چاى بنوشید تا سالم باشید

نویسنده


 

چاى بنوشید تا سالم باشید

www.teahealth
ترجمه: مژده حسینى‏

هر روز چاى بنوشید تا از مراجعه به پزشک بى‏نیاز شوید. چاى به طور طبیعى یک نوشیدنى آرامبخش است و هیچ کالرى ندارد. یک نوشیدنى کامل براى اینکه شما احساس بهترى داشته باشید. 98% مردم دنیا ترجیح مى‏دهند که چاى را با شیر بنوشند که اگر به این طریق چهار فنجان در طول روز مصرف شود، مى‏تواند 17% کلسیم، 5% روى، 22% ویتامین B2، 5% فولیک‏اسید و ویتامین B1 و B2 مورد نیاز روزانه را تأمین کند.
یک فنجان چاى منبع خوبى از منگنز و پتاسیم است که منگنز براى رشد فیزیکى بدن ضرورى و پتاسیم باعث تعادل بخشیدن به مایعات بدن مى‏شود.

آنتى‏اکسیدان‏هاى چاى و پیشگیرى از بیمارى‏هاى قلبى - عروقى‏

زندگى مدرن امروزى که با آلودگى هوا و از بین رفتن لایه ازن همراه بوده است، باعث شده بدن‏مان به طور مداوم در معرض رادیکال‏هاى آزاد قرار گیرد و همان طور که مى‏دانیم، رادیکال‏هاى آزاد نقش بسیار مهمى را در ایجاد بیمارى‏هایى مانند بیمارى‏هاى قلبى و انواع سرطان‏ها دارند.
یکى از راههاى مبارزه و از بین بردن این رادیکال‏هاى آزاد، استفاده از غذاها و نوشیدنى‏هایى است که غنى از آنتى‏اکسیدان باشند.
میوه‏ها و سبزى‏ها از منابع خوب آنتى‏اکسیدان مى‏باشند. چاى غنى از آنتى‏اکسیدانى به نام «فلاوونوئید» است و شما مى‏توانید بخش اعظم آنتى‏اکسیدان روزانه را از طریق مصرف چاى به دست آورید. به عنوان مثال قدرت آنتى‏اکسیدانى چهار فنجان چاى، 8 برابر یک سیب است و با دم کردن چاى به مدت یک دقیقه حدود 140 میلى‏گرم فلاوونوئید آزاد مى‏شود.
مطالعه‏اى که روى 1764 زن در عربستان سعودى انجام گرفته است، نشان مى‏دهد افرادى که چاى مى‏نوشند نسبت به آنهایى که چاى مصرف نمى‏کنند، 19% کمتر دچار بیمارى‏هاى قلبى عروقى مى‏شوند.
در مطالعه دیگرى که در هلند روى 806 مرد به مدت 10 سال انجام گرفت، نشان مى‏دهد افرادى که مقدار زیادى «کاتشین» (یک نوع فلاوونوئید موجود در چاى) مصرف مى‏کنند، 51% کمتر دچار بیمارى‏هاى قلبى مى‏شوند. نتایج به دست آمده از آزمایشات گویاى آن است که فلاوونوئیدها از اکسیداسیون LDL(کلسترول بد) در خون، ایجاد پلاک در دیواره عروق و لخته شدن خون در رگ‏ها ممانعت مى‏کنند.
«کاتشین» چاى سبز، به اندازه آسپرین از تجمع پلاکت‏ها جلوگیرى مى‏کند.

«پلى‏فنل‏هاى» چاى سبز و پیشگیرى از سرطان‏

از ترکیبات «پلى‏فنلى» شاخص در چاى سبز، «اپى‏گالوکاتشین گالات» )EGCG(است که داراى حد آستانه پایین‏ترى نسبت به کاتشین مى‏باشد. به طور کلى به علت غلظت بالاتر کاتشین‏ها و اپى‏گالوکاتشین در چاى سبز نسبت به چاى سیاه (تخمیرشده)، چاى سبز از میزان تلخى بیشترى برخوردار است و از طرف دیگر داراى قدرت بالاتر آنتى‏اکسیدانى و مهارکنندگى رادیکال‏هاى آزاد (ضد سرطان) مى‏باشد. پلى‏فنل‏هاى چاى از مرگ سلولى جلوگیرى مى‏کنند و چرخه سلولى را در تومور متوقف مى‏کنند.
تحقیقات نشان مى‏دهد، چاى سبز از انتشار تومور در اندام‏هاى مختلف مانند پوست، ریه، کبد، معده، سینه، و کولون جلوگیرى مى‏کند.

«فلوراید» چاى و پیشگیرى از پوسیدگى دندان‏

با نوشیدن چاى دندان‏هاى تمیز و سالم‏ترى خواهید داشت. چاى از منابع مهم «فلوراید» است که در آب یافت مى‏شود و به خمیردندان اضافه مى‏شود تا میناى دندان را تقویت کند. چاى به دلیل داشتن فلوراید، ایجاد پلاک دندان را کاهش مى‏دهد و پوسیدگى آن را به تأخیر مى‏اندازد.

«کافئین» چاى‏

«کافئین» یک ماده طبیعى است که در انواع زیادى از غذاها و نوشیدنى‏ها یافت مى‏شود. بر خلاف باور عمومى، کافئین چاى بیشتر از قهوه نیست و چاى تقریباً نصف قهوه کافئین دارد. تحقیقات نشان مى‏دهد که مقدار متوسط کافئین یعنى 300 میلى‏گرم در روز (یا 7 فنجان چاى) براى بیشتر مردم بى‏خطر است.