هر واقعه اى را در فضا و ظرف زمانى خود باید سنجید

نویسنده


 

دکتر معصومه ابتکار در دانشگاه مشهد:
هر واقعه‏اى را در فضا و ظرف زمانى خود باید سنجید

گزارش: فریبا ابتهاج‏

به دعوت مشترک بسیج دانشجویى و انجمن اسلامى دانشگاه مشهد در مراسمى که براى بزرگداشت 13 آبان 1358 برگزار شد، دکتر معصومه ابتکار از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام به تشریح واقعه تسخیر لانه جاسوسى آمریکا و دلایل و آثار آن پرداخت.
در این مراسم که تحت عنوان همایش مبارزه با استکبار جهانى روز 14 آبان ماه در دانشگاه فردوسى مشهد برگزار شد، دکتر ابتکار ابتدا به موضوع جنبش‏هاى دانشجویى و روند تحولات آن طى سال‏هاى اخیر پرداخت و واقعه تسخیر سفارت آمریکا را از جمله وقایع نشأت‏گرفته از جنبش دانشجویى خواند.
وى با اشاره به اینکه 26 سال از این رویداد مى‏گذرد، تأکید کرد واقعه 13 آبان 58 را باید در فضا و ظرف زمانى خود سنجید و هر تحلیلى منفک از شرایط خاص آن زمان واقع‏بینانه نخواهد بود.
نویسنده کتاب تسخیر (روایت مکتوب از درون سفارت تسخیرشده آمریکا) با اشاره به وجود تهدیدهاى خارجى براى انقلاب نوپاى ایران در سال‏هاى اولیه استقرار جمهورى اسلامى گفت: آمریکا نتوانست انقلاب ایران را تحمل کند و به تعامل و درک متقابل برسد. تحرکات ضد انقلاب در خوزستان، کردستان و ترکمن‏صحرا براى کشورى که هنوز نه قانون اساسى داشت و نه مجلسى در آن تشکیل شده بود، دانشجویان را به شدت نگران کرد و عاملى که این تهدیدها را به بحران تبدیل نمود، ورود شاه به آمریکا و حمایت آن کشور از وى بود.
ابتکار افزود: دانشجویان نگران بودند که واقعه 28 مرداد مجدداً تکرار شود. بنابراین گروهى از آنان با اعتقاد به راه امام به این جمع‏بندى رسیدند که باید حرکتى جدى براى دفاع از انقلاب صورت گیرد. بنابراین تصمیم گرفتند با اشغال کوتاه‏مدت سفارت و فقط به عنوان یک اعتراض نسبت به مداخلات آشکار آمریکا در ایران به آن کشور هشدار دهند.
این اقدام با هدف بازداشتن دولت آمریکا از موضع‏گیرى و مخالفت با انقلاب اسلامى صورت گرفت.
وى یادآور شد: در این حال حمایت حضرت امام از این حرکت به عنوان انقلاب دوم و استقبال گسترده مردم مسیر جریان را به سویى که براى دانشجویان قابل پیش‏بینى نبود، تغییر داد.
دکتر ابتکار همچنین به نحوه اشغال سفارت اشاره کرده و گفت: تأکید شده بود که این کار بدون اسلحه و هر گونه اعمال خشونت صورت گیرد و همین گونه نیز رفتار شد. تنها اسلحه موجود، انبر بزرگى بود که براى بریدن زنجیرهاى درب ورودى سفارت زیر چادر یکى از خواهران مخفى شده بود.
معاون رئیس‏جمهور پیشین ایران با اشاره به اسنادى که بعداً از سفارت به دست آمد، بر صحت تصور دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در مورد طراحى و اجراى توطئه‏هاى بى‏شمار علیه کشور از سوى آمریکایى‏ها تأکید کرد و یادآور شد اصل مقابله با استکبار یک واقعیت انکارناپذیر است، اما این مهم در هر دوره‏اى ابزار و روش خود را مى‏طلبد و مى‏بایست همواره شیوه‏هاى خردمندانه مد نظر قرار گیرد.
وى با اشاره به تغییر شیوه‏هاى آمریکا طى 26 سال گذشته گفت: طبیعى است که ما نیز اکنون باید با خردگرایى و مطابق با شرایط روز، روش‏هاى لازم را در مقابله با استکبار به کار گیریم.
خانم ابتکار دقت نظر دانشجویان پیرو خط امام را نسبت به افکار و ایده‏هاى بنیانگذار جمهورى اسلامى یادآور شده و گفت: آن زمان با جمع‏آورى بریده جراید، سخنان امام(ره) را تحلیل کرده و خطوط فکرى خود را بر اساس آن تعیین مى‏کردیم و امروز نیز دانشجویان باید با تحلیل وصیت‏نامه ایشان به بازسازى فکرى و تئوریک خود همت گمارند.
وى با اشاره به اینکه یکى از تهدیدات جدى کنونى در کشور، فروپاشى اخلاق است، گفت: نیاز همیشگى و جدى جنبش دانشجویى مباحث اخلاقى و بازنگرى در اصول اخلاقى است.
دکتر معصومه ابتکار در خاتمه تأکید کرد: جریان اشغال لانه جاسوسى آمریکا نتایج مثبت و منفى خود را داشت، اما اگر آن واقعه رخ نمى‏داد و دستان آمریکا براى طراحى توطئه در قلب پایتخت کوتاه نمى‏شد، معلوم نبود چه اتفاقاتى براى انقلاب و نظام اسلامى رخ مى‏داد؛ اتفاقاتى که در کشورهایى مانند شیلى شاهد آن بوده‏ایم و هرگز از سوى ملت‏ها قابل جبران نبوده است.