تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

سرطان سینه با خودآزمایى در مراحل اولیه‏ آشکار مى‏شود

سرطان سینه یکى از شایع‏ترین نوع سرطان‏ها در بین بانوان است که با خودآزمایى در مراحل اولیه آشکار مى‏شود.
«نادره بهتاش» دبیر انجمن سرطان زنان گفت: خانم‏ها به محض مشاهده کوچک‏ترین تغییرى در سینه خود به وحشت مى‏افتند و سریعاً به پزشک مراجعه مى‏کنند؛ ولى هر گونه تغییرى در سینه نشان‏دهنده وجود سرطان سینه نیست. خودآزمایى سینه‏ها باید از سن 20 سالگى آغاز شود و مناسب‏ترین زمان براى خودآزمایى سینه‏ها روز پنجم تا هشتم پس از آغاز خونریزى ماهیانه است.
وى اظهار داشت: خانم‏هایى که در حال شیردهى هستند بهتر است قبل از معاینه فرزند خود را شیر بدهند تا سینه‏ها تخلیه و معاینه آنها راحت‏تر شود.
وى گفت: خانم‏ها بهتر است احساسى را که از لمس کردن سینه‏هاى خود به صورت طبیعى پیدا مى‏کنند به خاطر بسپارند و با مشاهده کوچک‏ترین تغییرى در سینه‏هاى خود به پزشک مراجعه کنند. از طریق ماموگرافى و سونوگرافى نیز مى‏توان سرطان سینه را شناسایى کرد.

والدین پول‏پرست فرزندان پول‏پرست تربیت مى‏کنند

مطالعات نشان مى‏دهد پول‏پرستى والدین بر نگرش کودکان به پول و مادیات تأثیرگذار است؛ و والدین پول‏پرست، اغلب فرزندان پول‏پرستى هم خواهند داشت. بر اساس مطالعات پژوهشگران ایتالیایى، خانواده‏هایى که در آنها فقط صحبت از پول، حساب بانکى، چک، وام و غیره است، بیشتر فرزندان پول‏پرست تربیت مى‏کنند تا خانواده‏هایى که نسبت به پول و مادیات رویکرد متعادلى دارند.
پژوهشگران به والدین توصیه مى‏کنند تا آنجا که مى‏توانند از به میان آوردن بحث‏هاى پولى همچون پاس شدن یا نشدن چک، گرفتن وام، خرج کردن پول و غیره در محیط خانواده خوددارى کنند؛ چرا که هر چه در خانواده به این موارد اهمیت بیشترى داده شود فرزندان نیز در زندگى خود به آنها اهمیت بیشترى مى‏دهند؛ در مقابل، محققان توصیه مى‏کنند والدین از ریخت و پاش‏هاى فرزندان خود جلوگیرى کنند و به آنها بیاموزند که به دست آوردن پول به راحتى حاصل نمى‏شود.

زنان مهندس بیشتر صاحب پسر مى‏شوند

محققان دانشگاه اقتصاد لندن با تحقیق روى 3 هزار نفر با شغل‏هاى گوناگون به این نتیجه رسیدند زنانى که نوزاد پسر مى‏خواهند مى‏توانند شانس خود را براى پسردار شدن با انجام دادن شغل‏هایى مانند مهندسى و حسابدارى که شغل‏هاى مردانه هستند، افزایش دهند.
بر اساس این تحقیق در انگلیس در برابر هر 100 نوزاد دختر 105 نوزاد پسر متولد مى‏شود در حالى که در اجتماع زنان مهندس در برابر هر 100 نوزاد دختر 140 نوزاد پسر متولد مى‏شود.
همچنین در میان زنانى که شغل‏شان پرستارى یا دبیرى است در برابر هر 100 نوزاد پسر، 135 نوزاد دختر متولد مى‏شود.
به گفته یکى از متخصصان روانشناس تکاملى، جنسیت نوزاد در رحم با میزان ترشح هورمون «تستسترون» مرتبط است.

تهدید سلامت زنان با قرص‏هاى مسکّن‏

بر اساس تحقیقات به عمل آمده زنانى که به طور مداوم از داروى مسکّن استفاده مى‏کنند به شدت در معرض تهدید و خطر هستند.
زنانى که به طور مداوم از داروى مسکّن «استامینوفن»، «بروفن» و داروهایى از این قبیل استفاده مى‏کنند، دو برابر افراد معمولى در خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند.

دیر بچه‏دار شدن سرپیچى از کار طبیعت است‏

متخصصان زنان و زایمان بریتانیا مى‏گویند زنانى که از 35 سالگى به بالا بچه‏دار مى‏شوند از دستور طبیعت سرپیچى کرده و ممکن است از کرده خود پشیمان شوند.
به نوشته پایگاه «بى‏بى‏سى» بهترین سن براى باردار شدن زنان از 20 تا 35 سالگى است. در بیست سال گذشته سن متوسط زنانى که براى نخستین بار بچه‏دار مى‏شوند از 26 به 29 سال رسیده است. این در حالى است که پس از 35 سالگى مشکلات آبستنى مثل سقط جنین، مشکلات جنینى و کروموزومى افزایش مى‏یابد و درصد خطرات به شدت بالا مى‏رود.
این متخصصان مى‏گویند ممکن است زنان در انتظار یافتن شریک مناسبى براى زندگى خود و یا پیشرفت حرفه‏اى و رسیدن به امنیت مالى و یک زندگى راحت بکوشند و به دلیل وجود شیوه‏هاى لقاح مصنوعى خیال‏شان از بچه‏دار شدن راحت باشد ولى این شیوه‏ها به هیچ وجه تضمین شده نیست و درصد ناکامى و نابارورى بالاست. پس تأخیر در باردارى سرپیچى از کار طبیعت است. بهترین وقت براى بچه‏دار شدن تا سن 35 سالگى است، همیشه بوده و خواهد بود.

سلیقه‏هاى اینترنتى زنان و مردان با هم متفاوت است‏

بررسى‏ها نشان داده است سلیقه‏ها و علاقه‏هاى اینترنتى زنان و مردان با همدیگر تفاوت دارد طورى که ممکن است یک وب‏سایت از دید زنان بسیار جذاب و از نظر مردان کاملاً غیر جذاب باشد.
مردان به طور ناخودآگاه به وب‏سایت‏هایى که در طراحى آنها از رنگ‏هاى کمترى استفاده شده و بیشتر از خطوط مستقیم بهره گرفته شده، جذب مى‏شوند و ترجیح مى‏دهند ادبیات مورد استفاده در متن پایگاه اینترنتى رسمى و یا کارشناسانه باشد و از کلمات اختصارى کمترى در آن استفاده شده باشد.
این در حالى است که اغلب زنان وب‏سایت‏هاى رنگارنگ با خطوط و اشکال منحنى را بیشتر مى‏پسندند و ترجیح مى‏دهند ادبیات مورد استفاده در متن آن غیر رسمى و ساده باشد. به علاوه زنان و مردان بیشتر به سایت‏هایى علاقه‏مند هستند که هم‏جنس خودشان آن را طراحى کرده باشد.
نتایج تحقیقات نیز مشخص کرده است که تنها دو درصد از سایت‏ها با سلیقه زنان مطابقت دارد.

صبحانه حاوى غلات‏

باعث تناسب اندام دختران مى‏شود
بر اساس تحقیقى که اخیراً در آمریکا بر روى چندین هزار دختر انجام شده است، دخترانى که به طور منظم صبحانه بخصوص صبحانه حاوى غلات آماده مى‏خورند، باریک‏اندام‏تر از همسالان‏شان که صبحانه نمى‏خورند، هستند.
نتایج این تحقیق که در مؤسسه پژوهش پزشکى «مریلند» انجام شد نشان مى‏دهد دخترانى که صبحانه‏اى از هر نوع مى‏خورند ضریب توده بدنى (BM1) (یک مقیاس رایج چاقى) کمترى نسبت به دخترانى دارند که صبحانه نمى‏خورند، و در صورتى که صبحانه آنها حاوى غلات باشد ضریب توده بدنى آنها حتى کمتر مى‏شود.
سرپرست این تحقیق مى‏گوید شاید فیبرهاى غذایى موجود در غلات آماده به همراه شیر و آب میوه‏اى که همراه آنها خورده مى‏شود در کاهش ضریب توده بدنى در دختران مؤثر باشد.

اخموها زود پیر مى‏شوند

تحقیقات نشان مى‏دهد افراد اخمو بسیار سریع‏تر از افراد خندان دچار پیرى پوست و چین و چروک صورت مى‏شوند.
محققان انگلیسى مى‏گویند در چهره‏هاى در هم و اخمو، خطوط زیادى روى پیشانى، بینى و اطراف چشم‏ها و دهان ایجاد و موجب پیرى صورت مى‏شود.
این پژوهشگران افزودند خنده موجب تحکیم بافت‏هاى اطراف دهان مى‏شود و شکل ظاهرى صورت را حفظ مى‏کند. بر همین اساس آنان روى خوش نشان دادن و لبخند را به جاى اخم کردن توصیه مى‏کنند.

محیط خانوادگى بر چاقى نوجوانان نقش مؤثرى دارد

به گفته محققان والدین در چاق شدن فرزندان خود نقش دارند و ژن‏ها به تنهایى براى بروز چاقى در نوجوانان کافى نیستند.
محققان اعلام کردند اگر کودکان در خانواده‏هایى بزرگ شوند که عادات غذایى در آنها نامناسب و یا علاوه بر تحرک کم، تماشاى تلویزیون و استفاده زیاد از بازى‏هاى ویدئویى و رایانه‏اى در این خانواده‏ها رایج باشد، خطر بروز چاقى 2/32 درصد بیش از دیگر کودکانى است که در خانواده آنان چنین شرایطى وجود ندارد.
همچنین عدم کنترل والدین بر نحوه تغذیه کودکان و به ویژه حذف صبحانه از وعده‏هاى غذایى روزانه از دیگر عوامل مؤثر در بروز چاقى است.
به عقیده محققان صبحانه مهم‏ترین وعده غذایى است که در جلوگیرى از افزایش وزن بدن نقش اساسى دارد.

گریه کردن براى سلامتى خوب است‏

دانشمندان مى‏گویند گریه کردن براى سلامتى خوب است. گریه نتیجه فعل و انفعالات شیمیایى بدن به دنبال بروز حوادث طبیعى و عاطفى است و براى سلامت انسان بسیار مفید است.
به گفته محققان گریه به علت شادى یا ناراحتى باعث ایجاد توازن شیمیایى و بهبود حالت روانى اشخاص مى‏شود.
زنان به طور متوسط 64 بار در سال گریه مى‏کنند حال آنکه مردان بیش از 17 بار گریه نمى‏کنند.
دانشمندان مى‏گویند گریه کردن باعث بهبود کار سیستم تنفسى شخص ناراحت و عصبانى مى‏شود.

نماز بخوانید تا سالم بمانید

یافته‏هاى یک پژوهش در آلمان نشان مى‏دهد نماز خواندن سبب تداوم سلامتى در انسان مى‏شود و به عبارت دیگر هر کس نماز بخواند سالم‏تر زندگى خواهد کرد.
نتایج آخرین پژوهش حاکى است نماز (نیایش‏هاى دینى واجب یا توصیه شده) سبب کاهش فشار خون و کلسترول در انسان مى‏شود و حتى به درمان افسردگى نیز کمک مى‏کند.
بنا به یافته‏ها، فرد در هنگام نماز خواندن به آرامش دست مى‏یابد و آرام‏تر تنفس مى‏کند که این امر به اثرات مثبت در قلب و ریه‏هاى انسان منجر مى‏شود.
این دانشمندان همچنین دریافته‏اند نماز خواندن باعث تقویت سیستم ایمنى بدن و نیز کاهش اضطراب و فشارهاى عصبى مى‏شود.
امروزه بسیارى از متخصصین قلب، عروق، سرطان و نیز سیستم ایمنى بر این اعتقادند که نماز خواندن و اعتقاد دینى شخصى مى‏تواند به عنوان یک نوع شیوه معالجه جدید مطرح شود.

وزن بالا در بدو تولد

در بزرگسالى منجر به لاغرى مى‏شود
بر اساس مطالعاتى که توسط محققان هندى انجام شده است بالا بودن وزن نوزاد در هنگام تولد، در بزرگسالى منجر به لاغرى خواهد شد.
مطالعات 20 ساله محققان هندى نشان مى‏دهد نوزادانى که به هنگام تولد وزن بالایى دارند اکثراً در دوران بزرگسالى با کاهش وزن و لاغرى روبه‏رو مى‏شوند.
پژوهشگران هندى به مدت 20 سال بیش از دو هزار و 500 نوزاد را از بدو تولد تحت بررسى قرار دادند و در این مدت هر شش ماه یک بار قد، وزن، اندازه دور کمر، باسن و بازوهاى آنان را اندازه‏گیرى مى‏کردند و این بررسى‏ها تا سن 21 سالگى کودکان ادامه یافت.
این مطالعات نهایتاً نشان داد نوزادانى که به هنگام تولد وزن بیشتر از معمول داشتند به احتمال بیشترى در دوران بزرگسالى لاغر مى‏شوند.

اضافه‏کارى، عمر انسان را کم مى‏کند

یافته‏هاى محققان نشان مى‏دهد که ساعات کار طولانى به علت انجام اضافه‏کارى علاوه بر ایجاد خطر براى سلامتى از میزان عمر انسان نیز مى‏کاهد.
پژوهشگران دریافته‏اند کارمندانى که اضافه‏کارى زیادى انجام مى‏دهند 61 درصد بیشتر در معرض ابتلا به انواع بیمارى‏ها هستند.
بررسى انجام شده بر روى افرادى که بیش از 12 ساعت در روز کار کرده‏اند نشان مى‏دهد که این افراد 3 برابر بیشتر از افرادى که کمتر کار مى‏کنند به امراض مختلف مبتلا مى‏شوند.

ویتامین «ث» به مقابله با سرطان کمک مى‏کند

یک مطالعه تازه در آمریکا نشان داده که تزریق دوزهاى بالاى ویتامین «ث» به خون مى‏تواند در مبارزه با سرطان مؤثر باشد.
تزریق ویتامین «ث» به خون به صورت «اسید اسکوربیک» به نابودى سلول‏هاى سرطانى منجر مى‏شود اما على‏رغم یافته‏هاى جدید شواهد هنوز بر بى‏تأثیر بودن ویتامین «ث» و معالجه سرطان اشاره دارد.
سرپرست این تحقیقات اعلام کرد مطالعات در مراحل ابتدایى است و مواد زیادى وجود دارد که در تست‏هاى آزمایشگاهى سلول‏هاى سرطانى را مى‏کشند، اما وقتى در بیماران امتحان مى‏شوند بى‏اثر هستند.
با این وجود یک رژیم غذایى سالم و متوازن، شامل مقدار زیادى میوه تازه و سبزیجات، راه مؤثرى در کاهش خطر ابتلا به سرطان در وهله اول است.

پوشاندن سر هنگام خواب باعث آسیب مغزى مى‏شود

پوشاندن سر حین خواب موجب ازدیاد غلظت «دى‏اکسید کربن» و کاهش غلظت «اکسیژن» و متعاقباً آسیب به مغز مى‏شود.
بر اساس یافته‏هاى یک پایان‏نامه در استرالیا با موضوع «علل ایجاد آسیب مغزى» نخوردن صبحانه نیز باعث افت قند خون و نرسیدن مواد غذایى کافى به مغز و انحطاط تدریجى این ارگان حیاتى است.
همچنین پرخورى نیز یکى دیگر از فاکتورهایى است که سبب سفت شدن شریان‏هاى مغز و آسیب به آن مى‏شود. به علاوه مصرف سیگار یا قرار گرفتن طولانى‏مدت در معرض هواى آلوده هم باعث کاهش اکسیژن سلول‏هاى مغزى و تخریب آنها مى‏شود. گفتنى است مصرف بیش از حد شیرینى‏جات، فعالیت بیش از حد مغزى در زمان بیمارى و کم‏حرفى مفرط نیز از دیگر علل آسیب مغزى عنوان شده است.

روغن زیتون تسکین‏دهنده درد است‏

گروهى از پژوهشگران آمریکایى که در باره روغن زیتون فرآورى نشده تحقیقاتى انجام داده‏اند به این نتیجه رسیده‏اند که در این ماده مقدارى مسکن وجود دارد که مانند «ایبوبروفن» خواص ضد درد دارد.
این مسکن که «اولئوکانتال» نام دارد، مانند یک داروى ضد التهاب بر فعالیت‏هاى آنزیم‏هایى که موجب التهاب و تورم مى‏شوند تأثیر مى‏گذارد، به همین دلیل این پژوهشگران رژیم غذایى مدیترانه‏اى را که سرشار از روغن زیتون است توصیه مى‏کنند. روغن زیتون در کاهش خطر سکته مغزى، بیمارى‏هاى قلبى، سرطان پستان، سرطان ریه و آلزایمر نیز مفید است.