گزیده استفتاها از محضر امام خمینى 24


 

گزیده استفتاها از محضر امام خمینى (24)

احکام رضاع و مَحرمیّت‏

س: زنى به علت ندانستن مسئله در حدود چهار ماه به نوه دخترى خود شیر داده است؛ حکم این مسئله چگونه است؟
ج: اگر مادرزن به نوه خود که از شوهر [فعلى ]دختر او است با شرایط شیر دهد نکاح دختر و شوهرش باطل مى‏شود و بر هم حرام ابدى مى‏شوند.

س: اگر زن شوهردارى پسربچه‏اى را شیر غیر از زایمان بدهد، در صورتى که آن پسربچه به اندازه محرم شدن شیر آن زن را بخورد، آیا به این زن محرم است یا خیر؟
ج: شیر اگر از غیر ولادت باشد موجب نشر حرمت نمى‏شود.

س: آیا خویشاوندان نزدیک مى‏توانند به بچه شیر بدهند؟ مثلاً عمه مى‏تواند به برادرزاده شیر بدهد؟
ج: حرمت تکلیفى ندارد، لیکن باید احکام رضاع مراعات شود که در رساله ذکر شده است.

س: در محرم شدن رضاعى (شیمیایى و فیزیکى) چرا بچه باید شیر را مستقیماً از پستان مادر بخورد؟
ج: حکم الهى است.

س: در اکثر مناطق غرب، چنین است که مادرزن نوه دخترى خود را شیر مى‏دهد (از جمله مادر همسر من به فرزندانم شیر داده) مستدعى است نظر خود را در این زمینه بیان فرمایید.
ج: اگر مادر همسر به فرزند شخص شیر دهد و شرایطى که در رساله (براى شیردادنى که موجب حرمت مى‏شود) بیان شده موجود باشد همسر شخص بر او حرام مى‏شود.

س: اگر شوهرى شیر زن خود را بخورد آیا آن زن به او حرام مى‏شود؟
ج: حرام نمى‏شود.

س: من در سه ماهگى بودم که در جوار ما دخترى به دنیا آمد. بعد از یک ماه پدربزرگ این کودک دار فانى را وداع گفت. خبر فوت را طورى به مادر این کودک دادند که منجر به بیمارى شدید و خشک شدن شیر او شد. بچه در اثر شیر نخوردن از مادر مریض شد. به دکتر مراجعه کردند و دکتر معالج تشخیص داد که باید از شیر مادر استفاده کند. مادر اینجانب شیرش زیاد بود و تصمیم گرفت به کودک نامبرده شیر بدهد (ولى نه از راه سینه بلکه از راه دوشیدن در ظرف) با توجه به اینکه این دختر تقریباً هشت ماه از شیر مادر من تغذیه کرده است آیا امکان دارد که بنده ایشان را به همسرى خویش در بیاورم؟
ج: مانع ندارد و رضاعِ موجبِ حرمت حاصل نشده است.

س: اگر زنى از زائیدنش بیش از دو سال گذشته و شیر او هم خشک شده، ولى بعد از گذشتن سه سال یا شش سال بر اثر مکیدن زیادى بچه، شیرش به جوشش مى‏آید و از این شیر به دختر همسایه‏اش که تازه متولد شده شیر مى‏دهد و این شیر تمام شرایط نشر حرمت را هم دارد، آیا آن دختر به شوهر شیردهنده حرام مى‏شود یا نه؟
ج: اگر همان شیر ولادت است در فرض مسئله حرمت ثابت مى‏شود ولى اگر احراز نشود که شیر مستند به شوهر است، موجب حرمت نیست.

س: یک ماه قبل از اینکه من به دنیا بیایم دخترى در همسایگى ما به دنیا آمده، وقتى که من به دنیا آمدم مادرم به آن دختر با شرایط کامل شیر داده و من و آن دختر خواهر و برادر رضاعى شده‏ایم. بعد از یک سال در خانواده آن دختر دخترى دیگر به دنیا آمده. حالا من و آن دختر دومى تصمیم به ازدواج داریم. مى‏خواستم بدانم آیا من مى‏توانم با آن دختر ازدواج کنم یا نه؟
ج: مانع ندارد.

س: 1- اگر مادر حسین از شیرى که به حسین مى‏دهد به زهرا هم بدهد تا صدق رضاع بکند، آیا حسین که برادر رضاعى زهرا است مى‏تواند با یکى از خواهرهاى زهرا ازدواج کند؟
ج: مانع ندارد.
2- آیا یکى از برادران حسین مى‏تواند با یکى از خواهران زهرا ازدواج کند؟
ج: مانع ندارد.
3- آیا حسین مى‏تواند با نوه پسرى خاله‏اش (سهیلا) ازدواج کند؟ در حالى که با دخترخاله خویش محرم مى‏باشد (خواهر حسین و دخترخاله‏اش خواهر رضاعى مى‏باشند و هر دو از مادر حسین شیر خورده‏اند.)
ج: بین پسر و دختر مشارٌالیهما در فرض مرقوم محرمیتى نیست و ازدواج‏شان اشکال ندارد.

س: مادر کودکى پس از اینکه او را به دنیا آورده وفات نموده و خاله کودک وى را نگهدارى نموده و شیر داده و پس از اینکه کودک به حد بلوغ رسیده دختر خود را به آن کودک (که خواهرزاده‏اش بوده) تزویج نموده تا ثروت و دارایى آنان نصیب دیگرى نشود و فعلاً مدت چهار سال است که ایشان ازدواج نموده و زندگى زناشویى دارند. آیا این ازدواج از نظر شرع صحیح است یا خیر؟ و آیا پسر، با آن دختر خواهر رضاعى نمى‏شود؟
ج: اگر رضاعِ موجب نشر حرمت - به شرحى که در رساله مذکور است - متحقق شده، ازدواج مزبور باطل است، و در صورت شک در آن، ازدواج محکوم به صحت است.

س: اینجانب فردى مسلمان و شیعه مى‏باشم که سه سال گذشته با دخترى هم‏دین و مذهب خودم ازدواج نمودم. بعد از مدتى صاحب دختربچه‏اى شدیم. در مرحله اول مدت یک هفته شیر مادر خودش را خورد و گاهى هم شیر از مادربزرگش، و بعد از یک هفته مادرِ بچه‏ام یعنى همسرم مریض شد و دختر ما مدت چهار شبانه‏روز شیر از پستان مادربزرگش که مادر عیال اینجانب مى‏باشد مرتب خورده و در این چهار شبانه‏روز بچه از شیر کسى دیگر یا شیر خشک و غیره نخورد، و پس از آن از شیر مادرش و نیز مادربزرگش خورده آیا زن من بر من حلال است؟
ج: در فرض مرقوم زن شما بر شما حرام شده است.

س: راه محرم شدن زن برادر چیست؟ به رساله امام، مسئله 2493 مراجعه کردم ولى چیزى دستگیرم نشد؟
ج: اگر دختر شیرخواره‏اى را به عقد خود با مراعات مقررات شرعى در آورید، سپس زن برادر شما آن دختر را در یک شبانه‏روز یا پانزده بار پشت سر هم شیر بدهد، در این صورت زن برادر بر شما محرم مى‏شود.