تازه هى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

مصرف لبنیات باعث کاهش وزن مى‏شود

محققان کشورمان توصیه کرده‏اند براى کم کردن وزن بایست یخچال خانه‏ها را پر از شیر، پنیر و ماست کرد چرا که کلسیم عامل مهمى در کنترل و تنظیم کالرى دریافتى بدن بوده و باعث تسریع در از بین رفتن چربى و کاهش وزن مى‏شود.
مصرف کلسیم به تنهایى و در اشکال دارویى اثر کمترى در کاهش وزن نسبت به مصرف لبنیات دارد و این به علت وجود مواد دیگرى چون منگنز و فسفر در لبنیات است که احتمالاً روند تجزیه سلول‏هاى چربى را تسریع مى‏کند.
پروتئین موجود در محصولات لبنى نیز سبب حفظ عضلات شده و از ضعف عضلانى پیشگیرى مى‏کند، بنابراین کلسیم فقط از طریق مصرف لبنیات باعث کاهش وزن مى‏شود و مصرف بى‏رویه قرص کلسیم نه تنها نتیجه مطلوبى ندارد بلکه سبب ایجاد عوارض خطرناکى چون سنگ‏هاى صفراوى، سنگ‏هاى کلیه و مشکلات قلبى عروقى مى‏شود.

تنهایى زنان احتمال ابتلا به دیابت را در آنان افزایش مى‏دهد

محققان سوئدى مى‏گویند تنهایى، احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را در زنان مسن تا سه برابر افزایش مى‏دهد.
محققان معتقدند زنان مسنِ تنها، زیاد سیگار مى‏کشند و کشیدن سیگار با افزایش مقاومت بافتى نسبت به انسولین زمینه را براى ابتلا به دیابت مهیا مى‏کند.
بر اساس تحقیقاتى که روى زنان سوئد انجام شده، زنانى که تنها زندگى مى‏کنند، صرف نظر از سابقه خانوادگى ابتلا به دیابت، فشار خون و میزان کلسترول ابتلا به دیابت نوع دو افزایش نشان مى‏دهد. زندگى خانوادگى با کنترل عاداتى مانند سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلى و نوع رژیم غذایى در پیشگیرى از ابتلا به دیابت نقش تعیین‏کننده دارد.
تمایل به انزواى اجتماعى در زنانِ تنها بیشتر است. انزوا الگوى زندگى این گروه از زنان را تغییر مى‏دهد. البته قابل ذکر است که الگوى زندگى زنان مجرد تحصیلکرده که درآمد کافى دارند بهترین الگوى زندگى انسانى است.

خطر مرده‏زایى نوزادان مادران مبتلا به دیابت بالاست‏

نتایج یک تحقیق گسترده نشان مى‏دهد نوزادان مادران دیابتى پنج برابر با خطر مرده‏زایى روبه‏رو هستند.
احتمال مرگ نوزادان مادران دیابتى در اولین ماه تولد سه برابر سایر نوزادان است. همچنین احتمال بروز نقص‏هاى مادرزادى جدى در نوزادان مادران دیابتى دو برابر سایر نوزادان است.
خطر دیابت نوع دوم در این مادران به اندازه دیابت نوع اول است. آثار دیابت نوع دوم در باردارى به ویژه نگران‏کننده است. شیوع این بیمارى بر خلاف تصور عمومى افزایش یافته است و همانند دیابت نوع اول احتمال مرگ یا سوء تغذیه در نوزاد وجود دارد.
مشاوره قبل از اقدام به باردارى، آزمایش قند خون قبل از باردارى و مصرف مکمل‏هاى اسیدفولیک در این زنان کمتر دیده شده است. زنان باردار مبتلا به دیابت قبل از هفته چهاردهم باردارى باید اسکن شوند و کلیه و چشم‏هاى آنها به طور مرتب معاینه شود. اندازه‏گیرى فشار خون و انجام اسکن در هفته‏هاى 16 و 24 باردارى از دیگر اقدامات لازم براى زنان مبتلا به دیابت است.

کاهش مسمومیت حاملگى با مصرف میوه و سبزیجات‏

بر اساس نتایج مطالعات انجام‏شده استفاده مداوم زنان باردار از میوه و سبزیجات احتمال ابتلاى آنها به مسمومیت و فشار خون حاملگى را کاهش مى‏دهد.
زنان باردارى که در طول حاملگى روزانه 85 میلى‏گرم یا بیشتر ویتامین «c» دریافت مى‏کنند به طور قابل توجهى کمتر از افراد دیگر به مسمومیت و فشار خون حاملگى مبتلا مى‏شوند.

مصرف روزانه یک تخم‏مرغ‏ از بروز سرطان سینه پیشگیرى مى‏کند

به گفته پژوهشگران، مصرف روزانه یک عدد تخم‏مرغ در دوران نوجوانى ممکن است از بروز سرطان سینه در آینده پیشگیرى کند.
نتایج بررسى محققان بر روى رژیم غذایى دوران نوجوانى بیش از 121 هزار زن 40 تا 65 ساله حاکى است زنانى که در دوران نوجوانى روزانه یک عدد تخم‏مرغ مصرف کرده‏اند در آینده 18 درصد کمتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار مى‏گیرند.

زنان با بیش از 9 ساعت نشستن در روز دچار شکستگى لگن مى‏شوند

نتایج مطالعات نشان داده است که زنان با بیش از 9 ساعت نشستن در روز بیشتر، به شکستگى لگن مبتلا مى‏شوند.
دختران پرجنب و جوش و فعال که هر روز ورزش مى‏کنند، 40 درصد بیشتر توده استخوانى ذخیره مى‏کنند. این مطالعات در مورد پسران هم انجام شده اما نتایج حاصل به اندازه دختران حیرت‏انگیز نیست. پیاده‏روى بخصوص پیاده‏روى سریع حداقل نیم ساعت در روز، ورزش‏هاى هوازى و ورزش‏هایى که با تحمل وزن بدن همراه است و باعث تقویت عضلانى و پرورش اندام مى‏شوند، براى تحریک توده استخوانى و وادار کردن به استخوان‏سازى بسیار مفیدند.

مردان بیش از زنان در مورد قد خود دروغ مى‏گویند

مطالعه بر روى زنان و مردان انگلیسى نشان داد همان طور که زنان تمایل دارند سن خود را کمتر بیان کنند، مردان هم دوست دارند قد خود را بلندتر از آنچه هستند، نشان دهند.
مطالعات اخیر محققان در این کشور نشان داده که مردان در مورد قد خود مبالغه مى‏کنند و علت بیان نادرست میزان قد از سوى مردان هنوز کاملاً مشخص نشده است ولى شاید علت آن باشد که مردها قدِ بلند را یک حُسن مى‏دانند و سعى مى‏کنند این گونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهند.

زنان بادقت‏تر از مردان رانندگى مى‏کنند

محققان مى‏گویند در انجام کارهایى مانند رانندگى ایمن، زنان به دلیل هورمون استروژن، از مردها سبقت مى‏گیرند.
آزمایش‏ها نشان مى‏دهد که استمرار تمرکز و توانایى آموختن مقررات راهنمایى و رانندگى در زنان به دلیل ترشح هورمون استروژن بسیار بیشتر از مردان است.
دانشمندان اعلام کردند که زنان در وظایفى که انجام آنها نیازمند به داشتن انعطاف ذهنى است، بر مردها برترى دارند. محققان از 43 مرد و زن 18 تا 35 ساله خواستند مجموعه فشرده‏اى از آزمون‏هاى فکرى که مهارت‏هایى مانند جهت‏یابى، توانایى آموختن قواعد و مقررات، توجه، برنامه‏ریزى و کنترل حرکات بدن را محک مى‏زد، اجرا کنند.
محققان اظهار داشتند در وظایفى که مستلزم انعطاف ذهنى هستند، زنان بر مردان برترى دارند؛ عرصه‏اى که تاکنون تصور نمى‏شد محل ظهور اختلافات شدید جنسى باشد. رانندگى مى‏تواند یکى از موارد صدق این موضوع در امور روزمره باشد.

استحمام کمتر نوزادان‏ سلامتى بیشتر آنان را در پى دارد

به اعتقاد محققان بهتر است کودکان شیرخوار و کم‏سن، هفته‏اى یک بار استحمام شوند و بهترین دماى آب براى استحمام آنها 35 تا 37 درجه است. همچنین هنگام احساس نیاز براى استحمام بیشتر از یک بار در هفته، بهتر است والدین براى شستن آنها از صابون استفاده نکنند و نوزادان را با آب بشویند. شستن بیش از حد نوزادان، مقاومت طبیعى پوست بدن آنها در برابر بیمارى‏ها و حساسیت‏ها را کاهش مى‏دهد.

غذاهاى شور ابتلا به سرطان معده را دو برابر مى‏کند

خوردن مداوم غذاهاى شور ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را دو برابر کند.
تحقیقات در باره عادت غذایى، آشامیدنى و سیگار کشیدن که طى یازده سال روى 40 هزار نفر در ژاپن انجام شده، باعث شده است که شرکت‏هاى تولیدکننده مواد غذایى در انگلیس به شدت از مقدار نمک غذاهاى خود کم کنند. افزایش سرطان مربوط به کسانى است که روزى 12 تا 15 گرم نمک مى‏خورند. سرطان معده چهارمین سرطان رایج در جهان است.

نخوردن صبحانه قدرت یادگیرى را کاهش مى‏دهد

دانشمندان در بررسى‏هاى خود دریافتند، زنانى که به مدت دو هفته از صبحانه خوردن طفره مى‏روند، در طول روز میزان غذاى زیادترى مى‏خورند و این امر سبب افزایش میزان کلسترول بد یا «ال.دى.ال» آنان مى‏شود و از سویى حساسیت بدن آنان را در برابر انسولین کاهش مى‏دهد.
افزایش میزان «ال.دى.ال» بدن و نیز کاهش میزان حساسیت سلول‏هاى بدن در برابر انسولین از عوامل خطرزا براى ابتلا به بیمارى‏هاى قلبى محسوب مى‏شوند.
این محققان دریافتند زنانى که هر روز صبحانه مى‏خورند، به طور متوسط در روز 100 کالرى کمتر از دیگر زنان انرژى مصرف مى‏کنند. تغذیه صحیح در قدرت یادگیرى افراد مؤثر است و نخوردن صبحانه مى‏تواند تأثیر نامطلوبى بر یادگیرى داشته باشد. نخوردن صبحانه در صورتى که تداوم یابد و به عادت تبدیل شود، علاوه بر اینکه قدرت یادگیرى فرد را کاهش مى‏دهد، موجب کمبود دریافت مواد مغذى روزانه مورد نیاز بدن مى‏شود که وعده‏هاى دیگر قادر به تأمین این نیازها نیستند و در نتیجه کمبود دریافت کالرى، ویتامین‏ها و املاح به وجود مى‏آید.

کم‏خوابى موجب بدرفتارى مى‏شود

نتایج یک نظرسنجى نشان مى‏دهد کم‏خوابى موجب عصبى شدن و کم‏کارى مردم مى‏شود.
کم‏خوابى در کانادا موجب شده است تا مردان کانادایى در محیط کار با همکاران خود بدرفتارى کنند. زنان نیز با اعضاى خانواده با عصبانیت رفتار مى‏کنند.
محققان مى‏گویند هر فردى به طور متوسط به هفت ساعت خواب در شبانه‏روز نیاز دارد.

نوشیدن قهوه و نوشابه‏هاى گازدار براى دندان‏ها مضر است‏

بر اساس تازه‏ترین تحقیقات پزشکى مصرف زیاد این نوشیدنى‏ها سبب از بین رفتن میناى دندان‏ها مى‏شود.
بر اساس این تحقیقات نوشابه‏هاى گازدار رنگى پنج برابر بیش از نوشابه‏هاى گازدار معمولى براى دندان‏ها مضرند. افزون بر اینها چاى و قهوه فرآورى شده 30 برابر بیش از نوع عادى، به علت اسیدسیتریک موجود در آن سبب خوردگى میناى دندان مى‏شود.