اخبار


 

اخبار

زنان با 25 سال سابقه کار بازنشسته مى‏شوند

عضو کمیسیون فرهنگى مجلس از ارائه طرحى در آینده نزدیک خبر داد و گفت: زنان شاغل مى‏توانند براى بیمارى همسر یا فرزندان از مرخصى استعلاجى استفاده کنند.
«فاطمه آلیا» افزود: زنان متأهل در صورت بیمارى همسر یا فرزندان مجبورند از مرخصى‏هاى استحقاقى خود استفاده کنند، در صورتى که این موضوع باید در دولت رسیدگى شود و پس از اثبات بیمارى همسر و فرزند، زنان از مرخصى استعلاجى استفاده کنند.
وى همچنین در مورد کاهش سن بازنشستگى زنان گفت: با توجه به نقش‏هاى مادرى، همسرى، فردى، اجتماعى و خانوادگى زنان، بنا داریم زنان داوطلبى که تمایل به ادامه کار در هیچ شغلى ندارند، بتوانند با 25 سال کار و دریافت کامل حقوق بازنشسته شوند.

چگونگى تعیین نفقه زنان اعلام شد

معاون رئیس کل دادگسترى استان تهران گفت نفقه یکى از حقوق زن بر مرد است که بعد از نکاح، مرد با توجه به شأن زن و توانایى مالى خود ملزم به پرداخت آن مى‏شود.
نفقه شامل مسکن، غذا، لباس، اثاث منزل، بهداشت و درمان و خادم در صورت عادت داشتن زن به خادم است و تا زمانى که زن از شوهرش تمکین کند، مرد موظف به دادن نفقه به زن است مگر اینکه زنى ناشزه باشد و از تمکین همسر سر باز زند.
وى افزود: طبق قانون، دوشیزه‏اى که عقد نکاح بسته و مهریه خود را تحویل نگرفته است تا زمانى که نیمى از مهریه خود را بگیرد مى‏تواند از ایفاى وظیفه در مقابل همسرش خوددارى کند و این مسئله حق نفقه او را ساقط نمى‏کند و دلیل ناشزگى زن نیست.
سطح نفقه زن با توجه به نظر کارشناسان مربوطه در دادگاه خانواده، بر اساس قانون و با توجه به درآمد مرد و شئون زن تعیین مى‏شود.

خوشبخت‏ترین زوج‏هاى ایرانى معرفى مى‏شوند

به منظور تشویق جوانان به ازدواج، اولین جشنواره انتخاب خوشبخت‏ترین زوج ایرانى دى ماه برگزار مى‏شود.
دبیر این جشنواره با پیش‏بینى حضور صد هزار زوج در این جشنواره گفت: جشنواره به منظور توجه و ارج نهادن به نهاد خانواده به عنوان کانون اصلى جامعه، تشویق جوانان به امر ازدواج و تسهیل آن و ایجاد روحیه امید، نشاط، بازخوانى و بازسازى سنت و فرهنگ ایرانى اسلامى و مبارزه با تهاجم فرهنگى غرب در سطح ملى برگزار مى‏شود.
«محمدرضا تقوایى» افزود: حضور زوج‏هایى با مراتب سنّى مختلف از نقاط مختلف کشور در این جشنواره علاوه بر ایجاد فضاى پرنشاط، زمینه تبادل سنت و فرهنگ‏هاى مختلف را فراهم مى‏آورد.
وى با اعلام برگزارى همایش ازدواج و چالش‏هاى پیش رو در این جشنواره 18 روزه، گفت: با توجه به آنکه در بسیارى از کشورهاى جهان کانون خانواده در معرض تهدید و فروپاشى قرار گرفته است، این جشنواره به منظور ارتقاى فرهنگ غنى ایرانى در امر ازدواج علاوه بر توزیع بروشور از نحوه آداب و رسوم ازدواج از شهرهاى مختلف، از گروههایى نیز به نمایندگى از هر استان دعوت به عمل آمده که به صورت زنده آداب و رسوم ازدواج شهرهاى خود را در محل جشنواره در شهر چابهار معرفى کنند.

سلامتى و سواد زنان ایران ارتقا یافته است‏

طبق گزارش توسعه انسانى 2005 سازمان ملل، شاخص توسعه جنسیتى در ایران ارتقا یافته است. این شاخص نمایانگر وضعیت سلامتى و طول عمر، سواد و همچنین همسانى دستمزد میان مردان و زنان است.
کشورهاى نروژ، استرالیا و ایسلند مقام‏هاى اول تا سوم توسعه جنسیتى را دارا هستند و کشورهاى بورکینافاسو، سیرالئون و نیجر در پایین‏ترین رده‏ها مى‏باشند. ایران در مرتبه 78 بین 140 کشور جهان قرار دارد.
میزان بارورى در ایران در 35 سال گذشته از 4/6 فرزند به 1/2 فرزند به ازاى هر زن بهبود یافته است. کاهش بارورى، اثر بسزایى بر سلامت و کاهش مرگ و میر زنان هنگام زایمان دارد.
بر اساس گزارش توسعه انسانى سازمان ملل متحد، تفاوت دستمزد مردان و زنان در ایران بیش از سه برابر است. مهم‏ترین چالش‏هایى که در خصوص توانمندسازى زنان براى افزایش شاخص توسعه جنسیتى در کشور مشاهده مى‏شود، موضوع اشتغال و افزایش مشارکت اقتصادى زنان است. اما با این وجود اغلب جمعیت بیکار زنان داراى تحصیلات دانشگاهى هستند و هنوز بازار کار کشور پاسخگوى آنان نیست.

نصف طلاق‏هاى کشور به خاطر مشکلات جنسى است‏

دبیر دومین کنگره خانواده و مشکلات جنسى اعلام کرد حداقل 50 درصد اختلافات خانوادگى و طلاق ریشه در مشکلات جنسى دارد که با آموزش‏هاى لازم قبل و بعد از ازدواج براى زوجین مى‏توان از میزان آن کاست.
وى گفت: به دلیل اینکه مسائل جنسى در فرهنگ ما طورى بیان شده که جزو حریم‏هایى است که به آن کمتر پرداخته مى‏شود در آینده جامعه ما با مشکل اساسى در این زمینه مواجه خواهد شد. ما باید مسائل جنسى را از دو بُعد اجتماعى و علمى بنگریم چرا که از لحاظ تربیتى و خانوادگى این موضوع براى ما چالش‏هاى متعددى ایجاد کرده و خلأ برنامه‏ریزى در این زمینه طورى است که جوانان و زوج‏هایى که تازه ازدواج کرده‏اند براى آگاهى و کنجکاوى به سراغ اینترنت و ماهواره مى‏روند و در معرض تهاجم فرهنگى قرار مى‏گیرند. از نظر علمى و تحقیقاتى نیز در محافل دانشگاهى و یا حوزوى کمتر به این مسئله پرداخته مى‏شود.
دبیر این کنگره با اشاره به اینکه بسیارى از افراد و مبتلایان به مشکلات جنسى نمى‏دانند که براى حل مشکل خود و یا درمان‏هاى لازم به کجا باید مراجعه کنند، افزود: متأسفانه مراکز کسب اطلاعات جهت راهنمایى افراد در این زمینه به ندرت وجود دارد و چنانچه این مشکل حل نشود عوارض ناشى از آن به طور پایدار باقى مانده، بعدها به صورت بیمارى‏هاى روحى نظیر افسردگى، نگرانى، دلشوره و اضطراب و عدم اتکا به نفس و حتى بیمارى‏هاى جسمانى، خود را نمایان مى‏کند. از جنبه اجتماعى نیز خطراتى مثل اختلافات خانوادگى که ظاهر آن با چیز دیگرى پوشانده مى‏شود، بروز مى‏کند.
آقاى «فروتن» ضمن اشاره به این مطلب که در رابطه با مسائل جنسى باید از زوایاى مختلف پزشکى، روانپزشکى، روانشناسى، فقهى، حقوقى، تربیتى، فرهنگى و اجتماعى موضوع مورد بررسى قرار گیرد، متذکر شد در کشور ما به دلیل نبود گروهها، سازمان‏ها و یا مراکزى که باید براى رفع این موضوع برنامه‏ریزى کنند اثرات مستقیم و غیر مستقیم مشکلات جنسى در خانواده‏ها و اجتماع به وضوح مشاهده مى‏شود.
وى افزود: شیوع بیمارى‏هاى جنسى به مراتب بیشتر از بیمارى‏هاى شایع دیگر مثل دیابت و نارسایى کلیوى است و همان طور که براى این بیمارى‏ها مراکزى وجود دارد باید براى این معضل مهم ولى نیمه‏پنهان نیز برنامه‏ریزى شود.
دبیر کنگره خاطرنشان کرد که هدف از برگزارى این کنگره ارائه مطالعات و برنامه‏ریزى براى سلامت جنسى افراد است.

موتورسوارى زنان جرم نیست‏

سردار «محسن انصارى» معاون راهنمایى و رانندگى نیروى انتظامى گفت: موتورسوارى خانم‏ها جرم نیست و آنها مى‏توانند مانند مردان تقاضا بدهند و بعد از اخذ گواهینامه رانندگى موتورسیکلت با حفظ شئونات اسلامى موتورسوارى کنند.
وى تعداد دارندگان گواهینامه خودرو از سوى خانم‏ها را 25 درصد کل گواهینامه‏هاى کشور اعلام کرد و در خصوص میزان ارتکاب تخلف از سوى آنها افزود: رانندگان زن نسبت به مردان در رعایت قوانین راهنمایى و رانندگى جدى‏تر هستند و تصادفات حادثه‏ساز و منجر به فوت توسط آنها خیلى کمتر اتفاق مى‏افتد.

زنان روستاى «زرده» در انتظار عدالت هستند

روستاى «زرده» در دامنه کوهى در مرز ایران و عراق، جایى است که 18 سال پیش در جریان جنگ تحمیلى توسط رژیم بعثى عراق بمباران شیمیایى شد.
مردم این روستا که هنوز منتظر دادخواهى خویش هستند مى‏گویند تا زمانى که چنین نشده است، محاکمه صدام عادلانه نخواهد بود.
«فرانسیس هریسون» خبرنگار بى‏بى‏سى در ایران طى دیدارى از این روستا گفت: زنان روستا زخم‏ها و سوختگى‏هاى وحشتناک تمام بدن‏شان را به من نشان دادند و گفتند داستان حلبچه را همه مى‏دانند اما روستاى ما چه؟ به خاطر خدا ما را فراموش نکنید.
نه سال پس از بمباران، پزشکان تشخیص دادند که کل جمعیت روستا از آثار ماندگار گاز خردل و گاز عصبى رنج مى‏برند. از 1700 نفر اهالى روستا، در حال حاضر 1500 نفر بیمارند و 70 نفر سرطان دارند و نرخ سقط جنین ناخواسته 30 درصد است.
وى گفت: هدیه یکى از دخترانى است که روزى چهار ساعت به سیلندر اکسیژن وصل است. سیلندر باید هفته‏اى یک بار در نزدیک‏ترین شهر به روستا که سه ساعت با روستا فاصله دارد، با هزینه زیاد پر شود. هدیه دوست دارد در دانشگاه درس بخواند اما حداکثر کارى که از او برمى‏آید، کمک به مادرش در پوست کندن گردوست و خودش مى‏گوید منتظر مرگ است و هر روز حالش بدتر مى‏شود و دکترها هم نمى‏توانند کارى برایش بکنند و وى مدام از لحاظ بینایى و تنفس و مشکلات پوستى وضعش خراب‏تر مى‏شود. هدیه مى‏گوید هر کسى این کار را با من کرده باید این بلا به سرش بیاید تا بفهمد دیگر کسى نمى‏تواند کارى براى من بکند.
این خبرنگار گفت: گلبانو نیز زنى دیگر از اهالى این روستا است که به علت سوختگى وحشتناک صورتش، شوهرش با شش بچه او را ترک کرده است، چرا که دیگر زیبا نیست.
در صبح روز حادثه در روستا، 275 نفر که ببشترشان زن و کودک بودند، جان باختند و کسانى که از آن زمان تا به حال زنده مانده‏اند آرزوى مرگ مى‏کنند.

آمار ایدز در کشور افزایش یافت‏

بنا بر آخرین آمار وزارت بهداشت ایران، شمار مبتلایان به ایدز در کشور نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر شده است.
آمار رسمى نشان مى‏دهد که نزدیک به 12 هزار بیمار در کشور وجود دارد ولى طبق آمار غیر رسمى، شمار مبتلایان بیش از 40 هزار نفر اعلام شده است.
مهم‏ترین عامل انتقال ویروس ایدز در ایران اعتیاد و استفاده از سرنگ آلوده در میان معتادان است. از مبتلایان به ایدز که اکثراً زیر سن 35 سال هستند، 7/47 درصد از طریق اعتیاد تزریقى، 3/22 درصد از تماس جنسى و 21 درصد به خاطر دریافت خون آلوده و 9 درصد از طریق مادر به کودک، به این ویروس آلوده و بیمار شده‏اند. علاوه بر این ناقلان این ویروس نیز بیشتر از میان معتادان مى‏باشند.
طبق آمارهاى کنفرانس «جامعه بین‏المللى ایدز» ایران به دلیل آمار رو به افزایش اعتیاد در آینده با اپیدمى بیمارى ایدز روبه‏رو خواهد شد.
وزارت بهداشت نیز اعلام کرد آمار ارائه شده تنها افرادى هستند که از طریق درمان شناسایى شده‏اند و بسیارى از مبتلایان از ترس طرد شدن از سوى جامعه، بیمارى خود را مخفى نگه داشته‏اند و همین امر باعث انتقال بیمارى با سرعت بالایى در کشور مى‏شود.

شروع به کار رانندگان زن در ناوگان تاکسیرانى‏

«دهلوى» مدیرعامل تاکسیرانى اظهار کرد که در پى درخواست‏هاى مکرر بانوان تهرانى براى به کارگیرى تاکسى‏هایى که رانندگان آن زن باشند، سازمان تاکسیرانى از آبان ماه، کار عضوگیرى را شروع کرده و 100 نفر از بانوان براى جابجایى مسافران بر اساس دستورالعمل و ضوابط خاصى به کار گرفته شدند.

دختران در زنگ ورزش گوشه‏نشین مى‏شوند

کارشناس ارشد تربیت بدنى از گوشه‏نشینى دختران حتى در ساعت‏هاى ورزش مدارس خبر داد.
«مسعود کاظم‏پور» گفت: دختران دانش‏آموز تمایل به استفاده از ساعات ورزش ندارند. دختران نیاز به محیطهاى ورزشى خاصى دارند و عدم توجه به ورزش این قشر باعث خواهد شد که نسل فرداى زنان جامعه با مشکل روبه‏رو شود.

مدارس بدون نمره در تهران افتتاح شد

معاون سازمان آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد در سال تحصیلى جارى، 14 مدرسه «بدون نمره» در تهران افتتاح شد.
آقاى «علیرضا عراقى‏نیا» با ذکر اینکه امسال چهارمین سالى است که چنین مدارسى در تهران به صورت رسمى آغاز به کار کرده‏اند، گفت: این مدارس مختص دانش‏آموزان اول، دوم و سوم ابتدایى است و در صورتى این طرح در مدارس دیگر اجرا مى‏شود که مدیر، معلم، والدین و دانش‏آموزان طرح را قبول داشته باشند.
وى افزود: در مدارس بدون نمره، شاگرد درگیر درس شده و همراه با گروه آموزش دیده و طى یک یادگیرى جمعى و معیارى که به آنها آموزش داده مى‏شود، خود را مى‏سنجد. دانش‏آموزان در این شیوه از «خودسنجى» به «همسان‏سنجى» رسیده و اشتباهات‏شان را خود، از طریق معلم اصلاح مى‏کنند. سومین کسى که سنجش و ارزشیابى اطلاعات را انجام مى‏دهد، معلم و چهارمین فرد، والدین هستند. چنانچه استدلال دانش‏آموز در خصوص اطلاعاتش نادرست باشد با نظر معلم، استدلالش تصحیح شده و عملاً اطلاعات را آموخته و در ذهنش ماندگار مى‏شود.
ابراز وجود به عنوان یکى از مهارت‏هاى زندگى، بهداشت روانى، تلفیق درس با زندگى و از بین بردن اضطراب منفى دانش‏آموزان از امتحان از جمله اهداف افتتاح این گونه مدارس است.
معاون سازمان آموزش و پرورش گفت: «دانایى» با استرس به «توانایى» تبدیل نمى‏شود. با از بین رفتن استرس، دانایى فرد به توانایى تبدیل شده و مدارس بدون نمره این توانایى را در دانش‏آموز به وجود مى‏آورند.
وى با اشاره به اینکه کتاب درسى دانش‏آموزان بدون نمره مانند دیگر مدارس است، گفت: فقط روش‏هاى تدریس فرق کرده و کارنامه‏ها متفاوت با کارنامه‏هاى دیگر مدارس است. این دانش‏آموزان دیگر تجدیدى ندارند و به جاى نمره در مقابل هر درس نوشته مى‏شود که دانش‏آموز توانایى یادگیرى و فهم آن درس را دارد یا نه.

استقبال زنان عربستانى از مشاغل سطح پایین‏

از این پس زنان عربستانى مى‏توانند در مشاغل سطح پایین همچون نظافتچى بیمارستان‏ها که تاکنون مختص به کارگران خارجى بود مشغول به کار شوند.
با اعلام آزاد شدن استخدام زنان عربستانى در مشاغلى همچون نظافتچى بیمارستان‏ها و شرکت‏هاى بزرگ این کشور با هجوم زنان براى استخدام مواجه شده‏اند.
عربستان سعودى که بزرگ‏ترین تولیدکننده نفت جهان است طى سال‏هاى اخیر سعى کرده از وابستگى فراوان خود به نیروى کار خارجى بکاهد و به استخدام نیروهاى داخلى روى آورد.
مدیران بیمارستان‏ها و شرکت‏هاى بزرگ عربستان از استقبال گسترده زنان براى استخدام در مشاغلى همچون نظافتچى، متعجب شده‏اند. به گفته کارشناسان، زنان عربستان که با انتخاب شغل بسیار محدودى در این کشور روبه‏رو هستند، لذا حتى از استخدام در مشاغل سطح پایین نیز استقبال مى‏کنند.

تلاش براى ممنوعیت ازدواج دختران زیر 14 سال در عربستان‏

وزارت دادگسترى عربستان در تلاش است تا با تصویب قانونى، ازدواج دختران کمتر از 14 سال را در این کشور ممنوع کند.
بر اساس تحقیقاتى که در عربستان به عمل آمده، ازدواج دختران در سنین پایین موجب آثار اجتماعى نامطلوبى مانند طلاق و بروز اختلالات روحى و روانى مى‏شود. پیش از این مطبوعات سعودى خبر داده بودند که کمتر از نیمى از ازدواج‏ها در این کشور به طلاق منجر مى‏شوند.
به دلیل تسلط کامل مردان سعودى بر تمامى امور، زنان این کشور از حقوق خود بى‏اطلاع هستند و در بسیارى از موارد به دلیل ناتوانى در دفاع از حقوق خود به دادگاهها مراجعه نمى‏کنند.

غرب با روى آوردن به مذهب، آزادى جنسى را کنترل مى‏کند

پرهیز از رابطه جنسى تا زمان ازدواج در آمریکا یکى از پیشنهادهاى جنجالى دولت بوش به عنوان بخش عمده‏اى از برنامه‏هاى مبارزه با ایدز در این کشور است.
رئیس‏جمهورى آمریکا یک سوم از پانزده میلیارد دلار کمک خود براى کنترل ایدز در جهان را از طریق سازمان‏هاى مذهبى که حامى نگرش کنترل روابط جنسى هستند، توزیع مى‏کند.
پرهیز از رابطه جنسى و به کار بردن واژه «صبر» در میان برخى جوانان آمریکایى که در مراسمى به امساک جنسى قسم خورده‏اند، یکى از راههاى کنترل ایدز و پیشگیرى از باردارى دختران نوجوان و عدم انتقال بیمارى‏هاى خاص است.
پیش از این در جامعه آمریکایى خوددارى از رابطه جنسى تا پیش از ازدواج یک ارزش شمرده مى‏شد. مؤمنان آمریکایى نیز ادعا مى‏کنند که با مذهب و ترویج پرهیز از روابط جنسى توانسته‏اند آمار باردارى نوجوانان 10 الى 14 سال را کنترل کنند ولى مراکز تنظیم خانواده آمریکا مدعى هستند 88 درصد نوجوانانى که قسم خورده‏اند به قول خود پاى‏بند نمى‏مانند و استفاده از وسایل جلوگیرى از باردارى دلیل کاهش باردارى در دختران نوجوان است.
در حال حاضر دولت بریتانیا که نسبت به آمریکا جامعه‏اى مذهبى تلقى نمى‏شود، در صدد است تا از طریق مذهب و الگوى آمریکایى‏ها براى رفع معضلات اجتماعى و بى‏بند و بارى جنسى استفاده کند.
خانواده‏هاى مهاجر مسلمان در غرب بیشتر از دیگران با مشکلات آزادى جنسى روبه‏رو هستند. فرزندان این خانواده‏ها در بسیارى از موارد به خاطر پافشارى خانواده به دلیل حفظ سنت‏ها زندگى دوگانه‏اى را پیشه مى‏کنند و به پنهان‏کارى روى مى‏آورند.

اسکاتلندى‏ها مخالف آموزش جنسى در مدارس هستند

والدین کودکان اسکاتلندى در اعتراض به وضعیت نامناسب آموزش‏هاى جنسى ارائه شده در مدارس این کشور از مسئولان خواستند که آموزش جنسى را در مدارس این کشور متوقف کنند.
آمار بالاى حاملگى در میان نوجوانان و جوانان اسکاتلندى و نیز میزان بسیار زیاد بیمارى‏هاى منتقل شده از این طریق در مدارس اسکاتلند حاصل جوّ به شدت تحریک شده مدارس در اثر این آموزش است.
سخنگوى سازمان حقوق کودکان در این ارتباط گفت: متأسفانه ما نگران حمایت مداوم حزب لیبرال دموکرات انگلیس از این آموزش در مدارس هستیم حال آنکه والدین اسکاتلندى از جوّ نامناسب مدارس ناراضى‏اند و خواهان توقف آموزش یاد شده در مدرسه هستند.

هشدار ملکه‏هاى زیبایى به دختران‏

هفت ملکه زیبایى از چهار قاره جهان خطاب به دختران و زنان جوان اعلام کردند که الگوها و دیده‏هاى مدرن و پیشرفته امروزى براى زیبایى مى‏توانند به استخوان‏هاى آنها آسیب بزنند و در آینده موجب ابتلاى آنها به پوکى استخوان شود.
این زنان، از کشورهاى استرالیا، اتریش، پاناما، تایلند، ترکیه و ونزوئلا که در کنفرانسى از سوى سازمان بین‏المللى پوکى استخوان، در باره تجربیات خودشان در این زمینه صحبت مى‏کردند، تأکید کردند: امروزه بسیارى از دختران در سن نوجوانى و پیش از آن در نقاط مختلف جهان به قیمت از دست دادن سلامتى، زیبایى به دست مى‏آورند.

زنان انگلیسى با طلاق راحت‏تر برخورد مى‏کنند

زنان انگلیس در قیاس با مردان این کشور، مراحل بحرانى پس از طلاق را راحت‏تر سپرى مى‏کنند.
اکثر زنانى که بیش از دو سال از طلاق آنها مى‏گذرد خود را کاملاً راحت حس مى‏کنند. 31 درصد زنانى که از طلاق آنها بیش از دو سال سپرى شده خود را خوشبخت‏تر از قبل مى‏دانند؛ در حالى که مردان تنها 21 درصد اظهار خوشبختى نسبت به گذشته کرده‏اند.
46 درصد زنان و 37 درصد مردان مورد مطالعه در انگلیس شرایط خود را نسبت به دوران تأهل آزادانه‏تر توصیف کرده‏اند.
7 درصد مردان اظهار کرده‏اند که تا مرز خودکشى هم رفته‏اند که این میزان در زنان فقط 3 درصد بوده است.

یک زن کاتولیک هلندى در برنامه زنده رادیویى مسلمان شد

یک زن هلندى که اظهار داشت پس از یازدهم سپتامبر مطالعات خود را در باره اسلام گسترش داده است در یک برنامه زنده رادیویى مسلمانان هلند، مسلمان شد.
این زن 26 ساله براى گفتگو و مصاحبه در باره اسلام و مسلمانان و همچنین باورهاى نادرست در باره اسلام که از سوى رسانه‏ها و راستگویان به وجود مى‏آیند به این برنامه رادیویى دعوت شد.
«هاتنباس» گفت: ترجیح مى‏دهم در باره اسلام مطالعه کنم تا اینکه تنها به رسانه‏هاى خبرى اعتماد کنم. بسیارى از دوستان مسلمان، کتاب‏هاى اسلامى را در اختیار من قرار دادند که توسط علماى معتبر و برجسته نوشته شده بود. همچنین امام مسجدى که در نزدیکى محل سکونت من قرار داشت بسیارى از پرسش‏هاى مرا پاسخ داد.
«هاتنباس» به تنش‏هایى که پس از تغییر دین با خانواده خود داشته اشاره کرد و گفت خانواده وى سخت تلاش کردند تا تصمیم خود را عملى نکند.
«رامى سوگرامان» امام جماعتى که در این مصاحبه حضور داشت گفت: تعداد هلندى‏هایى که از اقشار مختلف مسلمان مى‏شوند در حال افزایش است. دانشمندان، پزشکان، دانشجویان و آموزگاران بسیار به تازگى مسلمان شده‏اند. دست‏کم هر ماه یک هلندى در مسجد محل خدمت من مسلمان مى‏شود.

ماهایا پطروسیان، بازیگر سینما مسلمان شد

ماهایا پطروسیان، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما، در پى ازدواج با یک جوان مسلمان به دین اسلام روى آورد.
وى گفت: از مدت‏ها پیش براى باقى ماندن در مسیحیت یا گرویدن به اسلام در تردید بودم که با توجه به ازدواج با یک مسلمان از این تردید خارج شده و مسلمان شدم. من از دین اسلام خیلى دور نبودم و سال‏هاست که با این دین مأنوسم. در مدارس مسلمانان درس خوانده و دوستان مسلمان داشته‏ام و بیشتر با ایرانیان مسلمان سر و کار داشتم تا ایرانیان ارمنى. ضمن اینکه شخصاً مذاهب و ادیان الهى را دور از هم نمى‏بینم چون در نهایت، تمام مذاهب اصلى، یک حرف را مى‏زنند.
پطروسیان در ادامه افزود: با اینکه ارمنى‏ها متعصب هستند و با توجه به تعداد اندک‏شان مى‏خواهند جامعه خودشان را حفظ کنند ولى بعد از اسلام آوردن من، آنها عکس‏العمل خاصى نشان ندادند و تبریک هم گفتند.
وى در مورد نامش گفت: اسم من تغییر نکرده چون ماهایا نامى شرقى است و ریشه هندى دارد و مسیحى نیست.

نخستین کنگره بین‏المللى فمینیسم اسلامى برگزار شد

اولین کنگره بین‏المللى فمینیسم اسلامى به منظور بررسى حقوق زنان در جهان و اعلام جهاد در مقابل تبعیض علیه زنان و آنچه تفسیر مردسالارانه از آموزه‏هاى اسلام خوانده مى‏شود در اسپانیا برگزار شد.
در این کنگره که هدفش همکارى بیشتر میان جمعیت‏هاى غیر مسلمان در غرب و فمینیست‏هاى مسلمان بود، زنان پیشگام در فمینیسم اسلامى حضور داشتند.
«امینه ودود» یکى از شرکت‏کنندگان در این کنگره بود. وى با برپایى نماز جمعه در یکى از مساجد نیویورک براى نخستین بار در تاریخ اسلام یک زن را در جایگاه امامت جمعه قرار داد. هر چند اغلب علماى اسلام این اقدام را خلاف احکام اسلام شمرده‏اند.
«زینه انور» که تشکلى با عنوان خواهران مسلمان را در مالزى رهبرى مى‏کند و همچنین «رفعت حسن» از پاکستان، از پیشگامان فمینیسم اسلامى و دیگر شرکت‏کنندگان مشهور در کنگره بودند.

مادر جنبش حقوق مدنى آمریکا درگذشت‏

«رزا پارکس»، که به مادر جنبش حقوق مدنى در آمریکا معروف است در 92 سالگى درگذشت.
وى زن سیاهپوستى بود که در اقدامى اعتراض‏آمیز در سال 1334ش - 1955م در ایالت آلاباما علیه مقررات نژادى، نقطه آغاز نمادین جنبش حقوق مدنى سیاهان آمریکا به رهبرى مارتین لوترکینگ شد.
خانم پارکس در آن زمان از واگذارى صندلى‏اش در یک اتوبوس شهرى به مردى سفیدپوست خوددارى کرد و به خاطر همین کارش بازداشت و جریمه شد. در پى این عمل وى، اعتراضات گسترده‏اى توسط سیاهپوستان در آمریکا صورت گرفت که در نهایت به تصویب قانون مدنى در سال 1343 - 1964 منجر شد که هر گونه تبعیض نژادى را در آمریکا ممنوع کرد.
«کاندولیزا رایس» وزیر خارجه سیاهپوست آمریکا نیز در اشاره به این اقدام خانم پارکس گفت: صادقانه بگویم که بدون خانم پارکس من نمى‏توانستم امروز در جایگاه وزیر خارجه آمریکا قرار بگیرم.
«ادوارد کندى» سناتور دموکرات آمریکا نیز گفت: ملت ما زنى دلیر و یک قهرمان واقعى را از دست داد. نبرد بى‏سر و صداى او براى کسب برابرى، زنگ آزادى را براى میلیون‏ها نفر به صدا در آورد.
خانم پارکس که در آن زمان خیاطى 42 ساله بوده در باره آن حادثه گفته است: دلیل واقعى بلند نشدنم این بود که احساس مى‏کردم این حق من است که مثل همه مسافران با من رفتار شود. ما آن گونه رفتارها را بیش از حد تحمل کرده بودیم.
قابل توجه است وى در سال 1375 - 1996 نشان آزادى ریاست‏جمهورى را دریافت مى‏کند و سه سال بعد مدال طلاى پارلمانى که برترین نشان افتخار غیر نظامى است به او اعطا مى‏شود و جنازه‏اش نیز در زیر گنبد معروف واشنگتن جاى داده مى‏شود، جایى که براى اولین بار پیکر زنى براى اداى احترام در آن جایگاه قرار مى‏گیرد؛ قابل ذکر است آمریکا در حالى خود را مدافع حقوق بشر و رهبر جهان متمدن مى‏شمارد که تا چهار دهه پیش در آن کشور تبعیض نژادى امرى قانونى و عادى شمرده مى‏شد و هنوز عملاً این تبعیض وجود دارد.

معصومه ابتکار «قهرمان زمین» شد

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، دکتر «معصومه ابتکار» را به عنوان برنده جایزه بین‏المللى زیست‏محیطى قهرمانان زمین برگزید.
وى تنها ایرانى از میان افراد و گروههایى است که نقش قابل توجهى در سطح بین‏المللى محیط زیست و مدیریت پایدار زمین داشته و به عنوان برنده بین‏المللى این جایزه برگزیده شده است.
این جایزه که سالانه به سه نفر در سطح جهان تعلق مى‏گیرد، مهم‏ترین جایزه زیست‏محیطى است که به خاطر سال‏ها تلاش خلاّق، مدیریت راهبردى و ایده‏هاى نو در زمینه حفظ محیط زیست و توسعه پایدار در سطح ملى، منطقه‏اى و بین‏المللى به دکتر ابتکار اعطا شده است.
وى که هشت سال در سِمت معاونت سیدمحمد خاتمى، رئیس‏جمهور سابق، و ریاست سازمان محیط زیست مشغول به کار بود، کماکان فعالیت زیست‏محیطى خود را ادامه داده و در حال راه‏اندازى مرکز غیر دولتى با عنوان صلح و محیط زیست است. براى کشورى که در رده 132 زیست‏محیطى از 140 کشور جهان قرار دارد، کسب جایزه جهانى قهرمانان زمین حاکى از اقدامات زیربنایى درست مسئول سازمان محیط زیست آن، در چند سال اخیر است.
اجراى مقررات قید شده در برنامه توسعه چهارم، رعایت اصول محیط زیست و تصویب طرح توجیه و ارزیابى زیست‏محیطى براى طرح‏هاى بزرگ اقتصادى و عمرانى و خروج خودروهاى آلاینده در سطح تولید، ارتقاى سطح مدیریت مناطق حفاظت‏شده، همکارى چشمگیر منطقه‏اى و بین‏المللى، افزایش ده درصدى جنگل‏هاى حفاظت‏شده کشور، اصلاح ساختار و ارتقاى کارآمدى سازمان حفاظت محیط زیست از جمله اقدامات دکتر ابتکار در دوره مدیریت سازمان محیط زیست است.
قابل توجه است یکى از مسئولان به خانم ابتکار در مراسم معارفه‏اش در سال 1376 گفته بود «خانم‏ها مثل موتور پیکان هستند اما محیط زیست موتور صفر لازم دارد و شما از عهده‏اش برنمى‏آیید.» اما اعطاى این جایزه نشان داد که دکتر ابتکار لایق آن سِمت بوده است.