مقابله با احساسات منفی


 

مقابله با احساسات منفى‏

خشم نیز همچون بسیارى از احساسات دیگر همانند اندوه و غم یک احساس بوده و واکنش انسان‏ها به ناکامى‏هایش مى‏باشد. آدم‏ها زمانى که خشمگین مى‏شوند اقدام به پرخاشگرى مى‏کنند. این حالت پرخاشگرى یا به محیط و دیگران صدمه وارد مى‏آورد یا به خودِ شخص. خشم را مى‏توان همانند دیگر هیجان‏ها از روى حالت‏هاى چهره مانند اخم کردن، تنفس سریع، برافروختگى و لحن تند حرف زدن شناخت.
در واقع انسان بدون احساس، وجود خارجى ندارد اما مى‏توان به جاى خشم آزرده شد یا به جاى حس انتقام، حس گذشت داشت؛ یعنى با آموزش مهارت‏هاى مقابله با خشم و پرخاشگرى مى‏توان احساسات منفى شدید را با انواع خفیف‏تر آن جابه‏جا کرد. برخى احساسات همانند خشم، افسردگى و خودکم‏بینى به دختران جوان و نوجوان آسیب رسانده و به اصطلاح مخرب هستند. با کمى تمرین مى‏توان یاد گرفت چگونه احساسات مناسب را جایگزین احساسات مخرب کرد. مثلاً نارضایتى را جانشین خشم، یا کمى اندوه را جایگزین افسردگى کرد.
بهتر است در هنگام بروز احساسات منفى از جملاتى که بار احساسى شدیدى دارند استفاده کنیم. دیگران در شیوه و نشان دادن رفتارهایشان مختارند اما این ما هستیم که باید رفتارهایمان را برحسب شرایط تغییر دهیم. بدترین کار ممکن این است که همه چیز را در خودمان بریزیم. این کار مى‏تواند موجب طغیان احساسات منفى شود. اگر قادر نیستید جلوى خشم و ناراحتى خود را بگیرید، محیط را ترک کنید. در ضمن لازم است از دید دیگران نیز به موضوع نگاه کنید. در واقع احتمال دارد از طرف مقابل شما هم کار دیگرى برنمى‏آمده است.
شما مى‏توانید بخشنده باشید. این موضوع به معناى فراموش کردن و یا بزدلى نیست، بلکه برعکس بزرگ‏منشى شما را مى‏رساند. فراموش نکنید شهامت کسى که مى‏بخشد از کسى که انتقام مى‏گیرد بیشتر است و بخشیدن نیز بسیار شیرین‏تر است .
مواظب رفتارتان باشید. هتک حرمت، فحاشى و کتک‏کارى دور از شأن دختران جوان و نوجوان است. از سوى دیگر با این عکس‏العمل چه بسا پل‏هاى پشت سر را خراب کرده و جاى بازگشتى باقى نمى‏گذارد.
سعى کنید اعتماد به نفس داشته باشید. کمبود احساس اعتماد به نفس، اغلب دختران را به سوى رفتارهاى غیر منطقى و غیر اصولى همانند پرخاشگرى سوق مى‏دهد.
اگر نتوانستید جلوى خشم و دیگر احساسات منفى‏تان را بگیرید، میان بد و بدتر، بد را انتخاب کنید. یعنى به جاى آسیب رساندن به دیگران یا به خطر انداختن موقعیت خود؛ مثلاً به چیزى لگد بزنید یا در خلوت فریاد بکشید تا آرام شوید. همیشه نسبت به رفتارهاى پرخاشگرایانه خود حساس باشید. در حقیقت، این شما هستید که باید رفتارتان را تحت کنترل در آورید در غیر این صورت رفتارهایى از شما سر خواهد زد که احتمالاً به سرعت و به زودى از دست زدن به آن اعمال و رفتار پشیمان خواهید شد.