآورى سوق مى‏دهد.
3- اسباب‏بازى خوب باید به واقعیت نزدیک باشد تا کودک از راه بازى با زندگى آشنا شود. مثلاً قیچى براى بریدن، سوزن براى دوختن، خمیر بازى براى شکل دادن اجسام واقعى و تخیلى و ورزیدگى دست و انگشتان، انواع مدادها و وسایل رنگ‏آمیزى براى شناخت رنگ‏ها، انواع پازل‏ها، لگوها و وسایل پیچ و مهره‏اى که به هماهنگى بین حرکات چشم و حرکات ظریف دست کمک کند.(6)
4- سبب رشد و پرورش مهارت‏ها و توانایى‏هاى بدنى کودک شود. اسباب‏بازى مطلوب علاوه بر پرورش قواى ذهنى، روانى، عاطفى، اجتماعى، خلاقیت و استعداد باید توانایى کودک را در زمینه استفاده از اعضاى بدن رشد دهد.
5- اسباب‏بازى ساخته شده هر چقدر بتواند حواس بیشترى از کودک را به کار گیرد لذت بیشترى ایجاد مى‏کند و مناسب‏تر است. کودکان آن چیزى را که لمس کنند، ببینند و بشنوند بیشتر از آن لذت مى‏برند تا چیزهایى که فقط مشاهده‏کننده آن باشند.
6- اسباب‏بازى خوب مى‏تواند تصورات و تخیلات کودک را گسترش بخشد و میل کنجکاوى و اکتشاف را در او پرورش دهد.
7- اسباب‏بازى‏هایى مناسبند که کودک روى آنها کار کند، با دست آنها را بپیچاند، بچرخاند، خم کند، ببرد (قطع کند)، رنگ‏آمیزى کند یا علامت بگذارد، اسباب‏بازى‏هایى که به طرق مختلف بتوان از آن استفاده کرد، بتوان به شکل‏هاى گوناگون در آورد، آنها را بست و محکم کرد و توسط آنها اشکال مختلف ساخت، کودکان دوست دارند اشیاء را لمس کنند سبک و سنگین نمایند و وضعیت ساخت آنها را بفهمند. گل رُس، شن، خمیر بازى، لگوها و قطعات ساختمان‏سازى، وسایل پیچ‏کردنى، نقاشى با آبرنگ، نقاشى انگشتى یا با مداد شمعى و مداد رنگى بیشتر داراى چنین خصوصیاتى هستند و کودک فعال است و مى‏تواند بر روى آنها کار کند و تغییراتى که ایجاد مى‏کند مشاهده نماید.(7)
8- اسباب‏بازى‏ها باید مستحکم و آنقدر با دوام باشند که کودکان مدت طولانى با آنها کار کنند، از نظر ظاهر جذاب و زیبا باشند تا کودکان با اصول طراحى آشنا شوند، داراى تنوع و قابلیت تغییر داشته و در فعالیت‏هاى آموزشى گوناگون مورد استفاده قرار گیرند.
9- کیفیت و اندازه اسباب‏بازى نیز باید با سن و هیکل (قد و قواره) کودک متناسب باشد. دست و قد بچه به آن برسد. اسباب‏بازى به اندازه‏اى کوچک نباشد که کودک آن را به زحمت ببیند مثلاً سوراخ‏هاى دانه‏هاى رنگى آنقدر ریز نباشد یا طول دانه‏ها آنقدر زیاد نباشد که نتوانند نخ را از انتهاى آن بیرون بکشند، یا سر نخ آنقدر شُل نباشد که به داخل سوراخ دانه تسبیح نرود. همچنین اسباب‏بازى آن اندازه بزرگ نباشد که قدش به آن نرسد مثلاً وقتى عروسکى براى دخترتان مى‏خرید به اندازه‏اى باشد که او بتواند آن را روى پاى خود دراز کرده و براى آن لالایى بگوید و یا به صورتى انعطاف‏پذیر باشد که بتواند به آن لباس بپوشاند و با آن بازى کند.
10- اسباب‏بازى باید متناسب با جنس، ذوق و علایق کودک باشد. در زمینه نقش جنسیت در انتخاب بازى به وسیله کودکان تحقیقات زیادى صورت گرفته است.
«ترمن» فهرستى از بازى‏ها را تنظیم کرد و ارائه داده است که نشانگر تفاوت علاقه دختران و پسران است. دختران به بازى‏هاى عروسک‏بازى، مهمان‏بازى، طناب‏بازى، پذیرایى، آشپزى، تشکیل کلاس درس، بافندگى، خیاطى و معمابازى علاقه دارند و پسران به ابزارهاى مکانیکى چون ماشین، تفنگ‏بازى، دوچرخه‏سوارى، تیله‏بازى، کشتى، بُکس، فوتبال و فرفره‏بازى علاقه دارند.
نکته مهم اینکه اگر والدین مشاهده کردند که پسر آنها مثلاً عروسک‏بازى مى‏کند و یا بالعکس دختر آنها تفنگ‏بازى مى‏کند بهتر است حساسیتى نشان ندهند و به آنان نگویند که این بازى‏ها مربوط به دختران یا پسران است. به طور طبیعى در سنین 7 - 8 سالگى تفاوت‏هاى جنسى آشکار شده و هر کدام به سوى بازى‏هایى خواهند رفت که مطابق با طبیعت و انتظارات جامعه از آنان است.
11- اسباب‏بازى باید وسیله‏اى باشد هماهنگ با ارزش‏ها و معیارهاى جامعه‏اى که کودک در آن زندگى مى‏کند. چنین وسیله‏اى سبب مى‏شود که کودک از آغاز کودکى، ضمن نخستین تجربه‏هاى زندگى، بسیارى از ارزش‏هاى معمول در جامعه را بشناسد.
بر طبق نظر روانشناسان کودک خود را با ویژگى‏هاى اسباب‏بازى‏ها همانندسازى کرده و از آنها الگو مى‏گیرد. یک اسباب‏بازى مطلوب باید با دیگر وسایل و ارزش‏هاى موجود در آن جامعه تناسب داشته باشد. به طور مثال براى یک کودک پرورش یافته در دامن یک زن مسلمان ایرانى، عروسک خارجى اسباب‏بازىِ چندان مطلوبى نیست و باعث بدآموزى و تقلید کودک از آن مى‏شود.(8)
12- اسباب‏بازى بایستى انگیزه و محرک مناسب به همراه داشته باشد و بتواند کودک را جلب نماید. اگر بازى با اسباب‏بازى توأم با موفقیت باشد، کودک به ادامه بازى ترغیب مى‏گردد مثلاً وقتى کودک قطعات رنگى را بر اساس رنگ خاصى هماهنگ مى‏کند یا پازلى را حل نماید، احساس موفقیت مى‏کند و این موفقیت در حکم پاداشى است که وى دریافت مى‏نماید.(9)

لیستى از اسامى اسباب‏بازى‏هاى مناسب‏

شن، خاک رُس (که به آسانى تبدیل به گل شود)، آب، خمیرهاى بازى، رنگ براى نقاشى انگشتى، آبرنگ، قلم‏مو در اندازه‏هاى مختلف، مداد رنگى، مداد شمعى، گچ (براى استفاده تخته سیاه)، قیچى با لبه‏هاى گرد، انواع لگوها، قطعات ساختمان‏سازى، مکعب‏هاى چوبى و قطعات چوبى در اندازه‏هاى مختلف، اسباب‏بازى‏هاى پیچ‏کردنى (هزارسازه‏ها، پیچ و مهره‏ها، سرامیک‏ها، انواع پازل‏ها، لوتوى ارتباط، دومینوها، حلقه‏هاى اهرمى‏شکل، انواع عروسک‏ها، عروسک‏هاى پلاستیکى، پارچه‏اى، کاموایى، خانواده عروسکى (شامل مادر، پدر، نوزاد، برادر، خواهر، مادربزرگ، پدربزرگ)، شیشه پستانک، وسایل اتاق خواب، گهواره، کالسکه عروسک، گیره‏هاى بند رخت، لباس‏هاى کوچک با دکمه‏هاى نسبتاً درشت که کودک بتواند لباس‏هاى عروسک را به سهولت عوض کند، اتو و میز اتوى کوچک اسباب‏بازى براى خانه عروسک‏ها، تلفن، لوازم نظافت مانند جارودستى، جاروبرقى، تى، خاک‏انداز، کهنه براى گردگیرى، وسایل آشپزخانه نظیر یخچال، گاز، ظروف آشپزى، سرویس چایخورى نشکن، لوازم خیاطى، اسباب و لوازم دکترى و پرستارى، گارى، اتومبیل، هواپیما، آمبولانس، ماشین آتش‏نشانى، هلى‏کوپتر، کامیون، چرثقیل، بلدوزر، گریدر، ترن، تراکتور، زنبیل کوچک، سبد، نخ کردن مهره‏هاى رنگین، ترازو (که مفهوم سبک، سنگین، کیلو، گرم و ... را یاد مى‏گیرد)، تخته میخ زدن، چکش، اشکال مختلف آهن‏ربا، وسایل هُل دادنى و کشیدنى (فرگون، دوچرخه، سه‏چرخه)، انواع توپ‏ها (پارچه‏اى، پلاستیکى، چرمى) براى سنین بالاتر، اره‏هاى مخصوص که کار با آنها تا حدودى مشکل است همراه با چند قطعه چکش، میخ و چسب چوب.
«گینوت» به طور کلى پنج اصل را در انتخاب اسباب‏بازى مهم مى‏داند که عبارتند از:
1- برقرارى ارتباط و تماس کودک با دیگران را آسان کند.
2- در ابراز و تخلیه یک احساس کودک را تشویق کند.
3- به افزایش بینش و بصیرت کودک کمک کند.
4- فرصت‏هایى براى آزمایش واقعى ایجاد کند.
5- وسیله‏اى باشد براى جبران ناکامى‏ها و اظهار تمایلات و آرزوهاى سرکوب شده کودک.(10)

پى‏نوشتها: -
1) حاج‏بابایى، مرتضى، مجله فرزند سالم، بهمن‏ماه 1375، ص‏37.
2) ایللینگورث، رونالدس، کودک و مدرسه (ترجمه شکوه نوابى‏نژاد)، ص‏129.
3) احمدوند، محمدعلى، روانشناسى بازى، ص‏106.
4) مجله پیوند، مردادماه 1359، ص‏38 و منبع شماره 3، ص‏107 و 106.
5) شهرآراى، مهرناز، راهنماى انتخاب اسباب‏بازى، ص‏104.
6) واثقى، مینو، آموزش ضمن بازى (سال سوم هنرستان)، ص‏12.
7) Mayesky mary creativities for young children P.p 76.
8) قربانیان، غلامرضا، مجله فرزند سالم، بهمن ماه 1375، ص‏35 و منبع شماره 5، ص‏4.
9) منبع شماره 3، ص‏108.
10) Ginott Haim Group psychotherapy with children P.P 25.