بهداشت زنان در حج گفتگو با خانم دکتر مریم احمدى پزشک حجاج


 

بهداشت زنان در حج‏
گفتگو با خانم دکتر مریم احمدى، پزشک حجاج‏

پریسا پورعلمدارى‏

این روزها دوباره بوى میقات، احرام و طواف به مشام مى‏رسد. کسانى که پس از مدت‏ها انتظار امسال در فهرست زائران بیت‏اللَّه الحرام و حج تمتّع قرار گرفته‏اند، در جنب و جوشى شورانگیز خود را براى این سفر آماده مى‏کنند.
ایام حج، این سفر سبز در پیش است و نیمى از زائران را بانوان تشکیل مى‏دهند که براى کسب آمادگى بیشتر، اطلاعات مربوط به این سفر را با اشتیاق و کنجکاوى خاصى دنبال مى‏کنند. این نیاز انگیزه‏اى شد تا با خانم دکتر مریم احمدى جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایى که در سفرهاى زیادى به عنوان پزشک حجاج حضور داشتند گفتگو کنیم.
اما طى این گفتگو اتفاق دیگرى هم افتاد. گاه در میان صحبت به حال و هوا و شرایط خاصى که در حج بر انسان حاکم مى‏شود، اشاره شد؛ به اینکه حج قصد و آهنگى به سوى لایتناهى است و مناسک آن با اعمال و رفتارهاى روزمره آدمیان تفاوت دارد؛ به اینکه مسیر سبزى پیش روى آدمى گشوده مى‏شود و فرشى از طراوت و پاکى که مى‏توانى بر روى آن گام بردارى ... یا نه، با کمى غلظت و کج سلیقگى به حاشیه خاکى راه کشیده شوى ... .
این حس و حال انگیزه تهیه مقاله‏اى شد که در صفحات بعدى این مصاحبه آمده است؛ یادى از مسیر سبز خانه.

* * *
خانم دکتر احمدى، ضمن تشکر از قبول زحمت، اجازه دهید ابتدا از مشکلات مشترک و عمده پزشکى و بهداشتى زائران صحبت کنیم.

بسم‏اللَّه الرحمن الرحیم. من هم از حضور شما تشکر مى‏کنم و در مورد مشکلات مشترک بهداشتى به عفونت‏هاى تنفسى، تشدید آسم، آلرژى‏هاى دستگاه تنفسى فوقانى اشاره مى‏کنم که در سفر حج در بین زائران بیش از سایر مسائل به چشم مى‏خورد. میزان انتقال این عفونت‏ها و بیمارى‏هاى تنفسى در بین زائران به طور طبیعى بسیار بالا است. بنابراین بهتر است زائرانى که زمینه چنین مشکلاتى را دارند و از اسپرى و داروهاى خاصى استفاده مى‏کنند، حتماً آنها را طى سفر همراه خود داشته باشند و توصیه مى‏کنم به جز در مواقع احرام که امکان استفاده از ماسک بینى و صورت وجود ندارد، در محل‏هاى پر ازدحام و شلوغ حتماً از ماسک استفاده کنند تا بدین وسیله از احتمال انتقال عفونت پیشگیرى شود.
مسئله دیگر در این مورد، موارد سرماخوردگى زائران است. خیلى بجاست که زائران در صورت مشاهده علایم سرماخوردگى به پزشک مراجعه مى‏کنند، اما متأسفانه توجهى به مصرف کامل دارو یا آنتى‏بیوتیک، رعایت طول درمان و استراحت ندارند و در روزهاى متوالى به بهانه اینکه هنوز خوب نشده‏ام، به ما مراجعه کرده و مى‏خواهند با تغییر دارو، مدت درمان را کاهش دهند. به این عزیزان توصیه مى‏کنیم جداً از مراجعات مکرر که نتیجه‏اى هم ندارد و جز بر هم زدن آرامش خودشان مشکلى را حل نمى‏کند، بپرهیزند و بدانند حتى یک سرماخوردگى ساده در این سفر به استراحت در محل اقامت، پرهیز غذایى، تقویت بنیه بدن، مصرف مایعات و ویتامین ث بیشتر و عدم حضور در ازدحام جمعیت نیاز دارد تا سریع‏تر بهبودى کامل حاصل شود و بیمارى سیر طبیعى خود را طى کند.

به غیر از سرماخوردگى و عفونت‏هاى تنفسى، عفونت دیگرى که زائران را درگیر مى‏کند چه مى‏تواند باشد؟

عفونت دیگرى که میزان آن بین زائران خانم بخصوص پس از منا و عرفات زیاد مشاهده مى‏شود، عفونت‏هاى واژینال و مجارى ادرار است. برخى از زائران با علایم بسیار شدید و مشکل‏آفرین به ما مراجعه مى‏کنند. در حالى که پیشگیرى از چنین شرایطى تنها با رعایت بهداشت و کمى دقت میسر مى‏باشد. هنگام وقوف در منا و عرفات، به علت پایین بودن سطح بهداشت در محیط بخصوص دستشویى‏ها که به صورت مشترک نیز استفاده مى‏شود، میزان انتقال عفونت و بیمارى بسیار دیده مى‏شود. براى پیشگیرى از این مشکلات زائران عزیز دقت کنند که در طول سفر چه در هتل‏ها، مراکز خرید و غیره از تماس مستقیم پوست بدن با دستشویى که اکثراً فرنگى است، خوددارى کنند. بهتر است کمى مایع ضدعفونى‏کننده رقیق‏شده مانند «ساولن» همراه خود داشته باشند و پیش از استفاده از دستشویى، محل تماس بدن را تمیز و ضدعفونى کنند و یا از کاغذهاى مخصوص دستشویى استفاده کنند.
توصیه بعدى، استفاده از دستمال کاغذى و خشک کردن خود پس از طهارت است. فعالیت بدنى زیاد، پیاده‏روى طى سفر، عدم دسترسى سریع به حمام و دستشویى، مصرف کم مایعات و گرماى هوا، احتمال عفونت باکتریایى را افزایش داده و مشکلات زیادى مانند سوزش، ترشحات، التهابات پوستى، خارش، مشکلات ادرارى و حتى سوختگى و عرق‏سوز شدید ایجاد مى‏کند. بنابراین با رعایت اصول بهداشتى، خشک نگه داشتن، عدم استفاده از شیلنگ‏هایى که روى زمین افتاده و شیر آلوده، تعویض زود به زود لباس‏هاى زیر و دقت در شستشوى لباس زیر و محل خشک کردن آن، استفاده از مایعات بیشتر و به همراه داشتن صابونِ بدون بو مى‏تواند تا حد زیادى از ابتلا به چنین مشکلاتى پیشگیرى کند. به هر حال در صورت بروز مشکل یا ایجاد هر گونه ترشح هر چه سریع‏تر به پزشک مراجعه کرده تا از پیشرفت بیمارى و مشکلات بعدى جلوگیرى شود.

خانم دکتر، با توجه به صحبت‏هاى شما مبنى بر میزان بالاى شیوع عفونت‏هاى دستگاه تنفسى، آیا تزریق واکسن ضد سرماخوردگى و آنفلوانزا مى‏تواند به پیشگیرى از ایجاد سرماخوردگى زائران کمک کند؟

چون واکسن‏هاى آنفلوانزا و سرماخوردگى، مواردى از انواع این بیمارى را پوشش مى‏دهند، احتمال دارد على‏رغم تزریق این واکسن باز هم زائر در سفر دچار انواع دیگر آن شده و به هر حال به سرماخوردگى دچار شود. ما در سفرهاى متعدد به عربستان، زائران بسیارى را داشتیم که با علایم سرماخوردگى مراجعه کرده و مى‏گویند ما کلى هزینه براى واکسن سرماخوردگى در ایران پرداخته‏ایم و واکسن زده‏ایم؛ پس چرا اینجا دوباره مبتلا شده‏ایم؟ البته توصیه ما عدم استفاده از این واکسن‏ها نیست، اما نباید توقع داشت این واکسن نسبت به تمام انواع میکروارگانیسم‏ها در بدن ایمنى و مصونیت ایجاد کند و فرد دیگر مبتلا به آنفلوانزا نشود. بنابراین زائران عزیز با رعایت مواردى مى‏توانند از ابتلا به سرماخوردگى و عفونت‏هاى تنفسى پیشگیرى کنند. مانند اینکه:
1- در محل‏هاى خیلى شلوغ و پرجمعیت کمتر حضور پیدا کنند.
2- از تماس نزدیک با افراد سرماخورده جداً بپرهیزند.
3- حتى‏المقدور از لوازم شخصى خود استفاده کنند و در رعایت بهداشت شخصى بکوشند.
4- در مواقع لازم در محیط پر ازدحام از ماسک صورت استفاده کنند.
5- مقاومت بدن خود را پیش از سفر با مواد غذایى مفید بخصوص ویتامین ث افزایش داده و در حین سفر پرتقال و لیموترشى که در اختیارشان قرار مى‏گیرد، حتماً مورد استفاده قرار دهند.
6- از فعالیت‏هاى بدنى طولانى و خسته‏کننده مانند خرید که باعث تقلیل قواى بدنى و خستگى مفرط بدن‏شان مى‏گردد و آنها را مستعد پذیرش میکروب‏ها و بیمارى‏ها مى‏کند، بپرهیزند.
7- در طول سفر با توجه به هواى مکه و مدینه در محیط بیرون و درون هتل لباس مناسب استفاده کنند.
8- آب دهان و بینى خود را در معابر و اماکن عمومى نینداخته و همیشه دستمال کاغذى همراه داشته باشند.
9- در صورت وجود بیمارى زمینه‏اى مانند آسم حتماً داروها و اسپرى خود را به موقع و مرتب استفاده کنند.
10- از کشیدن سیگار جداً بپرهیزند و در محیطى که دود سیگار دیگرى نیز وجود دارد، قرار نگیرند.

شما چه توصیه‏هایى براى خانم‏هاى باردار در طول این سفر دارید؟

اولاً توصیه ما به زنان باردار این است که حتى‏المقدور به این سفر نیایند؛ چون بارها مشاهده کرده‏ایم که زنان باردار با مشکلات بسیارى در سفر مواجه شده‏اند.
سفرهاى عمره مفرده شاهد حضور خانم‏هاى باردارى هستیم که در این سفر شرکت کرده و بر حسب سن باردارى‏شان مشکلات عدیده‏اى را براى خود و دیگران به وجود مى‏آورند. ازدحام و شلوغى اماکن، سطح پایین بهداشت، عدم تغذیه مورد نیاز بدن باردار، راهپیمایى و پیاده‏روى زیاد و آسیب‏هاى فیزیکى مکان‏هاى شلوغ همه و همه شرایطى هستند که براى یک زن باردار اصلاً مناسب نیست. این خانم‏ها بهتر است براى حضور در حج عمره مفرده شرایط را بسنجند زیرا اگر حتى در سه ماه اول باشند، مشکلاتى چون تهوع، استفراغ و تهدید به سقط در کمین آنهاست. اما در صورت آمدن به سفر در سه ماه اول باید:
1- در مصرف مواد غذایى دقت کنند. به طورى که آن را در حجم کم و وعده‏هاى بیشتر استفاده کنند.
2- از مصرف آجیل، شکلات و قهوه خوددارى کنند.
3- مواد غذایى کم‏حجم و خشک مانند بیسکویت‏هاى سبک همراه داشته باشند.
4- مصرف مایعات را به اندازه کافى داشته باشند.
5- فعالیت بدنى و پیاده‏روى زیاد که منجر به لکه‏بینى، خونریزى و احتمالاً تهدید به سقط مى‏شود را انجام ندهند و حالت استراحت نسبى داشته باشند.
6- بهداشت فردى را بسیار رعایت کنند و بالاخره اگر دچار هر گونه لکه‏بینى و خونریزى شدند بلافاصله به هیئت پزشکى مراجعه کنند. در سه ماهه دوم و سوم نیز احتمال زایمان زودرس وجود دارد لذا از فعالیت مداوم بپرهیزند و اگر علایمى به نفع زایمان زودرس مشاهده کردند حتماً به پزشک مراجعه کنند.

چه توصیه‏هایى براى زائرانى که کودکى را همراه خود به حج عمره مفرده مى‏آورند دارید؟

باز توصیه مى‏کنم از به همراه آوردن کودکان کم‏سال و نوزادان در این سفر بپرهیزند، چون به هر حال به همراه داشتن این عزیزان مانع بهره‏مندى کامل والدین مى‏گردد و از این فرصت مغتنم نمى‏توانند استفاده کامل داشته باشند. اما در صورتى که چاره‏اى جز آوردن فرزندان کوچک ندارند، حتماً مسائل زیر را مورد توجه قرار دهند:
1- مصرف مایعات کم نشود، زیرا کودکان در هواى گرم این سفر سریعاً دچار کم‏آبى خواهند شد.
2- مسائل بهداشتى مانند شستن زود به زود دست‏ها، عدم استفاده از مواد غذایى بدون بسته‏بندى و آلوده و عدم حضور کودک در محیطهاى شلوغ را جدى بگیرند.
3- حتماً قبل از مصرف مواد غذایى دست و صورت کودک را با مواد ضدعفونى‏کننده و آب و صابون بشویند.
4- اگر کودک دچار علایم اسهال شد، سریعاً او را به پزشک برسانند.
5- والدین دقت کنند در طول سفر کودکان خواب لازم را داشته باشند تا دچار عوارض کم‏خوابى و خستگى مفرط نشوند.
6- لیوان آلوده هنگام آب خوردن کودک مشکل ایجاد مى‏کند پس بهتر است لیوان شخصى تمیز به همراه داشته باشند.

در مورد استفاده از قرص‏هاى ضد عادت ماهانه در این سفر چه توصیه‏هایى دارید؟

خیلى خوب است که این سؤال را مطرح کردید چون واقعاً مشکل اغلب زنان در این سفر، پاک بودن براى زیارت است و به هر دستاویزى متوسل مى‏شوند تا در ایام سفر خود پاک باشند و چه بسیار مشکلاتى که به علت عدم مراجعه به پزشک و عدم مشورت با فردى که تخصص ارائه این مشاوره را دارد برایشان پیش مى‏آید. سال گذشته در روزهاى آخر حج تمتع، خانم جوانى به من مراجعه کرد و پس از بیان مشکل خود با گریه مى‏گفت: «من اصلاً از خدا نخواستم دوباره این سفر را قسمتم کند، چون تنها چیزى که از این سفر فهمیدم، لکه‏بینى مداوم، شک در اعمال و متعاقب آن، مشکلات مربوطه بود!»
جاى تعجب بسیار و ناراحتى است که چنین سفرى پس از سختى زیاد و انتظار و اشتیاق بى‏نهایت قسمت افراد شود و فرصت بسیار مغتنمى براى اهداف بزرگ مفیدى باشد و این گونه در اضطراب بگذرد. توصیه ما به خانم‏هاى عزیز پیش از سفر این است که حتماً چند هفته قبل از سفر توسط پزشک متخصص زنان ویزیت شوند و علاوه بر چکاپ و معاینه، در مورد مصرف قرص‏ها براى جلوگیرى از پریود با پزشک مشاوره داشته باشند و به هیچ وجه قرص‏ها را بدون مشاوره با پزشک و تنها بر اساس راهنمایى و صحبت دوست و آشنا و زائران دیگر مصرف نکنند. چون همین روند به ظاهر ساده‏اى در صورت مصرف ناآگاهانه، عواقب بسیار نامطلوب و سختى را بر زائر تحمیل مى‏کند. خانم‏ها اگر بیمارى زمینه‏اى خاصى نداشته باشند و سیگارى هم نباشند، تا سن 45 سالگى مجاز به مصرف قرص هستند، ولى بالاى سن 45 سال توصیه به مصرف داروهاى دیگرى با نظر متخصصان به آنها داده مى‏شود.
به طور کلى زنان از سن 15 تا 45 سالگى که سنین بارورى است و دوره پریود ماهانه را تجربه مى‏کنند، براى سفر از روز پنجم پریود قرص LDزردرنگ را مصرف مى‏کنند. اندازه مصرف شبى یک قرص است و بهتر است در ساعت خاصى از شبانه‏روز و به طور منظم مصرف گردد. قرص‏هاى دیگرى هم به این منظور وجود دارد اما در شرایط طبیعى، من توصیه به مصرف آنها نمى‏کنم. در واقع قرص‏هایى مانند «دیان» و «ترى‏فازیک» احتمال لکه‏بینى و عوارض بیشترى را در سفر ایجاد مى‏کند. خانمى که مصرف صحیح این قرص‏ها را شروع کرده و به سفر حج آمده، خواهى نخواهى دچار لکه‏بینى مى‏شود. این مسئله کاملاً طبیعى است و اصلاً نباید باعث دلهره و اضطراب زائر شود و آرامش او را برهم بزند. در این شرایط به پزشک مراجعه کرده و با رعایت توصیه‏هاى او، مشکل برطرف خواهد شد. خانم‏هاى عزیز دقت کنند که اصلاً سرخود میزان مصرف و تعداد قرص‏ها و نوع قرص را تغییر ندهند. من خانم‏هایى را دیده‏ام که بدون مشورت پزشک مصرف قرص را 2، 3 و یا 4 برابر کرده‏اند و علاوه بر افزایش لکه‏بینى، موجب عوارض جسمى هم براى آنها شده است.
در مورد حج عمره مفرده باید دقت کنند که چون براى برخى از زائران زمان رفتن به سفر دقیقاً مشخص نیست، این گروه از بانوان هم حتماً باید با مشاوره صحیح قرص را درست مصرف کنند.

مصرف غلط این قرص‏ها چه عوارضى در پى دارد؟

به طور کلى این قرص‏ها، داروهاى هورمونى هستند که در صورت مصرف ناصحیح، عوارضى در بدن زن ایجاد مى‏کنند. مثلاً عارضه تهوع با دوز معمولى، به راحتى توسط پزشک قابل برطرف شدن است اما مصرف Overdoseقرص (بیش از حد) باعث عوارض جانبى شدیدتر چون استفراغ و سرگیجه شده و حتى منجر به بسترى شدن فرد هم مى‏شود. سرگیجه خانم‏ها در صورتى که همراه کم‏آبى بدن هم باشد، تشدید مى‏شود و احساس عدم تعادل ایجاد مى‏کند، در حالى که آگاهى در مورد مصرف قرص و خوردن مایعات بیشتر مى‏تواند از این حالت بکاهد. گاهى مصرف این قرص‏ها باعث مشکلات گوارشى، ترش کردن و برگشت اسید معده مى‏شود که معمولاً با مرور زمان بهبود مى‏یابند. اما اگر شدید و آزاردهنده بود، باید زائر به پزشک مراجعه کند. خانم‏هاى بالاى 45 سال باید براى جلوگیرى از پریود از داروهاى دیگرى به جز قرص‏هاى LD و HD، طبق دستور پزشک استفاده کنند و خانم‏ها با مشخصاتى که بیان مى‏کنیم منع مصرف مطلق داروهاى هورمونى را دارند:
1- افرادى که سابقه ایجاد لخته در پا داشته و این عارضه به دنبال باردارى و یا بدون باردارى ایجاد شده باشد.
2- افرادى که بیمارى کبدى پیش‏رونده دارند با مصرف قرص‏ها و داروهاى هورمونى وضعیت وخیم‏ترى پیدا مى‏کنند.
3- کسانى که سابقه سرطان سینه یا رحم داشته‏اند.
4- افراد بالاى 35 سال و سیگارى.
5- کسانى که کلسترول خون بالا دارند باید حتماً تحت نظارت پزشک داروى هورمونى بگیرند.
6- کسانى که دچار خونریزى غیر طبیعى رحم هستند هم حتماً باید تحت نظر پزشک از چنین داروهایى استفاده کنند.

در مورد مصرف همزمان قرص‏هاى جلوگیرى با داروهاى دیگر نیز زائران توجه داشته باشند که:
1- در صورتى که دچار سرماخوردگى هستند و از داروهاى آنتى‏بیوتیک استفاده مى‏کنند که اغلب هم داراى آنتى‏بیوتیک بیش از دو روز تجویز مى‏شود، در اثر تداخل این دارو با قرص‏هاى LD، زائر دچار لکه‏بینى مى‏شود. بنابراین مى‏تواند دوز داروى LD را بالا برده یعنى به جاى قرص LD، قرص HDدر دوران مصرف آنتى‏بیوتیک و بعد از آن استفاده کند.
2- مصرف داروهاى مسکن همزمان با قرص‏هاى جلوگیرى باعث کاهش اثر قرص‏هاى مسکن مى‏شود.
3- در صورتى که زنان زائر تحت درمان با داروهاى مربوط به دیابت هستند، حتماً قبل از مصرف قرص‏هاى جلوگیرى با پزشک مشاوره داشته باشند.
4- افرادى که دچار بیمارى قلبى هستند و ترکیبات ضد لخته مانند «وارفارین» مصرف مى‏کنند نیز حتماً باید پیش از انتخاب و مصرف قرص جلوگیرى در سفر، با پزشک خود مشاوره داشته باشند.
5- افرادى که بیمارى «لوپوس» و یا «آرتریت روماتوئید» هستند، با مصرف قرص‏هاى جلوگیرى بیمارى‏شان تشدید مى‏شود.
6- خانم‏هاى بالاى 50 سال که هنوز یائسه نشده‏اند از آنجا که مصرف این قرص‏هاى هورمونى برایشان عوارض جسمى به وجود مى‏آورد، حتماً باید با پزشک مشاوره داشته باشند. از لحاظ شرعى اگر بالاى 50 سال باشند و سید هم نباشند، مى‏توانند با مشورت روحانى کاروان اعمال خود را انجام دهند. در صورتى که خانمى بالاى 50 سال باشد و سید هم باشد، چون از لحاظ شرعى جزو استحاضه قرار نمى‏گیرد، باید با مشورت پزشک از قرص دیگرى استفاده کرده و از قرص‏هاى رایج به خاطر عوارض بسیارى که براى او دارد، مصرف نکند.
به طور کلى خانم‏هاى زائر اگر بخواهند دچار استرس لکه‏بینى نشوند و آرامش روحى‏شان در طول سفر و انجام اعمال حفظ شود، باید با پزشک، مشاوره صحیح داشته باشند.
خانم دکتر احمدى، با توجه به تجربه شما به عنوان پزشک حجاج براى زائران خانم چه مشکلات دیگرى ممکن است به وجود آید؟
از مشکلات دیگر خانم‏ها در این سفر، مشکلات پوستى است. بسیارى از بانوان زائر دچار عرق‏سوز در قسمت‏هاى مختلف بدن مانند زیر سینه، کشاله ران و غیره مى‏شوند. توصیه من براى پیشگیرى به این افراد همان رعایت بهداشت فردى است که شامل: استحمام به‏موقع، تعویض لباس‏هاى زیر به صورت مرتب و زود به زود، خشک نگه داشتن ناحیه‏اى که عرق مى‏کند، دقت در شستن و خشک کردن لباس زیر و به همراه داشتن پودر بچه یا پودر عرق‏سوختگى، کرم ضد سوختگى یا پماد اکسیددوزنگ و مصرف آن در طول سفر است. به هر حال باز هم در صورت مشاهده عرق‏سوختگى سریع‏تر به پزشک مراجعه کرده و دارو مصرف کنند تا از افزایش آن جلوگیرى شود.
مسئله بعدى، محافظت از پوست صورت و چشم‏ها در برابر نور آفتاب شدید است. توصیه مى‏کنم خانم‏ها عینک آفتابى مناسب به همراه داشته باشند تا بدین وسیله از ضایعات چشمى که در اثر تابش مستقیم آفتاب روى سنگ‏هاى سفید ایجاد مى‏شود جلوگیرى شود. از نگاه کردن مستقیم روى سنگ‏ها بپرهیزند و با پوششى که عینک بهترین است، در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرند. در مورد محافظت از پوست صورت هم خانم‏ها مى‏توانند از کِرم‏هاى ضد آفتاب براى پیشگیرى از لکه‏هاى پوستى در مواقعى که مُحرم نیستند استفاده کنند. ضایعه دیگر پوستىِ مشاهده‏شده در این سفر، عفونت‏هاى ویروسى پوست است. به همه زائران توصیه مى‏کنم حتى‏المقدور از حوله و لوازم شخصى خود استفاده کنند و از وسایل عمومى هتل مانند حوله‏ها استفاده نشود. گاهى حساسیت آزاردهنده‏اى به علت استفاده از شامپو و صابون موجود در هتل براى زائران ایجاد مى‏شود. توصیه مى‏کنم در صورتى که عادت به مصرف شامپو یا صابون خاصى دارید، همراه بیاورید تا عوارض ناشى از مواد شوینده که با پوست شما سازگارى ندارد مانند خارش هنگام مُحرم بودن برایتان مشکل ایجاد نکند.
گاهى زائران با سوختگى شدید کف پا مراجعه مى‏کنند و مواردى تاول شدید و حتى عفونت دیده شده است. گاهى زائران کفش یا دمپایى خود را هنگام برگشت از مساجد گم مى‏کنند و با پاى برهنه سنگ‏هاى داغ را طى کرده و خود را به هتل مى‏رسانند. در صورت بروز چنین مشکلى مى‏توانند از کفشدارى، دمپایى یا کفش امانت بگیرند یا صبر کنند تا دوستان‏شان براى آنها دمپایى تهیه کنند. میزان ابتلا به عفونت‏هاى چشمى هم در زائران بالاست و گاهى منجر به «سلولیت چشمى» مى‏شود. بنابراین به همه زائران عزیز توصیه مى‏کنم هنگام سجده کردن از موادى که سجده جایز دارد استفاده کنند و حتى‏المقدور از تماس چشم با زمین خوددارى کرده و از حصیر یا دستمال کاغذى کوچکى هنگام سجده استفاده کنند. پس از نمازها صورت خود را بشویند به طورى که آب اول شستشو وارد چشمان‏شان نشود.

در مورد نکات تغذیه‏اى چه توصیه‏هایى براى زائران دارید؟

توجه به رژیم غذایى متناسب با وضع بدن و سن از جمله ضروریات این سفر براى حفظ سلامت و توفیق انجام مناسک آن است. پیش از هر چیز باید گفت زائران عزیز توجه کنند پزشک هر کس در درجه اول خودِ اوست. به هر حال در این سفر تغییر رژیم غذایى، کاهش مصرف آب و نوشیدنى‏ها، استفاده کمتر از میوه و سبزیجات و کاهش تنوع آن وجود دارد. بنابراین زائرانى که مستعد یبوست هستند بهتر است به منظور پیشگیرى از این وضع توجه کنند که:
1- مصرف آب را کاهش ندهند و حداقل دو لیوان آب قبل از خواب و دو لیوان هنگام بیدار شدن بنوشند.
2- مواد غذایى ملین مانند قیصى، آلو، خاکشیر و روغن زیتون همراه خود داشته باشند.
3- از مصرف بیش از حد موز بپرهیزند.
4- سیب و پرتقال که در وعده‏هاى غذایى زائر به او مى‏دهند، حتماً استفاده کنند بخصوص پس از اطمینان از شستشوى کامل، سیب را با پوست میل کنند. پس از رعایت این موارد در صورتى که باز هم دچار یبوست شدند به پزشک مراجعه کرده و دارو دریافت نمایند.
از نظر بهداشتى به نکته دیگرى هم باید اشاره کنم. زائران به هیچ وجه نباید از آب لوله‏کشى هتل‏ها، ساختمان‏ها و معابر استفاده کنند. آب آشامیدنى فقط در بطرى به زائران عرضه مى‏شود. در صورتى که خواستند از آب کلمن‏هاى درون مساجد که از آب زمزم پر شده استفاده کنند، در نکات بهداشتى دقت لازم را به کار بندند. لیوان زیرین را بردارند، بگذارند آب از سر لیوان بریزد، از کلمن‏هایى که تازه پر شده مصرف کنند، لیوان یک بار مصرف را پس از مصرف دور بیندازند. آب زمزم به خودىِ خود مشکل بهداشتى ندارد بلکه این زائران و مصرف‏کنندگان هستند که بدون توجه به مقررات، با آب آشامیدنى وضو مى‏گیرند و یا لیوان مصرف‏شده‏شان را درون سطل نمى‏اندازند.

اگر زائرى رژیم غذایى خاصى داشت چه باید بکند؟

اولاً زائر مى‏باید این مسئله را به پزشک و مدیر کاروان اطلاع دهد. در هر وعده غذا، غذاهاى رژیمى و ساده نیز به زائر ارائه مى‏شود که او مى‏تواند از آنها استفاده کند.
مسئله دیگرى که به ذهنم مى‏رسد و از زائران عزیز خواهش مى‏کنم رعایت کنند این است که به هیچ وجه غذا را به داخل اتاق‏هاى هتل نبرند زیرا به همین دلیل شاهد موارد مسمومیت و نیز وجود حشرات موذى و سوسک در اتاق‏ها بوده‏ایم.

با تشکر از توضیحات شما، اگر صحبت دیگرى براى زائران دارید بفرمایید.

ببینید، هر یک از من و شما که به عنوان زائر در حج شرکت مى‏کنیم، در درجه اول نماینده مردم ایران هستیم، بنابراین وظیفه عرفى، اخلاقى و شرعى ماست که منزلت یک ایرانى را حفظ کنیم. اینکه در کشورى چون عربستان که قوانین عبور و مرور به دقت اجرا مى‏شود، از هر کجاى خیابان که خواستیم رد شویم و یا براى عبادت و نماز خواندن خود باعث آزار و تضییع حقوق دیگرى شویم یا با عدم رعایت حجاب و لباس درست و متناسب با شأن یک زن ایرانى، در کوچه و بازار رفت و آمد کنیم و ذهن کسانى که شاید خودمان کاملاً تأییدشان نمى‏کنیم نسبت به زن و دختر ایرانى مخدوش کنیم، هنگام خرید، رفتارهاى نامناسب داشته باشیم، با آب کلمن آبخورى وضو بگیریم، در صف نمازگزاران رفت و آمد کنیم و ... اصلاً و به هیچ وجه پسندیده زائر ایرانى شیعه و بافرهنگ و متمدن ایرانى نیست. بهتر است قبل از هر اقدامى کمى به جایى که آمده‏ایم و هدفى که از این سفر داریم بیندیشیم.
مجدداً از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.
موفق باشید.