پژواک


 

پژواک‏

برادر گرامى دکتر «على یزدانى نوریج» از شهرستان نور، اثرى که برایمان ارسال کرده‏اید مقاله نیست بلکه نتیجه تحقیقات و یا فیش‏بردارى از کتاب‏هاى مختلفى است که در باره زنان قلم زده‏اند. زیبایى اثرتان در این است که توصیفات بسیارى از زنان اسطوره‏اى ایران و زنان فرهنگ‏هاى مختلف در آن دیده مى‏شود. در واقع این اثر براى کسانى که مى‏خواهند مقاله بنویسند منبع خوبى است تا به تمامى با اکثر ویژگى‏هاى روحى، اخلاقى و ... زن آشنا شوند اما خود به تنهایى مقاله نیست و قابل چاپ نمى‏باشد. هر چند ما به پاس زحمات شما و آشنایى خواننده با اثرتان، مختصرى از مطلب «زن مى‏تواند براى همیشه جنگ و خونریزى را در جهان نیست و نابود کند» در اینجا مى‏آوریم:
«... زن مى‏تواند زندگى انسانى را از گزند و آسیب و نابودى رهایى بخشد. زن فرشته زمین است. زن پناه و پناهگاه است. زن نماد مهر و مهربانى است. زندگى بهتر و شایسته‏تر را زن مى‏آفریند. زن راستى‏پرور است. زن به دین، آئین باورمندتر و پیمان‏شناس‏تر مى‏باشد ... زن نیک‏پندار و نیک‏گفتار و نیک‏کردار است. زن دشمن جنگ و جنگ‏آفرینى و خونریزى مى‏باشد. زن مى‏تواند در جهان هستى براى همیشه به جنگ و خونریزى و کشت و کشتار پایان بخشد ...».

براى اولین بار نامه‏اى براى «دیدار» بخش «دختران بهار» مى‏فرستم. از آنجایى که اکثر گزارش‏هاى چاپ شده در این بخش به نوعى به زن ارتباط دارد، براى موضوع کارم، «متلک» را انتخاب کرده و خواهشمندم اثرم را مطالعه کرده و نظرات خود را در بخش پژواک بازگو کنید.
در ضمن مشغول تهیه گزارش‏هایى در محدوده زن و مشکلاتى که این بانوان با آن دست و پنجه نرم مى‏کنند هستم اما به خاطر برخى از ایرادهاى ادارى نیاز به کارت خبرنگارى است که متأسفانه دچار وقفه‏هاى طولانى مى‏شوم. از شما درخواست دارم اگر برایتان امکان دارد این کمبود را هر طورى مى‏دانید حل کنید.
تغییراتى که در طول دو سال گذشته در مجله داده‏اید، جاى تشکر و سپاسگزارى دارد اما اگر مى‏شود اشعار بیشترى در بخش «سبز آسمونى» چاپ کنید. همچنین جا دارد از آثار خانم‏ها لیلى صابرى‏نژاد، هاجر عرب، نفیسه محمدى، معصومه مرتضوى، رعنا وهم‏آزاد و رزیتا نعمتى در بخش دختران بهار تشکر کنم. ابوالفضل صمدى رضایى - مشهد
برادر محترم، شروع و بخش نتیجه‏گیرى گزارش‏تان اصلاً جذاب نیست. از سویى دیگر لحن و زبان انتخابى شما، هم براى مجله و هم بخش دختران بهار مناسب نیست. اگر کمى جدى‏تر با این قضیه برخورد مى‏کردید و یک ورودیه قوى و محکم مى‏نوشتید؛ از این شروع طنز، محاوره‏اى و بسیار خودمانى بهتر بود.
افرادى که در باره متلک با آنها صحبت کرده‏اید خوب هستند و از تمام قشرها و گروههاى سنى مى‏باشند؛ اما گاه نحوه پرسیدن سؤالات شما مناسب نیست.
توصیه‏مان به شما این است که با بازنویسى مجدد اثر و تبدیل آن به یک گزارش ادبى و فاصله گرفتن از یک دیالوگ‏نویسى عامیانه، گزارش خود را بازنویسى کرده و دوباره آن را برایمان ارسال کنید.
اما در مورد کارت خبرنگارى باید گفت مجله برنامه‏اى براى صدور کارت براى همکاران ندارد و علاقه‏مندان به دریافت کارت مى‏توانند به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان محل سکونت خود مراجعه کرده و با داشتن مدرک کارشناسى روزنامه‏نگارى و یا ده سال سابقه کار در یک نشریه و یا گذراندن یک دوره تخصصى روزنامه‏نگارى از سوى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى اقدام به درخواست کارت خبرنگارى کنند.
از لطف‏تان هم نسبت به نویسندگان مجله سپاسگزاریم.

گزارش همایش تجلیل از زنان نخبه استان اصفهان از سوى کمیته امور بانوان این استان برگزار شد و در این همایش، 110 بانوى فرهیخته و موفق استان در پنج رشته زنان پژوهشگر، زنان و مشارکت‏هاى اجتماعى، زنان کارمند، زنان هنرمند و مدیران مورد تجلیل قرار گرفتند. از شهرستان آران و بیدگل نیز خانم امینه‏سادات سیدى‏تبار، دبیر انجمن بانوان محقق امین، در رشته زنان و مشارکت‏هاى اجتماعى در بخش نویسندگى مورد تقدیر قرار گرفت.

دبیر انجمن بانوان محقق امین - آران و بیدگل‏

* * *

و اما ویژه‏نامه زن در جمهورى اسلامى ایران‏

انتشار ویژه‏نامه‏اى با موضوع زن و عملکرد دولت در قبال زنان پس از ربع قرن در نظام جمهورى اسلامى، دغدغه‏اى بود که سردبیر نشریه با همکارى پژوهشگران و محققان و همکاران پرتلاش مجله به سرانجام رساند.
عکس‏العمل‏هاى حضورى، تلفنى و کتبى مخاطبان ویژه‏نامه با مشاهده آن از جمله مواردى بود که مى‏توانست دست‏اندرکاران نشریه را در وقوف به نکات مثبت و منفى ویژه‏نامه یارى دهد. نامه‏ها و اظهارنظرها و صحبت‏هاى زیادى را دریافت کردیم که در اینجا ضمن سپاسگزارى از این عزیزان، به پاس لطف و همراهى مخاطبان، به عنوان نمونه گزیده‏اى کوتاه از آنها را پیش روى شما نیز گذاشتیم:
دکتر «شهلا حبیبى» دبیر شبکه ارتباطى سازمان‏هاى غیر دولتى زنان در جمهورى اسلامى در ارتباط با ویژه‏نامه نوشته است: «ضمن تشکر از انتشار ویژه‏نامه زن در جمهورى اسلامى ایران که حرکتى اساسى و مطلوب بوده، امید است این مجموعه منشأ فعالیت‏هاى گسترده و عمیق‏ترى در آینده شود.»
حجت‏الاسلام و المسلمین «عطاءاللَّه رفیعى آتانى» سردبیر فصلنامه پژوهش و حوزه نیز طى نامه‏اى اعلام کرده است: «اساس کارى که انجام مى‏دهید بسیار ارزشمند، لازم، اصولى و در عین حال واقع‏نگرانه است. چاپ ویژه‏نامه هم از همه این جهات ارزشمندتر است، چرا که کارى متمایز و متفاوت و جامع است و مى‏تواند محل مراجعه جدى براى مطالعاتى از این دست باشد.»
حجت‏الاسلام دکتر «نجف لکزایى» رئیس مرکز تحقیقات حکومت اسلامى هم نوشته است: «سپاس خود را از سردبیر و دست‏اندرکاران این مجموعه سترگ اعلام و تداوم انجام این قبیل فعالیت‏ها را آرزو مى‏کنم. بى‏تردید مجموعه منتشر شده مرجعى براى پژوهشگران و اصحاب دانش و معرفت در زمینه مطالعات زنان خواهد گشت.»
خانم «طهورا نوروزى» سردبیر ماهنامه زن شرقى نیز ضمن تشکر از ویژه‏نامه و آرزوى موفقیت براى همکاران، تعداد صفحات را بسیار زیاد دانسته، طورى که شاید باعث تمایل کمترى به مطالعه آن شود.
خانم «زهراسادات ناظرى» مشاور و رئیس دفتر مشارکت امور زنان نیز معتقد است: «ویژه‏نامه مجموعه نفیس و باارزشى است که بیانگر دوراندیشى و تدبیر سردبیر پیام زن و مجموعه عزیزان همکار در حفظ دستاوردها و ارزش‏هاى والاى نظام جمهورى اسلامى و تبیین نقش ویژه زنان مسلمان در پشتیبانى و حمایت از فرامین الهى است. امید آنکه زمینه‏هاى به وجود آمده براى تعالى همه آحاد بشر در نیل به اهداف الهى فراهم گردد.»
«... شریعتى» مسئول انجمن بین‏المللى زنان مدافع ارزش‏هاى انسانى در جنگ نیز از ویژه‏نامه قدردانى کرده و اعلام کرده پیام زن همواره در جهت نشر و گسترش فرهنگ غنى اسلام کوشیده است.
خانم «معصومه ابراهیمى» از سازمان هواپیمایى کشورى نیز نوشته است: «ویژه‏نامه یکى از غنى‏ترین منابع مربوط به بانوان مى‏باشد. امیدوارم حرکت فرهنگى نشریه پیام زن براى جامعه نسوان کشور در جهت نیل به اهداف انقلاب اسلامى مفید واقع شود.»
حجت‏الاسلام و المسلمین «محمدتقى سبحانى» رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامى دفتر تبلیغات نیز ویژه‏نامه را کارى عظیم و گرانسنگ معرفى کرده و از تلاش همکاران قدردانى کرده است.
حجت‏الاسلام و المسلمین «سیدمحمدرضا طباطبایى» مدیر محترم جامعةالزهراء (حوزه علمیه خواهران) متذکر شده است: «مجموعه پرمحتوا و کم‏نظیر یا بى‏نظیر ویژه‏نامه زن در جمهورى اسلامى موجب روشنى چشم‏ها گردید.»
خانم دکتر «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تهیه و تدوین ویژه‏نامه قدردانى کرده و آن را مجموعه‏اى نادر دانسته که با نگاهى همه‏جانبه و مسئولانه در خصوص وضعیت زنان در ایران به چاپ رسیده است.
جناب آقاى «محمدمهدى احمدى» مدیرکل وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامى استان قم نیز مجموعه گسترده ویژه‏نامه را گامى مهم در جهت تبیین مسائل زنان در نظام جمهورى اسلامى ایران معرفى کرده است.
حجت‏الاسلام و المسلمین «سیدهادى موسوى» مسئول امور شهداى روحانیت دفتر تبلیغات نیز معتقد است: «به حق کارى درخور و شایسته انجام گرفته است. تنظیم مطالب، انتخاب عناوین و موضوع‏بندى چون دیگر جهات درخور تحسین است، لکن شایسته‏تر بود که به صورت چهار رنگ چاپ مى‏شد.»
حجت‏الاسلام و المسلمین «اسماعیل اسماعیلى» مسئول نشریه حوزه نیز از تلاش گسترده‏اى که در تهیه ویژه‏نامه به کار رفته تشکر کرده و آن را دایرةالمعارفى ارزنده در حوزه مسائل زنان دانسته است.
حجت‏الاسلام و المسلمین «سیدمحسن شفیعى»، مسئول نهاد نمایندگى مقام رهبرى در دانشگاه علوم پزشکى اهواز، نوشته است: «تردیدى نیست که این مجموعه ارزشمند به زودى در فهرست منابع و مآخذ وزین و تأثیرگذارى قرار مى‏گیرد که در حوزه مطالعات زنان مورد بهره‏بردارى واقع مى‏شود. به گمان بنده در هیاهوى مباحث زنان و وانفساى هجوم فرهنگى غرب در این زمینه، اندیشمندان به ویژه فرزانگان حوزه و دانشگاه به منابعى عالمانه، قابل اعتماد و مبتنى بر اندیشه‏هاى مناسب نیازمند بودند که این مجموعه مبارک در این خصوص، کارآمد و مورد استناد مى‏باشد.»
ما نیز ضمن سپاسگزارى به درگاه خداوند تعالى به خاطر این توفیق، از کلیه عزیزانى که با نامه و تلفن و به صورت حضورى دست‏اندرکاران ویژه‏نامه را مورد لطف و تشویق قرار دادند صمیمانه تشکر مى‏کنیم.