زنان ترکیه در آرزوى تلاشى دوباره

نویسنده


 

زنان ترکیه در آرزوى تلاشى دوباره‏

زهرا.ش - ترکیه‏
نفیسه محمدى‏

کشور «ترکیه» را که در قسمت شمال غربى کشور عزیزمان ایران است حتماً مى‏شناسید. همه ما کم و بیش اطلاعات سطحى از تمامى کشورهاى همسایه داریم اما لازم است آنها را به خوبى بشناسیم. به همین دلیل سراغ یک مهمان ترکیه‏اى رفتیم که به خاطر تحصیل علوم دینى در ایران زندگى مى‏کند. این مهمان عزیز خانم «زهرا.ش» است که آگاهى‏هاى خودش را در اختیار ما قرار داد تا بیشتر با کشورش آشنا شویم.
متولد 1978 میلادى هستم. در شهر «توزلُوجا» متولد شدم و حدود سیزده سال است که براى تحصیل به ایران آمده‏ام.

لطفاً اطلاعاتى در باره کشورتان براى ما بیان کنید.

ترکیه سرزمینى کوهستانى است که بیشتر قسمت‏هاى آن پوشیده از کوه و فلات است. رودخانه‏هاى فراوان و زیبایى در کشورم جارى است و به دلیل همسایه بودن با دریاهاى سیاه و مدیترانه و ... بنادر زیادى از جمله بندر «استانبول»، بندر «ازمیر»، بندر «صامسون» در کشورم وجود دارد که مردم مشغول به کارهاى کشتیرانى و تجارت در این زمینه هستند. پایتخت ترکیه «آنکارا»ست اما پرجمعیت‏ترین شهرها «استانبول» و «ازمیر» و «آدانا» و «یورسا» است.

مردم ترکیه به غیر از ترکى با زبان دیگرى هم صحبت مى‏کنند؟

اکثر مردم ترکیه با زبان ترکى حرف مى‏زنند چون زبان رسمى کشور است، البته زبان ترکى کشورم با ترکى که در ایران است فرق دارد. به غیر از زبان ترکى، بعضى به زبان کردى صحبت مى‏کنند. خط کشور لاتین است.

از روند تحصیلى ترکیه بگویید.

همه کودکان از هفت سالگى وارد مدرسه مى‏شوند و تحصیلات تا حدود نُه سال ادامه مى‏یابد، بعد از آن هم مدرک دیپلم مى‏گیرند و سپس با امتحان ورودى به دانشگاه راه پیدا مى‏کنند. کنکور مانند ایران است و شاید کمى سخت‏تر باشد.

چند درصد زنان ترکیه در کنکور شرکت مى‏کنند، سپس وارد شغل‏هاى زنانه مى‏شوند؟

در حال حاضر حضور زنان در دانشگاه و مشاغل دولتى بسیار کم است به دلیل اینکه رئیس‏جمهور حجاب را در دانشگاهها، مدارس و مشاغل دولتى ممنوع کرده، این وضع باعث شده بسیارى از زنان که از لحاظ هوشى و مدیریت توانایى زیاد دارند، خانه‏نشین شوند و از تحصیل و کار صرف نظر کنند. اگر مشغول به کار شوند با سختى‏هاى زیادى روبه‏رو هستند. البته کسانى که مسلمان نیستند مشکلى ندارند، اما مسلمان‏ها فقط در مکان‏هاى خصوصى مى‏توانند با حجاب حاضر شوند.

حکومت ترکیه چیست و آیا به این دلیل نیست که حجاب ممنوع شده است؟

نظام سیاسى ترکیه «لائیک» است. از وقتى که آتاتورک وارد حکومت شد و حجاب را در ترکیه منع کرد، وضعیت حجاب همان طور باقى ماند و هر رئیس‏جمهورى که بر کشور حکومت کرد حجاب را در محیط کار و جامعه ممنوع کرد؛ گرچه بخشى از مردم ترکیه در اوایل دنباله‏رو این مسئله بودند و از نبودن حجاب خوشحال بودند اما حالا به این نتیجه رسیده‏اند که وجود حجاب مانع خیلى از بزهکارى‏ها و خلافکارى‏ها مى‏شود و امنیت در جامعه بهتر برقرار مى‏شود اما به خاطر وضعیت قانون که حتى عکس شناسنامه و گواهینامه باید بدون حجاب باشد، کار دیگرى نمى‏توان کرد.

به این ترتیب وضعیت مسلمانان در ترکیه چگونه است؟ مراسم مذهبى‏شان چگونه برگزار مى‏شود؟

بعضى از شهرهاى ترکیه مخصوص مسلمانان است مثل شهرى که در آن متولد شدم اما قانون در همه جا یکسان است. به هر صورت مسلمانان در ترکیه سعى مى‏کنند شئون خود را رعایت کنند و مراسم مذهبى مثل برپایى نماز و جشن اعیاد را به خوبى برگزار مى‏کنند، براى این گونه مراسم هیچ گونه ممنوعیتى وجود ندارد. در ترکیه حتى مساجد شیعه با اهل تسنن فرق دارد.

لباس مخصوص یا پوشش خاصى براى زنان ترکیه‏اى وجود دارد؟

پوشش خاصى نیست چون لباس‏ها همه متأثر از لباس‏هاى اروپایى است و مثل همه لباس‏هاى معمولى است؛ مثلاً بلوز و شلوار یا بلوز و دامن، اما مسلمانان لباسى دارند شبیه به مانتو و روسرى یا مقنعه به سر مى‏کنند تا حجاب داشته باشند.

هنرهاى دستى زنان ترکیه چیست؟

اکثر زنان در ترکیه به هنرهاى دستى مثل قالیبافى، گلدوزى، قلاب‏بافى، شیرینى‏پزى و خیاطى مشغولند و گاهى از همین راه حقوق ماهیانه دریافت مى‏کنند؛ مثلاً اگر زنى به خاطر نیاز مالى احتیاج به کار داشته باشد اما نتواند بدون حجاب وارد جامعه شود از هنرهاى دستى استفاده مى‏کند و خرج خانواده‏اش را مى‏دهد. تقریباً 90% از زنان ترکیه در منزل کار مى‏کنند و پول در مى‏آورند.

مراسم‏هاى مذهبى و اعیاد در ترکیه چگونه برگزار مى‏شود؟

اولین روزى که براى همه ترکیه‏اى‏ها مهم است، روز ملى برابر با بیست و نهم اکتبر است. در سال 1945 در این روز ترکیه به عضویت سازمان ملل در آمده و براى همه مردم روز مهمى است. اعیاد مذهبى مانند روز عید قربان و عید فطر براى مردم کشورم قابل اهمیت مى‏باشد. در عید قربان همه فامیل دسته‏جمعى به دیدار بزرگ‏ترها مى‏روند و به همدیگر شادباش مى‏گویند. شیرینى‏هاى مختلف درست مى‏کنند و عیدى مى‏دهند، در روز عید فطر هم بچه‏ها لباس نو مى‏پوشند و جشن از نیمه‏هاى شب عید شروع مى‏شود، باقلوا یکى از شیرینى‏هایى است که در عید فطر حتماً درست مى‏کنند و براى همسایه‏ها و آشناها مى‏برند. تقریباً مثل عید نوروز در ایران! البته عید نوروز هم در ترکیه داریم اما خیلى کمرنگ و ساده‏تر از آنچه که در ایران رسم است.

از مراسم ازدواج در ترکیه بگویید.

خواستگارى در ترکیه به این صورت است که دختر و پسر توافق قبلى را انجام مى‏دهند، سپس خانواده‏ها با هم آشنا مى‏شوند و در مورد مراسم تصمیم مى‏گیرند. در بین مسلمانان مهریه به صورت طلا رایج است که دریافت مى‏کنند. براى مراسم ازدواج مقدارى طلا به عروس هدیه مى‏دهند و بعد براى مادر عروس مقدارى پول یا طلا هدیه مى‏برند. مراسم عقد در دفترخانه و توسط قاضى انجام مى‏شود. بعد مراسم نشان انجام مى‏شود. این مراسم قبل از حنابندان است. به این صورت که همه فامیل‏ها به تالارى دعوت مى‏شوند و در آنجا به شادى مى‏پردازند، شیرینى‏هاى مختلف و غذاهاى مخصوص براى پذیرایى از مهمان‏ها صرف مى‏شود. سپس جهیزیه را نشان مى‏دهند و فامیل‏ها هدیه‏هاى خود را که شامل طلا و وسیله خانه است به عروس و داماد مى‏دهند. همان شب هم مراسم حنابندان انجام مى‏شود که در آن تئاتر اجرا مى‏شود. اگر خانواده مؤمن و مسلمان باشند بعد از انجام تئاتر طنز، مولودى مى‏خوانند، اگر لائیک باشند ارکستر مى‏آورند و به رقص و پایکوبى مى‏پردازند. حنا اول توسط داماد بین خانم‏ها گردانده مى‏شود، سپس توسط عروس به داماد حنا مى‏دهند. عروس در همان هنگام از ساقدوش‏هاى داماد پول مى‏گیرد و به آنها هم حنا مى‏دهد. صبح روز حنابندان مراسم عروسى آغاز مى‏شود. اوّل عروس را که از آرایشگاه آمده در شهر مى‏گردانند و بعد براى ناهار برمى‏گردند و به شادى و پایکوبى مى‏پردازند و تا شب به شادى ادامه مى‏دهند؛ پس از غروب مراسم تمام مى‏شود و عروس و داماد زندگى خود را رسماً آغاز مى‏کنند.

تهیه جهیزیه بر عهده چه کسى است؟

معمولاً وسایل اتاق خواب و کمى از وسایل دیگر را خانواده عروس مى‏دهند ولى بقیه را مانند اجاق گاز، یخچال و ... داماد تهیه مى‏کند و در منزلى که تهیه کرده و یا منزل پدرش آماده مى‏کند تا پس از عروسى با عروس در آنجا زندگى کنند.

لباس عروس در این مراسم چگونه است و غذاى خاصى که صرف مى‏شود، چیست؟

در مراسم نشان، عروس لباسى به تن دارد شبیه به لباس عروس که معمول است اما در رنگ‏هایى مثل صورتى، سبز یا آبى، در مراسم دیگر لباسى با همان فرم اما با رنگ دیگر استفاده مى‏شود. غذاى مرسوم بین مردم کباب ترکى است که به زبان محلى به آن «دونَر» مى‏گویند.

میوه خاصى در ترکیه وجود دارد که در ایران یافت نشود؟

خیر. تقریباً اکثر میوه‏هایى که در ترکیه است در ایران هم یافت مى‏شود، فقط لیمو شیرین در ترکیه نیست و خرما هم بسیار کمیاب است.

زهراخانم، فکر مى‏کنید خصوصیت بارز یک زن ترکیه‏اى چیست؟

زنان ترکیه‏اى همگى فعال و کوشا هستند و حتى یک لحظه آرام نمى‏نشینند. در زندگى، زنان با پشتکار خانه و فرزندان را اداره مى‏کنند و به شایستگى از عهده این مسئولیت برمى‏آیند اما اى کاش مى‏شد اراده و پشتکار و فعالیت همراه با حجاب در جامعه رواج پیدا کند و با قانون منع حجاب، زنان خانه‏نشین نشوند.
با تشکر از خانم «زهرا.ش» و آرزوى موفقیت براى این بانوى فعال ترکیه‏اى امیدواریم هر چه زودتر زنان ترکیه در صدف حجاب فعالیت و تلاش خود را در جهت پیشرفت کشورشان به کار گیرند تا بار دیگر جهان نظاره‏گر موفقیت زنان مسلمان باشد. به امید آن روز!