باغبانى در آغازین روزهاى فصل سرد


 

باغبانى در آغازین روزهاى فصل سرد

مهندس مجتبى شریعت‏پناهى‏

زمستان از راه مى‏رسد و سوز سرما در دل و جان ما رخنه مى‏کند. گیاهان هم از این سرما بى‏نصیب نمى‏مانند و آن را با دل و جان احساس مى‏کنند.
هواى سرد بسیارى از حشرات و آفات را از بین مى‏برد و گیاهان دایمى و همیشه سبز که از گرماى تابستان و هجوم آفات به ستوه آمده بودند جانى تازه مى‏گیرند.
باید باز هم در آغازین روزهاى فصل سرد، سرى به باغچه بزنیم و از این فرصت براى جابه‏جا کردن درختچه‏هاى زینتى استفاده کنیم. هواى خنک این امکان را به ما مى‏دهد که گیاهان باغچه را به سادگى بدون نگرانى از خشک شدن جابه‏جا کنیم.
این کار را در روزهاى غیر برفى انجام دهید. باید گل‏هایى که فصل گل‏هایشان تمام شده از باغچه در آوریم و به جاى آنها گیاهانى چون بنفشه و پامچال بکاریم.
درختچه‏هاى مورد نظر خود را تهیه نموده و در جایى که قبلاً برایشان تدارک دیده‏اید بکارید. براى کنار دیوارها و یا نرده‏ها از انواع پیچ‏هاى بالارونده مثل کلماتیس، آبشار طلایى، پیچ امین‏الدوله یا پیچ انارى و رزهاى رونده استفاده کنید.
گیاهان مناسب براى حاشیه باغچه عبارتند از: انواع شمشاد، تِرِور، بَرگ نو، و زرشک زینتى. هر کدام از اینها مى‏توانند جایگاه خاص خود را داشته باشند. شمشادهاى پر رشد، ترور و زرشک حالت پرچینى داشته و باید در انتهاى باغچه قرار بگیرند اما شمشادهاى کوچک مثل شمشاد نعنایى، بوته‏هاى لاوان و بومادران که معمولاً مزاحم دید نمى‏شوند در ردیف‏هاى جلویى باغچه کاشته مى‏شوند.
براى سکوها و برآمدگى‏هاى باغچه درختچه‏هایى چون پیراکانتا، شیرخشت و در قسمت‏هاى سایه انواع پاپیتال به خاطر حالت واژگون و آویزى که دارند مناسبند.
نقاطى هم هست که باید نگاه ما را به سمتى از باغچه هدایت کند، اصطلاحاً چنین نقاطى را نقاط تأکید مى‏نامند.
یک درخت بداغ، اسپیره، یاس زرد، یا سوزنى‏برگِ کم‏رشد مثل (تویا) و سروِ لاوسون نگاهها را به سوى خود مى‏کشاند. در صورتى که مى‏خواهید قسمت‏هایى از خاک باغچه پوشش داده شود، سراغ گیاهان پوششى کوتاه بروید. چمنِ فستوکا، یال اسبى، ابرى و آجوکا، گیاهان پوششى هستند. یال اسبى و آجوکا را در قسمت‏هاى سایه و کم‏نور و ابرى و فستوکا را در جاهایى که نور بیشترى دارند بکارید.
قبل از هر کارى قدرى کود حیوانى روى زمین ریخته و باغچه را خوب بیل بزنید سپس گیاهان را به خاک بنشانید. یادتان باشد براى گل‏هاى بهاره باید جایى را در نظر داشته باشید زیرا به زودى زمستان به آخر مى‏رسد و بهار مى‏آید. باید با گل‏هاى بهاره به استقبالش برویم.