اخبار


 

اخبار

یک بانوى اصفهانى پوشش ملیله‏دوزى‏شده‏اى را به ضریح امام حسین(ع) هدیه کرد

پیراهن مخمل ملیله‏دوزى‏شده از طلا و مروارید که حاصل تلاش یک سال و نیم یک بانوى هنرمند اصفهانى است، زینت‏بخش آستان مبارک حضرت سیدالشهدا(ع) شده است.
این پوشش از مخمل اعلا و به رنگ سبز تهیه گردیده که تمام نقوش، طرح‏ها، آیات قرآنى و کلام ائمه اطهار بر روى آن به روش ملیله‏دوزى از طلا و مروارید حک شده است.
این بانوى هنرمند و خانواده وى که هزینه این پیراهن را تقبل کرده‏اند، آن را تحفه‏اى بسیار ناچیز به ساحت مقدس حضرت «اباعبداللَّه الحسین(ع)» دانستند.
خطاط نوشته‏هاى این پیراهن استاد «واحدى» است که پیش از این خطاطى ضریح مبارک بارگاه امام رضا و گنبد طلایى حرم امام جواد(ع) را نیز انجام داده است.
این تحفه هنرمندانه پانصد و چهل و پنج سانت طول و دویست و هفتاد سانت عرض دارد.
بر روى این پارچه که بالاى سر حضرت قرار مى‏گیرد جمله «هذا قبر الحسین بن‏على بن‏ابى‏طالب علیه‏السلام الذى قتلوه عطشانا غریبا» نوشته شده است. این جمله منتسب به حضرت امام سجاد(ع) است و ایشان هنگام دفن بدن مطهر امام حسین(ع) آن را با انگشت مبارک‏شان بر روى خاک حک کردند.

رهبر معظم انقلاب:صعود خانم‏ها به قله اورست افتخارآفرین است‏

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضاى تیم کوهنوردى گفتند: از شنیدن خبر صعود خانم‏ها به ارتفاع بیش از هشت هزار مترى در حالى که پرچم «یا فاطمة الزهرا» دست‏شان بود، افتخار کردم.
رهبر انقلاب با ذکر اینکه این حرکت ارزشمند بانوان باعظمت بود افزودند: این کار بزرگ ترسیم‏کننده چهره واقعى ایران و زنده بودن و رشد و پیشرفت جوانان است.
ایشان حضور زن شجاع و مسلمان ایرانى در غربت کوهستان و غلبه بر طبیعت سخت و یخ‏زده را، نشان از اراده‏اى پولادین و عزمى راسخ دانستند و گفتند: این حرکت بزرگ نشان‏دهنده قابلیت‏هاى یک ملت است. تقویت اراده در سطوح متوسط جامعه و تشویق مردم به ویژه جوانان به اعتماد به نفس و توکل به خدا از ویژگى‏هاى این کار بزرگ است.
آیت‏اللَّه خامنه‏اى در پایان، همه مردم را به ورزش و حفظ سلامت خود و استفاده از طبیعت کوهستان توصیه کردند و متذکر شدند که دستگاههاى مسئول باید امکانات لازم براى تشویق مردم به ورزش‏هایى همچون کوهنوردى را فراهم آورند.

شوراى فرهنگى اجتماعى زنان بر اجرایى‏شدن منشور حقوق زنان تأکید کرد

با توجه به تأکید بر راههاى اجرایى‏شدن منشور حقوق و مسئولیت‏هاى زنان در کشور، شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، راهکارهایى را ارائه داد.
این راهکارها عبارتند از: ضرورت توجه مسئولان به دیدگاههاى حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبرى در امور مربوط به زنان و پرهیز از اعمال نظر فردى؛ برنامه‏ریزى جهت اجراى مفاد منشور حقوق و مسئولیت‏هاى زنان در نظام اسلامى؛ تأکید بر نقش شوراى زنان در ایجاد ارتباط و هماهنگى بین دستگاههاى مختلف در جهت فراهم کردن زمینه اجراى مصوبات شوراى عالى انقلاب فرهنگى؛ مراقبت مسئولان بر تدوین برنامه‏هاى اجرایى و اقدامات لازم بر اساس منشور حقوق و مسئولیت‏هاى زنان در نظام اسلامى در حوزه مسئولیت هر یک از دستگاههاى اجرایى؛ و ضرورت تشکیل جلسات کارشناسى در حوزه‏هاى مختلف جهت ارزیابى گزارش عملکرد دستگاهها.

دانشجویان طراحى لباس، مانتوهاى جدید طراحى کردند

دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر دکتر شریعتى مُدهاى جدید مانتوهاى وطنى را طراحى و روانه بازار کردند.
دانشجویان این دانشگاه که تنها واحد آموزش عالى کشور با رشته طراحى لباس و دوخت است، در طرح‏هاى جدید خود تلاش دارند تا نظر بازار را به این طرح‏ها جلب کنند.
یکى از طراحان این مدل‏ها گفت: طرح‏هاى جدید، پاسخگوى خانم‏هایى است که از عدم تنوع در مانتوهاى رسمى گله دارند. ما مى‏خواهیم تنها ارائه‏کننده طرح‏هاى جدید باشیم نه بیشتر از آن، چرا که در حال حاضر بازار، طرح‏هاى خود را بر مشتریان تحمیل مى‏کند.
طرح‏هاى جدید این مانتوها عبارتند از مدل جلیقه متصل، نقش‏آفرین شده، شنلى، سارافون جلوباز، مدل عبایى، زنجیره‏دوزى و ... .

ازدواج و طلاق صورى بین جوانان افزایش یافته است‏

دبیر ستاد ازدواج‏هاى دانشجویى با تأکید بر اینکه آمار ازدواج‏ها و طلاق‏هاى صورى بین جوانانى که از سن ازدواج گذشته‏اند، افزایش یافته است، گفت: تعدادى از دخترها که سن ازدواج آنها بالا رفته براى ریختن قبح عدم ازدواج، به ازدواج‏هاى صورى با افرادى که به هیچ وجه با آنها همسان نیستند تن مى‏دهند و پس از مدتى نیز به صورت توافقى طلاق مى‏گیرند.
«محمدعلى وکیلى» با اشاره به اینکه این دختران داراى تحصیلات عالى و موقعیت اجتماعى خوبى هستند، افزود: در سال‏هاى آینده به دلیل بالا رفتن آمار دختران تحصیل‏کرده، 75 درصد از دختران با افرادى ازدواج مى‏کنند که از نظر تحصیلات و موقعیت اجتماعى با آنها همسان نیستند.
وى با تأکید بر اینکه آمار قطعى ازدواج‏هاى صورى مشخص نیست گفت: این ازدواج‏ها در مراکز تجمع جمعیتى خانم‏ها بخصوص مراکز تخصصى زیاد دیده مى‏شود.
در حال حاضر دو میلیون و 500 هزار جوان بالاى سن ازدواج در کشور وجود دارد که ازدواج نکرده‏اند و میانگین سن ازدواج بالاى 29 سال است.

سیاست‏هاى ارتقاى مشارکت زنان در آموزش عالى به تصویب رسید

با وجود افزایش کمّى و رشد آمارى دانشجویان دختر در کشور، مشکلاتى در چشم‏انداز آینده آموزش عالى زنان و بهره‏گیرى از توانمندى‏هاى آنان دیده مى‏شود. شوراى عالى انقلاب فرهنگى بر همین اساس سیاست‏هاى ارتقاى مشارکت زنان در آموزش عالى را تصویب کرده است.
در این مصوبه اهداف سیاست‏هاى ارتقاى مشارکت زنان در آموزش عالى، ارتقاى سطح فرهنگى و رشد فرهنگ عفاف و فضایل اخلاقى؛ ایجاد فرصت در تربیت نیروى متخصص زن به منظور بهره‏گیرى از تخصص آنان در توسعه و تعالى کشور؛ توسعه کمّى و کیفى آموزش عالى زنان در کسب مدارج بالا؛ توسعه مشارکت زنان متخصص در سطح مدیریت؛ و افزایش توانمندى زنان جهت ایفاى مسئولیت‏هاى فرهنگى، خانوادگى و اجتماعى است.
همچنین در این مصوبه به سیاست‏هاى مربوط به برنامه‏هاى آموزشى؛ پژوهش و فن‏آورى؛ حمایت از تشکیل و توسعه انجمن‏هاى علمى زنان؛ سیاست‏هاى مربوط به منابع انسانى و مشارکت زنان در هیئت علمى دانشگاهها؛ سیاست‏هاى مربوط به امور فرهنگى و اجتماعى؛ امور خدماتى و رفاهى دانشجویان دختر و توسعه و بهبود وضعیت خوابگاههاى دخترانه، توجه شده است.
در سیاست‏هاى مربوط به اشتغال زنان فارغ‏التحصیل هم استفاده بهینه از تجارب علمى و فرهنگى زنان دانشگاهى و حوزوى در مجامع ملى و بین‏المللى؛ ایجاد تدابیر لازم جهت هدایت تحصیلى دختران در انتخاب رشته‏هاى تحصیلى متناسب با مسئولیت‏هاى خانوادگى و آینده شغلى آنان؛ بهره‏گیرى مناسب از مشارکت زنان به عنوان سرمایه‏هاى ملى؛ و ایجاد هماهنگى جهت ایجاد فرصت‏هاى شغلى براى زنان، در نظر گرفته شده است.

تأسیس مرکز مشاوره حقوقى زنان الزامى است‏

رئیس مرکز امور زنان و خانواده گفت: براى کاهش رفع خشونت علیه زنان و همچنین براى احقاق حقوق زنان، تأسیس مرکز مشاوره حقوقى زنان الزامى است.
دکتر «نسرین سلطان‏خواه» افزود: یکى از اقدامات مهم براى جلوگیرى از خشونت، فرهنگ‏سازى است، چرا که بسیارى از خشونت‏ها در جامعه و خانواده به دلیل جهل و نادانى است.
وى با اشاره به اینکه کنوانسیون رفع تبعیض حقوق زنان مى‏تواند براى احقاق حقوق زنان در جامعه مفید باشد، گفت: نکته مهم در باره کنوانسیون آن است که تمام تلاش‏ها براى به تصویب رسیدن آن مبتنى بر فرد، تحمل، تشخیص و مصلحت نظام باشد.
مشاور رئیس‏جمهورى افزود: با توجه به فطرت زن در اسلام، یکى از اقدامات مرکز امور زنان و خانواده این است که بتوانیم در سازمان کنفرانس اسلامى متنى را براى رعایت حقوق زن از دیدگاه اسلامى تبیین کنیم که مورد توافق همه کشورهاى اسلامى باشد.

یک زن ایرانى رئیس شبکه زنان متروپلیس خاورمیانه شد

«صدیقه قنادى»، رئیس مجمع بانوان عضو شوراهاى اسلامى کشور و مدیرعامل خبرگزارى زنان ایران (ایونا) به عنوان نماینده ایران در دفتر منطقه‏اى شبکه بین‏الملل زنان کلان‏شهرهاى جهان (متروپلیس) و مسئول شبکه زنان متروپلیس در خلیج فارس و خاورمیانه انتخاب شد.
انجمن بین‏المللى کلان‏شهرهاى جهان (متروپلیس) متشکل از 85 کلان‏شهر در سراسر دنیاست. تبادل تجربیات و تخصص‏هاى رهبران شهرهاى بزرگ دنیا در جهت بهبود امور شهرى از اهداف عمده متروپلیس مى‏باشد.
خانم «قنادى» که عضو شوراى اسلامى شهر مشهد مى‏باشد براى شرکت در گردهمایى رؤساى مناطق شبکه زنان و تصمیم‏گیرى برنامه کارى تا سال 2008، سفرى به مونترال کانادا داشت.
دفاتر منطقه‏اى شبکه زنان متروپلیس در شهرهاى مونترال (کانادا)، مکزیکوسیتى (مکزیک)، بارسلون (اسپانیا)، پکن (چین)، مشهد (ایران)، پان (هند)، داکار (سنگال)، باماکو (مالى)، آبیجان (ساحل عاج) و عمان (اردن) مى‏باشد. شهر مشهد نیز به عنوان دفتر منطقه‏اى شبکه زنان انجمن کلان‏شهرهاى دنیا انتخاب شد.

گزارشى از سیماى سلامت زنان تهیه شد

به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در راستاى ایجاد زمینه لازم براى ارتقاى سلامت زنان، تحقیقى در این زمینه با هدف سیاستگذارى و برنامه‏ریزى نسبت به سلامت زنان، توسعه تحقیقات علم پزشکى در جهت افزایش دانش نیازهاى سلامت زنان و خدمات مؤثر بر سلامت زنان، دسترسى زنان به اطلاعات و خدمات بهداشتى، ارتقاى سلامت زنان و پیشگیرى از بیمارى‏ها و کاهش جدى‏ترین عوامل خطرساز براى زنان، در این مرکز انجام شده است.
گام‏هاى اولیه اجرایى این طرح شناسایى و تدوین شاخص‏ها، طراحى مدل، تعیین روند وضعیت سلامت در مقاطع مختلف و جمع‏آورى اطلاعات موجود در این زمینه بود که بر اساس آنها، شاخص‏هاى ابتلا به بیمارى، شاخص‏هاى رفاه و کیفیت زندگى تعیین گردید و از اطلاعات به دست آمده، گزارش سیماى سلامت زنان تهیه شد. در این گزارش مسائل و اولویت‏ها در سه حیطه سلامت بارورى، مرگ و بیمارى، و عوامل اجتماعى و اقتصادى مؤثر بر سلامت زنان شناسایى شد.
در زمینه سلامت بارورى، باردارى‏هاى ناخواسته، زایمان به روش سزارین، زایمان‏هاى غیر ایمن در منزل توسط افراد دوره ندیده، سقط جنین عمدى، غیر قانونى و ناسالم از جمله مواردى است که منجر به مرگ و میر مادران و کودکان مى‏شود.
در زمینه بیمارى‏هاى مختلف نیز مشکلات مفصلى، آرتروز، روماتیسم، سوء تغذیه، بیمارى‏هاى گوارشى، پرفشارى خون، پوکى استخوان، زخم اثنى‏عشر، دیابت، سرطان معده، ریه و سینه و افسردگى، مهم‏ترین اولویت‏هاى منتهى به مرگ در میان زنان تشخیص داده شده‏اند. به ترتیب بیمارى‏هاى قلبى و عروقى، سرطان، سوانح و حوادث و بیمارى‏هاى دستگاه تنفسى چهار مورد مهمى هستند که بیشترین دلایل مرگ در زنان هستند.
در این تحقیق از اولویت‏هاى عوامل اقتصادى و اجتماعى مؤثر بر سلامت زنان به مباحث ازدواج، طلاق، اعتیاد، خشونت و اشتغال اشاره شده است.

فرزندان ازدواج موقت شناسنامه‏دار مى‏شوند

رئیس سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: فرزندان ازدواج موقت در صورت مراجعه والدین شناسنامه‏دار مى‏شوند.
«محمدرضا آیت‏اللهى» افزود: در حال حاضر امکاناتى فراهم شده است که به سرعت موارد جعل شناسنامه، کشف و برخورد قانونى با جاعلان صورت مى‏گیرد؛ همچنین امکان جعل در شناسنامه‏هاى جدید با توجه به بالا بردن ضریب ایمنى آنها به شدت کاهش یافته است.
وى با اشاره به صدور شناسنامه براى فرزندان حاصل از ازدواج‏هاى موقت گفت: در صدور شناسنامه براى فرزندان ایرانى حاصل از ازدواج موقت، محدودیتى وجود ندارد و در صورت عدم ثبت ازدواج نیز، والدین مى‏توانند با یکدیگر به ادارات ثبت احوال مراجعه و شناسنامه فرزند خود را تحویل بگیرند.
«آیت‏اللهى» افزود: بر اساس قانون ثبت احوال براى فرزندانى که از پدر و مادر ایرانى متولد شده و ازدواج آنها به صورت رسمى ثبت شده است، با مراجعه یکى از آنها شناسنامه صادر و تحویل داده خواهد شد.
رئیس سازمان ثبت احوال در ادامه خاطرنشان کرد: با عملیاتى کردن صدور شناسنامه نوزادان با سیستم رایانه‏اى از ابتداى سال جارى در بیش از 10 استان صدور شناسنامه به صورت مکانیزه انجام مى‏شود و تا پایان سال جارى، در سایر استان‏هاى کشور نیز این طرح عملیاتى خواهد شد.

تعداد زنان و مردان ایران مشخص شد

بنا بر آمار مرکز ایران، جمعیت کشور در سال جارى بیش از 68 میلیون و 467 هزار نفر برآورد شده است.
34 میلیون و 802 هزار مرد و 33 میلیون و 666 هزار نفر زن در کشور زندگى مى‏کنند که از این تعداد 45 میلیون و 650 هزار نفر در شهر زندگى مى‏کنند.
جمعیت ایران بر اساس آخرین سرشمارى در سال 75، بیش از 60 میلیون و 55 هزار نفر بوده است که با توجه به برآورد جمعیت در سال جارى، به طور متوسط سالانه بیش از 900 هزار نفر به جمعیت کشور اضافه مى‏شود.

از طرح معرفى دختر نمونه نظرسنجى مى‏شود

روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان اعلام کرد در پى طرح موضوع معرفى دختر نمونه از سوى این مرکز، اظهار نظرهاى مختلفى از سوى مسئولان و صاحب‏نظران در رسانه‏هاى کشور منعکس شده است.
مرکز اطلاعات و آمار شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در این راستا اقدام به نظرسنجى از اقشار مختلف مردم کرده است. علاقه‏مندان نیز مى‏توانند از طریق فرم نظرسنجى که بر روى صفحه اول سایت مرکز اطلاعات و آمار فعال شده است، نظرات خود را در مورد برگزارى این طرح اعلام کنند.
آدرس سایت عبارت است از: WWW. Iraneomen.org

نخستین تعاونى مسکن زنان کشور در مشهد آغاز به کار کرد

مدیر کانون همیارى زنان شهردارى مشهد از آغاز فعالیت تعاونى مسکن زنان کشور در این کلان‏شهر خبر داد.
«حمیده قهرمانى» گفت: ایجاد خلاقیت، شناسایى زنان توانمند در بخش مسکن و کمک به توانمندسازى زنان تحصیل‏کرده در زمینه عمران و ساختمان از اهداف تشکیل این تعاونى مى‏باشد.
وى افزود: هم‏اکنون تعاونى مسکن زنان که با پشتیبانى‏هاى شهردارى مشهد اداره مى‏شود، 40 عضو فعال دارد.
قهرمانى افزود: 75 میلیارد ریال میزان سهام اولیه تعاونى مسکن زنان صرف ساخت مسکن به صورت انبوه‏سازى خواهد شد.
مدیر کانون همیارى زنان شهردارى مشهد در ادامه از آغاز عملیات احداث 40 واحد آپارتمان در زمینى به مساحت یک هزار و 740 متر مربع در این شهر خبر داد.
وى افزود: بخش اعظم این واحدها در اختیار سهامداران عضو قرار مى‏گیرد. زنان شاغل در ارگان‏هاى دولتى و خصوصى مشهد مى‏توانند در تعاونى مسکن زنان عضو شوند.

همایش شعر حضرت معصومه(س) برگزار شد

مؤسسه فرهنگى هنرى «خاتون قلم» به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) همایشى با حضور شاعران بنام و صاحب‏نظران ادبیات و فرهنگ کشور برگزار کرد.
در این نشست، شعرا سروده‏ها و قطعات خود را که در ارتباط با حضرت معصومه(س) و ائمه اطهار(ع) بود قرائت کردند.
«فیروزه حافظیان»، مدیرمسئول این مؤسسه گفت: مؤسسه ما مفتخر است که برنامه‏هاى فرهنگى و ادبى خود را که در رابطه با زنان به ویژه زنان اهل قلم مى‏باشد به اطلاع تمامى دوستداران ادب و فرهنگ برساند و با حضور شاعران معاصر، جدیدترین اشعار را به ساحت مقدس ائمه تقدیم دارد.

دختر تبریزى موفق به ابداع شیوه نوین تصفیه آب شد

یک دانش‏آموز دختر در تبریز موفق به ابداع شیوه جدیدى در تصفیه آب حاوى آرسنیک شد.
وى که در هفتمین جشنواره جوان خوارزمى موفق به کسب رتبه دوم شده است، گفت: این طرح، مصرف خانگى دارد و در روستاها و مناطقى که دسترسى به آب تصفیه‏شده محدود است، کارآیى مناسبى دارد. در این روش طى چهار مرحله جداگانه آرسنیک موجود در آب تصفیه شده و به آب قابل آشامیدن تبدیل مى‏شود.
«شهلا اقدسى» که 17 سال دارد با مطالعه کتاب‏هاى دانشگاهى و با کمک از اینترنت توانسته است طى شش ماه طرحش را عملى کند.
وى گفت: در این شیوه آرسنیک سه‏ظرفیتى به آرسنیک پنج‏ظرفیتى تبدیل مى‏شود که همراه با گندزدایى آب است. در مراحل بعدى با اعمال فیلتر و فیلترگذارى مواد معلق و سایر مواد آلوده‏کننده آب از آن حذف مى‏شود.

نماینده محجبه اخراجى ترکیه به مبارزه با سکولاریزم پرداخت‏

«مروه کاواکچى»، نماینده سابق پارلمان ترکیه با نوشتن کتابى تحت عنوان «دموکراسى بدون حجاب» وسعت دامنه اعتراضات خود از دولت لائیک ترکیه را به دیگر کشورها اعلام کرد.
وى شش سال قبل به عنوان نماینده مردم استامبول مى‏خواست وارد پارلمان شود که نمایندگان به مدت 45 دقیقه فریاد «برو بیرون» را سر دادند و رئیس‏جمهور ترکیه نیز خطاب به نمایندگان گفت: «این زن را سر جایش بنشانید.»
کاواکچى که پیش از این به خاطر امتناع از برداشتن حجاب از ادامه تحصیل در رشته پزشکى بازمانده بود، به علت داشتن حجاب از پارلمان اخراج شده و نمایندگان فعالیت سیاسى وى را تا مدتى ممنوع کرده‏اند.
وى گفت: سیاست غرب‏گرایى دولت ترکیه با جدا کردن مساجد از عرصه سیاسى کشور آغاز شد و رفته رفته منجر به تثبیت سکولاریزم به عنوان اصل اساسى دولت گردید. 99 درصد مردم ترکیه مسلمان هستند و 70 درصد آنها پاى‏بند به حجاب، اما دولت حجاب را براى کارمندان و دانش‏آموزان ممنوع کرده است.
قانون ممنوعیت حجاب که بعد از سال 1359ش - 1980م در ترکیه به تصویب رسید، در کوتاه‏مدت به کشورهاى فرانسه، بلژیک و حتى تونس سرایت کرد.
کاواکچى با ارائه مدارک خود به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل ممنوعیت حجاب در ترکیه را نقض آشکار حقوق بشر خواند. او همچنین دادخواستى علیه دولت سکولار ترکیه به دلیل اخراج و نقض حقوق پارلمانى خود در دادگاه حقوق بشر اروپا طرح کرده و منتظر اعلام حکم دادگاه مى‏باشد.
وى که هنوز خود را نماینده مردم احساس مى‏کند، گفت: من اکنون نماینده قربانیان بى‏شمار قانون ممنوعیت حجاب در سراسر ترکیه هستم. ما بخشى از واقعیت جامعه ترکیه هستیم و هرگز آرام نخواهیم نشست و علیه سکولاریزم افراطى مبارزه خواهیم کرد.

بزرگ‏ترین مسجد شیعیان در آمریکا تأسیس شد

بزرگ‏ترین مسجد شیعیان در ایالات متحده آمریکا افتتاح شد.
طرح این مسجد از 15 سال پیش تهیه، و ساخت آن شش سال زمان برده و هزینه ساخت آن 15 میلیون دلار بوده است. نمازخانه این مسجد گنجایش هزار نفر نمازگزار را دارد.
این مسجد داراى سالن سخنرانى و مراسم با گنجایش دو هزار نفر مى‏باشد. این تنها مسجدى است که از آسمان توسط مسافران هواپیماهایى که بر فراز شهر «دیترویت» پرواز مى‏کنند قابل رؤیت مى‏باشد. شایان ذکر است که این مسجد بخشى از مرکز اسلامى آمریکا «ایکا» مى‏باشد که در سال 1340ش - 1961م تأسیس گردیده است.
حجةالاسلام «سیدحسن قزوینى» که در حوزه علمیه قم تحصیل کرده، مسئولیت این مسجد را به عهده دارد.
معاونت عمومى نهاد «حوزه اسلامى آمریکاى شمالى» با اشاره به اینکه گرایش به اسلام در آمریکا رو به فزونى است و در حال حاضر هشت میلیون مسلمان در آمریکا زندگى مى‏کنند، گفت: سالانه ده هزار آمریکایى مسلمان مى‏شوند که از این میان، سیاهپوستان و اسپانیایى‏ها بیشترین درصد از این آمار را به خود اختصاص مى‏دهند.

آمار طلاق در هند افزایش یافت‏

آمار طلاق در میان طبقه متوسط هند در حال افزایش است زیرا زنان این طبقه بیش از پیش به اشتغال و کار کردن بیرون از خانه روى آورده و منبع مستقل درآمد یافته‏اند؛ از این‏رو از گردن نهادن به ایده سنتى ازدواج در هند امتناع مى‏کنند.
در سال 2005م در دهلى تعداد طلاق‏ها هشت هزار مورد بود که در مقایسه با پنج سال قبل دو برابر است. در شهرهاى کلکته و بمبئى نیز وضعیت به همین منوال است.

50 هزار دلار براى ازدواج با دختران اندونزى‏

دادگاه عالى اندونزى، قانونى را تصویب کرده است که بر اساس آن هر تبعه خارجى که بخواهد با دختران اندونزیایى ازدواج کند، ملزم به پرداخت 500 میلیون روپیه، معادل 50 هزار دلار خواهد بود. به گزارش واحد مرکزى خبر، این قانون باید به تصویب هیئت دولت و مجلس اندونزى برسد تا قابل اجرا شود.
به گفته یک مقام اندونزیایى، این قانون از قانون ازدواج دختران مصرى با اتباع خارجى اقتباس شده که بر اساس آن مردان خارجى که خواستار ازدواج با دختران مصرى هستند باید مبلغ زیادى را به بانک این کشور بپردازند.

یک زن شاعر افغان بر اثر خشونت خانوادگى درگذشت‏

«نادیا انجمن»، شاعر افغانستانى که در سال 1359 شمسى در هرات متولد شده بود، به دست همسرش به قتل رسید.
یکى از مقامات پلیس افغانستان گفت بر روى بدن این شاعر اثرات ضرب و جرح شدید دیده شده و همسر وى اعتراف کرده که «نادیا» را کتک زده است.
«نادیا» که غزلسراى توانایى بود از 15 سالگى به سرودن شعر روى آورده و مجموعه شعر «گل دودى» به تازگى از وى به چاپ رسیده بود.
شاعران افغانستان اعلام کرده‏اند «نادیا» مى‏توانست براى شعر آینده افغانستان یک استثنا باشد. آنان همچنین روز مرگ این شاعر را «فاجعه ادبى افغانستان» نامیده‏اند.

تقاضاى نماینده پارلمان بریتانیا براى پایان گرفتن مراسم ازدواج فامیلى‏

یکى از نمایندگان پارلمان بریتانیا خواستار پایان یافتن رسم ازدواج میان خویشاوندان نزدیک از جمله عموزادگان شد.
این درخواست در پى تحقیقى که نشان داد احتمال بروز اختلال ژنتیکى دوگانه در فرزندان خانواده‏هاى پاکستانى‏الاصل در بریتانیا 13 درصد بالاتر از عموم مردم است، مطرح شده است.
4/3 درصد کلیه زاد و ولدها در بریتانیا متعلق به جامعه پاکستانى این کشور است و یک‏سوم کل موارد اختلالات ژنتیکى دوگانه در این گروه مشاهده مى‏شود. دست‏کم 55 درصد پاکستانى‏هاى ساکن بریتانیا با فرزندان برادر یا خواهر والدین خود ازدواج مى‏کنند.
این نماینده با طرح درخواست خود گفت: جامعه پاکستانى بریتانیا باید عادت بسیار غلط مرسوم‏شان را کنار بگذارند و براى یافتن همسر براى فرزندان‏شان به نقطه‏اى خارج از شبکه فامیلى بنگرند.

زن آهنین رئیس‏جمهور شد

«الن جانسون سیرلیف» ملقب به «زن آهنین» رئیس‏جمهور لیبریا شد.
این زن 67 ساله اقتصاددان که پیش از این وزیر دارایى لیبریا بوده، اولین زن رئیس‏جمهور در کل قاره آفریقاست.
انتخاب یک اقتصاددان در مقام نخستین رئیس‏جمهور زن در قاره آفریقا مى‏تواند امیدوارى‏هایى را در اقتصاد لیبریا ایجاد کند.
وى گفت: از اینکه مردم کشورم مرا برگزیده‏اند تا براى آشتى ملى و توسعه تلاش کنم، احساس تواضع مى‏کنم.

زنان نروژ مدیر مى‏شوند

دولت جدید نروژ اعلام کرده است که شرکت‏ها ملزم هستند 40 درصد کرسى‏هاى هیئت‏مدیره را در اختیار زنان بگذارند.
در حال حاضر تنها یک‏پنجم 590 شرکت سهامى عام نروژ این قانون را رعایت مى‏کنند و قرار است شرکت‏هایى که انتصاب زنان در هیئت‏مدیره را عملى نکرده‏اند، بسته شوند.
وزیر خانواده و کودکان نروژ با این ادعا که شرکت‏هایى با حضور زنان، سودآورتر هستند گفت: از اول ژانویه 2006 قانون بستن شرکت‏ها اجرا مى‏شود.

زورگویى در بین دختران انگلیسى رواج پیدا کرده است‏

از هر سه دختر انگلیسى دو نفر رفتارهاى خشونت‏آمیزى از خود نشان داده و براى دیگران گردن‏کلفتى مى‏کنند.
از هر سه دختر نوجوان در انگلیس دو نفر از نشان دادن رفتارهاى خشونت‏آمیز و گردن‏کلفتى کردن براى دیگران اظهار رضایت مى‏کنند. این در حالى است که 90 درصد از این افراد مى‏گویند به نوعى مورد ظلم واقع شده و فرد دیگرى با آنها رفتارى قلدرآمیز داشته است.
بررسى‏ها نشان داده از هر چهار دختر یک نفر به وسیله دوستش به نوعى مورد سوء استفاده قرار گرفته است. از هر پنج دخترى که این رفتار غیر اخلاقى را در پیش گرفته، یک نفر اظهار داشته که به علت تنفر این کار را انجام داده است. از هر بیست نفر نیز یک نفر گفته براى خنده و سرگرمى، زورگویى مى‏کرده است.