حساسیت غذایى


 

حساسیت‏هاى غذایى‏

منبع: Kids Health
ترجمه: پگاه امیردیوانى‏

دوستتان به شما پیشنهاد مى‏کند از کیک شکلاتى خانگى او که خیلى هم خوشمزه است، بخورید. شما ابتدا وسوسه مى‏شوید اما بعد که تکه‏هاى بادام زمینى را روى دسر مى‏بینید، یادتان مى‏افتد که نسبت به بادام زمینى حساسیت دارید. اگر شما حساسیت غذایى دارید، حتى یک تکه خیلى کوچک از آن غذا نیز مى‏تواند بیمارتان کند.
پس بهتر است به دوستتان بگویید متشکرم، نمى‏خورم و یک دسر بدون میوه‏هاى مغزدار انتخاب کنید. حساسیت غذایى در بین بزرگسالان و حتى کودکان بسیار شایع است. غذاهاى زیر حساسیت‏هاى شدید غذایى در فرد ایجاد مى‏کنند:
- بادام زمینى و دیگر میوه‏هاى خشک مغزدار
- غذاهاى دریایى نظیر میگو
- شیر بخصوص شیر گاو
- تخم‏مرغ‏
- سویا
- گندم‏

حساسیت غذایى چیست؟

هنگامى که سیستم ایمنى بدن شما درست کار نکند، حساسیت‏هاى غذایى رخ مى‏دهند. به طور طبیعى سیستم ایمنى بدنتان، شما را از میکروب‏ها و بیمارى‏ها مصون مى‏دارد. این کار به وسیله آنتى‏بادى‏هایى که باکترى‏ها، ویروس‏ها و دیگر ارگانیزم‏هاى ریز را از بین مى‏برند، انجام مى‏شود. اما اگر شما یک غذاى آلرژى‏زا بخورید، سیستم ایمنى بدنتان اشتباهاً با آن غذاى خاص طورى رفتار مى‏کند که گویا آن غذا واقعاً براى شما خطرناک است.
موارد حساسیت‏زا مى‏تواند شامل دارو (نظیر پنى‏سیلین)، گرده‏هاى هوا (ناشى از گل‏ها و درختان) یا یک ماده غذایى مثل بادام زمینى باشد. البته هر چیز به تنهایى مضر نیست اما واکنشى که بدن فرد نشان مى‏دهد، زیانبخش است.
اگر کودکى که نسبت به بادام زمینى حساسیت دارد، کیک شکلاتى محتوى بادام زمینى بخورد، این اتفاق برایش مى‏افتد:
آنتى‏بادى‏ها در مقابل عامل حساسیت‏زا در غذا، نوع خاصى از سلول‏هاى سیستم ایمنى را ایجاد مى‏کنند که ورود مواد شیمیایى از جمله «هیستامین» را به جریان خون کاهش مى‏دهد.

یک واکنش حساسیت‏زا چگونه است؟

«هیستامین» علایمى ایجاد مى‏کند که چشم‏ها، گلو، دستگاه تنفسى، پوست و دستگاه گوارشى فرد را تحت تأثیر قرار مى‏دهد. شخصى که حساسیت غذایى دارد، ممکن است واکنش وى خفیف یا بسیار شدید باشد. یک واکنش حساسیت‏زا ممکن است درست زمانى که فرد غذا مى‏خورد یا چند ساعت پس از آن آشکار شود.
بعضى از علایم اولیه شخصى که واکنش حساسیت‏زا دارد، شامل آب‏ریزش بینى، دانه‏هاى پوستى توأم با خارش نظیر کهیر یا سوزش زبان و لب‏ها مى‏باشد.
دیگر علایم شامل:
گرفتگى گلو
صداى دو رگه‏
خِس خِس کردن‏
سرفه‏
تهوع‏
استفراغ‏
معده‏درد
اسهال‏

در موارد جدى‏تر، یک حساسیت غذایى باعث ایجاد «آنافیلاکسى» مى‏شود. این مورد یک واکنش حساسیت‏زاى ناگهانى و شدید است که به واسطه آن مشکلات متعددى رخ مى‏دهند و مى‏توانند بر پوست، تنفس، هضم، قلب و رگ‏هاى خونى تأثیر بگذارند. در چنین مواقعى فشار خون فرد افت پیدا مى‏کند، مجراهاى تنفسى باریک مى‏شوند و زبان متورم مى‏شود. افرادى که در معرض خطر این نوع واکنش هستند باید بسیار مراقب باشند و در مواقع اضطرارى براى جلوگیرى از تشدید علایم بیمارى، تحت مراقبت‏هاى ویژه قرار گیرند.
بسیارى از کودکان همزمان با افزایش سن، حساسیت خود را نسبت به شیر و تخم‏مرغ از دست مى‏دهند. اما حساسیت‏هاى غذایى شدیدتر مثلاً به بادام زمینى، انواع خاصى از ماهى و میگو اغلب مدت زیادى به طول مى‏انجامد.

اگر شما حساسیت غذایى داشته باشید، چگونه پى به وجود آن مى‏برید؟

اغلب تشخیص حساسیت غذایى در کودکان بسیار ساده است زیرا ممکن است کهیر بزنند یا مسائل دیگرى برایشان پیش آید؛ اما در بیشتر مواقع، آنچه باعث بروز مشکل در کودکان مى‏شود مبهم است. بعضى از غذاها ممکن است بیش از یک ماده سازنده داشته باشند. بنابراین اگر کودکى میگو را با سس بادام زمینى بخورد و در وى حساسیت ایجاد شود، مشخص نیست که آیا سس بادام زمینى باعث حساسیت وى شده یا میگو؟
پزشکان معتقدند که حساسیت‏ها ممکن است ارثى باشند و این بدان معناست که اگر والدین کودک یا دیگر خویشاوندان نزدیک آنها آلرژى‏هاى خاصى نظیر تب یونجه داشته باشند، کودک نیز احتمالاً به آن مبتلا مى‏شود.
بعضى از کودکان با داشتن حساسیت به مواد غذایى خاصى متولد مى‏شوند و این در حالى است که دیگران در طول زمان دچار این مشکل مى‏گردند. این امر احتمالاً مربوط به محیط اطراف فرد یا تغییراتى است که همزمان با رشد او در بدنش ایجاد مى‏شود.
بسیارى از مردم نسبت به غذاهاى خاصى واکنش نشان مى‏دهند اما در واقع به آن ماده حساسیت ندارند. مثلاً افرادى که تحمل «لاکتوز» را ندارند، با خوردن شیر و لبنیات دل‏درد و اسهال مى‏گیرند. این بدان معنا نیست که افراد فوق به شیر حساسیت دارند، بلکه بدن‏شان نمى‏تواند قند موجود در شیر را تجزیه کند.

پزشک چه کارى انجام مى‏دهد؟

اگر فکر مى‏کنید نسبت به یک ماده غذایى خاص حساسیت دارید، حتماً والدینتان را در جریان بگذارید. آنان شما را نزد پزشک مى‏برند تا معاینه شوید.
اگر پزشکتان تشخیص دهد که شما حساسیت غذایى دارید، احتمالاً شما را نزد پزشک متخصص آلرژى مى‏فرستد. متخصص آلرژى، از شما در باره واکنش‏هاى گذشته سؤال مى‏کند و اینکه چقدر طول کشیده تا پس از خوردن غذا علایمى نظیر کهیر روى بدنتان آشکار شود.
وى همچنین ممکن است سؤال کند که آیا شخص دیگرى در خانواده‏تان هست که آلرژى یا حساسیت وابسته به شرایط محیطى نظیر آسم یا اگزما داشته باشد. از طرفى شاید پزشک بخواهد از شما آزمایش به عمل آورد. این روشى است که مشخص مى‏کند بدنتان چگونه نسبت به مقادیر اندکى از مواد غذایى که برایتان مشکل‏ساز است، حساسیت نشان مى‏دهد.
پزشک متخصص آلرژى، از عصاره مواد غذایى و احتمالاً از غذاهاى حساسیت‏زاى معمولى استفاده مى‏کند تا ببیند آیا شما نسبت به هر کدام واکنش نشان مى‏دهید. او یک یا چند خراش کوچک روى پوست‏تان ایجاد مى‏کند و کمى از عصاره ماده غذایى را روى نقطه خراشیده شده مى‏چکاند؛ بنابراین پزشک مى‏تواند ببیند پوست شما نسبت به هر ماده چگونه واکنش نشان مى‏دهد.
اگر رنگ پوستتان مایل به قرمز و متورم شد، این نشان مى‏دهد که شما نسبت به آن ماده یا غذا حساسیت دارید.
بعضى از پزشکان ممکن است خون شخص را بگیرند و آن را به آزمایشگاه بفرستند. در آزمایشگاه خون شخص با بعضى از غذاها یا موادى که او ممکن است نسبت به آن حساسیت داشته باشد، مخلوط مى‏شود و آنتى‏بادى‏هاى خاص بررسى مى‏شوند.
باید به خاطر داشته باشیم اگر چه پزشک حساسیت‏هاى غذایى را با قرار دادن فرد در معرض مقادیر بسیار کمى از غذاها، آزمایش مى‏کند، اما شما نباید این کار را در خانه انجام دهید! بهترین مکان براى یک تست آلرژى، مطب پزشک است که در آنجا اگر شما یک واکنش شدیدى نسبت به مواد غذایى نشان دهید، تحت مداوا قرار مى‏گیرید.

حساسیت‏هاى غذایى چگونه درمان مى‏شوند؟

هیچ داروى خاصى براى حساسیت‏هاى غذایى وجود ندارد. بعضى از حساسیت‏ها خیلى زود برطرف مى‏شوند و بعضى دیگر بخصوص در مورد کودکان ممکن است تمام عمر همراه آنها باشد.
بهترین درمان آن است که خیلى ساده از ماده غذایى حساسیت‏زا یا هر نوع غذا یا نوشیدنى که حاوى آن مواد هستند، پرهیز کنیم. یکى از روش‏ها براى اطلاع از اجزاى تشکیل‏دهنده مواد غذایى، خواندن برچسب روى آنهاست. پزشکان و کلینیک‏هاى آلرژى، با ارائه فهرستى از غذاهاى سالم و ناسالم مى‏توانند به این امر کمک کنند. بعضى از افرادى که حساسیت بالایى دارند، ممکن است لازم باشد از غذاها پرهیز کنند و این فقط بدان خاطر است که غذاها در همان کارخانه‏اى تهیه مى‏شوند که غذاهاى مشکل‏آفرین براى این افراد را تولید مى‏کنند.

داشتن برنامه مدون‏

با وجود تمام سعى که به خرج مى‏دهید، ممکن است تصادفى ماده ناجورى را بخورید. در این مواقع باید خونسرد بوده و به دنبال یک طرح فوریتى باشید. در واقع قبل از آنکه خطایى اتفاق بیفتد، ایجاد یک طرح طبق نظر پزشک و والدینتان ایده مناسبى خواهد بود. طرح به شما مى‏گوید در مواقع بروز حساسیت چکار باید بکنید، مشکل خود را با چه کسى در میان بگذارید و چه نوع دارویى بخورید.
ممکن است در شرایط حاد نیاز باشد داروى ضد حساسیت به شما تزریق شود که البته این کار فقط باید با نظر پزشک و متخصص آلرژى و در بیمارستان یا کلینیک آلرژى صورت گیرد تا واکنش‏هاى شما تحت کنترل باشد.

زندگى با وجود حساسیت‏هاى غذایى‏

داشتن حساسیت غذایى یک دردسر است اما به فعالیت روزانه شخص لطمه‏اى وارد نمى‏کند. اگر شخص به بعضى از مواد غذایى حساسیت داشته باشد، کلینیک آلرژى به وى کمک مى‏کند تا مواد تشکیل‏دهنده غذا را که حساسیت‏زا هستند، بشناسد. پدر، مادر و دیگر بستگان شخص نیز مى‏توانند وى را یارى کنند تا واکنش‏هاى حساسیت‏زا را از بین ببرد.

اما اگر شما غذایى را دوست دارید که در لیست «غذاهاى ممنوعه» وجود دارد، چه باید بکنید؟
خوشبختانه امروزه، بسیارى از شرکت‏ها به جاى غذاهاى دلخواه، از لبنیات گرفته تا پوره سیب‏زمینى، گندم و شیرینى‏هاى داراى تکه‏هاى شکلات، جایگزین‏هاى مناسب آنها را تولید کرده‏اند تا افراد داراى حساسیت بدون بروز مشکل، از آنها استفاده نمایند.