کتابخانه پیام زن


 

کتابخانه پیام زن‏
مرورى بر کتاب‏هاى رسیده‏

مریم کاویانپور

ائمه و اصول‏

سیداحمد میرعمادى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 400 صفحه‏
قیمت: 30000 ریال‏
یکى از مباحث مهم در فلسفه علم اصول این است که در روزگار امامان معصوم(ع) علم اصول چگونه بوده است؟
این کتاب با طرح این سؤال بر آن است که اولین اندیشه‏هاى اصولى را در میان امامان معصوم(ع) و اصحاب‏شان مى‏توان دید: از امام على(ع) گرفته تا امامان بعدى به ویژه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) که در فضایى مدرسه‏اى و علمى به اندیشه‏ها و قاعده‏هاى اصولى پرداختند. این پژوهش، در جهت اثبات و تبیین نقش امامان در زمینه اصول فقه تلاش کرده است.

نقش دانش رجال در تفسیر و علوم قرآنى‏

على‏اکبر کلانترى ارسنجانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 271 صفحه‏
قیمت: 25000 ریال‏
بررسى رجال احادیث، نقشى تعیین‏کننده و اجتناب‏ناپذیر در برخى از برداشت‏ها و موضع‏گیرى‏ها در عرصه‏هاى علوم قرآنى دارد.
کلیات، دانش رجال و مسائل مربوط به نزول قرآن، دانش رجال و شبهه تحریف قرآن، دانش رجال و مسائل مربوط به تلاوت قرآن، دانش رجال و احادیث تفسیرى، سرفصل‏ها و عناوین عامى است که اهم موضوعات این پژوهش مى‏باشد.

مبانى و روش‏هاى نقد متن حدیث از دیدگاه اندیشوران شیعه‏

داوود معمارى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 439 صفحه‏
قیمت: 42500 ریال‏
حدیث، رکن مهم آموزه‏هاى دینى است که از دو قسمت تشکیل شده است: سند و متن. نقد و بررسى هر حدیثى نیز از همین دو جنبه است، اما حدیث‏پژوهان، بیشتر اهتمام‏شان بر سنجش ارزش اسناد روایات بوده تا آنجا که در شناسایى رجال و کیفیت اسناد آنها، کتاب‏هاى فراوانى نگاشته‏اند. آنان هر چند به «متن» هم توجه مى‏کرده‏اند، ولى مدرک‏ها و روش‏هاى نقد متن روایات را به گونه‏اى مستقل تدوین نکرده‏اند.
این کتاب تلاشى است براى کشفِ تلاش‏هاى ناپیداىِ دانشوران شیعه در عرصه نقدِ متن حدیث.

تحفه رضویه‏

ملامحمدمهدى بن‏ابى‏ذر نراقى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 623 صفحه‏
قیمت: 48000 ریال‏
«تحفه رضویه» اثرى است فقهى - فتوایى در احکام طهارت و صلاة که مؤلف فقیه برجسته مرحوم نراقى آن را به درخواست جمعى از عوام و خواص - در کنار بارگاه ثامن‏الحجج على بن‏موسى الرضا(ع) نگاشته و آن را تحفه رضویه نامیده است.

چکیده پایان‏نامه‏هاى حدیثى(ج‏اول)

مهدى هوشمند
ناشر: دارالحدیث - قم‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 255 صفحه‏
قیمت: 12500 ریال‏
این کتاب جلد اول از مجموعه چکیده پایان‏نامه‏هاى حدیثى است که پایان‏نامه‏هاى مراکز مختلف آموزشى داخل کشور را در مقاطع تحصیلى دکترا و کارشناسى ارشد، در بر مى‏گیرد.

ماه در آب‏

سیدمحسن موسوى‏
ناشر: دارالحدیث - قم‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 284 صفحه‏
قیمت: 14000 ریال‏
«ماه در آب» عهده‏دار بررسى تطبیقى حدیث بر ادبیات عامیانه ایران، بخصوص مَثَل‏هاى فارسى است. در مقدمه کتاب، در باره مثل و ضرب‏المثل و گونه‏هاى رابطه میان حدیث و مثل‏هاى فارسى و نیز از پیشینه کار و شیوه گردآورى، تحقیق و دامنه آن سخن رفته است.
در این کتاب که به صورت الفبایى نظم یافته است نزدیک به 500 مورد از قرابت حدیث و مثل‏هاى فارسى آورده شده است.
نمایه موضوعى و فهرست‏هاى آیات، احادیث، اشعار و مثل‏ها در پایان کتاب، بهره‏گیرى از کتاب را براى علاقه‏مندان آسان نموده است.

عشق ماندگار

طاهره قاسمى امین‏
ناشر: بروج - تهران‏
نوبت چاپ: دوم / 1383
تعداد صفحه: 95 صفحه‏
قیمت: 5000 ریال‏
این کتاب گلچینى از خاطرات خواهران سکینه حورسى، بتول کازرونى، حسینى و انباشى مى‏باشد که از بدو شروع جنگ تحمیلى تا پیروزى افتخارآفرین فتح خرمشهر به رشته تحریر در آمده است.

توبه، تولدى دوباره‏

محمد سبحانى‏نیا
ناشر: عصر جوان - قم‏
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 143 صفحه‏
قیمت: 7000 ریال‏
با توجه به جایگاه رفیع توبه در فرهنگ اسلامى و همه‏جانبه بودن آن و نظر به پرسش‏هاى متنوعى که در باره توبه در جامعه مطرح مى‏باشد، نویسنده با بهره‏گیرى از منابع اسلامى و نظریات اندیشوران، در یک مجموعه پاسخگوى پرسش‏هاى متعدد در این رابطه بوده است.
این مجموعه که به سفارش واحد پاسخ به سؤالات دفتر تبلیغات اسلامى تهیه شده با رعایت دو اصل اختصار و ساده‏نویسى تنظیم شده است.

حدیث تلاش (کتابشناسى توصیفى)

محمد محمدى رى‏شهرى‏
ناشر: دارالحدیث - قم‏
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 122 صفحه‏
در «حدیث تلاش» چهل عنوان از آثار آیت‏اللَّه محمدى رى‏شهرى شناسانده شده است. شاکله اصلى این آثار را قرآن و سخنان و سیره رسول اکرم(ص)، امیر مؤمنان و ائمه معصومین(ع) تشکیل مى‏دهد. پاره‏اى را نیز کتاب‏هاى کلامى و بخش کوچکى را هم مباحثى از تاریخ معاصر به خود اختصاص داده است.
«حدیث تلاش» نگاهى به سال‏ها تلاش خستگى‏ناپذیرى است که اکنون به بار نشسته است. این مجموعه عهده‏دار معرفى آثارى است که غالب آنها را کتاب‏هاى حدیثى تشکیل مى‏دهند؛ نوشته‏ها و آثارى که رسالت‏شان آسان‏یاب کردن، زودفهم نمودن و همگانى کردن یکى از دو منبع اساسى دین (حدیث) است.

حکمت‏نامه جوان‏

محمد محمدى رى‏شهرى‏
ناشر: دارالحدیث - قم‏
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 463 صفحه‏
قیمت: 32000 ریال‏
«حکمت‏نامه جوان» با استفاده از رهنمودهاى قرآن و اهل بیت(ع) الگوهاى عینى ارزش‏هاى دینى و اخلاقى را به جوانان ارائه مى‏نماید. این مجموعه افزون بر اینکه براى جوانان کارآ و مفید است، پژوهشگران و مدیران مرتبط با جوانان را نیز به کار مى‏آید.
این مجموعه در 5 بخش اصلى سامان یافته است: 1- نقش دوره جوانى در شکوفایى. 2- عوامل شکوفایى جوان، 3- موانع شکوفایى جوان، 4- حقوق جوان، 5- الگوى جوان. هر یک از بخش‏هاى یاد شده خود، چند فصل را در بر مى‏گیرد.

خورشید واره‏

خاطرات طاهره سجادى (غیوران)
ناشر: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامى‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 316 صفحه‏
قیمت: 19000 ریال‏
طاهره سجادى از زمره نیروهاى مبارز مسلمانى است که در کنار همسرش مهدى غیوران فعالیت‏ها و مبارزات سیاسى خود را از دهه پنجاه آغاز کرد. به دلیل ارتباط با پرونده ترور آمریکایى‏ها در ایران، دستگیر و تحت شکنجه‏هاى خوفناکى قرار گرفت. غیوران و همسرش با این تصور که کمک به سازمان مجاهدین (منافقین)، کمک به نهضت اسلامى است، خانه و زندگى خود را در اختیار اعضاى آن قرار دادند. با آگاهى ساواک از این ارتباط و همکارى، این دو دستگیر شدند و زیر سخت‏ترین شکنجه‏ها قرار گرفتند. سجادى به 15 سال زندان و غیوران به حبس ابد محکوم شد. موضوع جالب توجه دیگر در این کتاب، خاطراتى از نحوه شکل‏گیرى و سیر انحراف فکرى این سازمان مى‏باشد. سازمانى که در ابتدا خود را تشکلى مذهبى وانمود مى‏ساخت، سپس در یک اعلام مواضع ایدئولوژیکى، مارکسیست از آب در آمد.

من خودت هستم (مجموعه شعر)

رزیتا نعمتى‏
ناشر: انتشارات طه - قزوین‏
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 47 صفحه‏
قیمت: 6000 ریال‏
کتاب شعر «من خودت هستم» در چهار دفتر تنظیم شده است. دفتر اول: تازه‏سروده‏ها؛ دفتر دوم: شعرهاى آئینى و ...؛ دفتر سوم: به زبانى دیگر ...؛ دفتر چهارم: جامانده‏ها.
خوانندگان ما بارها با شعرهاى ارسالى خانم نعمتى در بخش ادب و هنر پیام زن آشنا شده‏اند.

عاشقانه‏هاى شرقى‏

رضا اسماعیلى‏
ناشر: انتشارات هزاره ققنوس‏
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 216 صفحه‏
قیمت: 12000 ریال‏
شاعر این مجموعه در مقدمه کتابش ابتدا به پنج شیوه رفتارى با زبان، توسط شاعران اشاره کرده است که «رفتار فروهنجار با زبان»، «رفتار هنجار با زبان»، «رفتار پیش‏هنجار با زبان»، «رفتار فراهنجار با زبان» و «رفتار ناهنجار با زبان» از آن جمله مى‏باشند.
44 غزل و 70 شعر سپید از جمله اشعارى هستند که شاعر از سال 1380 تا 1383 سروده و در این مجموعه گرد هم آورده است.
شاعر که نگاه خاصى به پدیده‏ها و اشیاء پیرامون خود دارد، در اکثر سروده‏هایش از «عشق» و «سیب» مى‏گوید؛ همانند شعر «نظریه» که مى‏سراید:
من نیوتن نیستم‏
اما یقین دارم‏
علت افتادن سیب‏
جاذبه زمین نیست‏
من افتادن سیب را
به عشق نسبت مى‏دهم‏
و قسم مى‏خورم‏
بعد از هبوط آدم‏
زمین عاشق شد
و سیب افتاد
پس زنده باد عشق‏
که اگر نبود دست زمین‏
سرخى هیچ سیبى را
حس نمى‏کرد
و دماغ نیوتن مى‏سوخت‏