تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

زنان در ایران خوشبخت‏ترند

تحقیقات نشان مى‏دهد که احساس سعادتمندى در زنان به مراتب بیش از مردان است و زن بودن در ایجاد احساس سعادتمندى تأثیر بیشترى دارد. اما مرد بودن در داشتن این احساس کمتر مؤثر است.
یافته‏هاى این تحقیق که توسط «دکتر حمید عبدالهیان» انجام شده حاکى است یکى از دلایل بالا بودن حس سعادتمندى در زنان جوان، افزایش انگیزه اجتماعى در میان دو نسل 13 تا 29 و 47 تا 82 سال در ایران با توجه به جنسیت آنها بوده و این در حالى است که احساس سعادتمندى بر اساس جنس و تحت تأثیر نسل کاهش مى‏یابد، یعنى زنان نسل قدیم احساس سعادتمندى کمترى نسبت به زنان نسل جدید دارند.
نتایج این تحقیق بیانگر آن است که 4/73 درصد مردم سعادتمندى را کم و بیش احساس مى‏کنند و 6/26 درصد مردم معتقدند که یا آن را حس نمى‏کنند و یا اصلاً از آن بى‏بهره‏اند. این در حالى است که زنان نسل 47 تا 82 سال در مقایسه با مردان این نسل احساس سعادتمندى کمترى دارند و در مقابل زنان نسل 13 تا 29 سال احساس سعادتمندى بیشترى از مردان همین نسل دارند.
آخرین آمارهاى موجود نشان مى‏دهد که ایران در زمینه حس سعادتمندى مقام چهلم را اشغال کرده و مردم «نیجریه» و «مکزیک» بالاترین میزان احساس خوشبختى را دارند و از این نظر در میان 80 کشور جهان مقام‏هاى اول و دوم را به خود اختصاص داده‏اند و کشورهاى پیشرفته‏اى مانند کانادا در مکان سیزدهم و آمریکا مکان هجدهم هستند.

مصرف انار و پیشگیرى از آسیب‏هاى مفصلى‏

تحقیقات نشان مى‏دهد مصرف عصاره انار روند تخریب غضروف در بیماران مبتلا به «استئوآرتریت» را کُند مى‏کند. در این بیمارى غضروف‏ها تخریب مى‏شوند و غضروف تخریب شده منشأ دردهاى شدیدى است که درمان‏هاى متداول نیز تأثیر کمى در بهبود بیماران دارد.

سرطان گردن رحم شایع‏ترین علت مرگ زنان ناشى از سرطان است‏

سرطان گردن رحم یا زهدان، دومین سرطان شایع دستگاه تناسلى زنان و پنجمین سرطان بعد از سرطان‏هاى ریه، پستان، روده و جسم رحم در زنان در سراسر جهان است.
البته تمام تغییرات یاخته‏هاى گردن رحم سرطان نیستند. در برخى زنان یاخته‏هاى گردن رحم در 25 تا 35 سالگى دچار تغییراتى مى‏شود که در نتیجه عفونت و یا تورم است و به «دیسپلازى» موسوم است و سرطان نمى‏باشد.
علایم هشداردهنده سرطان گردن رحم عبارتند از: خونریزى غیر طبیعى؛ سختى، درد و خونریزى به هنگام عمل نزدیکى؛ عفونت‏هاى مکرر مهبل، درد به هنگام ادرار؛ طولانى شدن بیش از حد معمول عادت ماهانه و خونریزى بیش از حد؛ ازدیاد ترشحات مهبل و درد کمر. در شرایطى که سرطان گردن رحم به دیگر اندام‏ها نیز گسترش یابد علاوه بر نشانه‏هاى فوق، علایمى چون یبوست، خون در ادرار، گرفتگى مجراى ادرار و باز شدن غیر طبیعى گردن رحم نیز مشاهده مى‏شود.
تحقیقات آمارى و بالینى محققان در مورد تظاهر این سرطان در زنان نشان مى‏دهد که زنان بعد از 50 سال بیشتر در خطر ابتلا به آن هستند. به نظر محققان، سرطان گردن رحم ارتباط شناخته‏شده‏اى با آلودگى ویروس «پاپیلوماى انسانى» دارد و این ویروس چون از طریق رابطه جنسى منتقل مى‏شود، رفتار ناسالم جنسى احتمال آلوده شدن به این ویروس را افزایش مى‏دهد. ضعف سیستم ایمنى و ایدز و مصرف داروهاى سرکوب ایمنى نیز عامل مستعدى براى ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.
شروع روابط جنسى در سنین پایین، تماس با افراد متفاوت، بیمارى‏هاى مقاربتى، استفاده طولانى از قرص‏هاى ضد حاملگى، اعتیاد به دخانیات و زایمان‏هاى مکرر نیز از دیگر مواردى هستند که سبب بروز این سرطان در زنان مى‏شوند.
الگوهاى درمانى سرطان گردن رحم بسته به نوع آن، سن و وضعیت بیمار متفاوت است اما جراحى، پرتودرمانى به دو صورت رادیوتراپى خارجى و داخلى و شیمى‏درمانى فعلاً تنها راه درمان مى‏باشند که اگر زودتر درمان نشوند منجر به مرگ بیمار مى‏شوند؛ چرا که سرطان گردن رحم از شایع‏ترین علل مرگ ناشى از سرطان در زنان است.

پیوند عضو، خطرى براى زنان باردار ایجاد نمى‏کند

محققان مى‏گویند عوارض باردارى در زنانى که پیوند عضو داشته‏اند نسبت به قبل از پیوند افزایش نمى‏یابد.
حاملگى و مشکلات ناشى از آن در زنان حامله قبل و بعد از پیوند عضو یکسان است، با وجود این به دلیل ضعف و بیمارى مزمن پیش‏آگهى حاملگى در این زنان بد است.
محققان سوئدى نتایج حاملگى را قبل و بعد از پیوند عضو با هم مقایسه کردند و دریافتند شاخص تولد در این زنان یعنى میزان مرده‏زایى در هر هزار تولد، قبل و بعد از پیوند عضو دو برابر جمعیت عادى است.
میزان سقط جنین در این زنان قبل از پیوند دو برابر جمعیت عادى و بعد از پیوند سه برابر جمعیت عادى است. زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم در زنان چه قبل و چه بعد از پیوند نسبت به جمعیت عادى افزایش مى‏یابد. خطر مرگ نوزادان در سال اول زندگى نیز قبل و بعد از پیوند در مقایسه با زنان سالم در این زنان بالاست.
این مطالعه نشان داد پیش‏آگهى بد حاملگى در این زنان ناشى از پیوند عضو و یا داروهاى تجویزى در بیماران پیوندى نیست بلکه بیمارى زمینه‏اى این زنان عامل آن است. منظور از بیمارى‏هاى پیش‏زمینه‏اى نیز نارسایى کلیه، نارسایى کبد، سیروز صفراوى، بیمارى‏هاى ویروسى و سایر اختلالات ژنتیکى و یا اکتسابى است که باعث از کار افتادن اندام‏هاى حیاتى بدن مانند کبد و کلیه مى‏شود.

آسپرین بهترین مسکّن‏ براى درمان سردرد زنان است‏

پژوهشگران آمریکایى مى‏گویند «آسپرین» تنها دارویى است که در درمان سردرد در زنان مؤثر است و تأثیر منفى بر روى اعصاب آنان ندارد. بسیارى از داروها و قرص‏هاى مسکّن به طور قابل توجهى خطر افزایش سردرد، عصبانیت و ناراحتى را در بین زنان افزایش مى‏دهند.
مسکّنى مانند «استامینوفن» به عنوان داروى تسکین‏دهنده اعصاب نیست و بر روى اعصاب تأثیرات منفى دارد. تنها داروى مسکّن که سبب تسکین سردرد در زنان مى‏شود و تأثیر منفى بر اعصاب آنان ندارد آسپرین است.
متخصصان بیمارى اعصاب و روان بر این باورند که با تغییر روش زندگى و با متدهایى خاص مى‏توان از فشار استرس در افراد کاست، علاوه بر این مصرف «ایبوبروفن» و «استامینوفن» باعث افزایش فشار خون در زنان مى‏شود ولى آسپرین چنین اثراتى در پى ندارد.

مردها راحت‏تر از زنان وزن کم مى‏کنند

تحقیقات نشان داده که از زنان و مردان شرکت‏کننده در یک مطالعه در بریتانیا، 91 درصد مردان و 53 درصد زنان توانستند در مدتى مشابه وزن خود را کم کنند.
محققان این پروژه بر این باورند که دلایل کاهش وزن موفق‏تر در مردان نسبت به زنان این است که حجم عضلات مردها بیشتر از زن‏هاست و بنابراین سریع‏تر انرژى مى‏سوزانند. دیگر اینکه، زنان قبلاً رژیم‏هاى غذایى و راههاى مختلفى را براى کاهش وزن امتحان کرده و به نتیجه نرسیده‏اند، لذا نسبت به لاغر شدن بدبین هستند، اما مردها چون سابقه‏اى در رژیم گرفتن ندارند لذا به پى‏گیرى دستورات اشتیاق و انگیزه بیشترى نشان مى‏دهند.

زنان خانه‏دار از فشار خون در امان هستند

مطالعات جدید نشان داده کارهایى مانند نظافت خانه، شستن خودرو، باغبانى و کارهاى خانگى هم مى‏تواند فشار خون را تنظیم کند.
این شکل از کارهاى روزانه فشار خون را به طور چشمگیرى در مبتلایان به فشار خون یا کسانى که مستعد ابتلا به فشار خون هستند پایین مى‏آورد.

ازدواج ناموفق باعث‏ مشکلات بهداشتى زوج‏ها مى‏شود

محققان آمریکایى مى‏گویند ازدواج ناموفق باعث مشکلات بهداشتى زوج‏ها مى‏شود.
این محققان با بررسى 105 زوج دریافتند آنها به دلیل مشکلات ناشى از ازدواج ناموفق به فشار خون و بیمارى‏هاى قلبى مبتلا هستند و خطر سکته‏هاى قلبى و مغزى در آنها بیشتر از دیگران است. این مشکلات که به طور یکسان در زنان و مردان مشاهده مى‏شود، نه تنها بر کار اشخاص تأثیر منفى زیادى مى‏گذارد؛ بلکه در کوتاه‏مدت یا بلندمدت مشکلات بهداشتى نیز به همراه مى‏آورد.
ازدواج نامناسب استرس را در زن و مرد به یک اندازه افزایش مى‏دهد و مشکلات ناشى از آن معمولاً به محیطهاى کارى کشانده مى‏شود و در صورتى که استمرار داشته باشد مشکلات زیادى براى جسم و روان فرد به وجود مى‏آورد.
به گفته محققان استرس با بیمارى قلبى، سرطان، اختلالات ریوى، کبدى، سوانح و خودکشى ارتباط دارد.

همسر مهربان فشار خون را تنظیم مى‏کند

تحقیقات نشان مى‏دهد داشتن همسرى دلسوز و مهربان مى‏تواند اثرات منفى شغل‏هاى پرتنش و استرس‏زا را بر روى فشار خون کاهش دهد. مطالعات محققان نشان داد داشتن شغل‏هاى پراسترس و فقدان همسرى مهربان و دلسوز مى‏تواند موجب افزایش فشار خون در افراد شود. اما بر عکس، افرادى که داراى شغل‏هاى پراسترس هستند اما از موهبت همراهى همسرى مهربان برخوردارند از بیمارى فشار خون نیز در امان هستند.

خشونت علیه زنان عمر مردان را کوتاه مى‏کند

محققان با بررسى آمارهاى مرگ و میر زنان و مردان در 51 کشور دنیا دریافتند که در همه این کشورها زنان بیش از مردان عمر مى‏کنند.
نتایج حاکى از آن است که در جوامعى که خشونت بیشترى علیه زنان به کار مى‏رود آمار مرگ و میر مردان بیشتر و میزان متوسط عمر مردان نیز کمتر است.
این تحقیق که در 51 کشور اروپایى آسیایى به همراه استرالیا و آمریکاى جنوبى صورت گرفت نشان مى‏دهد که میزان جرایم علیه زنان و خشونت و کشتن زنان رابطه‏اى اساسى با پایین آمدن طول عمر مردان دارد.
محققان معتقدند که وجود خشونت علیه زنان در یک جامعه باعث صدمه دیدن هر دو جنس یعنى مرد و زن مى‏شود و این صدمات به مردان بیشتر و باعث کاهش عمر آنها مى‏گردد.

تماشاى برخى تصاویر در اینترنت‏ باعث کورى مى‏شود

پژوهشگران آمریکایى به تازگى فرضیه‏اى را که سال‏هاست والدین کودکان مطرح مى‏کنند به اثبات رسانده‏اند، مشاهده تصاویر جنسى و تحریک‏کننده ممکن است انسان را کور کند.
تحقیقات نشان مى‏دهد افرادى که چنین تصاویرى را مشاهده کرده‏اند توانسته‏اند تصاویرى را که بلافاصله پس از آن مى‏دیده‏اند به درستى تشخیص دهند. آنان معتقدند کورى حاصل از تحریک احساسات جنسى بدان معناست که یک راننده در صورت مشاهده یک تصویر جنسى نمى‏تواند بلافاصله پس از آن یک عابر پیاده را در خیابان تشخیص دهد.
بررسى‏ها نشان مى‏دهد که میزان آسیب‏پذیرى بینایى افراد به این علت با یکدیگر متفاوت است.
این صاحب‏نظران هشدار داده‏اند که مشاهده تصاویر نامناسب از طریق اینترنت و حتى نصب بیلبوردهاى تبلیغاتى که داراى جاذبه‏هاى جنسى هستند اقداماتى نادرست هستند و باید از دیدن آنها اجتناب کرد.

روغن ماهى مغز را جوان نگه مى‏دارد

محققان دریافتند اسیدهاى چرب موجود در روغن ماهى مى‏تواند با حفظ سلامت قواى ادراکى مغز از ابتلا به بیمارى‏هایى مانند آلزایمر پیشگیرى کند. «اسید دوکوزاهگزانوئید و اسید چرب امگا 3» که در ماهى‏هاى آب سرد مانند (ماهى آزاد، ساردین و ماهى خالدار) یافت مى‏شود، از میزان پروتئینى که باعث تشکیل پلاک‏هاى آسیب‏رسان در مغز مى‏شود مى‏کاهد و از مرگ سلول‏هاى مغزى پیشگیرى مى‏کند.

حبوبات مانع رشد سلول‏هاى سرطانى مى‏شود

محققان به مردم توصیه مى‏کنند حداقل سه بار در هفته در وعده‏هاى غذایى خود از حبوبات استفاده کنند.
دانشمندان اروپایى به این نتیجه رسیدند که حبوبات به ویژه نخود، حاوى عنصرى هستند که مانع گسترش و رشد سلول‏هاى سرطانى مى‏شود.
به گفته این دانشمندان، امکان تولید مصنوعى این عنصر یعنى آنزیم «اینوزیتول پنتاکیس فسفات» به علت ناپایدارى بیش از حد آن وجود ندارد. آنان ثابت کرده‏اند مقدار این آنزیم پس از پخت حبوبات افزایش مى‏یابد. حبوبات خواص درمانى زیادى دارند و در فهرست مواد خوراکى حاوى خواص ضد سرطانى قرار مى‏گیرند.

درمان ایدز با آب‏هاى اقیانوس اطلس و پرتقال‏

مواد شیمیایى موجود در آب‏هاى اقیانوس اطلس ویروس ایدز را از بین مى‏برد.
محققان اعلام کردند نتیجه فعالیت این ماده شیمیایى مانند تأثیر داروى ضد ویروس «اى.زد.تى» است ولى براى دستیابى به این نتیجه باید مقادیر بسیار زیادى از این ماده شیمیایى را که عوارض جانبى هم ندارد، به کار برد.
کشف این ماده امید به ساخت داروى درمان ایدز را در میان دانشمندان افزایش داده است.
همچنین پژوهشگران استرالیایى موفق شدند از عصاره پرتقال نوعى ترکیب طبیعى تهیه کنند که در درمان بیمارى‏هاى خطرناک ناشى از ویروس ایدز و سارس مؤثر باشد.
آزمایش‏هاى اولیه روى ترکیب جدید تهیه شده از پرتقال، اثربخشى این دارو را در پیشگیرى از فعالیت ویروس ایدز، آنفلوآنزا و ویروس سارس اثبات کرده است.