نویسنده

 

خانواده، جوان و مشاوره‏

احمد لقمانى‏

مشورت ادراک و هشیارى دهد
عقلها مرعقل را یارى دهد
گفت پیغمبر بکن اى رأى زن‏
مشورت کالمستشار مؤتمن(1)
مشاوره یعنى «پیوند عقل‏ها با عقل خود» یک اصطلاح «ژنریک» یا عام است که در برگیرنده فرایندهاى متعددى نظیر مصاحبه، اجراى آزمون، راهنمایى، توصیه و سایر موارد مربوط به این امور است.
هدف مشاوره، یارى رساندن به فرد به منظور حل مشکلات او، طرح و نقشه براى آینده وى، تغییر نگاه و نگرش شخص به حیات و زندگى و کمکهایى فکرى از این قبیل است.
روان شناس مشاور کسى است که با تخصص خود در زمینه راهنمایى و هدایت رفتارى، مسائل و مشکلات ازدواج، انتخاب شغل و حرفه، امور اجتماعى، مسائل تحصیلى و آموزشى و سایر موارد مربوط به دیگران کمک مى‏کند. در سیره و سخن پیشوایان پاک اندیش : «مشورت» پشتیبان بى‏مانند در زندگى،(2) پیروزى‏بخش عرصه‏هاى تردید و زمینه‏ساز برکات گرانسنگ در امروز و فرداى همگان بویژه نسل جوان توصیف شده است. و از آن سو، بى توجهى به آراء و نظریات خالصانه و دلسوزانه دیگران باعث «هلاکت انسان» و «سقوط» از مسیر ترقى و تکامل معرفى شده است.(3)
مشاوره براى جوانان، از دو مفهوم مکمل برخوردار است، یکى آنکه دیگران با آنان مشورت کنند و دیگر اینکه آنان بتوانند با اطرافیانشان به مشورت بپردازند.

آثار مشاوره با نسل جوان

آثار مشاوره با نسل جوان براى جوانان عبارتست از:

1. ورزیدگى نیروى فکر و اندیشه‏

مشاوره با جوان نیروى فکر و اندیشه او را عمیق‏تر و ورزیده‏تر مى‏کند، زیرا اصل مشورت، اتصال عقل دیگران با عقل خویش است و هر موقعیت مشاوره‏اى، جوان را در برابر پرسشى قرار مى‏دهد که لازم مى‏داند به خوبى بیندیشد، و پاسخى شایسته ارائه کند و در حقیقت چنین فرصتى، زمینه را براى رشد و پرورش نیروى عقلانى، فراهم مى‏نماید و او را از جامع‏نگرى و پختگى فکرى بیشترى در مقایسه با همسالان خود که در چنین شرایطى نیستند، برخوردار مى‏سازد.

2. تأییدى بر احساس کفایت و قابلیت‏

پذیرش شخص در خانواده یا جامعه، باعث مراجعه افراد و کسب آراء و نظرات اوست. مشورت با جوان تأییدى بر احساس قابلیت فکرى و کفایت عقلانى اوست و هر اقدام مشاوره‏اى پاسخى به نیاز جوان براى پذیرش و مقبولیت نزد دیگران است و حاصل آن، افزایش میزان اعتماد به نفس فرد خواهد بود.

3. برداشت جدیدى از مسئولیت‏

جوان پس از هر مشورتى که دیگران با وى ترتیب مى‏دهند، برداشت جدیدى از احساس مسئولیت پیدا مى‏کند. این امر به ویژه در خانواده بیشتر احساس مى‏شود، زمانى که والدین با فرزند جوان خود به مشورت مى‏پردازند، وى این گونه استنباط مى‏کند که او در این زندگى منزوى، غریبه و جدا یا دور افتاده از دل‏ها و دیده‏ها نیست، بلکه متعلق به این زندگى است، چون براى پیشرفت و بهبود همین زندگى از وى نظرخواهى مى‏نمایند، لذا احساس مسئولیت بیشترى نسبت به خود و اطرافیان پیدا مى‏کند.

4. کمتر شدن فاصله‏هاى عاطفى‏

مشورت نوعى پیوند عاطفى و فکرى است که صورت ظاهرى آن جنبه فکرى داشته و جنبه باطنى آن رنگ و لعاب عاطفى دارد. هر مشورتى که با نسل جوان انجام مى‏شود، «فاصله‏هاى عاطفى» کمتر مى‏شود و احساس انس و محبت بین افراد با جوان بیشتر و بیشتر مى‏گردد.

5. نوعى آموزش غیر مستقیم به نسل جوان‏

مشورت با نسل جوان نوعى آموزش غیر مستقیم محسوب مى‏شود، زیرا وى از رفتار والدین و اطرافیان مى‏آموزد که افراد بالغ به مشاوره به وى توجه دارند و چنین همّت مبارکى از سوى اطرافیان نه تنها با غرور و عزّت نفس آنان اصطکاک ندارد بلکه جوان را آماده جمع‏نگرى به جاى «تکروى در زندگى» و بهره‏ورى از مصلحت‏اندیشى و تجربیات دیگران در چهره مشاوره مى‏نماید.

شرایط مشاوره نسل جوان با دیگران‏

ویژگى‏هاى یک مشاور براى جوانان، با دیگر مشاوران در سطح عموم جامعه، به طور ریشه‏اى و شیوه‏اى متفاوت است؛ فراهم ساختن این شرایط باعث ایجاد تفاهم و اعتماد متقابل نسل جوان با اطرافیان است تا به طور سهل و ساده و به دور از هر گونه اضطراب و دلهره این مهم انجام شود.
بى‏دلیل نیست که در آموزه‏هاى دینى نخستین ویژگى مشاور «عقل و خردورزى» و سپس «نُصح و دلسوزى» بیان شده و برکات آن «رشد و شکوفایى»، «یُمن و برکات بسیار» و «توفیق از پروردگار سبحان» معرفى گردیده است.(4)
چنانکه در فرازى دیگر تأکید بر مشورت با افراد:
«متقى و پرهیزگار»، «عاقل و خردمدار»، «پارسا و احتیاط کار» و «صدیق و درست‏کردار» مى‏نماید و مخالفت با دیدگاه اینان را ناپسند مى‏شمرد(5) و از آن سو مشورت با ترسو، بخیل، حریص، کم‏مقدار، پست و فاجر مکروه دانسته شده است.(6)
کسانى که جوانان آنها را به عنوان مشاور برمى‏گزینند، بدون تردید باید واجد صفاتى برتر از معلّمان و مربیان نسل جوان باشند، همچون مبلغان دینى در دانشگاهها، افزون بر «دانش» موردِ نیاز جوانان، با «روش» گفتگو، جذب مخاطب و جلب اعتماد جوانان آشنا باشند و به دور از هر گونه ظاهرسازى، خاضعانه و خالصانه و در عین حال عالمانه و خردمندانه، ریشه‏هاى درد را بشناسند و پس از پایان سخن مشورت کننده، به شیوه‏هاى درمان رو کنند تا جوانان در فضایى با تفاهم و مبتنى بر اعتماد متقابل دفتر زندگى خود را بگشایند و سطر سطر مطالب خود را به صورت مشورت مطرح نمایند.

ویژگیهاى مشاور نسل جوان‏

از مجموع صفات برجسته مشاورِ جوانان، به این ویژگیهاى والا مى‏توان اشاره کرد:

1. سرمایه گذارى عاطفى‏

سطح سرمایه گذارى عاطفى بیشتر از سطح تبادل عاطفى است، در اولى دلجویى مشاور از مراجع مورد نظر مطرح است ولى در دومى، جریان داد و ستد عاطفى در حد تعادل میان دو شخصیت به میان مى‏آید.
به یقین چنین سرمایه گذارى براى همگان به ویژه نسل جوان با توجه به احساسات پاک و اعتماد ارزشمندى که به انسان‏هاى وارسته و خالص مى‏کنند، ضرورتى بیشتر و بهتر خواهد داشت.

2. ثبات عاطفى‏

فرد در صورت برخوردارى از عواطف با ثبات و یکدست در مراحل مختلف زندگى مى‏تواند، اعتماد جوان را جلب کند و او را به گفتگو و مشاوره ترغیب نماید. والدین بیش از دیگران باید واجد چنین صفتى باشند.

3. تواضع و فروتنى‏

در مناسبات انسانى، نفوذ اخلاقى و جلب اعتماد دیگران در شرایطى امکان‏پذیر است که ارتباط افقى حاکم باشد. این امر در روابط متقابل جوانان و دیگران چشمگیرتر و تعیین کننده‏تر است. زیرا جوانانى که احساس مى‏کنند، مشاور از موضع برتر و موقعیت اقتدار با آنان مواجه مى‏شود، دست به مقاومت مى‏زنند و عکس‏العمل مخالفى از خود بروز مى‏دهند.

4. نیازشناسى جوانان‏

آگاهى و درک کامل اطرافیان به ویژه والدین از نیازهاى مهم سنّى و مشکلات این دوران، توانایى خاصى به آنان مى‏بخشد تا بر اساس نیازهاى آنان، روش‏هایى را اتخاذ نمایند که به نتیجه مطلوب یعنى تفاهم کامل منجر شود.

5. ارزش‏هاى اخلاقى‏

پاى‏بندى به یک نظام اخلاقى استوار، متقن و مستحکم الهى، اعتماد جوانان را به خوبى جلب مى‏کند.(7) هرگاه نسل جوان ما انسان آگاه و هوشیارى را بنگرند که امواج زندگى و توفان شبهات او را عاجز و ناتوان نمى‏کند و چونان نخل استوار و تنومندى، سربلند و پر استقامت به اعتقادات دینى و دلبستگى‏هاى الهى خود معتقد است، در تمامى عرصه‏ها برتر از نزدیکان و اطرافیان به او اعتماد مى‏کنند و چونان امینى رازدار و پدرى مهربان یا برادرى دلسوز و آگاه، تمامى فرازها و فرودهاى حوادث زندگى خود را با او در میان مى‏گذارند و از وى مدد مى‏گیرند. به راستى چنین کامیابى براى یک مشاور، بهترین موفقیت و سربلندى محسوب نمى‏شود؟!
آرى:
دل را نگاه گرم تو دیوانه مى‏کند
آیینه را رخ تو پریخانه مى‏کند
آزادگان به مشورت دل کنند کار
این عقده کار سبحه صد دانه مى‏کند(8)

پى‏نوشتها: -
1) مولوى.
2) امام على(ع))؛ غررالحکم، ص 441 و 442 و 443.
3) مستدرک الوسائل، ج 8، ص 341.
4) رسول اکرم (ص))؛ وسائل الشیعه، ج 12، ص 42.
5) وسائل الشیعه، ج 12، ص 39 (باب استحباب مشاورة اصحاب الرأى).
6) همان، ص 46. (باب کراهة مشاورة الجبان و...).
7) جوان و نیروى چهارم زندگى، ص 122-119.
8) صائب.