کتابخانه پیام زن


 

کتابخانه پیام زن‏
مرورى بر کتاب‏هاى رسیده‏

مریم کاویانپور

خطبه‏هاى حضرت صدیقه کبرا فاطمه زهرا(س)

مرکز امور مشارکت زنان ریاست‏جمهورى‏
ناشر: برگ زیتون با همکارى مرکز امور مشارکت زنان‏
نوبت چاپ: اول / 1377
تعداد صفحه: 104 صفحه‏
قیمت: 20000 ریال‏
این کتاب که با تذهیب و خط نستعلیق نگاشته شده است، شامل سه خطبه حضرت زهرا(س) است که در گفتمانى بى‏پرده و صریح با امت پس از پیامبر در میان گذاشته است.

اسرار ملکه صلح‏

زهرا خراسانى‏
ناشر: فاضل‏
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 264 صفحه‏
قیمت: 26500 ریال‏
در این کتاب عنصر شخصیت در قصه‏هاى قرآنى بررسى مى‏شود. زبان قرآن بر مبناى بیان هنرى شکل گرفته است، لذا نویسنده نیز بر آن است تا هنر را در اختیار قرآن قرار دهد و با نگاهى هنرى و ادبى به برخى از آیه‏هاى قرآن، مخاطبان خود را با حقایق قرآنى شخصیت‏ها آشنا کند.
اشاره به تفاوت پادشاهىِ ملکه سبا به عنوان یک پادشاه زن و پادشاهىِ فرعون به عنوان پادشاهى جنایت‏پیشه مهم‏ترین بحث این کتاب است.
نگارنده با توجه ویژه به ملکه سبا در واقع نگاه ویژه خداوند در قرآن به زنان را موشکافى کرده است.

نقش گفتگو در قصه‏هاى قرآنى‏

زهرا خراسانى‏
ناشر: اسوه‏
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 115 صفحه‏
قیمت: 10000 ریال‏
نویسنده این کتاب با هدف رازگشایى از ادبیات قرآنى، با بهره‏گیرى از فنون ادبیات داستانى دست به قلم برده است. وى در کتابش به ویژگى‏هاى گفتگو در ادبیات داستانى و ادبیات قرآنى مى‏پردازد.
از آنجایى که یکى از سبک‏هاى روایت در قرآن نقل است، لذا به کارگیرى گفتگو در قرآن و گسترده کردن مبحث آن جایگاهى ویژه مى‏یابد و نویسنده بر آن است تا به حقایق پنهان شخصیت‏هاى قرآنى از طریق گفتگو دست یابد.

نگاهى به روابط دختر و پسر قبل از ازدواج‏

تهیه و تدوین: معاونت آموزش دادگسترى استان قم‏
ناشر: انتشارات قضا
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 28 صفحه‏
حدود و احکام روابط زن و مرد با توجه به ارزش‏ها و اعتقادات حاکم بر جامعه اسلامى ما از مسائل اساسى خانواده ایرانى در زمینه تربیت دینى و اخلاقى فرزندان است. یکى از جهات عمده تفاوت نظام ارزش اسلام و انقلاب، ملاک‏هاى ارتباط پسر و دختر، به ویژه بعد از سن تکلیف شرعى و بلوغ است که در دستورات دینى مهم و اساسى مى‏باشد. روابط نامطلوب دختران و پسران قبل از ازدواج واجد آثارى است که در این اثر به آن پرداخته شده است.

حقوق به زبان ساده (ج‏1 تا ج‏15)

زیر نظر معاونت آموزش قوه قضائیه، اداره کل آموزش‏هاى مردمى‏
ناشر: انتشارات عادل‏
نوبت چاپ: اول / 1383
این مجموعه، سلسله متون آموزشى است که تحت عنوان «حقوق به زبان ساده» و در قالبى کاربردى جهت تعمیق دانش قضایى اعضاى شوراى حل اختلاف تدوین گردیده و ضمن تبیین و تشریح نظام قضایى کشور و نوع و صلاحیت و نحوه رسیدگى و حدود اختیارات و تکالیف هر یک از مراجع قضایى این امکان را به وجود خواهد آورد که کلیه علاقه‏مندان به رشته حقوق و نیز شهروندان بتوانند با مطالعه آن و شناخت دقیق دستگاه قضایى، نسبت به دادخواهى خود در مراجع صالحه و در زمان قانونى و به شیوه صحیح اقدام نمایند.
عنوان 15 جلد «حقوق به زبان ساده» که تاکنون منتشر شده به ترتیب زیر مى‏باشد:
1- آشنایى با مراجع قضایى‏
2- آشنایى با مراجع شبه‏قضایى و سازمان‏هاى تابعه دادگسترى‏
3- در مراجع غیر قضایى‏
4- چگونگى احقاق حق در مراجع قضایى‏
5- ... در جرایم علیه اشخاص‏
6- ... در جرایم علیه اموال‏
7- ... در جرایم علیه آسایش عمومى‏
8- چگونگى احقاق حق در محاکم حقوقى‏
9- ... در موضوعات مدنى‏
10- ... در موضوعات خانواده‏
11- ... در موضوعات عمومى‏
12- ... در داد و ستد و امور بازرگانى‏
13- ... در امور حسبى‏
14- پرسش‏هاى شما، پاسخ‏هاى ما، در کلیه زمینه‏هاى حقوقى‏
15- آشنایى با اصطلاحات حقوقى‏

گزارش عملکرد 8 ساله سازمان حفاظت محیط زیست‏

معاونت آموزش و برنامه‏ریزى - دفتر طرح و برنامه و اطلاع‏رسانى‏
ناشر: سازمان حفاظت محیط زیست ایران‏
گزارش عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در دوره 8 ساله، به بررسى عملکرد سازمان مذکور از شهریور ماه 1376 لغایت مرداد ماه سال 1384 که مقارن با دوران ریاست‏جمهورى جناب آقاى محمد خاتمى و مدیریت 8 ساله سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست مى‏باشد، مى‏پردازد.
در این گزارش عملکرد سازمان در دو بخش کلى محیط زیست انسانى (هوا، صدا، آب و خاک) و محیط زیست محیطى (دریاها و اقیانوس‏ها، حیات وحش، جنگل‏ها و ...) مورد بررسى قرار گرفته است. از آنجایى که انجام این دو امر بدون تمهید وسایل و زیرساخت‏ها (که در این گزارش به آن توانمندسازى گفته شده) ممکن نبوده است، لذا به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در توانمندسازى منابع انسانى، روش‏ها، سازماندهى، قوانین و مقررات، تجهیزات و وسایل و ... نیز اشاره شده است.
در این گزارش فصلى به مقوله محیط زیست از نگاه دیگران و فصلى دیگر، عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست استان‏ها اختصاص داده شده است. این کتاب که همراه با عکس و نمودارهاى آمارى به شکلى چشم‏نواز منتشر شده، شاهدى است بر موفقیت سازمان یادشده در دوره مدیریت خانم ابتکار که امید مى‏رود این روند ادامه یابد.

تفسیر کلامى - عرفانى آیه نور

مهدى علیزاده‏
ناشر: بوستان کتاب قم (چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 272 صفحه‏
قیمت: 21500 ریال‏
موضوع تحقیق این اثر، آیه سى و پنجم سوره مبارکه نور است که در میان آیات قرآن کریم به «آیه نور» معروف است.
این پژوهش دو هدف را دنبال مى‏کند:
- ارائه ترسیم چهره تابناک و باعظمت و کرامت انسان پرورش‏یافته در مدرسه وحى و ارائه آن به بشرِ سرخورده و اومانیسم گزیده معاصر.
- ارائه تلاشى ناچیز در راه بسط الهیات ناب قرآنى و توحید وحیانى.

فقه و مصالح عُرفى‏

حسین صابرى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 328 صفحه‏
قیمت: 30000
در روزگار ما به سبب حضور جدى فقه شیعه در عرصه حکومت، توجه به «مصلحت» و جایگاه آن در فقه و نیز پیوند این امر با عرف در پنج فصل پرداخته است: کلیات، مصلحت واقعى و تشریع احکام، استنباط و مصلحت، عرف و مصلحت، مصلحت و پیامدها و مصلحت و چالش‏هاى فراروى.

آن سوى صوفى‏گرى‏

احمد باقریان ساروى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 312 صفحه‏
قیمت: 28000 ریال‏
صوفى‏گرى مشربى است که با ادعاى تهذیب دل و صاف و صیقلى کردن قلب، در میان فرقه‏هاى اسلامى سر برآورد و به علل و عواملى با این ادعاى حق، به راه باطل رفت و با اتخاذ شیوه‏هاى نامناسب و غیر شرعى، آموزه‏هاى دینى را زیر پا نهاد و در خصوص تعالیم اسلام، به پندارهاى ناصواب دچار گشت.
این کتاب در شش فصل، همه جنبه‏هاى این مشرب را بررسى و موارد لغزش آن را به تفصیل آورده است.

بازگشت به دنیا در پایان تاریخ‏

خدامراد سلیمیان‏
ناشر: بوستان کتاب قم (چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 256 صفحه‏
قیمت: 22000 ریال‏
رجعت، بازگشتِ دو گروه از مردگانِ مؤمنانِ محض و کافرانِ محض، پس از ظهور حضرت مهدى(عج) است تا مؤمنان از برپایى حکومت جهانى عدل شاد گردند و کافران در اندوه و تألم به سر برند.
اما این رجعت و پایان یافتن تاریخ، چه زمانى به وقوع مى‏پیوندد؟ رجعت‏کنندگان چه کسانى‏اند؟ مجازات و پاداش چگونه است؟ نگرگاه مذاهب گوناگون در باره رجعت چیست؟ و سؤال‏هاى دیگرى از این قبیل، موضوعاتى است که در این کتاب بررسى مى‏شود.

پلى به دنیاى نسل جوان‏

احمد عابدینى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 168 صفحه‏
قیمت: 15000 ریال‏
هدف از این نوشتار، اشاره به برنامه‏هایى است که اسلام براى جوان تدارک دیده و همچنین اشاره به فواید اجراى آن برنامه‏هاست. از سوى دیگر، سعى شده تا در خلال بحث‏ها، به قابلیت پیاده شدن این برنامه‏ها هم اشاره شود.
به طور کلى، این کتاب دربردارنده دو بخش است:
بخش اول، بیشتر مربوط به وظایف پدران و مادران و چگونگى برخورد آنان با فرزندان‏شان مى‏باشد. بخش دوم، بیشتر در حیطه مسئولیت و وظایف مربیان است و با بیان روحیات و خواسته‏هاى جوان، راه و روش برخورد مناسب با آنان را مطرح مى‏سازد.

بسیطالحقیقه از دیدگاه ملاصدرا و منادشناسى لایبنیتز

دکتر على‏اصغر زکوى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 399 صفحه‏
قیمت: 34000 ریال‏
مفهوم «بساطت» به طور کلى و قواعد مربوط به آن، به ویژه قاعده بسیطالحقیقه در اندیشه صدرایى جایگاه و موقعیت بسیار بلندى دارد.
از سوى دیگر، در فلسفه مغرب‏زمین، لایبنیتز به دیدگاههاى مشابهى در این خصوص دست یافت.
این پژوهش که در شش بخش تنظیم شده، نوعى بررسى تطبیقى است میان «بسیطالحقیقه از دیدگاه ملاصدرا و منادشناسىِ لایبنیتز».

مجموعه مقالات پیرامون فلسفه غرب‏

دکتر سعید رحیمیان‏
ناشر: بوستان کتاب قم (چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 208 صفحه‏
قیمت: 19500 ریال‏
این اثر، مجموعه مقالاتى در باره فلسفه غرب است که بیشتر به فلسفه افلاطون، فلوطین و رهروان آنها پرداخته، رویکرد آنان را به خدا، عقل و ... تبیین و در مواردى نقد کرده است.

آسیب‏شناسى رفتارى انسان از دیدگاه قرآن‏

محمد نوروزى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 311 صفحه‏
قیمت: 29000 ریال‏
انسان موجودى است که در میان دو بى‏نهایت قرار دارد: تکامل و سقوط. این عنصر مستعد مى‏تواند برترین موجود هستى و نیز پست‏ترین آنها شود. سرشتِ او بر نیکى است و مى‏تواند با قدرت «خِرد» و «انتخاب» و راهنمایى سفیران الهى، به سوى کمال گام بگذارد، اما با این حال مى‏تواند تسلیم هوس، غفلت و جهل شود و همه سرمایه‏هاى وجودى خود را از بین ببرد و به ورطه سقوط فرو افتد.
بى‏شک، عامل سقوط او آفت‏ها و رذایلى است که به آنها دچار مى‏شود، اما این آفت‏ها کدامند؟ در این کتاب، آفت‏ها و آسیب‏هاى رفتارى انسان از دیدگاه قرآن، در سه بخش تنظیم شده است: انسان در قرآن، سرچشمه‏هاى رذایل و آسیب‏هاى فردى و اجتماعى انسان.

فرهنگ قرآن (ج چهارم و ج پنجم)

اکبر هاشمى رفسنجانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: اول / 1384
قیمت: ج چهارم 38000 ریال و ج پنجم 48000 ریال‏
«فرهنگ قرآن» معجم معنایى معارف و مفاهیم قرآن کریم است که به شیوه‏اى نو و بى‏نظیر و به صورت الفبایى - موضوعى سامان یافته است. این کتاب حاوى هزاران موضوع قرآنى است که علاوه بر نقش اطلاع‏رسانى در زمینه معارف قرآن، خود نوعى تفسیر موضوعى است.
«فرهنگ قرآن» از دستاوردهاى علمى آیت‏اللَّه هاشمى رفسنجانى و گروهى از قرآن‏پژوهان مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامى قم است.

دو هزار و یک ختم‏

تدوین: مؤسسه انتشارات ائمه(ع)
ناشر: مؤسسه انتشارات ائمه(ع)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 608 صفحه‏
قیمت: 40000 ریال‏
این کتاب مشتمل بر «دو هزار و یک ختم» از قرآن کریم، ادعیه مأثوره از چهارده معصوم(ع)، اسماء الهى، اذکار، اوراد، نماز و روزه مى‏باشد که به هشت فصل تقسیم‏بندى شده است. در فصل آخر نیز نکته‏ها، لطایف و حکایت‏هاى خواندنى اضافه شده تا خوانندگان بهره کافى ببرند.
فصل‏بندى کتاب بر اساس موضوعات قرآنى، ادعیه، اسماء الهى، اذکار، اوراد، نماز و روزه، به این خاطر است که اگر کسى دنبال ختومات قرآنى است، به آسانى به آن دست بیابد و همچنین نسبت به ختومات دیگر. ضمناً آدرس تمام ختومات در پاورقى آمده است تا منبع و مأخذ آن براى خواننده معلوم باشد.

پژوهشنامه پیام غدیر

سال اول، شماره دوم، تابستان 84
صاحب امتیاز: بنیاد پژوهشى فرهنگى پیمان غدیر - جهرم‏
مدیرمسئول: محمدعلى دوراندیش‏
دبیر تحریریه: هادى مصلى‏نژاد
دومین شماره فصلنامه «پژوهشنامه پیام غدیر» به همت دست‏اندرکاران آن در شهرستان جهرم منتشر شد. این شماره نشریه با 116 صفحه، مقاله‏ها و مطالب چندى را با عنوان‏هایى چون «بنیانگذارى حکومت اسلامى»، «کرامت نفس»، «اخلاق سیاسى حاکمان»، «حضور على(ع) در جریان مباهله»، «مفهوم حکومت از دیدگاه امام على(ع)»، «نقش دعا» و یک گفتگو با حجت‏الاسلام و المسلمین دژکام، امام جمعه محترم جهرم، تقدیم خوانندگان کرده است. بهاى این شماره نشریه 700 تومان مى‏باشد و امکان اشتراک را براى علاقه‏مندان فراهم ساخته است. (جهرم - صندوق پستى 631)