اخبار


 

اخبار

دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم با رهبر معظم انقلاب‏

رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اعضاى هیئت امنا، رئیس و دیگر مسئولان دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم، این دفتر را نماد روشنفکرى در حوزه برشمردند و تعمیق محتوایى فعالیت‏ها، برخوردارى از خصوصیات مثبت روشنفکرى و پرهیز از آسیب‏هاى رایج روشنفکرى را شرطهاى اصلى موفقیت این مجموعه خواندند.
در این دیدار رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: ارائه حرف‏هاى نو، حضور در میدان‏هاى جدید فکرى و برخوردارى از آفاق تازه، از جمله نشانه‏هاى پرمغز بودن است که دفتر تبلیغات باید از این خصوصیات برخوردار باشد.
ایشان نوآورى و نگاه باز و آزاد را جوهره روشنفکرى دانسته و افزودند: قوام روشنفکرى به نگاه باز است و دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم باید این جوهره راهگشا را مورد توجه کامل قرار دهد چرا که بدون نگاه باز پیشرفت فکرى و در نتیجه پیشرفت علمى و عملى امکان‏پذیر نیست.
رهبر معظم انقلاب دین و سنت‏هاى ملى را دو شاخص هدایت جریان روشنفکرى دانستند و خاطرنشان کردند: سنت‏هاى ملى غالباً با تعصب و خرافه همراه است در حالى که معرفت روشن دینى که با خرافه و تعصب همراه نیست مى‏تواند جوهره پرتحرک روشنفکرى را در جهت صحیح هدایت کند و این جریان را از آسیب‏هایى نظیر پراکنده‏گویى و تقلید و انحراف باز دارد.
ایشان اعتصام به ریسمان معرفت الهى و مراقبت دائم از خود و فرآورده‏هاى فکرى را از ضروریات تحقق جایگاه دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم به عنوان نماد روشنفکرى در حوزه برشمردند و افزودند: همه فعالیت‏ها و برنامه‏هاى این دفتر در پرتو این جهت‏گیرى اصلى به ثمر خواهد نشست.
در این دیدار حجت‏الاسلام و المسلمین جعفرى گیلانى رئیس هیئت امنا و حجت‏الاسلام و المسلمین ربانى رئیس دفتر تبلیغات اسلامى گزارش‏هایى را در باره اهداف و عملکردهاى این مجموعه بیان کردند و از تلاش براى تولید دانش و فرهنگ‏سازى و تعمیق معرفت اسلامى سخن گفتند.

طبق وعده عربستان زنان ایرانى پس از این مى‏توانند قبرستان بقیع را زیارت کنند

براى نخستین بار چهل کتاب شیعى در کشور عربستان سعودى اجازه نشر گرفتند. این کتاب‏ها در حوزه مسائل فقهى و خانوادگى مى‏باشند و برخى نظریاتى در باب ایجاد یک جامعه متفق با مشارکت شیعیان و سنیان است.
پیش از این شیعیان عربستان اجازه داشتن مسجد را نداشتند اما به تازگى مناطق شیعه‏نشین مى‏توانند مساجد و حسینیه براى خود بسازند.
پس از پادشاهى رسمى امیر عبداللَّه در این کشور برخورد شرطه‏ها و پلیس مذهبى عربستان با ایرانیان نیز تا اندازه‏اى بهتر شده است.
هر سال نزدیک به نیم میلیون ایرانى براى انجام اعمال عمره مفرده به مکه و مدینه سفر مى‏کنند که با توجه به رویکرد امیر عبداللَّه در صورت برنامه‏ریزى مناسب مى‏تواند زمینه‏ساز تعامل گسترده ایرانیان و شیعیان با مسلمانان دیگر کشورها شود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از نظر مساعد پادشاه عربستان براى رفع موانع موجود در زیارت زائران قبرستان بقیع به ویژه زائران زن ایرانى خبر داد.
آیت‏اللَّه آقاى هاشمى رفسنجانى در مذاکراتى که با امیر عبداللَّه داشت، عنوان کرد: سیاست پادشاه عربستان، محبت به شیعیان است و این سیاست در حال اجراست.
وى افزود: در ملاقات با مقام‏هاى سعودى از آنها درخواست کردیم که زمینه زیارت بانوان از قبرستان بقیع را فراهم کنند و آنها نیز به شرط جلوگیرى از بى‏نظمى‏ها و برخى اعمال نامناسب به طور ضمنى موافقت کردند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت همچنین گفت: ملک عبداللَّه که از تحرکات اخیر رژیم صهیونیستى در کشورهاى عربى نگران بود، از اینکه کسانى بین کشورهاى مسلمان را مخدوش کنند تا سیاست کل دنیاى اسلام آسیب ببیند ناراحت است.

زهرا شجاعى:
24 درصد زنان در بخش دولتى کشور فعالند

خانم زهرا شجاعى در دیدار با هیئت کارشناسان فرهنگى بنیاد ژاپن گفت: سازمان‏هاى بین‏المللى نمى‏توانند نسخه واحدى براى تمامى زنان کشورهاى جهان طراحى کنند. کشورهاى مشرق‏زمین داراى مشترکات فرهنگى و اجتماعى زیادى هستند و خود مى‏توانند مدل توسعه مشابهى طراحى کنند. خانم «زهرا شجاعى» هدف مرکز امور مشارکت زنان را در رشد کمّى و کیفى سازمان‏هاى غیر دولتى زنان، توانمندسازى و افزایش مشارکت‏هاى مدنى آنها با حفظ استقلال عنوان کرد و افزود: 20 درصد بودجه مرکز سالانه صرف آموزش و حمایت از سازمان‏هاى غیر دولتى زنان مى‏شود. تعدادى از سازمان‏ها هم داراى مقام مشورتى سازمان ملل متحد از شوراى اجتماعى اقتصادى «اکوسوک» هستند.
وى در مورد تربیت زنان مدیر گفت: حدود 24 درصد زنان کشور در بخش دولتى فعالند و 1/2 درصد آنها مدیر مى‏باشند. زنان فرصت کسب تجربه‏هاى عملى در حوزه مدیریت را کمتر به دست مى‏آورند، لذا این مرکز آموزش را به عنوان یکى از راهبردهاى اساسى در اولویت کارى خود در تربیت مدیران زن قرار داده، به نحوى که 300 نفر از کارشناسان در سراسر کشور طى یک دوره آموزش مدیریت دیدند.
خانم «شجاعى» اصلاح قوانین و مقررات با حفظ نقش و جایگاه زنان در خانواده، اختصاص زمان شیردهى، لزوم تأسیس مهد کودک در ادارات براى مادران شاغل را از فعالیت‏هاى دولت در جهت توسعه اشتغال زنان در کشور دانست.
خانم «شجاعى» از برنامه‏ریزى براى اشتغال و ازدواج جوانان به عنوان دغدغه اصلى کشور نام برد و در باره راههاى طى شده در هشت سال گذشته براى روشن کردن افکار عمومى نسبت به جایگاه زنان گفت: ساخت فیلم در صدا و سیما، معرفى کردن زنان موفق به جامعه در همایش‏ها، انتشار فصلنامه مرکز براى نخبگان، آموزش حقوق به دختران و پسران دبیرستانى، اجراى طرح‏هاى اساسى در کتب درسى ابتدایى، آموزش تحلیل جنسیتى براى گروههاى مختلف و انتشار سلسله اخبار زنان در سطح ملى و بین‏المللى در سایت مرکز، در تغییر نگرش جامعه نسبت به زنان مفید بوده است.
وى با توجه به اشتراکات فرهنگى زنان ایران و ژاپن و اهمیت نقش خانواده و حفظ سنت‏هاى فرهنگى در دو کشور را زمینه خوبى براى توسعه ارتباطات بین زنان دو کشور دانست.

خسارت ناشى از فریبکارى در شروط قبل از ازدواج جبران مى‏شود

یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایى مجلس از بررسى اصلاح موادى از فصل نکاح قانون مدنى در کمیته کمیسیون قضایى خبر داد و گفت: خسارت‏هاى مادى و معنوى ناشى از فریبکارى در شروط قبل از نکاح، جبران مى‏شود.
«نیره اخوان» با اشاره به ماده 1128 قانون مدنى افزود: هر گاه در یکى از طرفین صفت خاصى شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده، براى طرف مقابل حق فسخ خواهد بود، خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متبایناً بر آن واقع شده باشد.
وى در ادامه گفت: این تبصره این طور به ماده 1128 الحاق مى‏شود که هر گاه نکاح بر اثر تدلیس (فریبکارى) واقع شده باشد، همسر فریب‏خورده مى‏تواند جبران خسارت مادى و معنوى ناشى از تدلیس را از تدلیس‏کننده اعم از اینکه یکى از زوجین یا شخص ثالث باشد مطالبه کند؛ و فسخ نکاح به علت تدلیس یکى از زوجین مانع مطالبه خسارت نخواهد بود.

افزایش آسیب‏هاى اجتماعى در میان زنان سرپرست خانوار

رئیس انجمن مددکار ایران گفت: در حال حاضر حفظ 25 درصد از زنان سرپرست خانوار، مطلقه و بیوه، تحت پوشش نهادهاى حمایتى قرار دارند و 75 درصد این قبیل افراد بدون هیچ گونه حمایتى در جامعه رها شده‏اند.
دکتر «مصطفى اقلیما» افزود: هم‏اکنون اکثر زنان سرپرست خانوار با مشکلات جدى و بى‏شمار اقتصادى مواجه‏اند و توان پرداخت هزینه‏هاى سرسام‏آور زندگى را ندارند، بنابراین نمى‏توانند از عهده تأمین مخارج فرزندان خود برآیند به همین دلیل یکى از آسیب‏پذیرترین اقشار جامعه محسوب مى‏شوند.
وى خاطرنشان کرد نهادهاى حمایتى کمیته امداد و سازمان بهزیستى با توجه به اعتبارات محدود خود تنها توانسته‏اند 25 درصد زنان سرپرست خانوار را تحت پوشش قرار داده و خدمات به آنها ارائه کنند که البته مستمرى ماهیانه و خدمات این نهادها آنقدر ناچیز است که حتى براى خرید نان این خانواده نیز کفاف نمى‏دهد.
رئیس انجمن مددکارى تأکید کرد قرار بود از سوى نهادهاى حمایتى، مستمرى این زنان ماهیانه به 16 هزار تومان براى زنان تنها و 40 هزار تومان براى زنانى که سه فرزند تحت پوشش دارند افزایش پیدا کند که البته تا این لحظه این امر تحقق پیدا نکرده است.

بیش از 90 درصد مردان با اشتغال زنان موافقند

بر اساس اطلاعات یک پژوهش در کشور 88/93 درصد مردان با اشتغال زنان در بخش‏هاى دولتى موافق هستند.
78 درصد مردان، شغل آموزشى مربى مهد کودک تا دبیرى دبیرستان را براى زنان مناسب مى‏دانند و 22 درصد مردان متخصص نیز آموزش تخصصى در سطح دانشگاه را براى زنان بسیار مناسب و 47 درصد خیلى مناسب مى‏دانند.
در مورد مشاغل امور دفترى و ادارى سازمان‏هاى دولتى نیز 41 درصد مردان، توانایى زنان را خیلى زیاد اعلام کرده‏اند. در باره مشاغل فنى و مهندسى 33 درصد مردان متخصص معتقدند زنان تا حدودى از عهده انجام این مشاغل در سازمان‏هاى دولتى برمى‏آیند. مشاغلى نظیر پرستارى و پزشکى از نظر 61 درصد افراد مورد پژوهش، با زنان تناسب زیادى دارد.
مشاغلى چون فرماندارى، استاندارى، وزارت و ریاست جمهورى از نظر 25/25 درصد متخصصان متناسب خانم‏هاست. در خصوص نمایندگى مجلس نیز توانایى زنان 36 درصد اعلام شده است.
در مورد مشاغلى چون امور حمل و نقل در سازمان‏هاى دولتى، 36 درصد آن را کمى متناسب با زنان اعلام کردند. در مشاغل شیفتى به ویژه شیفت شب 29 درصد متخصصان آن را تا حدودى مناسب زنان عنوان کردند.
سرانجام در مورد قضاوت، 25 درصد متخصصان این پژوهش، این شغل را تقریباً مناسب براى زنان دانستند.

زنان کارآفرین به کشورهاى همجوار اعزام مى‏شوند

مشاور استاندار آذربایجان شرقى در امور بانوان گفت: زنان کارآفرین این استان به کشورهاى همجوار اعزام مى‏شوند.
«زهرا کرمانى» در جلسه کمیته مشاور سه جانبه کار و اشتغال زنان آذربایجان شرقى، با اعلام این خبر افزود: این حرکت‏ها و رایزنى‏ها در منطقه در جهت تداوم اهداف اشتغال زنان و شناسایى ظرفیت‏هاى زنان کارآفرین استان انجام مى‏شود.
مشاور استاندار آذربایجان شرقى همچنین از برپایى نمایشگاهى از توانمندى‏هاى زنان در استان خبر داد.
«على روحانى» مدیرکل کار و امور اجتماعى آذربایجان شرقى نیز از مشارکت زنان و اهتمام آنان در پیشبرد مسائل مربوط به امور بانوان کارگر در این استان خبر داد.

40 درصد دختران فرارى، کتک‏خور خانواده بوده‏اند

تحقیقى که بر روى 50 دختر فرارى ساکن در مراکز رى، شمیرانات و دو مرکز مداخله در بحران فرمانیه صورت گرفت نشان داد 78 درصد دختران فرارى داراى تجربه «تنبیه بدنى یا کلامى» بوده‏اند.
در میان این دختران 64 درصد هر دو نوع تنبیه بدنى و کلامى، 20 درصد تنبیه بدنى و 16 درصد تنها تنبیه کلامى را تجربه کرده‏اند و در مجموع مى‏توان گفت که 40 درصد دختران فرارى همیشه مورد تنبیه بدنى و کلامى قرار مى‏گرفته‏اند. این تحقیق نشان مى‏دهد هر اندازه شدت این تنبیهات افزایش یابد احتمال فرار نیز بیشتر مى‏شود.
نتایج این تحقیق همچنین نشان مى‏دهد 56 درصد این دختران داراى تحصیلات راهنمایى هستند. 80 درصد آنها متعلق به طبقه پایین جامعه، 16 درصد طبقه متوسط و تنها 4 درصد آنها از وضعیت اقتصادى - اجتماعى بالایى برخوردار هستند.

تعداد دانش‏آموزان مبتلا به ایدز افزایش یافت‏

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستى آموزش و پرورش با اعلام اینکه آمار دانش‏آموزان مبتلا به ایدز از طریق مادر، از 200 به 350 تن افزایش یافته است، تصریح کرد: 60 هزار معلم با همکارى دفتر آموزش و ارتقاى مهارت‏هاى حرفه‏اى و تربیت معلم سال تحصیلى آینده، آموزش «پیشگیرى از ایدز» را فرا مى‏گیرند.
دکتر «ریاض غیرتمند» با بیان اینکه یک میلیون دانش‏آموز پایه اول متوسطه سال جارى تحت پوشش آموزش‏هاى پیشگیرى از ایدز قرار مى‏گیرند، افزود: آمار ثبت شده دانش‏آموزان آلوده به «اچ.آى.وى» 65 نفر است که اگر در 6 به عنوان ضریب تخمین کشور ضرب شود، این تعداد به 300 تا 350 نفر مى‏رسد.

نویسندگان زن ده برابر شده‏اند

نویسندگان زن از سال 1370 تا به حال ده برابر شده‏اند. این در حالى است که نویسندگان مرد در این مدت فقط 5/2 برابر رشد داشته‏اند.
دکتر «امیدعلى احمدى» مجرى طرح «مصرف ادبى ایرانیان» گفت: موضوعاتى چون جنگ و دفاع مقدس، مسائل اجتماعى، خانواده، تقابل سنت و مدرنیته، مسائل زنان و مهاجرت مهم‏ترین موضوع ادبیات داستانى در این سال‏ها هستند.
وى افزود: همچنین مهم‏ترین تغییرات از نظر پدیدآورندگان، گسترش فردگرایى، گرایش به فرم در ساختار، پرداختن به مسائل زنان، استفاده از تکنیک‏هاى مدرن و طرح مسائل فردى و شخصى بوده است.

هنرمندان ایرانى بزرگ‏ترین فرش جهان را مى‏بافند

بافندگان فرش ایرانى بزرگ‏ترین فرش جهان را با وسعت 6 هزار مترمربع براى مسجد شیخ زاید ابوظبى امارت مى‏بافند.
در این فرش که 35 تن وزن خواهد داشت، حدود 20 تن پشم، 15 تن پنبه و 25 نوع رنگ گیاهى و سنتى به کار رفته است.
قرارداد بافت این فرش به تازگى میان شرکت سهامى فرش ایران و رئیس شهردارى ابوظبى امضا شده است.
این فرش که توسط هزار هنرمند بافنده نیشابورى بافته مى‏شود، حاوى گل‏هاى زیبا و پنج ترنج خاص ایرانى در سه و نیم میلیارد گره است.
بزرگ‏ترین فرش جهان با 4 هزار متر وسعت پیش از این مسجد سلطان قابوس عمان را مفروش کرده که آن فرش هم توسط شرکت سهامى فرش ایران بافته شده است.

زنان انگلیس به شدت به عمل زیبایى چهره روى آورده‏اند

چندى پیش در انگلستان جراحى زیبایى «تابو» به شمار مى‏رفت ولى هم‏اکنون تبدیل به حرکتى انفجارى شده و به تازگى پس از دهه 90 تا به حال به حدود دو برابر و حتى بیشتر از قبل رسیده است.
سالانه 75 هزار عمل زیبایى در انگلیس انجام مى‏شود در صورتى که تا ده سال گذشته این عمل از نظر فیزیکى یک ریسک از نظر روحى مورد تردید، بسیار گران و از نظر اجتماعى نیز موقعیت خوبى نداشت.
طبق یک نظرسنجى، دو سوم زنان زیر 25 سال انگلیس، تمایل‏شان براى عمل زیبایى، شبیه شدن به هنرپیشگان است.
اکثر فمینیست‏ها بسیار به عمل زیبایى تمایل دارند. به اعتقاد آنان زیبایى باعث جلب توجه و اعتماد به نفس مى‏شود تا لذت مردان؛ همین امر موجب گرایش بیشتر زنان به این اعمال در عصر پست فمینیستى شده است. در حال حاضر 90 درصد مشتریان عمل زیبایى زنان هستند.

هندى‏ها در مراسم عروسى خود مهمان کرایه مى‏کنند

در ایالت راجستان هند مؤسسه‏اى دایر شده است تا به زوج‏هایى که مایلند جشن عروسى خود را پرشورتر برگزار کنند، مهمان کرایه دهند.
در راجستان عروسى رویدادى بزرگ است که نداشتن مهمان پرشمار سبب آبروریزى مى‏شود. بنیانگذار این مؤسسه از زمانى که یکى از دوستانش با زنى غیر از طبقه خودش ازدواج کرد و فقط پنج نفر حاضر به شرکت در این جشن شدند، تصمیم گرفت با راه‏اندازى چنین مؤسسه‏اى مشکل عروس و دامادها را حل کند.
این مؤسسه 70 مهمان دارد که بنا به داشتن لباس‏هاى سنتى هندى و غربى و حتى قد و قواره و خوش‏صحبتى، دسته‏بندى مى‏شوند و مزد دریافت مى‏کنند.
مسئول این مؤسسه معتقد است: به دلیل گسست پیوندهاى خویشاوندى و قطع ارتباط با یکدیگر و یا عدم توان مالى مهمانان براى مسافرت، متقاضیان زیادى براى کرایه مهمان داریم. مردم تصور مى‏کنند اگر مهمانان عروسى زیاد باشند، طرف در جامعه نفوذ و منزلت بیشترى دارد.
وى افزود: برخى از مهمانان کرایه‏اى، دانشجو، حسابدار و حتى پزشک هستند. شاید بپرسید چرا پزشکان مى‏خواهند به عروسى بروند، ولى من فکر مى‏کنم آنها هم بدشان نمى‏آید که شبى بیرون از خانه خوش بگذرانند و در ضمن پول خوبى هم بگیرند. کارکنان من به خوبى تعلیم شده‏اند و ما تمام نکات مهم خانواده دو طرف را به آنها گفته‏ایم حتى مهمان‏ها مدتى با خانواده عروس و داماد رفت و آمد مى‏کنند تا با آداب و رسوم آنها آشنا شوند. تا به حال هم هیچ کدام از مهمانان لو نرفته‏اند.

افزایش آمار زنان قمارباز در اسکاتلند

بررسى‏هاى محققان اسکاتلند نشان مى‏دهد طى سال‏هاى اخیر شمار زنان قمارباز در این کشور افزایش نگران‏کننده‏اى یافته است.
سهولت دسترسى به کازینوهاى اینترنتى موجب رشد قارچ‏گونه زنان قمارباز در اسکاتلند شده است. گسترش روزافزون اعتیاد زنان اسکاتلندى به قماربازى موجب بروز مشکلات خانوادگى، کارى و بیمارى‏هایى همچون افسردگى میان آنان شده است. بسیارى از زنان اسکاتلندى ساعت‏هاى طولانى را در شبانه‏روز پاى رایانه‏ها صرف مى‏کنند و به قماربازى مى‏پردازند. ارزش قمار اینترنتى در اسکاتلند سال گذشته به بیش از 15 میلیون پوند رسید.
بر اساس این گزارش، ماه گذشته دادگاه اسکاتلند یک زن و شوهر را به علت اینکه در اثر اعتیاد فراوان به قمار در مواظبت از چهار فرزند خود کوتاهى کرده بودند به سه ماه زندان محکوم کرد.